'Wachttijd sociale huurwoningen loopt op'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:46

Shadow0 schreef:
ikdoemaarwat schreef:
tis gewoon een uitdrukking...(een boze)

Weet je waar die uitdrukking vandaan komt? Misschien goed om je dat toch even te realiseren.

ja weet ik,maar als je over alle woorden gaat vallen dan moet je niks zeggen ;)
en ik ben toch diegene die eraan gaat , niet jij ;)

Shadow0

Re: 'Wachttijd sociale huurwoningen loopt op'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:48

Het lijkt me een kwestie van goed fatsoen om een beetje op je woorden te letten. Er is in dit topic helemaal geen reden om grof te zijn - en je kunt er mensen flink mee kwetsen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:49

helaas heb geprobeerd voor "fluweel" bokt het te veranderen

jammer te laat.....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:51

Shadow0 schreef:
Het lijkt me een kwestie van goed fatsoen om een beetje op je woorden te letten. Er is in dit topic helemaal geen reden om grof te zijn - en je kunt er mensen flink mee kwetsen.

en ben jij daarvoor om mij daarop te wijzen?

sorry hoor, best dat ik misschien iets te grof geweest ben, zoals andere post betaamd, geprobeerd het voor fluweel bokt te veranderen
maar dan nog ben jij niet de aangewezen persoon om mij erop te wijzen
je bent geen groene

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:52

ikdoemaarwat schreef:
Shadow0 schreef:

Weet je waar die uitdrukking vandaan komt? Misschien goed om je dat toch even te realiseren.

ja weet ik,maar als je over alle woorden gaat vallen dan moet je niks zeggen ;)
en ik ben toch diegene die eraan gaat , niet jij ;)

Volgens mij mag die uitdrukking wel, want ik heb al heel vaak uitdrukkingen voorbij zien komen die doelden op dat een bepaalde politieke partijleider een Hitler was en zijn kiezers waren Nazi's. Die van jou is heel wat onschuldiger, in mijn ogen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:54

Moderatoropmerking:
Aangezien dit topic zwaar off topic dreigt te gaan herinner ik jullie er maar even aan dat de topictitel "Wachttijd sociale huurwoningen loopt op" is. Vanaf hier graag weer on topic, off topic berichten worden verwijderd

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:05

Toch apart, toen ik 2,5 jaar geleden een woning zocht kon ik met 6 jaar wachttijd een rijtjeswoning in Arnhem krijgen. Niet in een hele beste wijk, maar toch, ik vond het best meevallen. In Leiden lukte dat absoluut niet, moest je minstens 10 jaar hebben voor iets anders dan een appartement.
Het grootste euvel is denk ik dat veel sociale huurwoningen verkocht worden (hier in de regio toch) en er veel te weinig bijgebouwd worden. Kleine huisjes willen ze ook vanaf, onze wijk wordt mogelijk ook gesloopt en dan komen er minder, grotere gezinswoningen voor terug, waar de woningbouw meer voor kan vangen. Pech voor de mensen die alleen wonen, zoals ik of mijn bejaarde buurman, die niet zitten te wachten op een grotere en duurdere woning.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:07

het probleem is ook dat ze betaalbare woningen weghalen en onbetaalbare woningen ervoor terug plaatsen
de flat waar ik in woon gaat plat, komen nieuwe appartementen voor terug die voor een persoon van onder modaal of zelf modaal niet te betalen zijn
je moet echt boven modaal zijn wil je die kunnen betalen
in mijn ogen creeer je zo alleen maar nog meer woning tekorten

janesmith: dank je, jij begrijpt het tenminste ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:19

Tsja, niks nieuws zou ik denken. In de 16 jaar dat ik op mezelf woon heb ik nog nooit een woning kunnen kiezen waar en hoe ik dat wilde. Heb altijd moeten nemen wat ik kon krijgen en heb tot mijn 29e huisgenoten gehad.

En nee, dat is niet normaal. Ik ken mensen in de VS, in Tsjechie en in Duitsland en als die een huis willen dan kunnen ze rustig in verschillende wijken kijken en naar verschillende appartementen en dan iets KIEZEN wat ze leuk vinden. Heb ik in NL nog niet van gehoord tenzij je zoveel verdiend (of samenwoont) dat je meer dan ongeveer 750,- kale huur kan betalen. Sociale huurwoning is geen optie tenzij je vanaf je 18e ingeschreven staat.
Woningnood is echt bizar hier.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:32

Ik snap t echt niet... Mensen in Nederland moeten antikraak wonen
Of, zoals hiervoor, zijn straks dakloos....
En maar meer en meer mensen nl binnenhalen....
Nou, kom maar op met t minderheidskabinet.. Ti's toch van de zotte dit?

(enneuhm, nee ik doel niet alleen op vluchtelingen oid, maa op alle immigranten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:59

Waves schreef:
Tsja, niks nieuws zou ik denken. In de 16 jaar dat ik op mezelf woon heb ik nog nooit een woning kunnen kiezen waar en hoe ik dat wilde. Heb altijd moeten nemen wat ik kon krijgen en heb tot mijn 29e huisgenoten gehad.

En nee, dat is niet normaal. Ik ken mensen in de VS, in Tsjechie en in Duitsland en als die een huis willen dan kunnen ze rustig in verschillende wijken kijken en naar verschillende appartementen en dan iets KIEZEN wat ze leuk vinden. Heb ik in NL nog niet van gehoord tenzij je zoveel verdiend (of samenwoont) dat je meer dan ongeveer 750,- kale huur kan betalen. Sociale huurwoning is geen optie tenzij je vanaf je 18e ingeschreven staat.
Woningnood is echt bizar hier.

Maar dan hebben jullie ofwel gigantisch veel huizen tekort, ofwel een systeem die niet werkt zoals dat zou moeten.
Aan beide dingen kan toch iets worden gedaan vervolgens lijkt mij?

Ik ga volgend jaar samenwonen en ik hoef helemaal nergens voor ingeschreven te staan. Alles gaat gewoon particulier terwijl ik echt geen 750 euro ga uitgeven aan huur ;) . En ik kan dus ook de ligging, prijsklasse,... van mijn woning zelf bepalen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:01

bravespots: belgie zo wat ik kan zien?
zit toch wel een wereld van verschil in....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:04

ikdoemaarwat schreef:
bravespots: belgie zo wat ik kan zien?
zit toch wel een wereld van verschil in....

Ja, sorry, vergeten erbij te zetten. Ik bedoelde in België ;) .

Maar als dat hier wel lukt en in Nederland niet, ergens moet er toch een groot verschil zijn zoals je zegt?
Ik ben benieuwd wat precies dan :).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:10

nederland is soieso een heel krom land ( tis jammer dat ik gewoonweg nog niet weg kan!)

er zit al verschil in belastingen, nou ook wel in ruimte als je dat vergelijkt met belgie
tja de rest? ik weet het niet :n
Als ik uit nederland had kunnen vertrekken had ik het gedaan en het liefst volgende week nog
Maar helaas is dat niet het geval, en zal ik vanmiddag weer braaf wachten op de uitslag van de drie woningen waar ik op gereageerd heb....

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:21

Hmmm... Volgend jaar wilden mn vriend en ik in Amersfoort gaan samenwonen.. Hij staat dan bijna 5 jaar ingeschreven.
Even als leek, denken jullie dat we dan wel een kansje hebben voor een huisje? Hoeft helemaal geen enorm huis te zijn of in een geweldige wijk, maar gewoon een leuk 2 of 3 kamerappartementje/flatje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:08

BraveSpots schreef:
Maar dan hebben jullie ofwel gigantisch veel huizen tekort, ofwel een systeem die niet werkt zoals dat zou moeten.

Vooral een flink huizentekort.
En kan daar iets aan gedaan worden... ja, maar dat kost geld: er moeten simpelweg veel meer huizen gebouwd worden die relatief minder opbrengen dan dure gezinswoningen.

(Tegelijkertijd denk ik dat het wel zinnig is om te bedenken dat je in bv New York zelf niet de vrijheid hebt die je in de VS als geheel wel hebt. Enige spanning op de woningmarkt hou je absoluut omdat veel mensen in de buurt van voorzieningen willen wonen.)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:53

In Apeldoorn is de wachttijd voor een eengezinswoning minimaal 7 jaar(dan ga je een lotingssysteem in en moet je geluk hebben), voor een flat zeggen ze 5 jaar.

Toen ik 2 jaar geleden ging scheiden stond ik 5,5 jaar ingeschreven en kreeg ik toch urgentie omdat dat niet voldoende was om op korte termijn een dak boven het hoofd van mijn kinderen te hebben, mijn hoofd was niet belangrijk zonder kinderen had ik nooit urgentie gekregen.

Oorzaak van dit probleem:
- veel eengezinswoningen uit de sociale huur worden verkocht als ze leeg komen
- 5 flats met 100 ruime woningen zijn gesloopt, bewoners moesten met voorrang in vrijkomende woningen
- nieuwe appartementen die gebouwd worden hebben vaak maar 1 of 2 slaapkamers, te klein voor een gezin met meer kinderen.
- koopwoningen in Apeldoorn zijn duur, 50-er jaren flatje met 3 slaapkamers 150.000, eengezinswoning va. 190.000, daar krijg je niet meer zo makkelijk hypotheek voor.

Ik heb geluk gehad, met mijn urgentie heb ik een mooie, goed onderhouden eengezinswoning gekregen omdat deze in een straat staat met een hele slechte naam en er meer eengezinswoningen waren en slechts een kwart van de woningen het stempel mogen krijgen "urgentie niet geldig"
De regels zijn vlak daarna veranderd, een ugentie is nu nooit meer geldig voor een eengezinswoning, uitsluitend voor flatwoningen.

Apeldoorn, Deventer en Zutphen horen bij elkaar als het om huurwoningen gaat, regels zijn het zelfde, de wachttijden niet. Deventer gaat sneller dan Apeldoorn of Zutphen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:56

Atalanta schreef:
Citaat:
Het grootste euvel is denk ik dat veel sociale huurwoningen verkocht worden (hier in de regio toch) en er veel te weinig bijgebouwd worden. Kleine huisjes willen ze ook vanaf, onze wijk wordt mogelijk ook gesloopt en dan komen er minder, grotere gezinswoningen voor terug, waar de woningbouw meer voor kan vangen. Pech voor de mensen die alleen wonen, zoals ik of mijn bejaarde buurman, die niet zitten te wachten op een grotere en duurdere woning.

Dat is denk ik het grootste probleem. Er zijn gewoon te weinig betaalbare huurhuizen en dat probleem is structureel.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:54

Daar waar ik woon (noord-oost Groningen), gaat het er niet meer om hoe lang je ingeschreven staat. Hier wordt weer ouderwets geloot en is het een kwestie van geluk hebben.
Maar er is weinig doorstroming en weinig aanbod. Heel vervelend voor hen die een woning zoeken.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:32

Niet normaal, zo'n lange wachttijd! Ik heb afgelopen januari een huurwoning te pakken gekregen en ik stond nog geen 2 jaar ingeschreven (Friesland).

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:37

Zucht, wij zijn ook aan het reageren in Deventer. We hebben al een jaar lang 84 punten maar het schiet echt niets op. Telkens 3e,5e,9e etc. Altijd zijn er urgenten voor. En voor ons was het niet mogelijk om urgentie te krijgen :roll:
En dan "een substantieel deel wat aangeboden wordt aan urgenten", urgenten kunnen hier in deventer overal op reageren. Heb in alle tijd dat wij zoeken nog maar 1 huis gezien waar urgenten geen voorrang hebben. Dat zouden ze echt beter moeten verdelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:06

Maar wat is het probleem dan nu? Dat mensen die urgentie hebben eerder een huis krijgen? Nou wil ik niet vervelend zijn, maar dat lijkt me ook het doel van een urgentieverklaring.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:44

In Friesland staan genoeg huizen leeg echter hier is geen werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:46

Als er meer mensen gaan wonen, komt daar ook wel werk denk ik :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:05

Ik wacht ook als doorstromer op een eensgezinwoning, zit met mijn zoontje in een appartement waarvan in de tweede slaapkamer amper een groter bedje kan komen te staan. Op het moment komen er hier in de regio vooral dure huurwoningen bij en zijn er veel met voorrang omdat er een wijk gesloopt gaat worden