Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:41

Marjoow schreef:
Maar, je leest wel de krant, en luistert ook naar de radio. Toch?

Je hebt het Nederlands Dagblad, dat is een Christelijke krant :)

Mootje

Echt kind, kijk eens in de links die ik je gegeven heb in plaats van hier zulke onnozele posts te plaatsen.... Geloof moet groeien en moet je ontwikkelen en elke christen / moslim / jood heeft zijn eigen intepretatie van Bijbel / Koran / Thora!

minikatje

Marjoow schreef:
Maar, je leest wel de krant, en luistert ook naar de radio. Toch?

reformatorisch dagblad ;)
niet de telegraaf ofzo.

en er zijn ook een hoop christelijke zenders, naast 3fm :P (sluikreclame!!!)

8nnemiek

Ook al zou alles precies perfect worden vertaald, dan nog blijven er mensen die niet begrijpen dat veel gewoon symbolisch is bedoeld en niet letterlijk.

De ark van Noach.. Ik zie het altijd zo: er was ooit een grote Tsunami of andere natuurramp waardoor een heel groot stuk land onder water stroomde. Een man en zijn vrouw hadden een grote boot of vlot, en hadden wat vee en kippen, en namen die mee op de boot. Een paar dagen later zakte het water, de andere dieren, en misschien mensen in de buurt, waren natuurlijk allemaal dood. En die ene man en vrouw konden hun oude leven weer oppakken en verder fokken met hun vee. En hebben dat verhaal in geuren en kleuren, overenthousiast, doorvertelt aan hun kinderen, en die weer aan hun kinderen en de rest van het dorp, en steeds wordt het verhaal weer wat groter en spannender gemaakt. Het wordt gebruikt als verhaaltje voor het slapen gaan voor de kinderen.. En uiteindelijk verspreid zo'n verhaal zich door het hele land, en komt in de bijbel.
Dat is natuurlijk maar een theorie.. maar is in ieder geval een stuk logischer :D

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:42

Marjoow schreef:
Dus zou de bijbel opnieuw vertaald moeten worden, het Moderne Testament ofzo

'Testament Make Over' of 'Pimp My Testament' _O-

Marjo

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:44

_O- Hahahahahaaha!

Het geloof brengt gewoon veel vragen bij mij op. Ik ben niet iemand die veel lange teksten leest.

Ik lees graag wat van iemands oogpunt, waarom diegene geen tv kijkt en dergelijke.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:45

En waarom moet je hier topic nr. oneindig voor aanmaken? Gebruik de bokt zoekfunctie, kijk eens op de site van de EO, gebruik Google...
En die bijbel bestaat trouwens al: Het Boek ;)
Laatst bijgewerkt door Mootje op 15-07-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:45

Mootje schreef:
En waarom moet je hier topic nr. oneindig voor aanmaken? Gebruik de bokt zoekfunctie, kijk eens op de site van de EO, gebruik Google...

*negeert*

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:46

precies, bokt is nou niet echt de plek om het geloof uit te gaan pluizen :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:46

Tja, een beetje assertiviteit is wel gewenst in de huidige maatschappij...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:48

minikatje schreef:
precies, bokt is nou niet echt de plek om het geloof uit te gaan pluizen :P

Nee, maar er zijn wel verschillende meningen.

Op een refoforum, ben ik de boeman.
Op welk ander forum moet ik posten?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:50

ga naar een christelijke chat (vind mijn vriend ook leuk, hij gelooft in helemaal niets. maar de discussie zijn wel goed zegt hij )

verder vind ik het wel van weinig respect getuigen dat je mootje negeert.
als dit idd je zoveelste topic is, ben je dan eigenlijk niet uit om gewoon maar wat te gaan rellen?
ik vraag het gewoon maar even, aangezien je nogal vragen stelt waarvan het antwoord erg voor de hand liggend is :)

als je alleen maar vraagt, maar niet luistert naar het antwoord dan houdt het idd een keer op ;)
Laatst bijgewerkt door minikatje op 15-07-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

@Mootje: Waarom dring je zo door? Ze mag toch gewoon een topic openen voor verschillende meningen.. ALs je het er niet mee eens bent dan negeer je het topic toch gewoon? :)

Ts: Ik ben blij dat ik niet geloof... Inderdaad op een begravenis/crematie heb je het over die persoon die is overleden en niet hoe 'slecht' de wereld is?
Het lijkt me eerlijk gezegd wel vervelend hoor dat je hele familie gelovig is.... Moeilijk lijkt me het ook ;) Super dat je jezelf blijft!

Mootje

Waarom op een forum? Er staat al zoveel geschreven en aangezien je van de hoed noch de rand weet zou ik eerst maar gewoon gaan lezen!
En reformatorisch is slechts een klein deel van het christendom. Ik heb je inmiddels genoeg handvaten gegeven waar je kan lezen over het christendom!

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:51

janesmith schreef:
Marjoow schreef:
Dus zou de bijbel opnieuw vertaald moeten worden, het Moderne Testament ofzo

'Testament Make Over' of 'Pimp My Testament' _O-

Er zijn zat nieuwe vertalingen hoor die veel duidelijker zijn en in "normaal" nederlands geschreven worden.

En tja... hoeveel soorten geloof zijn er wel niet? Geen TV/radio is één van de strengste richting. Je hebt veeel lichtere kanten. Je hebt kerken met bands e.d.

Iemand had het trouwens over het feit dat plezier een zonde zou zijn? Denk je dat christenen geloven dat je geen plezier mag hebben?? Ik ben christen en heb zo vaak plezier, zolang je het maar op een verantwoorde manier doet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:53

xTamara schreef:
Er zijn zat nieuwe vertalingen hoor die veel duidelijker zijn en in "normaal" nederlands geschreven worden.

En tja... hoeveel soorten geloof zijn er wel niet? Geen TV/radio is één van de strengste richting. Je hebt veeel lichtere kanten. Je hebt kerken met bands e.d.

Iemand had het trouwens over het feit dat plezier een zonde zou zijn? Denk je dat christenen geloven dat je geen plezier mag hebben?? Ik ben christen en heb zo vaak plezier, zolang je het maar op een verantwoorde manier doet.

klopt, staat zelfs in de bijbel dat je als jongere best het leven mag proeven.
er zijn zo ontzettend veel stromingen.
van oud gereformeerd tot synodalen en het gekrookte riet.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:55

minikatje schreef:
xTamara schreef:

klopt, staat zelfs in de bijbel dat je als jongere best het leven mag proeven.
er zijn zo ontzettend veel stromingen.
van oud gereformeerd tot synodalen en het gekrookte riet.

Ja daarom.. Dus er zijn zoo veel antwoorden op al die vragen en dat allemaal uit verschillende stromen. Als je meer antwoorden wilt hebben moet je je er gewoon in verdiepen.
Sowieso lijkt met me slimmer om eerst wat meer te weten te komen over het geloof voordat je gaat roepen "het geloof met al zijn regeltjes".

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:55

Ik heb vandaag 1 discussie geplaatst over Schepping/Evolutietheorie en dit topic, verder nog nooit een topic geopend ovr het geloof hier op bokt ;)

Mootje

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:57

Maar tientallen anderen wel. Heb je deze topics al gelezen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:57

Marjoow, ik vind het trouwens ook heel goed van je dat je je niet laat beïnvloeden door je familie, en gewoon zelf nadenkt en je eigen conclusies trekt :j Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:58

geloof is omkoperij die stamt uit de middeleeuwen...
niet dat iedereen nog z'n aflaatbrieven deze tijd haalt.. gelukkig

maar ik snap gewoon niet dat mensen in dit tijdperk nog steeds in een god kunnen geloven...

er was een paar weken geleden een heel goede docu op nl1...
weet zo niet meer hoe die heet..
maar ik weet zeker dat de gelovigen die die docu hebben gezien, aan hun eigen geloof zijn gaan twijfelen..

geloof in je zelf.. pluk de dag.. je leeft niet voor een god, maar voor jezelf.. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:58

8nnemiek schreef:
Marjoow, ik vind het trouwens ook heel goed van je dat je je niet laat beïnvloeden door je familie, en gewoon zelf nadenkt en je eigen conclusies trekt :j Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!

dat bedoel ik maar! :j

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:59

ik vraag mij ook af waarom (streng) gereformeerde mensen rokken moeten dragen,
toen ik deze vraag stelde aan mijn vriendin kon zij mij niet goed uitleggen wat de rede hiervan
moest zijn.
Dus bij deze, zou iemand mij dit kunnen uitleggen? :o

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:59

8nnemiek schreef:

Mijn vader komt uit een gereformeerde familie, maar mijn moeder totaal niet. Dat zij trouwden voor het samenwonen was uit respect voor mijn vaders ouders.

Ik mag van mijn ouders zelf kiezen, al zullen zij er niet blij mee zijn als ik bv moslima word.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:00

Het geloof is niet zo moeilijk te snappen.

In den beginnen waren er goede bedoelingen en mooie gedachtes. In die tijden dachten mensen nog niet in concrete termen, maar was alles meer abstract en mooi gesproken. Mensen snapten dat ten nog.
Langzamerhand werden mensen steeds concreter en gingen de mooie gedachtes als regeltjes interpreteren. Hierdoor hebben we nu dogma's.

Conclusie: Het geloof is iets geworden met veel regels en wetten die nooit zo bedoeld zijn. Mensen waren veel spiritueler dan nu. Een goed voorbeeld is het Boeddisme. Dat is nu nog geen geloof, maar een prachtige spirituele levenswijze. Zo was het Christendom ook ooit. :)

Ik ben zelf overigens niet gelovig :)