PVV jaagt op kunstsubsidies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:16

xx_Kelly_xx schreef:
Laat ze dat dan maar al eerste afschaffen, want dat is minder belangrijk dan kunst en cultuur.

Och, dat weet ik niet. Het is een goede manier om een gevoel van samenhang in de buurt te krijgen, en dat is hartstikke waardevol. Bovendien maakt het het leven wel wat plezieriger, en gaat het tegelijkertijd niet om uitzinnige bedragen (tenminste, dat leefbaarheidsbudget hier haalt het niet bij een sponsoring van bv de Giro of Tour de France...:) )

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:17

Inderdaad er moet gekeken worden naar waar de subsidie heen gaat.
Maar PVV maakt er geen geheim van dat het alle subsidies wil afschaffen, behalve de ondersteuning van musea. Owhja en kunstenaars die bedreigd worden door de Islamisering :+
Dus een politieke keuze over wat wel en niet goede kunst is.
En dat is een hele kwalijke zaak. Dat neigt naar Entarte kunst.

Kendra: De PVV wil dat ontvangen wat precies op het gemeente huis ligt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:18

BlackEyed schreef:
liedje89 schreef:
Ook als dat betekend dat er horden verveelde 16 jarige over de straat hangen omdat ze niet meer naar de toneel, dans of zang vereniging oid kunnen? Dat is ook kunstsubsidie hoor dat vind ik wel belangrijk maar daar hebben imo ook veel meer mensen baat bij dan een voorstelling waar misschien 100 mensen naartoe gaan!

Eigenlijk is dit een totaal andere discussie, maar...

Waarom moeten jongere mensen vermaakt worden?
Ik vind het prima dat ze naar een vereniging kunnen, maar hoezo zou ik dat moeten betalen?

Als ze zich op straat lopen te vervelen kost het je meer! Want meer politie en strengere straffen zal misschien werken maar enig idee wat een kudde agenten en gevangenisbewaarders kost. En dat tegen 1 toneelleraar, ik zou het wel weten!

RoosIris

Re: PVV jaagt op kunstsubsidies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:19

hmm jullie schijnen te vergeten dat kunst en cultuur een hoop toeristen aantrekt......al die toeristen geven geld uit......dan heb je ook nog toeristenbelasting....
Meld dit bericht

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:21

liedje89 schreef:
Als ze zich op straat lopen te vervelen kost het je meer! Want meer politie en strengere straffen zal misschien werken maar enig idee wat een kudde agenten en gevangenisbewaarders kost. En dat tegen 1 toneelleraar, ik zou het wel weten!

Daar heb je wel een punt, maar dan moet toneel jongeren wel aanspreken. :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:22

Toeristen komen voornamelijk toch naar de grote musea als het Rijks en Van Gogh. Maar voor onze binnenlandse ontwikkeling is het ook belangrijk.
Door subsidies is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat één van s'werelds grootste architect(enbureau) Nederlands is. Namelijk Rem Koolhaas.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:26

BlackEyed schreef:
liedje89 schreef:

Daar heb je wel een punt, maar dan moet toneel jongeren wel aanspreken. :)

Sportverenigingen krijgen ook om die reden subsidies vaak. Voor ieder kind wat wils toch. Maar vooral dans verenigingen weten vaak best veel jongeren aan te trekken!

Shadow0

BlackEyed schreef:
Kennelijk niet, want anders zouden verenigingen kunnen overleven op giften en vrijwilligers?

Uiteindelijk krijgen we als maatschappij gewoon terug wat we erin stoppen. We kiezen ervoor om dat via de overheid te doen omdat je een bepaald vast punt nodig hebt. De som is meer dan de delen. Als iedereen voor zich in z'n eentje een voetbalteampje probeert te vormen, of een koor, of een straatspeeldag, dan gebeurt er niks. Dan heb je een land vol 'ieder voor zich' en dan kan er niks meer. Dus brengen mensen eerst het geld en bepaalde ideeen samen, en verdelen het dan weer.
Maar iedereen kan daar aanspraak op maken, en vrijwel iedereen doet dat ook, direct of indirect. Wat mij betreft is het prima dat de gemeente dat doet.

Kendra

Een andere vraag is ook of het één met het ander te maken heeft; als je minder geld uit zou willen geven aan cultuur en welzijn, komt er dan meer geld voor de zorg? Ik vrees dat er geen enkele relatie is. Bedragen zijn ook niet te vergelijken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:27

Hangjongeren die zich op straat lopen te vervelen en overlast veroorzaken die gaan over t algemeen helemaal niet naar toneel of zang/dansscholen.. die zijn veel te druk met hun volkswagen golf met hun hardcore stereoinstallatie :Y) :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:30

8nnemiek schreef:
Hangjongeren die zich op straat lopen te vervelen en overlast veroorzaken die gaan over t algemeen helemaal niet naar toneel of zang/dansscholen.. die zijn veel te druk met hun volkswagen golf met hun hardcore stereoinstallatie :Y) :=

Jongeren die nu naar de toneel/zang/dans (of sport maar dat is net een ander potje dacht ik) gaan. Gaan niet de hele middag braaf thuis op hun kamertje zitten als je ze dat afneemt :Y) .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:32

peanutbutter schreef:
Dat ben ik met je eens Liendje. Ik denk ook weleens van goh dat is ook nou weer niet nodig.
Maar een heleboel kunst verenigingen kunnen niet zonder subsidies en worden wel druk bezocht. Bijvoorbeeld opera. Ook al trekt een productie volle zalen, dan nog krijg je de begroting niet sluitend. Daar is subsidie van overlevingsbelang.

ikdoemaarwat: Wat voor jou een luxe probleem is, is voor veel mensen een zeer gewenste avonduit en ontspanning.
Wat is een land zonder culturele ontwikkeling? Dan wordt je een soort grauwe bedoening hier zonder ontwikkeling.

Helemaal niks :+ Cultuur is de ruggengraat van een maatschappij; je merkt niet dat ie er is, maar als ie kapot is, of plotseling weggaat, dan werkt niets meer.

Zelfs de mensen die zeggen er niets mee te hebben: Als je op een dag wakker wordt en er is niets moois meer in je land, alleen maar grauwe ziekenhuizen, straten, gebouwen... Ik denk dat niemand in zo'n land wil leven. Nu denk je misschien dat het je gestolen kan worden. Totdat het er niet meer is.
Veel geld hebben is geweldig, ook als land. Maar wat doet het er toe als je het niet uit kunt geven aan mooie dingen? Jij wil er toch ook leuk uitzien, met een leuk gedecoreerd huis? Dat geldt ook voor een land.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:36

liedje89 schreef:
Jongeren die nu naar de toneel/zang/dans (of sport maar dat is net een ander potje dacht ik) gaan. Gaan niet de hele middag braaf thuis op hun kamertje zitten als je ze dat afneemt :Y) .

Ik ken er veel hoor, die zang- of dansles hebben, en een paar goede vriendinnen van me die hebben jarenlang op toneel gezeten. Maar allemaal zijn dat heel erg keurige mensen. Totaal geen herrie-makers :n En op de dagen dat er geen les was dan gingen we gewoon gezellig thuis wat leuks doen, en 's avonds gezellig een filmpje of naar t café. No way dat we buiten wat mensen gingen vervelen :n Ik ken niet één toneel/zang/dans persoon die dat zou doen. Dat soort creatieve mensen zijn juist heel netjes en doen liever iets nuttigs dan buiten wat rondhangen :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:08

peanutbutter schreef:
.

ikdoemaarwat: Wat voor jou een luxe probleem is, is voor veel mensen een zeer gewenste avonduit en ontspanning.
Wat is een land zonder culturele ontwikkeling? Dan wordt je een soort grauwe bedoening hier zonder ontwikkeling.

en als je nou moet kiezen tussen een lekkere avond uit met ontspanning of eerder geholpen kunnen worden aan je aandoening (niet dat ik zeg dat je hem hebt maar als voorbeeld genomen)

peanutbutter schreef:
Annemiek: Voordat iemand überhaupt goed genoeg is om rond te komen van zijn kunst heeft hij subsidie nodig.
Maar het gaat verder dan dat schilderij of beeldhouwwerk (beeldhouwkunst kan überhaupt niet bestaan zonder subsidie van grote opdrachtgevers als gemeenten voor het overgrote deel). Het gaat ook zoals hierboven al genoemd om opera en toneel en concerten.

fotografie is ook een vorm van kunst! en toch krijg ik geen korting op mijn belasting als amateurfotografe, mag het zelf op gaan rooien om er een lopend bedrijf van te maken......

xx_Kelly_xx schreef:
Er zijn meer mensen dan jij alleen. En die vinden dat mischien wel belangrijk (en die mensen zijn er een stuk meer dan jij denkt, denk ik).

klopt ,zoveel mensen zoveel meningen
dus ben erg benieuwd wat het topic gaat doen, meer voorstanders of meer tegenstander....wie zal het zeggen...

peanutbutter schreef:
Owhja en kunstenaars die bedreigd worden door de Islamisering :+
.

waarom ben ik er niet verbaasd om dat het weer deze kant op rolt in de discussie?

liedje89 schreef:

ja en nu nog het grootste gedeelte van de jeugd geintresseerd krijgen in Toneel
moet je hier in amsterdam en [***] eens proberen.........

liedje89 schreef:

nee die gaan samenkomen om heel filosofisch te gaan discussieren :+

8nnemiek schreef:
Ik ken er veel hoor, die zang- of dansles hebben, en een paar goede vriendinnen van me die hebben jarenlang op toneel gezeten. Maar allemaal zijn dat heel erg keurige mensen. Totaal geen herrie-makers :n En op de dagen dat er geen les was dan gingen we gewoon gezellig thuis wat leuks doen, en 's avonds gezellig een filmpje of naar t café. No way dat we buiten wat mensen gingen vervelen :n Ik ken niet één toneel/zang/dans persoon die dat zou doen. Dat soort creatieve mensen zijn juist heel netjes en doen liever iets nuttigs dan buiten wat rondhangen :)

en zijn in de minderheid.....ok misschien in het zuiden dan niet
maar hier in het westen wel :j

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 21:16

ikdoemaarwat schreef:
peanutbutter schreef:
.

en als je nou moet kiezen tussen een lekkere avond uit met ontspanning of eerder geholpen kunnen worden aan je aandoening (niet dat ik zeg dat je hem hebt maar als voorbeeld genomen)

peanutbutter schreef:
Annemiek: Voordat iemand überhaupt goed genoeg is om rond te komen van zijn kunst heeft hij subsidie nodig.
Maar het gaat verder dan dat schilderij of beeldhouwwerk (beeldhouwkunst kan überhaupt niet bestaan zonder subsidie van grote opdrachtgevers als gemeenten voor het overgrote deel). Het gaat ook zoals hierboven al genoemd om opera en toneel en concerten.

fotografie is ook een vorm van kunst! en toch krijg ik geen korting op mijn belasting als amateurfotografe, mag het zelf op gaan rooien om er een lopend bedrijf van te maken......

xx_Kelly_xx schreef:
Er zijn meer mensen dan jij alleen. En die vinden dat mischien wel belangrijk (en die mensen zijn er een stuk meer dan jij denkt, denk ik).

klopt ,zoveel mensen zoveel meningen
dus ben erg benieuwd wat het topic gaat doen, meer voorstanders of meer tegenstander....wie zal het zeggen...

peanutbutter schreef:
Owhja en kunstenaars die bedreigd worden door de Islamisering :+
.

waarom ben ik er niet verbaasd om dat het weer deze kant op rolt in de discussie?

liedje89 schreef:

moet je hier in amsterdam en purmerend eens proberen.........

liedje89 schreef:

nee die gaan samenkomen om heel filosofisch te gaan discussieren :+

8nnemiek schreef:

en zijn in de minderheid.....ok misschien in het zuiden dan niet
maar hier in het westen wel :j

Dit is een letterlijke zin uit een manifest van de website van de PVV. Komt dus niet uit mijn koker.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:20

dat zeg ik ook helemaal niet ;) dat maak je er zelf van ;)
maar het wordt wel weer aangehaald
net als alles wat met pvv en islam te maken heeft ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:20

8nnemiek schreef:
liedje89 schreef:

Ik ken wel dansverenigingen (en vooral andere sport vereningen) waar zat mensen op zitten die nu dansen maar anders echt wel op straat zouden hangen ed. Hang maar net van het soort vereniging en de buurt waar hij in zit!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:49

ikdoemaarwat schreef:
moet je hier in amsterdam en purmerend eens proberen.........

Het grootste gedeelte zal niet lukken. Maar ik werk in een jongerentheater, en daar komt toch echt een heel groot aantal zeer gemotiveerde jongeren hoor.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:39

Ik vind best dat de subidies minder kunnen en beter besteed kunnen worden aan bv de zorg. Ik kom veel bij kunststichtingen en musea over de vloer en de subsidies worden lang niet altijd goed gebruikt.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:47

Ik vind het een hele goede zaak om al die subsidies eens heel goed onder de poep te nemen. Als we één ding geleerd zouden moeten hebben dan is het wel dat de politiek een van de meest onbetrouwbare tak van onze samenleving is die we in kunnen denken. Vandaar dat de PVV nu eens echt wil controleren of de cijfertjes die ze van de gemeenten krijgen ook kloppen met de werkelijkheid. Dan kunnen ze wel zeggen dat de PVV op zoek is naar voorbeelden om de subsidies belachelijk te maken, maar als het goed is kunnen zulke voorbeelden helemaal niet gevonden worden. Vindt de PVV die wel dan is het niet meer dan normaal om daar ruchtbaarheid aan te geven want het is wel ons geld waar ze sinterklaas mee aan het spelen zijn!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:06

Volgens mij gaat het over 2 verschillende dingen:
- Wil de PVV aantonen of het geld is gebruikt waavoor het bestemd is?
- Of willen ze vooral in de toekomst het beleid wijzigen?

Er zal trouwens best hier en daar een beetje worden gesjoemeld met overheidsgeld - maar dat gebeurt overal. In de uitkeringensfeer, in de zorg, echt overal. Zit in de aard van het beestje. Veel mensen proberen toch de regels wat naar hun hand te zetten De enige oplossing is nog meer controleren en dat betekent alleen maar meer ambtenaren - en dat willen we ook niet....

Transparantie is bij de PVV zelf trouwens ver te zoeken - nog steeds veel onduidelijkheid over de financiering die partij!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:14

Aantal mensen vergeten dat kunst en cultuur altijd nog een luxe goed is en geen eerste levensbehoefte zoals zorg.
Kan je kunst en cultuur voor jezelf nog wel zo belangrijk vinden maar dat maakt het nog geen eerste levensbehoefte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:05

x_Marr schreef:
Aantal mensen vergeten dat kunst en cultuur altijd nog een luxe goed is en geen eerste levensbehoefte zoals zorg.
Kan je kunst en cultuur voor jezelf nog wel zo belangrijk vinden maar dat maakt het nog geen eerste levensbehoefte.

Dat klopt. Je kunt je dan de vraag stellen of de overheid alleen moet beslissen over zaken die met de eerste levensbehoeften te maken hebben.

Veel mensen zijn daar wat dubbel over - zo is de mening over subsidies aan sport vaak heel anders dan over subsidies aan kunst en cultuur, terwijl sport ook geen eerste levensbehoefte is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:34

eerst de allochtonen, toen de linkse kiezers.... en nu de kunstenaars.... afijn, het wachten is op de schrijvers en intellectuelen....

PVV laat zo wel mooi hun ware gezicht zien!

Als ze echt zulke voorbeelden zouden zoeken komen ze niet bij de muziekschool, maar bij het zoveelste voetbalstadion over de vloer! Of zou dat een te grote stap zijn ???

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:52

Kendra schreef:
Volgens mij gaat het over 2 verschillende dingen:
- Wil de PVV aantonen of het geld is gebruikt waavoor het bestemd is?
- Of willen ze vooral in de toekomst het beleid wijzigen?

Er zal trouwens best hier en daar een beetje worden gesjoemeld met overheidsgeld - maar dat gebeurt overal. In de uitkeringensfeer, in de zorg, echt overal. Zit in de aard van het beestje. Veel mensen proberen toch de regels wat naar hun hand te zetten De enige oplossing is nog meer controleren en dat betekent alleen maar meer ambtenaren - en dat willen we ook niet....

Transparantie is bij de PVV zelf trouwens ver te zoeken - nog steeds veel onduidelijkheid over de financiering die partij!

Dat geldt tevens voor Groen Links, want die weigeren ook inzage te geven in de giften boven €500, en daar hoor je nooit iemand over.
In het geval van de PVV wil men al heel snel met 2 maten meten.