ouderenzorg in nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Re: ouderenzorg in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:12

Daar ben ik het wel mee eens. Als ik ook kijk naar mijn werk... Ze zijn nu weer aan het verbouwen, dat geld zouden ze beter kunnen besteden aan het opknappen van de appartementen, zoals bredere deurposten (daar past nu een rollator echt maar net doorheen past) en airco. En aan extra personeel. Maar een parkeerplaats is belangrijker...

Maar het gedeelte familie vind ik zelf nog vervelender. Er zijn serieus familieleden die je op belt om te melden dat moeders niet goed geworden is en dat de ambulance onderweg is, die vrolijk melden dat ze aan het werk zijn en of je ze niet meer wilt storen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:27

Bij mijn moeder op haar werk was er een vrouwtje die nooit bezoek kreeg van haar familie... Pas toen het arme mensje overleden was kwam de familie. Maar dit alleen om de kamer leeg te ruimen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 14:30

Jeetj edat meen je toch niet?
Das echt erg en in en in triest zeg!
Je zult vast veel leed meemaken op je werk he?Alleen al om zo'n treurend opoetje elke dag te moeten zien,mijn hart zou breken!
Dan denk ik wel eens dat we aan de ouderen te danken hebben dat we nu zijn waar we zijn.Dat word vaak vergeten,en ze worden als grof vuil aan de kant gezet.

Dat Nederland het geld maar es beter verdeeld,ik hoef bijv geen onherkenbaar kunstwerk op een rotonde te zien,of kleurrijke parkeerplaatsen of het zoveelste kantoorgebouw dat toch leeg blijft staan!
Er is weinig werkgelegenheid en toch zie ik nieuwe gebouwen van cwi end.opdoemen!Waarom?Alsof daar werk te krijgen is,pffff.
Men schijnt wel te vergeten wat de zorg betreft dat we allemaal ooit daar landen,ook de "grote" heren.Ben benieuwd of ze dan nog es aan hun kunstwerken en gebouwen terug denken,of het ze dan iets gebracht heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:39

Ik heb alleen maar een advies: Stop je ouders niet in een zorgcentrumn! Er zijn genoeg slechte verhalen, het is niet allemaal zo rooskleurig zoals Joyckuh zegt(sorry voor dat). 2 Zusters die voor 150 man in de nacht moeten zorgen... hoe lichter de ZZP hoe minder tijd...

Ik neem later de zorg voor mijn ouders op en ik ben zelfs de enige in de familie die er zo over denkt...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 14:53

Maar wat als je dat niet kunt,Purny?
dan ben je wel afhankelijk van een instelling.En wat als je als oudere geen kinderen of familie hebt?Dan moet je wel in een bejaardenhuis bijv.
Maar petje af dat je dat gaat doen hoor!Ik zou mijn moeder niet in mn huis nemen omdat ze gewoonweg te moeilijk is,maar ik laat haar never-nooit in de steek en zal altijd naar haar omkijken!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:56

Dank je... en dan te bedenken van mijn zus dat ze het niet doet.. ik begin volgende maand aan de opleiding verpleegkundige met mijn eerste stage in een verpleeghuis. Daar heb je wel gelijk in dat wanneer mensen geen kinderen hebben ze in een verpleeghuis moeten. Ik ga gewoon een potje maken voor die tijd dan hoef ik mij ook geen zorgen te maken over het geld ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:12

Ik hoop dat ik stokoud mag worden in mn eigen huisje.
Maar ach,wie weet is het over 50 jaar wel super goed geregeld voor de ouderen en moeten we dan knokken om een plekje te krijgen.
Maar toch vraag ik me echt af waar al dat geld wat we nu maandelijks kwijt zijn aan cz bijv.heen gaat?
Het zijn me toch ook mega bedragen.En als je dan op tv vaker ziet dat een traplift of een andere aanpassing in huis of een operatie niet kan dan heb ik toch echt mn vraagtekens hoor.
Dan doen ze allemaal moeilijk en kan niks,tot er een hoop heisa en tv bij komt en dan plots is alles geregeld.
Het is allemaal wazig!!!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:41

purny schreef:
Ik heb alleen maar een advies: Stop je ouders niet in een zorgcentrumn! Er zijn genoeg slechte verhalen, het is niet allemaal zo rooskleurig zoals Joyckuh zegt(sorry voor dat). 2 Zusters die voor 150 man in de nacht moeten zorgen... hoe lichter de ZZP hoe minder tijd...

Ik neem later de zorg voor mijn ouders op en ik ben zelfs de enige in de familie die er zo over denkt...

Je hebt gelijk hoor, niet alle tehuizen zijn zo goed als waar ik werk. Ik weet er ook 1 waar ik dus absoluut niet heen zou willen later als ik oud ben.
Tja, mijn moeder in huis nemen? Dat zien we tegen die tijd wel. Mocht ze gaan dementeren is het zeer vermoeiend en een aanslag op een gezin om zo'n persoon de gehele dag in huis te hebben, wetende dat het dan nog jaren kan duren... Ik denk dat ik gewoon tzt op zoek ga naar goed tehuis voor mijn moeder.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:46

Het blijft altijd moeilijk als je de zorg van een ander 24 uur op je neemt.
Het kan je behoorlijk belasten.En RESPECT voor de mensen die het wel doen!!!!
Ik zou bijv.mn moeder niet achterlaten voor thuiszorg bijv.
Daar hoor je de laatste tijd ook niet veel goeds over.
Dan zou ik zelf inspringen voor het grootste gedeelte.Maar vaak is het bij de mensen niet een kwestie van niet willen maar vaak niet kunnen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:52

er zit heel veel verschil tussen een verzorgings en een verpleeghuis. De eerste krijgen meer geld van de overheid, dit omdat ze willen investeren in "gezondheid" en niet in "ziekte" In het verzorgingshuis kunnen de mensen nog best goed voor zichzelf zorgen maar hebben ze ondersteuning nodig. In een verpleeghuis kunnen ze dit niet meer. Wij krijgen veel minder geld dan onze locatie verzorgingshuis. Erg jammer, we hebben idd soms gewoon geen tijd om nagels te knippen.. Tis triest gesteld met de zorg...
En idd niet iedereen krijgt bezoek, maar soms zijn er dingen gebeurd in het verleden dat kinderen het niet kunnen opbrengen, En er zijn ook mensen die er niet tegen kunnen, ik werk op Pg laatste afdeling waar mensen komen en dat is soms erg heftig, ook voor familie, mensen veranderen heel erg, dat moet je kunnen accepteren..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:57

Ik zou geen goeie zijn voor de zorg,zeker niet voor verpleging.
Ik zou denk ik kapot van verdriet gaan als er een oudje stierf waar ik voor gezorgt heb!
En ik kan ook echt niet tegen braaksel brrrrr

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:00

gelukkig werk ik als voedingsassistent ;) (en soms als ondersteuning ook in de zorg zelf) maar gisteravond ook iemand overleden en ja dat is heftig. Maar uiteindelijk wel beter voor die mensen zelf, wat hebben ze nu nog bij ons.. (en dat bedoel ik niet rot, ik wens niemand dood en dat bedoel ik natuurlijk ook absoluut niet!)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:20

Ik ga met Kanelly mee, ik zie ze nooit over de binnenplaats wandelen met hun gestreken goed, gaat gewoon in plastic zakken.
Heb je hoofdpijn of andere klachten neem maar een paracetemol..
Als je met zo een open dag mee loopt is heel erg leuk maar je heb er duidelijk een verkeerd beeld aan overgehouden...

funnyhorses schreef:
Ik zou geen goeie zijn voor de zorg,zeker niet voor verpleging.
Ik zou denk ik kapot van verdriet gaan als er een oudje stierf waar ik voor gezorgt heb!
En ik kan ook echt niet tegen braaksel brrrrr

Als je het heel erg vind, wat logisch is, waarom ga je dan geen vrijwillergerswerk doen in een bejaardenhuis, dan kan je de mensen die weinig tot geen bezoek krijgen bezoeken, en spelletjes spelen.
Weet uit ervaring dat daar ook veel vraag naar is, misschien is het handig om daar tijd aan te besteden, ik ben zelf ook werkzaam in de thuiszorg en ik kan je zeggen we doen ons best..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:29

Wou net zeggen... Denk dat 99% van de zorg-mensen heeeel erg hun best doen om het de bewoners naar hun zin te maken...
iig de bewoners waar ik werk, wonen er fijn....is mijn indruk.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:32

Tuurlijk doen we ons best, maar het is zo lastig met een minimum aan personeel :( En we staan te springen om vrijwilligers! Die met de mensen gaan wandelen, spelletje spelen, komen helpen met de eetmomenten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:46

Das waar!! wij hebben meeerdere vrijwilligers en die doen t zo goed!

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:33

Mijn tante van bijna 70 doet vrijwilligerswerk in het bejaardenhuis waar ze 25 jaar heeft gewerkt, ze doet receptiewerk want ze weet in en over het bejaardenhuis. Ze schiet ook weleens bij voor andere werkzaamheden, vind het zeeer bijzonder, en knap van haar dat ze zich daar nog zo voor inzet!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:50

Door omstandigheden zit mijn moeder nu in een revalidatie/verzorgingshuis.
Ik ga geregeld huilend naar huis.
Het gebouw is nieuw,netjes ingericht en ja er is een kapper enz.
Maar mijn moeder zit er om te revalideren en dat is net het gene waar ze geen moer aan doen! Ze zit er nu 2 maanden.
Gisteren een gesprek gehad, ze willen dr gewoon in het verpleeghuis hebben . Ze geven het gewoon op.
In 2 maanden is er welgeteld 1x met de rollator geoefen.
Ze wordt 9 van de 10 keer te laat uit bed gehaald zodat ze te laat is bij therapie. Als ze in bed ligt moet ze geholpen met naar de wc gaan. Na het bellen duurt het zo maar een half uur voor er iemand komt. Pas geleden heeft ze het record gehaald van 1 uur en 15 op de wc zitten omdat er niemand reageerde op de bel.
Het avond eten is verschrikkelijk slecht.
Gelukkig haal ik haar elke dag naar huis en eten we samen.
Helaas kan ik haar nog niet thuis hebben als ze niet kan lopen.
Ik ga er kapot aan hoe er met de mensen wordt omgegaan . Ze worden aangesproken als kleine kinderen! Ze vergeten dat de oudere van tegenwoordig wel wat hipper is en dat je daar geen kinderliedjes :( mee gaat zingen!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:03

Dat lijkt me verschrikkelijk Kohtje! Dat is echt geen manier van omgaan met bewoners/patiënten... :n Kun je haar niet over laten plaatsen naar een ander revalidatiecentrum? En ik zou zeker een klacht indienen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:04

Maandag een gesprek met de eigen huisarts.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:36

ik heb jaren in de bejaarden zorg gewerkt, maar ik trok het niet meer,
20 minuten max om Oma gewassen en aangekleed aan de boterham te zetten 's ochtends , ik werk verdorie met mensen, niet met een pakje boter....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:49

kohtje: Klinkt als een slecht verzorgingstehuis zeg...

Moet wel 1 ding er over kwijt: als wij gaan zingen doen we ook kinderliedjes tussendoor, weet je waarom?
Ik ken die liedjes niet :D omdat het allemaal liedjes zijn van HUN kindertijd, hele oude liedjes (met oude spelling enzo :') ) en de meesten vinden dat geweldig! Zo van oh jaa die heb ik vroeger ook gezongen op school!

Dat kan dus een reden zijn. Voor de rest is er inderdaad overal fikse onderbezetting lijkt het wel..

Mijn oma is pas overleden na een tijd in een verzorginstehuis.. nou je wil niet weten in het begin toen ik net met dit werk begon, ik zag in iedereen mijn oma..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:19

Dat je met demente kinderliedjes gaat zingen begrijp ik maar niet met mensen die nog 99% in de samenleving zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:31

Nou wij hebben lol zat met die liedjes hoor :D En dan lopen we ook nog eens de polonaise erbij :D

Maar we schilderen,wandelen, knutselen (bijv kaarten maken e.d) en nog veel meer dingen dus dan kan een kinderachtig liedje er soms wel bij....

Ik snap wel wat je bedoelt hoor.. ALs alles op kinderniveau word gedaan is dat ook belachelijk..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:53

De OP kreeg ik ook doorgestuurd via Hyves en vraag me inderdaad echt af waarom het zo gaat.
Hoe kan het zijn dat er door België gevangenissen worden gehuurd in Nederland?
Komt het door de strengere wetgeving daar, zodat meer mensen worden veroordeeld of omdat wij hier te weinig politie hebben om criminelen achter slot en grendel te zetten? Of het kostenplaatje: dat een taakstraf goedkoper is dan opsluiting?
Is in ieder geval goed voor onze werkgelegenheid.
Dat is de zorg ook; vergrijzing is al jaaaaaren bekend, maar waar wordt er op bezuinigd? Op de zorg... :?
Draai die bezuinigingen juist om naar meer geld voor de zorg: is goed voor de werkgelegenheid, minder uitkeringen, want er zijn zat mensen die zich willen laten omscholen maar zien de werkdruk in de zorg gewoonweg niet zitten.
Mijn beeld is vast kortzichtig, maar het is inderdaad wel een beetje vreemde situatie...