Pastoor geschorst vanwege oranje kazuifel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:43

Ik ben dan niet katholiek, maar ik begrijp wel waarom deze pastoor niet "voldeed aan de arbeidsovereenkomst".
De eredienst is ter ere van God. God staat in het middelpunt. Het is niet de bedoeling dat God dit moet delen met oranje of met het ego van pastoor paul. Hup Holland hup kan op andere momenten.

En dat het een hippe manier is om mensen te trekken: het gaat niet om het aantal zieltjes in het gebouw. Het gaat om de mensen die komen om over God te horen, dus moet het in een dienst ook over God gaan.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:37

_Ella_ schreef:
Ik ben dan niet katholiek, maar ik begrijp wel waarom deze pastoor niet "voldeed aan de arbeidsovereenkomst".
De eredienst is ter ere van God. God staat in het middelpunt. Het is niet de bedoeling dat God dit moet delen met oranje of met het ego van pastoor paul. Hup Holland hup kan op andere momenten.

En dat het een hippe manier is om mensen te trekken: het gaat niet om het aantal zieltjes in het gebouw. Het gaat om de mensen die komen om over God te horen, dus moet het in een dienst ook over God gaan.

Hier ben ik het mee eens, ik ben zelf ook niet katholiek. Je hoeft de eredienst toch niet met voetbal te vieren? Voetbal kom je al zo vaak tegen tijdens EK/WK etc, dan ga je toch niet zelfs in een kerk je daar nog druk om maken? ;)

Hartstikke fijn dat die pastoor zich voor de jeugd inzet hoor, maar kerken moet je niet alleen kunnen laten vollopen door dit soort acties. ;)
Verder zal het vast een aardige man zijn, maar ik snap wel wat de katholieke kerk dit niet wil. :)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:09

Blablabla11

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:10

De hele viering is over god gegaan alleen in een oranje "jurk"
En 1 liedje over hup holland..

En daar nog bij AL zijn vieringen zitten altijd vol niet alleen deze

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:02

Lindy1982 schreef:
De hele viering is over god gegaan alleen in een oranje "jurk"
En 1 liedje over hup holland..

En daar nog bij AL zijn vieringen zitten altijd vol niet alleen deze

Klopt, ze hebben in dat filmpje alles achter elkaar geplakt.
Het slaat echt nergens op, hij is wel de gene die de kerken vol krijgt en hij brengt ook de boodschap over!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:05

Haha, nou staat hij hier toch! :D
Pastoor Paul preekt in mijn gemeente dus (Obdam) en wanneer hij in de kerk staat, is het echt altijd fileparkeren hier! De mooie nieuwe parkeerplaats staat altijd bomvol.

Ik vind het echt geniaal wat hij doet, al ga ik er zelf niet heen.
Met de St Hubertusmis had hij roofvogels los vliegen in de kerk, en scharrelden er zwijntjes en kippen over het altaar.
Nick en Simon en zelfs Marijke Helwegen zijn ook al in de kerk geweest :')

Ik vind het erg verfrissend en hij heeft op deze manier al zeker nieuwe 80 misdienaren weten te strikken. Dat moeten ze ergens anders nog maar eens presteren!

Gina

Re: Pastoor geschorst vanwege oranje kazuifel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:08

Hij doet het echt geweldig idd!
Mijn opa is vrijdag overleden en hij mag de mis nu ook niet doen in obdam, maar hij is even goed nog even langs geweest thuis. Hij trekt veel nieuwe mensen inderdaad en jong en oud vinden het leuk!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:16

En de foto in de krant laatst. Ik weet niet maar daar zag je een kerk vol oude mensen op! :P dus niet alleen jong krijgt hij naar de kerk, oud blijft ook nog gewoon komen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:58

Pastoor Paul is wel bekend in bij veel vrienden en kennissen. Zo zijn zijn kermismissen en kerstmissen uitverkocht als je er kaartjes voor zou kunnen kopen ;)
Het is algemeen bekend dat de katholieke kerk steeds minder mensen trekt, veel kerken moeten sluiten. Pastoor Paul zorgt als een van de weinigen dat het aantal kerkbezoekers juist weer groeit. Als hij verder de juiste boodschap verkondigt, maar deze wat leuker verpakt is daar toch niets mis mee? Door dit tegen te gaan gooit de kerk zijn eigen glazen in vind ik. Nee wat Pastoor Paul doet mag niet, en ondertussen allemaal conservatieve Italianen inzetten die je niet verstaat en die hele groepen uitsluiten. Maar ja dat is dan wel weer volgens de regeltjes...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:00

EricPrast schreef:
Is er eindelijk eens een geestige geestelijke, die de 'boodschap' op een attraktieve manier weet te verpakken zodat deze misschien ook jonge, hippe mensen aanspreekt, wordt ie door de firma Droogstoppel en Azijnpisser kaltgestellt. En maar zeiken dat het kerkbezoek zo terugloopt.

geweldig verwoord :D :D
Ben het ook absoluut met je eens ;)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:25

Deed me denken aan het liedje van Robert Long, al een poosje geleden. Hier een stukje eruit:

.............Jacob was al haast twee jaar pastoor
Toen hij zijn baan verloor, toen hij z'n baan verloor
Want er viel een incidentje voor
Dat kon d'r volgens velen niet mee door
't Was tijdens de communie en de sfeer was ideaal
Maar achter in de kerk stond dit keer ook de kardinaal
Die plotseling naar voren vloog en Jaap de kerk uitsmeet
Omdat 'ie bij de hosties ook een schaal met dipsaus deed
Tadaratataa jalalalalalaalalalalalalaaa laaa

Jacob had een vreselijk verdriet
Want hij begreep 't niet, nee hij begreep 't niet
Totdat hij een brief kreeg van de paus
Die om 't recept vroeg van die Goddelijke saus
Jalalalalalaalalalalalalaaa
Jalalalalalaalalalalalalaaa...

Als deze pastoor nu op een leuke wijze de kerk vol kan krijgen en het geloof weer bij de mensen, waarom dan schorsing. En dat terwijl de katholieke kerk momenteel toch al in zo'n negatief daglicht staat. En gebeuren ergere dingen die in de doofpot moeten worden gestopt.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:30

Ik kom ook uit Obdam. Echt belachelijk dat pastoor Paul op non actief is gesteld. Je ziet nu bij vele huizen een poster met de test: Pastoor Paul moet blijven Punt uit!! Echt een hele toepasselijke tekst vind ik dat

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:36

Kaatje64 schreef:
Ik kom ook uit Obdam. Echt belachelijk dat pastoor Paul op non actief is gesteld. Je ziet nu bij vele huizen een poster met de test: Pastoor Paul moet blijven Punt uit!! Echt een hele toepasselijke tekst vind ik dat

Ik was net een rondje lopen en kwam ze ook al tegen! Mijn buren hebben hem ook al hangen.
Ik vraag me af waar je ze kunt halen, want ik wil er ook wel een!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:47

Zoals ik zag werden ze uitgedeeld op straat als het goed is staat hij morgen in het noordhollandsdagblad!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:02

Belachelijk jup?

Ben ik verbaas?

Absoluut niet.

Zodra de kerk het voor elkaar krijgt de boodschap op een wat lossere fijnere progressievere manier te brengen, dan staat de bisschop en alles wat er bovenzit gelijk op zijn kop en wordt er hel en verdoemenis geschreeuwd.

Ik kan het weten, mijn vader is pastor en heeft 12 jaar lang bij een kerk gewerkt in brabant. Super leuke kerk, heel progressief, meerdere jeugd werkgroepen, stuk of 3 koren veel vrijwilligersprojecten en dat voor een kerkje in een nieuwbouwwijk waar nog misschien net 500 man in konden. Het gemeenschapsgevoel was enorm. Maaaar wel constant overhoop met de bisschop. Liedjes als "afscheid" van Marco Borsato mochten niet meer worden gebruikt in begravenissen ed, maar ze moesten zich beperken tot de liturgie, en meer van dat soort onzin. Wat een gezeur. Uiteindelijk na jaren inzet bewezen dat de parochie voldoende gegroeid was voor een nieuwe grotere kerk. Na veel gestegel ging de bisschop om en mocht er een nieuwe kerk komen, MAAR dan moest er wel een priester pastoor komen. Een echte dus, die celibaat leeft en dergelijken. Zet hij er een of andere zwaar concervatieve meneer neer, die de complete gemeenschap heeft vernield. De meeste projecten lagen stil, koren zijn uit elkaar gevallen en de 2 betaalde werknemers zaten ziek thuis en dat alles binnen 6 maanden. Deze meneer in kwestie is trouwens nogal eens in het nieuws geweest... Iets over kerkklokken luiden om 7 uur sochtends door de weeks en zo.... :7

Geloof ... prima, ik ben er fijn mee opgegroeid, doe er op het moment weinig mee, maar heb er fijne en goede herinneringen aan. Maar die kerk, die ben ik toch wel zo zat! Kerk en geloof staan wat mij betreft tegenwoordig volledig los van elkaar.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:25

Hmm aan de ene kant wel leuk, maar ik vind het toch wel wat té ver gaan.
Een pastoor vind ik al strenger dan een normale dominee en ik zag in Nederland, daar nog niet zomaar "onze" kerk volhangen enz. met allemaal oranje spul gedurende het WK.

Hier zijn de pastoors allemaal van de oude stempel, wij hebben dan nog een wat hippe pastoor in het dorp, die de finale bij ons kwam kijken... maar echt ver zal hij er ook niet verder in gaan. (ookal is hij 30). Maar ik zal hem het filmpje eens laten zien, dat wij in Nederland écht gek kunnen zijn :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 05:59

Volgens mij zag ik gister tijdens het stuk over Pastoor Paul ook een bokker bij HvN :D

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:42

Cayenne schreef:
Kaatje64 schreef:

Ik was net een rondje lopen en kwam ze ook al tegen! Mijn buren hebben hem ook al hangen.
Ik vraag me af waar je ze kunt halen, want ik wil er ook wel een!

Bij mij in de winkel :D

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:42

Cayenne schreef:
Volgens mij zag ik gister tijdens het stuk over Pastoor Paul ook een bokker bij HvN :D

Thats me :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:47

Lindy1982 schreef:
Cayenne schreef:

Thats me :o

I know :D Ik herkende je omdat je voor je winkel stond :D
De volgende keer dat ik bij je in de winkel kom, zal ik me wel even voorstellen :P

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:50

Haha is goed leuk :D

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:00

Alle 1000 posters zijn op, de laatste zijn de deur uit gegaan..
Als het goed is worden er met spoed weer nieuwe posters gedrukt

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:51

Mag ik vragen tot welk bisdom jij behoort Shiloh? Breda toevallig? Want daar zit ook een lekker conservatief groepje.

Ik heb hetzelfde hier meegemaakt (zit trouwens in bisdom Groningen-Leeuwarden). Was altijd behoorlijk progessief: leuke jongerendiensten, een heus jongeren koor, parochiefeesten waar de hele kerk voor uitliep en voor mijn tijd zijn er nog wel gekkere dingen gebeurt: pastor die met sinterklaas zijn preek op rijm had, afgesloten met Zie ginds komt de stoomboot dat tussen het slotlied door werd gespeeld. De hele kerk lag dubbel.
Ik weet zekert dat pastoor Paul zich er goed thuis zou hebben gevoeld.
Door een tekort aan priesters waren er meedere pastores (voor de leken: dit zijn voorgangers die dus wel opleiding hiervoor hebben gehad, maar het zijn geen priester. Hebben nooit de priesterwijding ontvangen en mogen dus ook minder doen. Mannen die pastor zijn mogen echter wel trouwen en ook vrouwen kunnen dit worden) en dat liep allemaal erg goed.

Alleen toen is Eijk daar als bisschop gekomen en toen werd de klok 50 jaar terug gezet.
Inderdaad ook alle pastores aan de kant gewerkt een vervangen door een zeer conservatieve pastoor. Het gaat nu even te ver en wordt te off-topic om in te gaan op alles wat daar gebeurt is, maar er zijn heel veel mensen die tot de vaste groep van kerkgangers behoorden, waaronder mijn ouders en ik, die toen zijn opgestapt.

Ook hier binnen zeer korte tijd alles wat in 20 jaar is opgebouwd kapot gemaakt.

Pastoor trekt een volle kerk hoor, hij wordt ervoor geprezen iets tegen de leegstand te doen, maar voor hoe lang nog? Want ik vermoed dat over 10-20 het merendeel van die mensen of niet meer in staat is naar de kerk te komen, of allang begraven is (natuurlijk perfect volgens de liturgie en niet met moderne liedjes :+ )

Voor de jongeren is er weinig te doen wat echt aantrekkelijk is, tenzij je de ambitie hebt om priester te worden (helaas ben ik daarvoor van het verkeerde geslacht :Y) ) Ook voor mij dus, geloof prima, beter dan ooit! Maar met de kerk hier heb ik voor een hele tijd genoeg gehad.

Jammer ook dat pastoor Paul die duidelijk er wel in slaagt oud en jong, traditie en inleven in een moderne maatschappij bij elkaar te brengen op deze manier op non-actief is gesteld.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:35

FV_Whisper schreef:
Mag ik vragen tot welk bisdom jij behoort Shiloh? Breda toevallig? Want daar zit ook een lekker conservatief groepje.

Door een tekort aan priesters waren er meedere pastores (voor de leken: dit zijn voorgangers die dus wel opleiding hiervoor hebben gehad, maar het zijn geen priester. Hebben nooit de priesterwijding ontvangen en mogen dus ook minder doen. Mannen die pastor zijn mogen echter wel trouwen en ook vrouwen kunnen dit worden) en dat liep allemaal erg goed.

Dit gaat om het Bisdom in Den Bosch :) ...

Pastores, aldus mijn papa :P De kerkelijke gemeenschap leefde daar echt, van jong tot oud, iedereen deed mee, en het aantal parochie leden steeg met het jaar. De kerk groeide letterlijk uit zijn voegen. En nu alles kaduuk...

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:43

Ja, hier hetzelfde. Het is er nog wel en als je de conservatieve groep mag horen is het beter dan ooit, maar echt, hier zit geen groei meer in.

Van Breda heb ik namelijk ook de nodige verhalen gehoord, omdat best wel wat mensen uit Groningen-Leeuwarden daar zitten. Maar het is toch de algemene trend dat katholiek Nederland helaas steeds conservatiever wordt, en dat komt het kerkbezoek niet ten goede.