Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:11

Heino schreef:
Stamceltherapie, IVF, donorschap, reanimatie, chemotherapie...
Waarom laten we de natuur niet gewoon haar gang gaan? Hoe ver moeten we gaan met het rekken van het leven van mensen en het vervullen van wensen die de natuur ons niet vanzelf geeft?

Om dezelfde reden dat we kinderen inenten, onze paarden ontwormen en onze honden ontvlooien.
Vroeger geloofde men in een "wil van God"... :+ Nu kijken we iets verder en de gezondheidszorg/technologie is natuurlijk in alle opzichten heel veel verbeterd. Neemt niet weg dat de moreel van wat "goed" is nog steeds belangrijk is. Zo is het klonen van bijvoorbeeld mensen, officieel nog niet gedaan omdat dit op dit moment als moreel onverantwoordelijk beschouwd wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:11

Cayenne schreef:
Waarom?
Waarom niet? Als het mogelijk is en de persoon er verder geen pijn bij lijdt en de vooruitzichten enigzins positief zijn + de betrokkenen er volledig achter staan, dan zie ik het probleem niet :)

Amen...

Verder denk ik dat de mensen die de natuur hun gang willen laten gaan, dergelijke ziekten of laten we het oneffenheden in een mensenleven noemen, nooit van dichtbij meegemaakt...
Iemand die geen kinderen kan krijgen, maar wel een kinderwens heeft, laat die persoon haar gang gaan, alsjeblieft zeg... De mogelijkheid is er, waarom er geen gebruik van maken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:13

Das een moeilijke kwestie.

Ik denk dat daar vanzelf een einde aan komt, je kunt het lichaam wel kunstmatig in leven houden maar de geest niet. Dus op den duur kom je te zitten met een gezond en wellicht ook nog jong lichaam (over x aantal jaren) terwijl je geest al aan het dementeren is.
De natuur stelt zelf haar grenzen ;)

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:15

Janine1990 schreef:
Amen...

Verder denk ik dat de mensen die de natuur hun gang willen laten gaan, dergelijke ziekten of laten we het oneffenheden in een mensenleven noemen, nooit van dichtbij meegemaakt...
Iemand die geen kinderen kan krijgen, maar wel een kinderwens heeft, laat die persoon haar gang gaan, alsjeblieft zeg... De mogelijkheid is er, waarom er geen gebruik van maken?

Daar twijfel ik altijd aan of je daar wel goed aan doet.
Er zijn nog meer opties dan dat soort dingen door proberen teduwen.
Adopteren bv ;)

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:16

Heino schreef:
Blijheid schreef:
(ben het met je eens dat mensenlevens niet oneindig moeten worden gerekt, maar waarom zouden we mensen met bv HIV/aids geen medicijnen geven als ze dan nog een tijd gelukkig kunnen leven? )

Maar waar leg je de grens?
En waarom niet? Omdat wij op deze manier voor God/Moeder natuur gaan spelen en ik vraag me af of dat slim is :)

Zeg je dat ook tegen een jonge vrouw, die als ze geen chemotherapie en stamceltransplantatie had gehad, haar 3 kleine kinderen niet zou zien opgroeien?
Volgens mij staat nergens in de bijbel dat je niet mag behandelen. Ben het wel met je eens dat ethiek een belangrijk punt is. Maar om nou te zeggen dat je niet gaat behandelen vind ik ook weer ver gaan. En hoe ver je wilt gaan met een behandeling is aan de persoon zelf. Je bent baas over je eigen lijf en je wordt niet verplicht om een bepaald behandelingtraject in te gaan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:16

Het blijft hoe dan ook een ethisch vraagstuk.Wat kan en wat kan niet, waar trek je een lijn en vooral wanneer?

Dat is heel moeilijk te trekken, omdat iedere mens anders is, een andere pijngrens heeft, een andere vechtlust etc.

Verder vind ik het juist goed dat er zoveel evolutie is, omdat er op die manier sneller en correctere diagnoses gesteld worden en dus ook cordatere behandelingsmethodes ingezet kunnen worden

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:17

Lobke_ schreef:
Janine1990 schreef:
Amen...

Daar twijfel ik altijd aan of je daar wel goed aan doet.
Er zijn nog meer opties dan dat soort dingen door proberen teduwen.
Adopteren bv ;)

Lobke niet iedereen wil een kind van een ander adopteren, een bloedband is altijd sterker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:19

bulck schreef:
Het blijft hoe dan ook een ethisch vraagstuk.Wat kan en wat kan niet, waar trek je een lijn en vooral wanneer?

En dat is weer een persoonlijke kwestie, iedereen beleeft dat anders.

Zo zijn sommigen tegen inenten en willen ze zich niet verzekeren omdat God voor ze zorgt.
Anderen vinden juist dat alle medische mogelijkheden er zijn om de mens te dienen en dat je daar dus gebruik van moet maken zolang het (nog) kan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 13:21

smokey17 schreef:
Dus jij gaat nooit naar de dokter of haalt een VA bij je paard?

Dat zeg ik niet, ik vind dit gewoon een interessant onderwerp om over te discussiëren...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:21

anneliesdj schreef:
bulck schreef:

En dat is weer een persoonlijke kwestie, iedereen beleeft dat anders.

Zo zijn sommigen tegen inenten en willen ze zich niet verzekeren omdat God voor ze zorgt.
Anderen vinden juist dat alle medische mogelijkheden er zijn om de mens te dienen en dat je daar dus gebruik van moet maken zolang het (nog) kan.

Je bent toch verplicht je te verzekeren? (je opmerking maakt me even weer nieuwsgierig)

Het niet inenten lost zich ook nog vaak op, omdat ze zo beschermt leven tussen mensen die wel ingeënt zijn. Vind het niet oké dat ze zich niet laten inenten... :n

anneliesdj

Re: Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:34

Niet alle verzekeringen zijn verplicht en wellicht kon je er onderuit als je ethische bezwaren hebt?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:35

Citaat:
Uitzonderingen verzekeringsplicht
In de Zorgverzekeringswet (Zvw) is voor twee groepen een uitzondering gemaakt op de verzekeringsplicht:

mensen die op grond van hun geloof of levensovertuiging geen zorgverzekering willen afsluiten (gemoedsbezwaarden);
militairen in actieve dienst.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ingsplicht

Dat klopt dus :D

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:37

Bulck maar ik snap dat ik moet en zal een kind krijgen zoiezo niet echt maar dat is voor ieder voor zich natuurlijk :)
Maar als het niet gewoon lukt zijn er nog andere opties dan als maar weer proberen om een kind op die manier tekrijgen.
Ik snap gewoon niet waarom mensen het zover willen door drijven om een kind tehebben.
Maarja dat is weer voor een ander topic bestemt denk ik zo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:39

Mootje schreef:
Citaat:
Uitzonderingen verzekeringsplicht
In de Zorgverzekeringswet (Zvw) is voor twee groepen een uitzondering gemaakt op de verzekeringsplicht:

mensen die op grond van hun geloof of levensovertuiging geen zorgverzekering willen afsluiten (gemoedsbezwaarden);
militairen in actieve dienst.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ingsplicht

Dat klopt dus :D

Weljaaaa zeg...
Dat is net zoiets als euh...
Iemand vermoorden en tegen de rechter zeggen: Ja maar het moest van mijn god...
Ja, nee, dan mag het...

Vind het gewoon dat je daar geen uitzonderingen voor moet maken, hoewel militairen in actieve dienst volgens mij verzekerd zijn door defensie???

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:42

Lobke_ schreef:
Bulck maar ik snap dat ik moet en zal een kind krijgen zoiezo niet echt maar dat is voor ieder voor zich natuurlijk :)
Maar als het niet gewoon lukt zijn er nog andere opties dan als maar weer proberen om een kind op die manier tekrijgen.
Ik snap gewoon niet waarom mensen het zover willen door drijven om een kind tehebben.
Maarja dat is weer voor een ander topic bestemt denk ik zo.

Er zijn mensen die ontzettend graag kinderen willen, en als dat dan niet lukt, dan denk ik dat dat onwijs moeilijk moet zijn. Leven met de gedachte dat je geen kinderen kunt krijgen. Logisch dat je dan elke grasspriet vastpakt...

Het niet begrijpen is tot daar aan toe, maar je moet wel aanvaarden dat deze mensen echt bestaan, het zal maar in je omgeving gebeuren, zou jij dan zeggen: Nou, ik snap niet waar je al die moeite voor wilt doen... ????
Vast niet ;) Ik denk dat wanneer het in jouw omgeving zal gebeuren, het ook voor jou te begrijpen is hoor. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:45

Janine1990 schreef:
Weljaaaa zeg...
Ja, nee, dan mag het...

Vind het gewoon dat je daar geen uitzonderingen voor moet maken, hoewel militairen in actieve dienst volgens mij verzekerd zijn door defensie???

:D Jullie komen op mijn vakgebied.

Militairen zijn idd via defensie verzekerd voor de ziektekosten.

Gewetensbezwaarden betalen via de fiscus toch indirect alleen heet het geen zorgpremie.
Dat bedrag ligt hoger dan de normale premie voor de basisverzekering dus voor het geld hoef je je niet te beroepen op gewetensbezwaarde.

Mootje

Re: Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:48

AnneGTI, Hebben militairen geen hoofdelijke verzekering? Ik ben ook verzekerd 'door/via' mijn werkgever om waarschijnlijk dezelfde reden als militairen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:51

Janine1990 schreef:
Weljaaaa zeg...
Ja, nee, dan mag het...

Nou, nou oordeel je wel erg snel hoor!

Als je geen verzekering hebt kun je alleen jezelf treffen, hetzij in je portemonnee voor een dikke ziekenhuisrekening, hetzij doordat je lichamelijk wat overkomt.
Als je iemand vermoord doe je daar anderen kwaad mee, vind ik nogal een absurde vergelijking.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:57

Heino schreef:
Stamceltherapie, IVF, donorschap, reanimatie, chemotherapie...
Waarom laten we de natuur niet gewoon haar gang gaan? Hoe ver moeten we gaan met het rekken van het leven van mensen en het vervullen van wensen die de natuur ons niet vanzelf geeft?

Je bent natuurlijk vrij om dat individueel af te wijzen. Dat gebeurt ook door bijvoorbeeld Jehova's getuigen.

In de algemene optiek is het echter zo dat men er binnen de grenzen wat mogelijk is toch zal proberen om het leven binnen de mogelijkheden van de wetenschap zo lang mogelijk zo dragelijk mogelijk te houden. Als er reëel een kans op genezing bestaat zullen de meeste mensen/doktoren deze kans aangrijpen.

Ik denk dat best veel mensen het eens zijn met de stelling tot het je persoonlijk aangaat.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:58

Mootje schreef:
AnneGTI, Hebben militairen geen hoofdelijke verzekering? Ik ben ook verzekerd 'door/via' mijn werkgever om waarschijnlijk dezelfde reden als militairen.

Collectieve verzekering via borderelbetaling is wel anders. Jij ziet premie op je loonstrook staan. Een militair niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:59

anneliesdj schreef:
Nou, nou oordeel je wel erg snel hoor!

Als je geen verzekering hebt kun je alleen jezelf treffen, hetzij in je portemonnee voor een dikke ziekenhuisrekening, hetzij doordat je lichamelijk wat overkomt.
Als je iemand vermoord doe je daar anderen kwaad mee, vind ik nogal een absurde vergelijking.

Hehe, ja nu ik jouw reactie lees denk ik inderdaad, ja het heeft niets met elkaar te maken.
Maar ik geloof dat moord dan ook op geloofsovertuiging kan worden geschoven. In de trant van, ja als ik dan toch een excuus heb...
Hoewel de rechter dan toch hopelijk niet anders zal oordelen... Ik dacht even iets te snel geloof ik :P

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:02

Janine1990 schreef:
Hehe, ja nu ik jouw reactie lees denk ik inderdaad, ja het heeft niets met elkaar te maken.
Maar ik geloof dat moord dan ook op geloofsovertuiging kan worden geschoven. In de trant van, ja als ik dan toch een excuus heb...
Hoewel de rechter dan toch hopelijk niet anders zal oordelen... Ik dacht even iets te snel geloof ik :P

Mohammed B. is daar een lichtend voorbeeld van. (moordenaar Theo van Gogh)
Hij is uiteraard gestraft door de rechter maar heeft geen spijt van zijn daad.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:09

Ben het met de TS eens. Natuurlijk is het heel mooi dat mensenlevens verlengd kunnen worden etc. :)
Maar het idee om voor God te spelen zit mij ook niet echt lekker.. :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:12

Rianne_ schreef:
Ben het met de TS eens. Natuurlijk is het heel mooi dat mensenlevens verlengd kunnen worden etc. :)

Maar God heeft ons toch die kennis gegeven? Euh hoe heet het ook alweer? Vrije wil toch?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 14:12

Rianne_ schreef:

Ik weet nog niet wat ik er precies van denk. Maar zowel gevoelsmatig als verstandelijk zet ik mijn vraagtekens bij al die vooruitgang :)
Zijn we niet gewoon te veel verwend? En is het handig, gezien de overbevolking van bepaalde werelddelen?