Wanneer ben je allochtoon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer vind jij iemand allochtoon?

Poll eindigt op

Als iemand een kleurtje heeft
4 (3%)
Als iemand dubbel paspoort heeft zowel buitenlands als ned
9 (7%)
Als iemand de nederlandse taal niet kan maar hier wel woont
13 (11%)
Als je in een ander land bent geboren
31 (27%)
Als beide ouders in een ander land zijn geboren maak niet uit of jij hier geboren bent.
11 (9%)
Als 1 van je ouders in het buitenland is geboren.
46 (40%)

Totaal aantal stemmen: 114

Anoniem

Re: Wanneer ben je allochtoon??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:08

Nee hoor, daar heb ik geen probleem mee.:D

Maar wat is het verschil tussen vakantie of dat je ergens een half jaar bent gestationeerd, je bent beiden geen inwoner van het land.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:11

Mindim schreef:
Nee hoor, daar heb ik geen probleem mee.:D

Maar wat is het verschil tussen vakantie of dat je ergens een half jaar bent gestationeerd, je bent beiden geen inwoner van het land.

En dat is dus waar de grens zou moeten komen begrijp je wat ik bedoel? Nu wordt er constant met 2 mate gemeten waardoor het zo negatief wordt terwijl het niks meer betekend dan dat je in een ander land geboren bent.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 13:48

Jellie schreef:
dowie schreef:
Persoonlijk vind ik iemand een allochtoon die zich niet aan onze maatschappij wil/kan aanpassen en onze
taal niet beheerst. En iedereen met een buitenlands paspoort

Dat is ook mijn gedachte hierover...

Dat heb ik ook altijd gedacht maar tot mijn verbazing zijn er meer mensen allochtoon dan ik dacht :+
meeste mensen hebben bij allochtonen het beeld turk of marokaan of donker persoon

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:51

Als optie 3 een mogelijkheid zou zijn ben jij ook een allochtoon. Iemand die de taal niet kent i.p.v. kan. En in optie 5 staat maak niet uit i.p.v. maakt niet uit. Dus ik kies niet voor optie 3, dat zul je begrijpen.

Als ik eerlijk ben klopt geen van de opties, zoals je kunt zien aan de uitleg in het starttopic, dus de goede mogelijkheid is niet eens uit te kiezen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 14:17

johnvannim schreef:
Als optie 3 een mogelijkheid zou zijn ben jij ook een allochtoon. Iemand die de taal niet kent i.p.v. kan. En in optie 5 staat maak niet uit i.p.v. maakt niet uit. Dus ik kies niet voor optie 3, dat zul je begrijpen.

Als ik eerlijk ben klopt geen van de opties, zoals je kunt zien aan de uitleg in het starttopic, dus de goede mogelijkheid is niet eens uit te kiezen.

Achja iedereen heeft weer een ander oordeel over mij
de een zegt gewoon allochtoon de ander weer van niet :)

Je mag ook de optie in het topic schrijven die jij er niet bij ziet staan :)

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:21

Dat deed ik dus door te zeggen dat deze in het eerste bericht van deze reactie wel correct beschreven staat. :)

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:21

Mijn vader is ook allochtoon. Zijn moeder is oostenrijks. Hij is wel zelf in Nederland geboren

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:24

ik snap niet zo goed hoe je een poll kan maken over een feit....wanneer iemand een allochtoon is, dat staat vast, dat maakt dan toch niet uit hoe wij erover denken?

Ik ben allochtoon, en er trots op :D
Vader is Duits, moeder is Nederlands, ik ben geboren in Duitsland, heb een Nederlands passpoort & nationaliteit.
En ik ga binnenkort trouwen met een Brit....oh man, dat wordt een leuk feestje!!

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:25

de twee definities van allochtoon zijn in principe juist lijkt me. Maar helaas stellen mensen een allochtoon nu eenmaal snel gelijk aan een mokka kleurige medemens :P om het maar even zo te zeggen. Vaak verwijst het woord allochtoon naar een niet westerse allochtoon. echter in goede bronnen zal dit onderscheid wel gemaakt worden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 14:27

vanLotje schreef:
ik snap niet zo goed hoe je een poll kan maken over een feit....wanneer iemand een allochtoon is, dat staat vast, dat maakt dan toch niet uit hoe wij erover denken?

Ik ben allochtoon, en er trots op :D
Vader is Duits, moeder is Nederlands, ik ben geboren in Duitsland, heb een Nederlands passpoort & nationaliteit.
En ik ga binnenkort trouwen met een Brit....oh man, dat wordt een leuk feestje!!

haha leuk gefeliciteert! :D
Als jullie dan een kindje krijgen is het ook een mixje :)

Vind het gewoon leuk om te zien hoe veel erover denken of oordelen

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:29

oh, ok, dan snap ik 'm

Dank je wel :)
Zou een heel mengelmoesje worden inderdaad...duits/nederlands/welsh .....maar wij bedanken ervoor :D

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:37

Ik ben ook een tweede generatie allochtoon, mijn vader komt uit Engeland. Maar ik heb verder wel gewoon een Nederlandse opvoeding gehad.... best vreemd eigenlijk om allochtoon te zijn in het land waar je geboren bent!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 14:42

Nienke89 schreef:
Ik ben ook een tweede generatie allochtoon, mijn vader komt uit Engeland. Maar ik heb verder wel gewoon een Nederlandse opvoeding gehad.... best vreemd eigenlijk om allochtoon te zijn in het land waar je geboren bent!

Dat vind ik nou ook!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:40

rare pol. je vraagt een mening over iets wat een feit is of niet.. over een woordt wat te definieren valt.

ik ben autochtoon in nederland.
man is allochtoon
ons kind zal autochtoon zijn.

maar ag, we zijn allemaal mensen op dezelfde wereld. je kan hier een autochtoon zijn en daar een allochtoon.

Citaat:
Het woord 'allochtoon' heeft een negatieve lading en kan worden vervangen door 'biculturele burger'.
(anp)

ik kon het niet laten :D

dutchy_

Re: Wanneer ben je allochtoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:45

Ik heb gewoon op school geleerd dat je allochtoon bent als één van je ouders in het buitenland is geboren. Jammer dat zo weinig mensen dat weten en dat er dus zo gediscusseerd wordt over iets dat een feit is.

Hierdoor krijgt 'allochtoon' een slechte naam.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:24

OMG dat filmpje :D
Ik lach erom, maar eigenlijk is het in en in triest..

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:28

mijn antwoord staat niet tussen je poll! bij deze dan maar :P ik vind iemand een allochtoon als hij zich niet als een nederlander gedraagt. niet over me heen vallen nu, want ik weet ook niet wat een typische nederlander precies moet doen, maar ik bedoel te zeggen dat ik niet gelijk een nederlander herken als ik die persoon zie. dit kan komen door bijvoorbeeld een gebrekkig gebruik van de nederlandse taal, een zwaar accent, maar ook dingen als bijvoorbeeld een hoofddoekje of een auto met een buitenlands kenteken ( ik noem maar een voorbeeld he ;) )
dit kan dus best voorkomen als ze in nederland zijn geboren, dus mijn mening verschilt nogal van de daadwerkelijke betekenis :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 12:57

haha ja dat filmpje blijft leuk jamey :p
Oke nikky ookal stond die niet in de poll interresant antwoord heb je :)

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:07

Mijn ouders zijn beide Nederlands, maar mijn vader is in Kepi geboren omdat mijn Opa en Oma daar tijdelijk woonden ivm werk van mijn Opa.

Kepi is Nieuw-Guinea, dat was toen Nederlands Grondgebied.
Dan is hij geen allochtoon toch?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:36

Wat een onzin zeg, mijn vader is in t buitenland geboren daar zijn ouders daar opdat moment werkten. Maar hij heeft gewoon Nederlands paspoort, hij is immers gewoon bij de Nederlandse ambassade aangegeven!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:44

Teddy321 schreef:
Wat een onzin zeg, mijn vader is in t buitenland geboren daar zijn ouders daar opdat moment werkten. Maar hij heeft gewoon Nederlands paspoort, hij is immers gewoon bij de Nederlandse ambassade aangegeven!

Precies zelfde verhaal hier

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:54

Dan zijn jullie volgens de CBS-definitie allochtoon.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:16

Ik zat een keer op funda te zoeken naar een huis in het Noorden.
Dan kon je zien waaruit de plaatst bestond en daar stond tussen.
....% Westerse Allochtonen.

Aangezien wij vanuit Rotterdam naar het Noorden verhuisd zijn had ik zoiets van... ben ik nu ook een Westerse Allochtoon??? :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:09

Ik heb op school geleerd dat als één van je ouders een andere nationaliteit heeft (geboren in het buitenland) dat je als kind daarvan allochtoon bent.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:51

Ik zou gaan voor de optie 'geboren in een ander land', maar ik zou dat 'geboren' vervangen door 'geboren en opgegroeid'.

Ik heb lesgegeven aan kinderen in Brussel met allochtone ouders en volgens de definitie zouden zij voor de meerderheid ook allochtoon zijn. Maar zijzelf gedragen zich wel naar het westen: ze spreken Nederlands (in zekere mate, maar de wil is er wel), zeer goed Frans (is hier ook een landstaal), spelen samen en al wat je wilt. Ik zou dan niet weten waarom ze als 'allochtoon' bestempeld zouden moeten worden, terwijl ze hier geboren en getogen zijn, èn aangepast zijn aan de levenswijze. Dus in dat opzicht ben ik het niet eens met de gestelde definities.

EDIT: ik vind het zelfs eigenlijk een beetje belachelijk dat dus iemand met een dubbele nationaliteit nog allochtoon is. Ik heb familie met mijn tante (Belg) als moeder en een Kameroener als vader. Zij hebben dubbele nationaliteit, wonen en werken of studeren hier al jaren, spreken Nederlands, maar ze zijn dus eigenlijk geen Belg? Dat vind ik onnozel.