moskee op WTC??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:26

shilady

Re: moskee op WTC??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:29

ja ik lees ook altijd die creative reacties onder de nieuws artikels :P

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:19

Allereerst is het dus niet op ground zero, maar een paar straten verder. Ten tweede is het geen moskee, maar een islamitisch cultureel centrum met een gebedsruimte, die gebedsruimte is dus de moskee.

Als het een gebouw met minaretten midden op ground zero zou zijn zou het inderdaad niet erg respectvol zijn voor de nabestaanden. Maar een paar straten verder? een gebedsruimte? Daarbij is het voor islamitische amerikanen, waar er nogal wat van zijn, deze mensen hebben niets te maken met de aanslag, grote kans dat ze zelf daar familie hebben verloren.

Hoe het gepresenteerd wordt is niet correct, waarbij je je inderdaad een paar keer van achter je oren gaat krabben. Ik begrijp ook niet waarom Nederlands belastinggeld daar naar toe gaat.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:23

onrespectvol aangezien de mensen die dit hebben gedaan wel dat geloof hadden, ik vind daar een moskee bouwen of een cultureel islamitisch centrum meer een goedkeuring voor wat er toen gebeurd is in de zin van goh: wij hebben daar een aanslag gepleegd en krijgen daar nu nog een moskee ook als we nou vaker aanslagen plegen komen daar misschien ook wel moskees of iets voor ons

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:24

Citaat:
Tijdens 9/11 werd een winkel van de Burlington Coat Factory bij Ground Zero zeer zwaar beschadigd door het landingsgestel afkomstig van een van de vliegtuigen die zich in de Twin Towers boorden.

Nu is deze oude winkel onderwerp van debat omdat een moslimorganisatie hem wil slopen om op die plek een vijftien verdiepingen hoog islamitisch gemeenschapscentrum inclusief moskee te bouwen. Daar is niet iedereen gelukkig mee. Men ziet liever dat het gebouw van de Burlington Coat Factory een nationaal monument wordt. Voor velen, onder wie ook nabestaanden van de slachtoffers van 9/11 is het symbolisme van een megamoskee, zo dicht bij waar mensen zijn omgekomen door islamitisch terrorisme onsmakelijk, provocerend en bovenal pijnlijk.

Bron: http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6151

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:29

ThePast03 schreef:
Citaat:
Tijdens 9/11 werd een winkel van de Burlington Coat Factory bij Ground Zero zeer zwaar beschadigd door het landingsgestel afkomstig van een van de vliegtuigen die zich in de Twin Towers boorden.

Nu is deze oude winkel onderwerp van debat omdat een moslimorganisatie hem wil slopen om op die plek een vijftien verdiepingen hoog islamitisch gemeenschapscentrum inclusief moskee te bouwen. Daar is niet iedereen gelukkig mee. Men ziet liever dat het gebouw van de Burlington Coat Factory een nationaal monument wordt. Voor velen, onder wie ook nabestaanden van de slachtoffers van 9/11 is het symbolisme van een megamoskee, zo dicht bij waar mensen zijn omgekomen door islamitisch terrorisme onsmakelijk, provocerend en bovenal pijnlijk.

Bron: http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6151

Hier kan ik me heel goed in verplaatsen. Ik vraag me ten zeerste af wat er in het stadsbestuur is gevaren. En het feit dat Nederland een miljoen euro heeft gedoneerd voor dit project, schiet mij al helemaal in het verkeerde keelgat! Wat hebben wij in godsnaam te maken met een gebedshuis in Amerika? :\ Laat ze die miljoen hier besteden aan onderwijs, cultuur of wat dan ook.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:32

En toch zijn wij (en de Amerikanen die hier zo fel op tegen zijn) eigenlijk ook een stukje kortzichtig als we moslims "de mensen die dit hebben veroorzaakt hebben" noemen. Het is wel iets gecompliceerder dan dat en zulke veralgemingen (en zo'n rechtlijnigheid) zijn bron van conflicten tussen mensen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:37

Heb je het hele artikel gelezen waar ik de url van neergezet heb Tineke?
Als ik dat lees kan ik me best goed voorstellen dat mensen verontwaardigd reageren.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:37

Smakeloos dat ten eerste en warom nou toch weer onze belasting centjes, wij als Nederlandse staat zijn al zo arm geworden door al die omvallende toestanden en nou weer zinloos gaan investeren in een moskee gebouw?!?! Straks valt dat ook om hebben we helemaal geen centjes meer om te verkwisten. ;) ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:39

Tieneke schreef:
En toch zijn wij (en de Amerikanen die hier zo fel op tegen zijn) eigenlijk ook een stukje kortzichtig als we moslims "de mensen die dit hebben veroorzaakt hebben" noemen. Het is wel iets gecompliceerder dan dat en zulke veralgemingen (en zo'n rechtlijnigheid) zijn bron van conflicten tussen mensen.

Het is het geloof van waaruit die aanslag is gepleegd. Om iedere keer, wanneer de nabestaanden bij Grond Zero staan om te herdenken, tegen een Islamitisch centrum aan te kijken... Ik zou persoonlijk gek worden. In de naam van Allah is een zeer ernstige aanslag gepleegd en een paar meter verder zijn mensen bezig diezelfde Allah te vereren.

Die mensen die het centrum gaan gebruiken, kunnen er niks aan doen dat die aanslag heeft plaatsgevonden, maar vooralsnog kan ik mij heel goed voorstellen dat nabestaanden en sympathisanten niet erg te spreken zijn over de bouw van zo een centrum. Juist om de associaties die het oproept.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:40

Verdeel en heers?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:41

Fijn dat er nog mensen zoals jij zijn Tieneke, die verder kunnen denken.. een hoop mensen moeten hier maar eens het verschil gaan leren tussen een moslim en een extremist. Bovendien is het vlakbij ground zero, en niet OP ground zero.. Maar goed, paniek zaaien en generaliseren zijn een soort modeverschijnselen geworden. En iedere moslim wordt hier de dupe van. Zoals hier boven werd gezegd, een hele hoop Amerikaanse moslims zijn net zo goed familieleden verloren op die dag en vinden het net als iedereen gruwelijk wat er toen is gebeurd. Moet je ze dus maar hun gebedsruimte ontzeggen? Is iedere moslim dan maar een monster die vergeleken moet worden met iederen Taliban extremist?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:45

CtjeLief schreef:
Fijn dat er nog mensen zoals jij zijn Tieneke, die verder kunnen denken.. een hoop mensen moeten hier maar eens het verschil gaan leren tussen een moslim en een extremist. Bovendien is het vlakbij ground zero, en niet OP ground zero.. Maar goed, paniek zaaien en generaliseren zijn een soort modeverschijnselen geworden. En iedere moslim wordt hier de dupe van. Zoals hier boven werd gezegd, een hele hoop Amerikaanse moslims zijn net zo goed familieleden verloren op die dag en vinden het net als iedereen gruwelijk wat er toen is gebeurd. Moet je ze dus maar hun gebedsruimte ontzeggen? Is iedere moslim dan maar een monster die vergeleken moet worden met iederen Taliban extremist?

Maar wáárom moet dat centrum dan nabij Grond Zero? Waarom kan dat centrum niet aan de andere kant van de stad worden gebouwd?

Uiteraard moeten deze mensen hun geloof kunnen uiten, maar waarom op zo'n provocerende plaats, met fondsen van Westerse landen en met een openingsdatum op 11 September 2011?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:49

Als dit islamitisch centrum met daarin een grote moskee bedoelt zou zijn als verzoening of herdenking van de moslim slachtoffers zou ik het een mooi gebaar vinden.
Citaat:
Zonneklaar
Los van dat debat is het zonneklaar dat de bouw van de Ground Zero moskee niet bedoeld is als verzoening, als het kweken van meer begrip tussen moslims en niet-moslims, zoals voorstanders van dit gebouw ons willen doen geloven. De moskee is het initiatief van de imam Feisal Abdul Rauf die zich zegt bezig te houden met de verbetering van de relaties tussen de moslimwereld en het Westen. Abdul Rauf richtte daartoe in 1997 de American Society for Muslim Advancement (ASMA) op, die thans geleid wordt door zijn vrouw Daisy Khan.

In 2003 stichtte hij het Cordoba Initiative, dat tot doel heeft om de banden tussen de moslimwereld en het Westen te versterken. De organisatie heeft kantoren in New York en Kuala Lumpur.

Abdul Rauf en zijn Ground Zero Moskee hebben de bestuurders in de VS meeBeide organisaties van Abdul Rauf zijn betrokken bij het Cordoba House Project, de naam voor de Ground Zero Moskee. Alleen die naam is al provocerend. Met Cordoba wordt verwezen naar de islamitische overheersing van Andalusië. Al Andalus is een veelgebruikt referentiekader van radicale moslims, onder wie de architect van 9/11, Osama Bin Laden. Dit gegeven, tezamen met het feit dat men het Cordoba House Project wil openen op 11 september 2011, wijst op de werkelijke bedoelingen van Abdul Rauf.

Ongehinderd en beschermd door de Amerikaanse vrijheden waar Bloomberg het over heeft, kan hij een statement maken naar Osama Bin Laden en andere radicale moslimterroristen, dat de zegetocht van 9/11 wordt voortgezet. De bouw van het Cordoba Huis is de kroon op de aanslagen.

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6151

Het is niet de plek waar WTC direct heeft gestaan, maar wel een plek waar vliegtuigonderdelen neergekomen zijn en ook slachtoffers gevallen zijn. Het behoort wel degelijk tot ground zero.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:50

Citaat:
Maar wáárom moet dat centrum dan nabij Grond Zero? Waarom kan dat centrum niet aan de andere kant van de stad worden gebouwd?

Uiteraard moeten deze mensen hun geloof kunnen uiten, maar waarom op zo'n provocerende plaats, met fondsen van Westerse landen en met een openingsdatum op 11 September 2011?

Dat vraag ik me dan ook wel eens af zo veel moeite is het toch niet om een dergelijk gebouw elders te bouwen? Ik neem toch aan dat ze capabel genoeg zijn om hier een oplossing voor te vinden ver weg van ground zero zo niet dan blijft het zeer smakeloos.
Citaat:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:55

Hmmm ik denk niet dat je de aanslag moet zien als Moslim extremisten, maar als extremistische mensen! Waarom moet het geloof erbij gehaald worden? Wanneer het Christelijke of Katholieke extremisten waren denk ik niet dat het geloof zo'n centrale plaats had gekregen.

Ik begrijp dat het provocerend is om op die plek een moskee te bouwen, maar ménsen hebben die aanslag gepleegd en niet Moslims!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:57

Ik ben ook heel erg tegen het bouwen van dit Islamitisch Centrum op een 'heilige' plek voor de mensen die daar in die wijk (Manhattan) wonen. De initiatiefnemers hebben dit ook van tevoren geweten. Niemand maakt mij wijs dat ze niet bedacht hebben dat dit heftige reacties zou oproepen. Ook is het niet nodig om dit Centrum daar te bouwen want in New York zijn al 100 moskeeën.
Dat men moslims in 't algemeen niet verantwoordelijk zijn voor de terreurdaad van Al Qaida, is ook waar. Maar hoe dat werkt daar kunnen wij Nederlanders ons alles bij voorstellen want tot niet zo lang geleden hadden wij ook een hekel aan alles wat Duits was, terwijl die ook al lang niets meer te maken hadden met de gruweldaden van '40-'45. Zo werkt dat nu eenmaal.

Dat gezegd hebben moet wel alles correct benoemd worden. Daphna heeft gelijk als ze zegt dat er geen Moskee komt, maar wel een gebedsruimte.
Ook is het niet waar dat er Nederlands belastinggeld naar de bouw van die Moskee gaat.
Ik lees veel reacties overal dat het belachelijk is dat Wilders daar heen gaat, terwijl hij daar niet op eigen initiatief heengaat, maar Wilders uitgenodigd is om een toespraak te houden daar.

ThePast03 heeft helemaal gelijk als hij zegt dat het wel degelijk een onderdeel van Ground Zero is, want het gebouw dat nu gesloopt wordt om plaatst te maken voor dit Islamitisch Centrum, is in brand gevlogen als direct gevolg van de aanslag destijds. Was dat niet gebeurd, dan zou er nooit een ander gebouw gebouwd worden daar. Al met al dus wrang dat de de mogelijkheid juist de gevolgen zijn van de aanslag destijds.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 10-08-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:59

Laat Wilders zijn zegje maar doen, iemand daar moet toch die lui wakker schudden en ze vertellen dat dit echt smakeloos en provocerend is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:00

Petite schreef:
Hmmm ik denk niet dat je de aanslag moet zien als Moslim extremisten, maar als extremistische mensen! Waarom moet het geloof erbij gehaald worden? Wanneer het Christelijke of Katholieke extremisten waren denk ik niet dat het geloof zo'n centrale plaats had gekregen.

Ik begrijp dat het provocerend is om op die plek een moskee te bouwen, maar ménsen hebben die aanslag gepleegd en niet Moslims!

Euh... Al Qaida heeft die aanslag opgeëist. Als dat geen Moslim extremisten waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:04

janesmith schreef:
Ik ben ook heel erg tegen het bouwen van dit Islamitisch Centrum op een 'heilige' plek voor de mensen die daar in die wijk (Manhattan) wonen. De initiatiefnemers hebben dit ook van tevoren geweten. Niemand maakt mij wijs dat ze niet bedacht hebben dat dit heftige reacties zou oproepen. Ook is het niet nodig om dit Centrum daar te bouwen want in New York zijn al 100 moskeeën.
Dat men moslims in 't algemeen niet verantwoordelijk zijn voor de terreurdaad van Al Qaida, is ook waar. Maar hoe dat werkt daar kunnen wij Nederlanders ons alles bij voorstellen want tot niet zo lang geleden hadden wij ook een hekel aan alles wat Duits was, terwijl die ook al lang niets meer te maken hadden met de gruweldaden van '40-'45. Zo werkt dat nu eenmaal.

Dat gezegd hebben moet wel alles correct benoemd worden. Daphna heeft gelijk als ze zegt dat er geen Moskee komt, maar wel een gebedsruimte.
Ook is het niet waar dat er Nederlands belastinggeld naar de bouw van die Moskee gaat.
Ik lees veel reacties overal dat het belachelijk is dat Wilders daar heen gaat, terwijl hij daar niet op eigen initiatief heengaat, maar Wilders uitgenodigd is om een toespraak te houden daar.

Blijkbaar is daar vraag naar, anders zou het niet gebouwd worden. Er worden ook nog kerken bijgebouwd terwijl ik denk er zijn er al genoeg. Vraag en aanbod, net als een gewone markt. Ik ben zelf totaal niet gelovig en zou het ook niet kunnen al zou ik het willen, maar ik vind wel dat er erg kortzichtig gekeken wordt naar Moslims en ook naar de Duitsers wat jij erbij haalt. Ik snap echt niet dat het geloof overal bij gehaald moet worden, in deze context vind ik het net zo racistisch gebruikt als dat je zou zeggen extremistische negers. Of die extremisten nou blauw, paars, Goddeloos of in Allah geloven, het blijven mensen die iets niet goed hebben zitten in de bovenkamer en dat heeft niks te maken met waar ze in geloven, wat voor huidskleur ze hebben of wat ze elke avond eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:07

_San87_ schreef:
Petite schreef:

Euh... Al Qaida heeft die aanslag opgeëist. Als dat geen Moslim extremisten waren...

Ja Al Qaida is een groep mensen die heel extreem zijn. Toevallig zijn ze Moslim, waarom het geloof er altijd bijgehaald moet worden en wat dat ertoe doet snap ik niet. Het lijkt wel of mensen het erger vinden als Moslim extremisten een aanslag plegen dan extremisten die een ander geloof hebben.

Ik had een heel Christelijke vriendin die zo'n hekel had aan Moslims omdat ze hun tempel in Jeruzalem hadden afgepakt zodat ze dachten dat Jezus niet meer terug kon komen. Daarom waren alle Moslims slecht. Toen zei ik en met de beeldenstorm dan toen waren de Christenen slecht. Maar nee, dat waren een paar mensen, daar konden de Christenen niks aan doen.. Ik heb een hekel aan kortzichtigheid en snap niet dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:09

Vanwege de naam van het centrum (waar wel degelijke een grote moskee in wordt gevestigd), de datum van opening en de plaats waar dit gebouw is wordt er toch wel anders tegen aan gekeken dan tegen een willekeurig moskee, kerk.

En het feit dat wij als belastingbetaler wel degelijk indirect meebetalen aan dit project, zie mijn link.

Ze mogen van mij net zoveel Islamitische centrums bouwen als ze willen, maar dit is op zijn zachts gezegd niet handig gekozen.

Citaat:
Westen
Ernstig is dat de 100 miljoen Euro die Rauf voor zijn project nodig heeft, voor een belangrijk deel door het Westen wordt betaald. De ASMA kreeg in het kader van de millenniumdoelstellingen 1 miljoen Euro voor het Women’s Islamic Initiative in Spirituality and Equity (WISE) Compact Program, van onder andere Nederland, zo blijkt uit informatie van de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De ASMA ontvangt ook geld van de UNFPA (United Nations Population Fund), van diverse Westerse filantropische organisaties zoals de Carnegie Corporation en het Rockefeller Brothers Fund. Maar verreweg het meeste geld kreeg ze in 2009 niet uit het Westen, maar van het fonds van de regering van Qatar.

Kennelijk heeft geen van deze organisaties problemen met de opvattingen van Abdul Rauf die ondermeer voorstander is van de invoering van de sharia in de VS, omdat de sharia volgens hem bijdraagt aan de pursuit of Happiness. Vlak na de aanvallen van 9/11 zei hij dat hij niet wilde zeggen dat de VS de aanvallen verdienden, maar dat de aanslagen wel samenhingen met het Amerikaanse beleid.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:12

Geert
Vandaag vlucht en hotel New York definitief geboekt. Goed gevoel. Belangrijke speech. Niemand houdt me tegen. Geen moskee bij Ground Zero!

Dit stond op de hyves van Geert Wilders. Vind het heel goed van hem dat hij naar NY gaat om de bouw van die moskee proberen tegen te houden :j .
Ik vind het echt een beetje uitlokken dat ze een moskee juist op die plek willen gaan bouwen, je zet toch ook geen Duits 'cultureel centrum' bij Auschwitz neer..?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:14

"Petite Ik denk dat je niet vanuit ons denkbeeld moet oordelen, maar vanuit dat van de mensen die daar wonen. Die mensen worden in de toekomst iedere dag weer herinnerd aan die fatale 11 september, als ze langs dat Centrum lopen. Dat is een wond waar iedere keer weer in geprikt wordt. Onnodig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:16

Petite schreef:
Ja Al Qaida is een groep mensen die heel extreem zijn. Toevallig zijn ze Moslim, waarom het geloof er altijd bijgehaald moet worden en wat dat ertoe doet snap ik niet. Het lijkt wel of mensen het erger vinden als Moslim extremisten een aanslag plegen dan extremisten die een ander geloof hebben.

Ik had een heel Christelijke vriendin die zo'n hekel had aan Moslims omdat ze hun tempel in Jeruzalem hadden afgepakt zodat ze dachten dat Jezus niet meer terug kon komen. Daarom waren alle Moslims slecht. Toen zei ik en met de beeldenstorm dan toen waren de Christenen slecht. Maar nee, dat waren een paar mensen, daar konden de Christenen niks aan doen.. Ik heb een hekel aan kortzichtigheid en snap niet dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.

Omdat ze ZELF leuren met het geloof! Dit wordt er niet door anderen bijgehaald, ze hebben er wel voor gezorgd dat we het erover hadden.

Als die aanslag was gepleegd door Christenen stond de wereld ook op zijn kop. Net als dat de Katholieke kerk nu al een tijdje onder vuur ligt om misbruik. Je moet alles wel in een context plaatsen :) Aanslag door extremistische moslims, Islamitisch centrum nabij plaats van aanslag, openingsdatum op datum van aanslag = De grootste provocatie ever. En dat hun hele leven lang.