Nederland gaat (te) ver bij binnenhalen WK Voetbal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:16

De Fifa moet een halt worden toe geroepen.. wat zij willen is buiten alle proporties en ze er is verjonging nodig binnen de Fifa maar buiten dat moet er ook gekeken worden naar de opbrengsten van dit grote evenement. Niet alleen in geld maar ook ter bevordering van de breedtesport (dus *als het goed is* minder gezondheidskosten) op korte en lange termijn. Ik wil eerst de cijfers wel eens zien voordat ik Nee zeg. Een sportevenement van deze omvang kan een land zeer positief beïnvloeden.. mij lijkt het ook geweldig als de OS in 2028 hier zijn :)

Nummus

Re: Nederland gaat (te) ver bij binnenhalen WK Voetbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:29

Het kan best goed voor ons zijn enzo en we kunnen dan wel aan de eisen van de Fifa voldoen maar als ze in zo'n land zijn gedragen ze zich wel als oppermachtig en dat vind ik een beetje te ver gaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:30

Ik denk juist andersom. Mocht zoiets goed voor NL zijn....dan nemen we die baasjes er wel bij ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:32

Nou ja zoals ik zei. Als door die inkomsten de stufi mag blijven, graag, maar dat zal wel weer niet.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:16

Wegwezen met die Fifa en die Blatter. 1 grote corrupte bende!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:59

Laat de Fifa lekker een ander land uit knijpen.. Hoorde het vanmorgen op de radio, maar wat een ongelooflijk stelletje uitknijpers en zielepieten.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:33

Even voor de contrast!!!!!

Bron: Dagblad van het Noorden

Sportclubs in de knel door BTW

Steeds meer sportverenigingen komen in conflict met de belastingdienst over de afdracht van btw. Sportclubs zijn momenteel 'het lijdend voorwerp' van een vooraf aangekondigde speerpunt-actie van de fiscus, aldus advies- en accountantsorganisatie Accon AVM.
Misverstanden over de btw afdracht kunnen sportclubs en ondernemers duur komen te staan. Bij sommige clubs gaat het om btw bedragen tussen de €50.000,- tot €250.000,- en dan heb je het nog niet over de boete.
De lokale loodgieter, die de voetbalploeg van zijn zoontje voorziet van shirtjes met het bedrijfslogo, vindt misschien dat hij de club steunt. De fiscus denk daar anders over. Volgens de belastingdienst is hier sprake van een zakelijke transactie, waar btw bij komt kijken. Er wordt namelijk reclame gemaakt.
Accon AVM spreek van een toename van het aantal fiscale probleemgevallen sinds de fiscus met zijn acie is begonnen. De vraag wanneer en door wie er btw moet worden afgedragen, is vaak onduidelijk voor verenigingen. Kleinere sportclubs kunnen vaak gebruik maken van de btw vrijstelling op fondsenwerving, maar ook daarvoor dienen zij een goede administratie te voeren.
BTW afdracht kan nodig zijn voor zowel de levering van diensten, bijvoorbeeld het verkopen van clubmaterialen, als het verkopen van reclamemogelijkheden, zoals shirtsponsoring. Het hangt er vanaf of sportclubs bepaalde drempelbedragen voor sponsorinkomsten overschrijden.
Sportbestuurders doen er verstandig aan hun boekhouding goed na te kijken op de btw afdracht. Want hoewel er slechts zelden sprake is van opzet bij clubs die over de schreef gaan, kan de fiscus een boete opleggen. Die kan tot 100% oplopen, dus het hele bedrag nog eens verdubbelen. De speerpunt-actie van de fiscus geldt voor het hele stichtings- en verenigingsleven in ons land.

Dit is ons als wedstrijdorganisatie dus ook overkomen. Van de KNHS mochten wij en andere (m)endurance wedstrijdorganisaties geen wedstrijden meer organiseren onder de KNHS-EV (KNHS-Endurancevereniging), maar moest elke organisatie een stichting vormen, of zich aansluiten bij een lokale rijvereniging. (De meesten werden een stichting) Hierdoor zouden de organisaties zich indekken tegen calamiteiten, omdat organisatoren op deze wijze persoonlijk nooit aansprakelijk waren.
Van alle (m)endurancewedstrijd organisaties waren wij de enige die een aanslag kregen van de BD. Alle andere hadden nooit wat vernomen. Uit navraag bij de BD bleek dat wij wel aangifte plichtig waren, omdat we deelnamen aan het economische verkeer. Als de andere wedstrijden dat niet hoefden, en daar schriftelijk van waren vrijgesteld, konden wij ons beroepen op het gelijkheidsbeginsel. Hiervoor moesten wij de gegevens van de andere organisaties overleggen. Voor deze gegevens hebben wij de KNHS nodig. Reactie van de KNHS: Dat is jullie probleem.

Huidige stand van zaken: De boetes zijn betaald, even als de kosten van onze accountant. De rekening gaan wij indienen bij de KNHS. Vervolgstappen beramen wij ons nog op.

Als kleine clubs zoals wij, zo achterna worden gezeten, vind ik het een grof schandaal en zelfs het verlogenen van burgers, dat de Fifa, een club die zeer ruim in de centen zit, het het hele commerciele spektakel er omheen, geen belasting hoeft te betalen. Dat is letterlijk meten met 2 maten.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:44

Ja laten we ons land nog verder in de stront helpen en waarvoor voor het voetbal wk?
Echt belachelijk.
Buiten dat het eenorm veel gaat kosten om het al te organiseren.
Wat dacht je van al het geld wat nodig is om alles wat kapot is gemaakt te herstellen.
Als je ziet wat voor rellen er al zijn als ajax of een andere club moet voetballen wat gebeurt er dan wel niet met het WK?
Kunnen de mensen die in de buurt van de plaats waar het wordt georganiseerd dan nog wel veilig over straat?
En buiten dat het is voetbal.
Wat maakt voetbal zo belangrijk dat alles daarvoor moet wijken?
Nee ik vindt dit echt te ver gaan.
Ik ben blij als ik Nederland uit ben.
Eerst zeuren over dat er bezuinigt moet worden en dan dit?
Dit gaat er toch totaal tegen in?
Overal moet op worden bezuinigt maar voor het WK gaan we miljoenen uit geven?
En straks blijkt het onhaalbaar te zijn wat dan nog meer bezuinigen zodat het WK hier kan plaats vinden.
Nee ik kan hier echt niet bij.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:34

bericht terugetrokken....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 20-07-10 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:37

idiote eisen....

maar het zou toch wel mooi zijn als het lukt.

als ZuidAfrika het kan, dan kan Nederland/België het ook toch! WK voetbal lijkt me meer realistisch dan OS ofzo (ook al zou dat ook wel heel leuk zijn).

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:00

Zal wel leuk zijn. :D
Mij lijkt Nederland echt een heel goed land om dit allemaal te organiseren(België lijkt me ook), sowieso maken de supporters er wel een feestje van. Maar die eisen, das dan wel weer jammer. Echt idioot.
Maar denk áls het hier word gehouden het echt een groot feest wordt (keek naar die huldiging, echt ongelovelijk mooi!)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:38

Pff door al die eisen denk ik al snel 'laat maar zitten'. Ik las ook dat er binnen een straal van een kilometer van een stadion geen reclame gemaakt mag worden door niet-sponsoren van het WK. Dat zou betekenen dat de Heineken Music Hall zijn naam tijdelijk moet veranderen. :+

Los daarvan vind ik het wel belachelijk dat het zoo veel geld moet kosten, dus ik ben eigenlijk een beetje tegen.

Het zou wel heel gezellig worden in Nederland denk ik, met zoveel verschillende nationaliteiten door elkaar, allemaal in dezelfde feeststemming. Lijkt me onwijs gaaf om een keer mee te maken :j

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:44

Van mij hoefde het sowiso al niet, wat heb je nou aan al die drukte in zo'n klein landje, en dan ook nog eens zulke hoge kosten
Maargoed misschien moet je voetbalfan zijn om het nut te snappen, hopelijk worden al die eisen niet zomaar geaccepteerd.
Tenminste ik dacht dat we allemaal zo voor gelijkheid en alles waren, wel fijn als dat ook op deze manier terug te zien zou kunnen zien

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:37

Zou het leuk vinden als het WK hier georganiseerd zou worden, maar niet tegen deze prijs :n
Het geld kunnen we zeker wel beter besteden en je zou eigenlijk juist moeten 'verdienen' aan het voetbal organiseren door toerisme, extra verkopen e.d. !

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:42

Arnoud schreef:
Als kleine clubs zoals wij, zo achterna worden gezeten, vind ik het een grof schandaal en zelfs het verlogenen van burgers, dat de Fifa, een club die zeer ruim in de centen zit, het het hele commerciele spektakel er omheen, geen belasting hoeft te betalen. Dat is letterlijk meten met 2 maten.
Dat doet de belastingdienst sowieso. Laat ze zich net zo hard opstellen tegen de grote jongens als tegen de kleine zelfstandige!
Voorbeeldje: Stel je factureert over kwartaal één 20.000,-, dan moet je daarover 4.000,- BTW betalen. Als één grote klant van 15.000,- je factuur niet betaalt houd je precies 1.000,- over om het volgende kwartaal mee te overbruggen. Oh joy, wat een geniale belastingwetgeving! :)

Blijkt dat bedrag vervolgens echt niet te innen (bijv. doordat je klant in het kwartaal daarna failliet gaat), dan mag je je eerst bij een curator melden enz. Na één jaar is het via een procedure mogelijk om het aantoonbaar niet te innen bedrag ook als zodanig te laten verklaren en je betaalde BTW terug te vorderen. Als je in de tussentijd zelf al failliet bent gegaan kan je fluiten naar je teveel betaalde BTW - als particulier mag je immers geen BTW terugvorderen van de staat :D

En dan zal die belastingdienst een grote organisatie even "helpen" met "oh jongens, jullie hoeven geen belasting te betalen, kom maar!"? Ik dacht 't toch niet he, zijn ze echt te stóm om in te zien dat het stimuleren van de Binnenlandse werkgelegenheid véél beter is voor de economie dan het binnenhalen van één of ander dom evenement? Heb ten tijde van de kredietcrisis namelijk geen brief gekregen dat ik geen BTW meer hoefde te betalen of 'm zelfs maar tijdelijk op kon schorten! Instant 19% groei, ben benieuwd of de FIFA dat ook durft te garanderen.