Einde Studiefinanciering nabij.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:54

loesje688 schreef:
Priscilla__ schreef:
En wat als die studenten die nog inwonend zijn toch zelf hun studie moeten betalen?

Persoonlijk vind ik dat ouders die het kunnen betalen ook een (deel van) de studie van de kinderen moeten bekostigen.

En dan nog moet collegegeld te betalen zijn, in termijnen betalen moet mogelijk zijn, +/- 135,- per maand voor mij,
met een bijbaantje moet dat lukken.
Studieboeken verschillen behoorlijk per studie, dus daar kan ik niet overal iets nuttigs over zeggen. Maar tweedehands of lenen scheelt ook al een hoop.

Ik ken er zeker wel een aantal die dat zeker niet doen.. Ook al kunnen zijn/haar ouders het wél betalen.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:55

Atalja schreef:
Nou dan kan ik stoppen met school als het doorzet, ik moet het doen van Stufie :(

Je krijgt het dan gewoon als lening, dat je terugbetaald als je klaar bent met je studie.

Oftewel, iedereen kan gewoon blijven studeren, als je maar netjes je studie afmaakt en daarna aan de bak gaat. Flauwekul om meteen te roepen dat studeren alleen voor elite is weggelegd met deze regeling.

annehoe

Ik ben van mening dat er wel dingen moeten veranderen in het krijgen van de stufi. Momenteel wordt er lang niet bij iedereen de stufi gebruikt voor de studie.
maak het onderwijs maar gratis tot op zekere hoogte. Hiermee bedoel ik de regels die er nu bestaan over het aantal jaren dat je mag studeren. Van mij mogen ze de stufi direct overmaken naar de scholen.
Maar zonder stufi in wat voor vorm dan ook kan gewoon niet.. lijkt mij ook niet goed voor nederland

Grapjasjes12

Ben ik even blij dat ik dit jaar niet ben gaan studeren...ik wilde het doen, maar toen ik deze berichten hoorde dacht ik dat ik nog maar eventjes moest afwachten.

Dit is zeer kwalijk, in de toekomst gaat dit ons zeker opbreken.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:56

Mizora schreef:
de studies sneller afgerond worden en er sowieso minder geld geleend gaat worden. Ook zal er meer naast de studie gewerkt worden en daardoor zullen mensen eerder wat bijdragen aan de maatschappij.

Ik ben het tot op zekere hoogte wel met je eens, maar er zijn best wel wat studie's die werken ernaast bijna onmogelijk maken.
Ik volg nu een opleiding verpleegkunde en ik heb volgend jaar twee volle dagen school, en drie dagen stage. Betekent dus dat ik maar 1 dag in de week bij kan werken. Tuurlijk je hebt die uren wel weer, maar 1 dagje werken zet nou niet bepaald zoden aan de dijk. En daarnaast heb je thuis vaak ook nog een bult werk liggen aan verslagen e.d. die op tijd afgerond moeten worden en dat moet je dan vooral 's avonds doen, dus bijv. een baantje in de horeca is dan ook geen optie meer.
Wat zeker wel waar is, en dat ben ik ook met je eens, is dat de studies wel sneller afgerond zullen zijn en dat is weer wel goed voor de arbeidsmarkt. Althans als de crisis weer een beetje voorbij is, want nu zijn er genoeg werklozen met meer ervaring die voor hetzelfde geld wel willen werken als een pas afgestudeerde met veel minder ervaring, maar dat is weer een hele andere discussie.

Voor mij zal het niet veel meer uitmaken wat er gebeurt, ik heb toch nog maar 1 jaar recht op de stufi en dan kan ik het ook uit eigen pocket gaan betalen. Ik hoop alleen wel van harte dat diegene die nu nog wel in dit stelsel zitten, straks niet het bokje zijn en ook alles terug kunnen gaan betalen, want dan heb ik ook een probleem. ;)
Laatst bijgewerkt door supertinkie op 14-07-10 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:56

phormicola schreef:
Ben ik even blij dat ik dit jaar niet ben gaan studeren...ik wilde het doen, maar toen ik deze berichten hoorde dacht ik dat ik nog maar eventjes moest afwachten.

Dit is zeer kwalijk, in de toekomst gaat dit ons zeker opbreken.

Ik weet niet waarom je daar blij mee zou moeten zijn. Wat schiet je er mee op om later te beginnen?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:57

Nou, dan kan ik fluiten naar mijn studie. Ik kan het amper geloven, ben ook benieuwd of ze het überhaupt zo snel gaan invoeren. Lijkt me niet dat het Nederland goed doet om alleen de elite te laten studeren. En ik zie het niet zitten om mijn hele leven achter de kassa te zitten (of ander ongeschoold werk). :=

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:58

Priscilla__ schreef:
Ik ken er zeker wel een aantal die dat zeker niet doen.. Ook al kunnen zijn/haar ouders het wél betalen.

Mja das natuurlijk wel een moeilijke discussie dit.. Maar het collegegeld moet echt wel te betalen zijn met een bijbaan hoor.
Er is niets mis mee om hard te moeten werken voor een studie...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:58

Verscherpen van de regels w.b.t. studeren vind ik tot daar aan toe maar afschaffing stufie vind ik geen goed plan. Ik was een arme student ook met stufie en een baantje, ik ging op kamers omdat ik graag wilde leren om zelfstandig te zijn en mijn eigen dingen te regelen dit is een positief element van mijn ontwikkeling geweest. Maar Ik heb daar al genoeg zorgen om gehad laat staan als je echt alles moet lenen. Mijn broertje moet volgend jaar examen doen en gaat daarna naar het HBO, ik hoop oprecht dat stufie dan nog bestaat anders wordt het voor hem en mijn ouders erg lastig. Dan hoop ik dat ik een baan heb en misschien wat kan sponsoren, hij verdient ook een goede opleiding, tijd en ruimte om te leren en zich niet naast een fulltime studie nog over de kop te werken (mits hij wel z'n best doet ;))

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:59

Puissance schreef:
Nou, dan kan ik fluiten naar mijn studie. Ik kan het amper geloven, ben ook benieuwd of ze het überhaupt zo snel gaan invoeren. Lijkt me niet dat het Nederland goed doet om alleen de elite te laten studeren. En ik zie het niet zitten om mijn hele leven achter de kassa te zitten (of ander ongeschoold werk). :=

Daarom volg je dus een opleiding. :evaw: Wel een paar jaar lening aflossen daarna, maar uiteindelijk ben je er beter mee af dan geen studie te volgen omdat je de doemdenker uit moest hangen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:01

Shadow0 schreef:
Mijn mening heb ik al uitgebreid uiteengezet in [NM] [POLL] Studiefinanciering kost te veel geld...

Maar het is dus zeker niet zo dat er 3 linkse partijen dansen naar de pijpen van 1 rechtse - de plannen om de stufi af te schaffen zijn er op veel plaatsen en in verschillende partijen al langer.

Ik vind het een slecht idee, nu nog net zo slecht als de eerste keer dat ik het hoorde.

Wat doet het CGB trouwens in deze discussie? Die heeft niets met studiefinanciering te maken.

Het CGB zou zich druk moeten maken om het verschil in loon dat afhankelijk is van welke leeftijd je hebt. Tot je 24e krijg je peanuts, terwijl je hetzelfde werk doet als iemand van 27 bijv. Als dat geen discriminatie op leeftijd is, weet ik het niet meer. Als die lonen gelijk getrokken zouden worden zouden studenten van een baantje hun eigen studie kunnen betalen. Nu kunnen ze een pakje kauwgom en een fles cola kopen van het salaris dat ze krijgen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:01

Na je studie een leuke, goede baan. Begin je meteen met een schuld, wie zit daar dan op te wachten?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:02

Girl In The Mirror schreef:
Daarom volg je dus een opleiding. :evaw: Wel een paar jaar lening aflossen daarna, maar uiteindelijk ben je er beter mee af dan geen studie te volgen omdat je de doemdenker uit moest hangen.

Last van je maandelijkse periode? :=
Jij kent mijn situatie niet, dus ik begrijp niet waarom je reageert. Denk om je bloeddruk. ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:02

Oke dan... voor mijn studie volgend jaar ben ik dus gewoon alle 5 dagen per week bezig, hoe moet ik dan ooit een baantje vinden waarmee ik dat direct kan betalen zonder een grote lening te krijgen
Was ik nou maar niet 1 jaar blijven zitten in het geval dat dit op korte termijn doorgedrukt wordt :=

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:04

Nouja, ik ben inwonend, en betaal alles zelf..
Geloof me, ik heb die stufi nodig..
Maar prima, als hun de stufi willen afschaffen, maak school dan wat goedkoper!!
Want voor dit jaar moet ik 1600 euro aan schoolgeld betalen, en 800/900 euro aan boeken..

Hoe wil ik dat ooit betalen zonder stufi??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:05

loesje688 schreef:
Wat zijn jullie meningen wbt de afschaffing van de basisbeurs voor inwonenden (dus studenten die nog bij hun ouders wonen)?

Ik ken namelijk maar weinig mensen die inwonend zijn en een financiële bijdrage moeten leveren aan het huishouden (tenzij de ouders het niet al te breed hebben, maar daar is de aanvullende beurs dan weer voor :) ).
Toen ik nog thuis woonde had ik het namelijk behoorlijk breed, 90,- stufi per maand, en een bijbaan... Eigenlijk had ik die stufi helemaal niet nodig aangezien ik het geld alleen nodig had voor luxe als winkelen (en dan bedoel ik niet de normale boodschappen), op het terras zitten, uitgaan ed.

Precies! Dat had ik ook. Aan de andere kant: In veel gevallen is er geen enkele noodzaak om uit huis te gaan als je gaat studeren. Ik had in mijn klas destijds behoorlijk veel mensen die het hartstikke goed hadden thuis en die toch in de stad gingen wonen voor de studie. Nergens voor nodig in dit geval, want hier hebben we zowel Amsterdam als Utrecht in de buurt en ook nog eens heel makkelijk bereikbaar per trein.

Eigenlijk zou ik de mooiste oplossing vinden: Iedereen recht op 4 jaar gratis MBO / HBO of WO met gratis boeken + OV studentenkaart. Dus als een gift, maar wel terugbetalen indien geen diploma gehaald. En in ruil daarvoor geen stufi meer, maar wel de mogelijkheid om te lenen als je bijvoorbeeld toch genoodzaakt bent om uit huis te gaan. Wil je 2 studies doen, dan doe je de 2e gewoon in deeltijd naast een baan, na je eerste studie.

Ergens snap ik juist HEEL goed dat de linkse partijen hierin meegaan. Waarom zou iemand met een minimuminkomen mee moeten betalen aan meerdere studies van iemand die straks het 10-voudige gaat verdienen? Dat is toch niet sociaal?

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:06

Puissance schreef:
Girl In The Mirror schreef:

Last van je maandelijkse periode? :=
Jij kent mijn situatie niet, dus ik begrijp niet waarom je reageert. Denk om je bloeddruk. ;)

Nee hoor, ik maak mij ook totaal niet druk. Maar leg mij dan eens uit waarom het niet haalbaar zou zijn voor jou om de basisbeurs terug te betalen nadat je een diploma hebt behaald? Vind je het zelf ook niet logisch om te concluderen dat je waarschijnlijk nog meer geld overhoud als je een baan hebt op het niveau waar je een diploma voor hebt + de lening die je terugbetaald, dan wanneer je een supermarkt baantje zou hebben?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:07

GITM, ik vind dat je een beetje overdreven reageert. Er zijn zeker mensen die zich druk moeten maken over hoe ze de studie moeten gaan bekostigen. Niet iedereen heeft ouders die zich een dure studie van zoon/dochter kunnen financieren. En zo'n enorme lening op jonge leeftijd lokt niemand. En er zullen dus ook zeker mensen zijn die niet gaan studeren. Daarnaast zal niet iedereen na zijn diploma aan een (goedbetaalde) baan komen om de lening weer af te lossen.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:09

Volgens mij moeten we ook een beetje van die leenangst af.

Lenen voor luxe als een auto of een vakantie is niet slim omdat het geen investering is.
Een lening voor je studie is WEL een investering, in je toekomst.

50 jaar geleden was het niet vreemd huis om gewoon een huis te kopen, nu hebben we allemaal een hypotheek. Die leenangst hebben we blijkbaar niet meer, waarom wel voor zo'n goede investering in je toekomst?

Over het algemeen verdiend iemand die gestudeerd heeft nou eenmaal meer als iemand die inderdaad achter de kassa zit oid.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:10

Laten ze een heel groot deel van de kinderbijslag afschaffen. Er zijn meer dan genoeg gezinnen die die bijslag helemaal niet nodig hebben. Of kinderbijslag voor kinderen in het buitenland helemaal afschaffen. Het wachtgeld afschaffen. Laat ze besparen op defensie. Waar hebben wij zo'n groot leger voor nodig?
Laatst bijgewerkt door janesmith op 14-07-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:10

CCCCorine schreef:
Ergens snap ik juist HEEL goed dat de linkse partijen hierin meegaan. Waarom zou iemand met een minimuminkomen mee moeten betalen aan meerdere studies van iemand die straks het 10-voudige gaat verdienen? Dat is toch niet sociaal?

Maar uiteindelijk zal de persoon die het 10-voudige verdient ook weer betalen voor een uitkering van iemand zonder inkomen, en wellicht ligt die afgestudeerde persoon heel slecht op de arbeidsmarkt, wat dan?

Daantje1981

Re: Einde Studiefinanciering nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:14

Voor de eeuwige student, die van studie naar studie hupst en helemaal niet weet wat hij wil en ook helemaal geen moeite doet om te halen waar hij mee begonnen is en zijn studiegeld vooral opzuipt lijkt me dit helemaal geen verkeerde zet...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:15

tja, ik hoop dat mijn kinderen (als het er in zit) wel kunnen gaan studeren later. Maar dat de maatschappij hier helemaal voor moet opdraaien.. ik weet niet. Misschien kan er in het hele studiestelsel aanpassingen gedaan worden, dat het minder duur is.
Na de studie met een (beperkte) schuld verder gaan lijkt me op zich niet zo'n probleem ervanuitgaande dat je iets studeert waar je een goedbetaalde baan in kunt vinden.

Ik heb zelf niet gestudeerd maar er voor gekozen om na school/schoevers direct te gaan werken op mijn 19e. Ik heb dus ook nooit studiefinanciering gehad maar ben wel meteen belasting gaan betalen.. Ik hoop dat mijn kinderen daar iets van terug zien.

van sommige mensen begrijp ik niet waarom die gaan studeren. die studeren om het studeren en kiezen een of andere vage studie waar nooit werk in te vinden is. sommigen gaan direct na de studie trouwen en kinderen krijgen en doen nooit meer iets met de kennis... tja.. wel iets om over na te denken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:18

janesmith schreef:
Shadow0 schreef:
Mijn mening heb ik al uitgebreid uiteengezet in [NM] [POLL] Studiefinanciering kost te veel geld...

Maar het is dus zeker niet zo dat er 3 linkse partijen dansen naar de pijpen van 1 rechtse - de plannen om de stufi af te schaffen zijn er op veel plaatsen en in verschillende partijen al langer.

Ik vind het een slecht idee, nu nog net zo slecht als de eerste keer dat ik het hoorde.

Wat doet het CGB trouwens in deze discussie? Die heeft niets met studiefinanciering te maken.

Het CGB zou zich druk moeten maken om het verschil in loon dat afhankelijk is van welke leeftijd je hebt. Tot je 24e krijg je peanuts, terwijl je hetzelfde werk doet als iemand van 27 bijv. Als dat geen discriminatie op leeftijd is, weet ik het niet meer. Als die lonen gelijk getrokken zouden worden zouden studenten van een baantje hun eigen studie kunnen betalen. Nu kunnen ze een pakje kauwgom en een fles cola kopen van het salaris dat ze krijgen.

Vanaf je 23e krijg je al een geen minimumjeugdloon meer, en dus een hoger salaris. Dat minimum loon geld voornamelijk voor bijbaantjes waarvoor je geen scholing nodig hebt. En heel veel werkgevers die typische studentenbijbanen bieden (winkels, horeca etc.) verleningen je contract niet meer als je 23 wordt of nemen alleen mensen aan tot 22 jaar. Zo'n voordeel is het ook weer niet om geen minimumjeugdloon meer te krijgen, want je komt een stuk moeilijk aan een fijne bijbaan als ze je meer moeten betalen en er staat genoeg jongere mensen in de rij om je baantje over te nemen.

Ik vind trouwens sommige reacties een beetje dom overkomen.
Als je dan zo graag wil studeren en hoger opgeleid wil zijn verdiep je op z'n minst eerst eens in de regelingen/mogelijkheden.partijprogramma's voordat je meteen gaat roepen dat je niet meer kan studeren. De eeuwige student die dat op kosten van de overheid doet bestaat trouwens vrijwel niet meer.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:19

Door Vlaamse ogen bekeken vind ik het Nederlandse onderwijssysteem (met stufi, leningen ed) gewoon heel erg scheef. Jullie besteden in Nederland nu al bijna een procent minder van het BBP aan onderwijs dan de meeste omliggende landen (iets onder de 5%, terwijl het bv in Belgie op 5,8% ligt), iedereen krijgt zomaar een basisstudiefinanciering (ook degene wiens ouders het héél makkelijk kunnen betalen) en degene die extra geld nodig hebben omdat ze niet zo welgesteld zijn moeten nog steeds gaan bijlenen?

Vergelijk dat met België, waar er enkel studiefinanciering is voor degene die het echt nodig hebben (vergelijkbaar met jullie aanvullende beurs denk ik), maar waar uiteindelijk héél weinig mensen zijn (persoonlijk ken ik er geen) die moeten gaan lenen voor hun studie. Basiskosten (inschrijvingsgeld, boeken) zijn gewoon betaalbaar (inschrijvingsgeld zonder beurs = 500€/jaar, mijn boeken bv voor een jaar unief = +- 150€). Hier in België bestaat zelfs niet zo'n groots systeem voor studentenleningen zoals jullie dat kennen, omdat het niet nodig is.

In mijn ogen: gewoon afschaffen zonder meer is gelijk aan een streep zetten aan jullie eigen economie. Hervormen en veranderen is een heel andere zaak, en iets wat dringend welkom is denk ik. Bezuinigen op onderwijs is volgens mij één van de domste dingen die je als overheid in een tijd als deze (waar kennis mega belangrijk is in de economie) kan doen.
Laatst bijgewerkt door Tatiane op 14-07-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt