België krijgt 'baby-internaat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goed idee of niet

Ja...
19 (11%)
Nee...
146 (84%)
Anders...
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 172

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:09

BraveSpots schreef:
SeBart schreef:
Bah, ik moet er niet aan denken. Overdag kan ik het nog enigzins begrijpen maar 's middags en snachts moeten m'n schatjes lekker thuis zijn en in hun eigen vertrouwde omgeving en bedje liggen. Dan maar geen carriere en dingen laten als m'n kinderen ergens anders dumpen

Wat dacht je van 'gewoon' hard werken om brood op de plank te hebben zodat die schatjes nog wat te eten hebben ook? Of worden ze tegenwoordig groot van de liefde?

Niet iedereen heeft een kantoorjob van 9 tot 5.

Als beide ouders fulltime werken komt er écht wel meer binnen dan alleen maar brood op de plank hoor :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:12

Cyntje schreef:
Als beide ouders fulltime werken komt er écht wel meer binnen dan alleen maar brood op de plank hoor :+

Dat hangt een beetje af van wat voor werk ze doen, dacht je niet? 2 maal minimumloon levert je nou ook weer niet zo heel veel extra's op.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:13

Cyntje schreef:

Dat weet ik wel, maar niet iedereen heeft een fultime werkende partner aan zijn zijde en de financiele ruimte + wil om te stoppen met werken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:15

Altijd nog meer dan waar wij nu van rondkomen en geloof me, kom niks tekort :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:16

BraveSpots schreef:
Dat weet ik wel, maar niet iedereen heeft een fultime werkende partner aan zijn zijde en de financiele ruimte + wil om te stoppen met werken.

Of de mogelijkheid... in veel beroepen is het niet zomaar mogelijk om minder te werken, ook al zou je willen en heb je de financiele ruimte.

Cyntje: da's mooi maar ik zie niet waarom je dan zo'n oordeel over anderen moet hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:17

Een opfok voor kinderen 8)7

Misschien moeten mensen zich eindelijk eens gaan bedenken dat je nou eenmaal niet alles kunt hebben in het leven en fatsoenlijke keuzes moet maken. Als je perse je toedeloedeloe gevoelens kwijt moet, neem dan een verzorgkind..........(van de buren of zo, kunnen die ook eens lekker een dagje weg).

Als je te weinig tijd hebt voor je hond of paard is de wereld te klein op bokt, maar te weinig tijd voor je kind maakt niet uit :?

Waar ligt de grens hier tussen internaat en kindertehuis?
Laatst nog iemand op tv gezien die geen tijd/zin (geef het maar een naam) had om voor haar kinderen te zorgen en heeft ze maar gewoon afgestaan zodat een ander er meer lol aan kon hebben of zoiets }:0
Voorbeeld dichter bij huis: collega krijgt kind, werkt ruim full-time (van 8 tot 6) en kind gaat van 7 tot 7 naar de opvang. Ach,zegt ze doodleuk, daar hebben ze een opleiding ervoor dus die doen het vast beter dan ik thuis. Ik heb ook niet zo veel met baby's, pas als ze wat ouder worden vind ik het leuker }:0
We brengen dus nu niet enkel meer paarden weg om te beleren........
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-08-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: België krijgt 'baby-internaat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:21

Ik sta er ook niet negatief tegenover. Een tijd geleden wilde ik eigenlijk verloskunde studeren maar ik heb me sufgepeinst hoe dat dan zou moeten als ik een dienst zou moeten draaien en mijn man moest om kwart voor 8 weer op zijn werk zijn (hij moet om zes uur de deur uit).

Voor dat soort mensen met wisseldiensten is dit soort opvang echt ideaal!

Als iemand standaard zijn kinderen maandagochtend wil 'dumpen' en pas vrijdagmiddag weer op wil halen zou ik me daar ook ernstige zorgen om maken.

Maar stel je moet als ouders nu en dan eens een twee dagen durend congrens bijwonen door de weeks... dan is dit wel een fijn idee.

Wij hebben op dit moment alleen mijn moeder als oppas bijvoorbeeld en die kan je daar ook niet steeds mee 'lastigvallen'.

Misschien druk ik me een beetje rottig uit, ik hoop dat het toch een beetje overkomt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:26

Sizzle schreef:
Als je perse je toedeloedeloe gevoelens kwijt moet, neem dan een verzorgkind..........(van de buren of zo, kunnen die ook eens lekker een dagje weg).

:D _O-

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:28

Rock schreef:
Ik sta er ook niet negatief tegenover. Een tijd geleden wilde ik eigenlijk verloskunde studeren maar ik heb me sufgepeinst hoe dat dan zou moeten als ik een dienst zou moeten draaien en mijn man moest om kwart voor 8 weer op zijn werk zijn (hij moet om zes uur de deur uit).

Voor dat soort mensen met wisseldiensten is dit soort opvang echt ideaal!

Als iemand standaard zijn kinderen maandagochtend wil 'dumpen' en pas vrijdagmiddag weer op wil halen zou ik me daar ook ernstige zorgen om maken.

Maar stel je moet als ouders nu en dan eens een twee dagen durend congrens bijwonen door de weeks... dan is dit wel een fijn idee.

Wij hebben op dit moment alleen mijn moeder als oppas bijvoorbeeld en die kan je daar ook niet steeds mee 'lastigvallen'.

Misschien druk ik me een beetje rottig uit, ik hoop dat het toch een beetje overkomt.

Ik denk dat je precies verwoord hoe het zit. Je kind aan een onervaren meisje van 15 of zo overlaten lijkt me meer risico dan in deze ervaren handen.
Het zou voor veel mensen een oplossing zijn.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:32

Shadow0 schreef:
BraveSpots schreef:

Of de mogelijkheid... in veel beroepen is het niet zomaar mogelijk om minder te werken, ook al zou je willen en heb je de financiele ruimte.

Cyntje: da's mooi maar ik zie niet waarom je dan zo'n oordeel over anderen moet hebben?

Ik heb inderdaad niet de mogelijkheid. Ik mag niet minder gaan werken als ik kinderen krijg. Staat ook gewoon in me contract. Voorlopig hoop ik ook nog geen kinderen te krijgen.

Maar ik vind dit eigenlijk wel goed. Inderdaad voor als je ploegendienst werkt. of een meerdaags congres hebt is dit ideaal. Ik denk niet dat mensen hun kind s'ochtends om 8 uur op maandag brengen en dan op vrijdag om 17.00 weer ophalen. Ik denk meer een dag en nacht creche.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:33

Tja, en aan de andere kant.. Schipperskinderen gaan vaak voor zover ik heb begrepen ook al heel jong naar een internaat... niet dat ik dat nou zo verstandig vind, maar helemaal nieuw is het dan dus ook al niet...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:35

Als het echt maar om af en toe een nachtje zou gaan snap ik het wel (zeker met ploegendienst), maar vanaf wanneer mag je ouders erop aan gaan spreken?
Stel dat je inderdaad zo'n gezin krijgt dat de baby's achterlaat en zelf een weekje gaat skieen (en reken maar dat die er zijn), kun je ze dan weigeren? Zou me ook helemaal niet verbazen dat er ouders zijn met huilbaby's die spontaan nachtdiensten moeten draaien zoadat ze eigenlijk gewoon lekker door kunnen slapen. Want eerlijk is eerlijk, kinderen zijn vooral leuk overdag, 's nachts kun je ze wel wurgen als ze om de 3 uur een keel opzetten.
Dat wordt lastig controlleren als je aanbod is dat de kinderen 5 dagen per week mogen blijven, dan kun je moeilijk eissen gaan stellen aan de vorm van afwezigheid.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:37

Als je er niet voor kan zorgen dan moet je er helemaal niet aan beginnen, dan verdien je imo ook helemaal geen kinderen.
Zo zou je toch zelfs je eigen hond niet behandelen? Laat staan je kindje.

Daarbij komt dat ik een baby/peuter niet zomaar aan een wildvreemde zou geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:42

Jij zou je kinderen dus sowieso nooit naar een creche of gastouder brengen Angelita?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:44

Sizzle: iedereen kan zoveel kinderen krijgen als hij wilt en ermee doen en laten wat hij wilt. Dat is de realiteit.

Ik denk niet dat je als opvang kan (en mag) bepalen hoeveel de ouders aanwezig zijn in het leven van hun kind. Dat kan je zelf niet bepalen voor iemand als de kinderen je heel nauw aan het hart gaan...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:47

Een klein kind niet nee. Of het moet iemand zijn die ik goed ken en waarmee ik enigszins op één lijn zit wat betreft opvoeding.

Een dergelijk internaat lijkt me helemaal niets omdat er meerdere medewerkers zijn, dat voelt gewoon niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:48

Okee, dat kan ik begrijpen. Maar wat als je die keuze als ouders niet hebt? Omdat je, zoals eerder gezegd, wel móet werken?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:49

Cyntje schreef:
BraveSpots schreef:
Wat dacht je van 'gewoon' hard werken om brood op de plank te hebben zodat die schatjes nog wat te eten hebben ook? Of worden ze tegenwoordig groot van de liefde?

Niet iedereen heeft een kantoorjob van 9 tot 5.

Behalve als er maar 1 ouder is :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:56

BraveSpots schreef:
Sizzle: iedereen kan zoveel kinderen krijgen als hij wilt en ermee doen en laten wat hij wilt. Dat is de realiteit.

Ik denk niet dat je als opvang kan (en mag) bepalen hoeveel de ouders aanwezig zijn in het leven van hun kind. Dat kan je zelf niet bepalen voor iemand als de kinderen je heel nauw aan het hart gaan...

Daarvan ben ik me maar al te bewust en nu maak je het nog makkelijker voor dat soort mensen.
Mensen die het echt niet kunnen helpen door ellende in het leven (echgenoot overleden en je moet nu 70 uur werken om rond te komen) die kunnen zich dat echt niet veroorloven hoor :n

Ik durf te wedden dat je de mensen krijgt die voor de 3e keer die maand op zakenreis moeten.
Ik hoorde laatst in het vliegtuig een gesprek tussen twee mensen die beide zelfstandig waren. De een had overwogen om een opvang voor rijke kinderen te starten aangezien daar zeer veel vraag naar is. Je zou dan enkel je kind mogen brengen als je boven een bepaald bedrag verdiend zodat je kinderen in luxe en op stand leven in de opvang en geen slechte invloed hebben van 'gepeupel'.

De andere persoon werkte als tiener begeleider die kinderen van zeer rijke ouders psychisch ondersteunde met hun school en studie plannen e.d. omdat de ouders daar geen tijd voor hebben (kosten 10.000 euro per 3 maanden, paar uurtjes per week) of aangaven geen contact te kunnen krijgen met hun kind }:0

Ik heb echt een uur lang met open bek zitten luisteren kan je ik je verzekeren, ik ben er nog steeds niet van bijgekomen.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:58

Met ploegendienst ja ok (denk ik....)
Maar 5 dagen per week je kind daar dumpen, want zo zie ik het, NEE dan had je gewoon niet aan kinderen moeten beginnen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:58

Nee ik vind dit geen goed idee.

Als jij de keuze maakt om kinderen te nemen, maak je maar tijd vrij om voor ze te zorgen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:01

Ik denk dat het woord internaat errug ongelukkig gekozen is. Als ik het goed begrijp is het 'gewoon' een creche, maar dan met ruimere openingstijden. Als het zo gedaan word, zie ik er niks verkeerds in. Stel ik moet werken van 's middags 5 tot 1 uur 's nachts ofzo. Probleempje! Creche is dicht, oppas werkt tot tien uur. Ja, en dan? Baan opzeggen en in de WW of WBB gaan zitten? Of kind 's avonds maar door oppas in bed laten leggen en maar hopen dat ie het red, in zijn upje thuis? Lijkt me beide niet zo handig.

De openingstijden van de normale creches zijn nog gebaseerd op een 12 uurs economie. Mensen werken van 8-17.00, klaar uit. Maar in die tijd leven we allang niet meer. Alles moet 24/7 bereikbaar en open zijn, wat betekend dat veel mensen ook op vreemde tijden moeten werken. Per saldo hebben ze evenveel tijd met hun kind als iemand die overdag werkt, maar hebben ze dus een opvang nodig waar het kind ook kan slapen.

Kijk, als mensen hun kinderen daar inderdaad maandagochtend droppen en vrijdagavond weer ophalen en dat structureel doen, dan word het wel wat anders. Maar ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Overigens is het schippersinternaat vanaf 6 jaar, is toch een iets andere leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:06

MaaikeMo, heb je de rest van het topic ook gelezen?

Lalidan; zie, voor mij gevalletje klok en klepel met dat schippersinternaat, sorry.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:07

Rock schreef:
Okee, dat kan ik begrijpen. Maar wat als je die keuze als ouders niet hebt? Omdat je, zoals eerder gezegd, wel móet werken?

Dan zou ik op zoek gaan naar een oppas, en dan niet de eerste de beste maar iemand waarmee het echt klikt en die ik kan vertrouwen. Maar toch het kind zoveel mogelijk thuis houden, er zoveel mogelijk zelf mee doen, dat is heel belangrijk voor een kind. :j

Men denkt vaak dat het niet zoveel uitmaakt, maar juist die allereerste kinderjaren zijn zo ontzettend belangrijk voor de vorming van het karakter, de band die je samen hebt.. Het is de basis van alles. Zelf heb ik verlatingsangst omdat ik vroeger te vaak ''alleen'' ben gelaten door mijn ouders, dat gaat met mijn kinderen niet gebeuren, absoluut niet.

Maar ja, inderdaad: als het moet dan moet het. Maar ik vermoed dat er zeker een hoop ouders zijn die hun kind een paar dagen per week in de crèche ''dumpen'' terwijl dat heel anders kan met wat passen en meten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:19

Blue_Eyes schreef:
Behalve als er maar 1 ouder is :)*

Dan hoeft er toch ook maar één persoon minder verzorgt te worden, dus dat staat ook helemaal los van dit alles geloof ik :')