Hoger opgeleiden weinig respect voor lager opgeleiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:54

Menino schreef:
@miirrrrii
nee ben ik met je eens, maar ik geloof ook niet dat dat gebeurt. Ik geloof dat dat verplaatsing van 't probleem is...
Ooh en tuurlijk zullen MBO'ers wel eens over een kam geschoren worden als achterlijke debielen, en dat hoort niet. Maar Belgen worden ook over een kam geschoren (als dommerds ), gymnasiasten ook (als zijnde contactgestoorde studieverslaafde nerds)

Maar buiten dat geloof ik dat iemands positie binnen een 'groep' in bijna alle gevallen wordt bepaald door de persoon zelf, door iemands eigen intelligentie, door iemands sociale skills. Nouja voornamelijk dat... Ik geloof er niets van dat dat wordt bepaald door externe factoren als het naampje van de opleiding die achter je naam staat, of door de auto's van je ouders... Ik geloof dat gewoonweg niet, en wat ik wel geloof is dat mensen zelf heel graag geloven ( :') ) dat het daaraan ligt; externaliseren... Ja 't heeft invloed op je imago, maar niet op je positie binnen een groep, en daarmee denk ik dus zelf dat het ook niets te maken heeft met of mensen respect hebben voor je of niet.

Als ik iemand ontmoet die ik onwijs slim vind overkomen bv., respecteer ik diegene.. Ongeacht of z'n opleidingsniveau wel overeenkomt met het beeld dat ik van iemand ken. Ik ken onwijs veel mensen die onwijs intelligent overkomen, en waar ik echt goede gesprekken mee kan hebben, die niet eens een MBO opleiding afgemaakt hebben. Nou daar veroordeel ik niemand om, en ik kan maar barweinig mensen die denken ' goh, jij doet MBO... Mss moet ik nog maar even nadenken of ik met jou om wil gaan'... En in mijn klas (4 havo) zitten verschillende mensen vanuit verschillende millieus, maar daar staat verder echt niemand bij stil ofzo. En er is echt al helemaal niemand die minder goed in de groep ligt door zoiets.

Dan zijn we het over het eerst genoemde punt niet eens. Dat geeft niet, meningsverschillen moeten er zijn :)

Voor de rest vind ik wel dat je een goed punt hebt, grotendeels worden door zulke punten je plaats in de groep gemaakt. Ik denk echter wel dat er echt scholen zijn te vinden, ( of andere plaatsen ) waar je hierop wel geranked wordt.
Ik heb het echter nog nooit meegemaakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:00

Michael1104 schreef:
zulke dingen zijn even belangrijk maar als je ouder wordt, dan maakt dat niet meer zoveel uit.

snap je punt ergens, maar andersom geven gebeurt het misschien wel meer.

Ik werk met veelal lager/ongeschoolden en deze klagen dagelijks over de mensen in pak etc etc

Ik denk niet dat dergelijke klachten heel vaak ongegrond zijn. Goed, ze kunnen misschien niet precies omvatten wat er moet gebeuren om een organisatie draaiende te houden, maar hebben vaak wel heel eenvoudige ideeën en oplossingen.
Laatst een filmpje over Campina gezien, voor school, over de directeur, die alle processen binnen de organisatie persoonlijk wilde bijwonen, dus ook op de werkvloer en bij de boer thuis. Prachtig vond ik dat, en een directeur die met respect met zijn personeel omging en die de klachten persoonlijk wilde horen. Ik denk dat een organisatie daar veel beter van kan worden, dan van een directeur zoals ik noemde in mijn voorbeeld. Kijk, ik ben dan misschien nog jong, maar over 10 jaar, of 20 jaar of misschien wel 30 jaar, zal ik nog steeds weten wat de toenmalige directeur heeft gezegd en me daar druk om maken. Want hoe kan hij zó met zijn personeel omgaan?
De baas van mijn vader komt tenminste nog op voor de belangen van zijn personeel.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:02

Ik herken je verhaal wel TS!
Ik: moeizame basisschool (pesten, buitensluiten etc), daarna naar klas 1 VMBO-TL. Na dat eerste jaar is PDD-NOS gediagnostiseerd en ging ik naar het speciaal onderwijs. Daar kreeg ik weer leerwerk groep 7/8 (ik was één van de slimmere mensen uit mijn klas, leerwerk groep 3 gebeurde ook) en vanuit het SO, zonder diploma en met een Wajong, naar een reïntegratiebedrijf "voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt".
Mijn familie is allemaal HAVO/HBO/WO en ja, ik voel me daar soms behoorlijk "dom" in.

Het kromme is dat ik geen grote afstand tot de arbeidsmarkt heb, ik kan prima werken en met mijn verstand is niets mis. (hoogfunctionerend 'autisme')
Nu wilde ik dus alsnog een opleiding gaan volgen en nu mag het niet omdat ik een overeenkomst heb met dat reïntegratiebedrijf, die zoeken een betaalde baan voor mij en in die tijd mag ik geen opleiding volgen.

Soms knap frustrerend!
Laatst bijgewerkt door Butterfly op 13-07-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:05

Janine1990 schreef:
Ik heb het niet meer over pas afgestudeerde hoger opgeleiden hoor ;)

Het voorbeeld van de auto was overduidelijk een kind die van jongs af aan door de ouders met de paplepel is ingegoten dat de auto waarin je rijdt aanzien oplevert, of juist het tegenovergestelde. :)
Die had op zijn 17e nog geen studieschuld...
Daarbij zijn veel hoger opgeleiden die alles cadeau krijgen van pa en ma... Zelfs ik krijg mijn opleiding betaald, daar hebben mijn ouders voor gespaard. Dat wilden ze ons graag geven.

Tja, rijkeluis kindjes dus. Dat heeft al helemaal niets met opleiding te maken. Hooguit met slim geld verdienen en daarmee je kind willen verpesten.
Zie niet wat je daar over zou willen klagen, als je dat niet aanstaat vind je toch vanzelf vrienden waar je het wel wel mee kunt vinden :?
Het zal wellicht regio gebonden zijn, maar ik heb gemaakte status nog nooit als iets irritants of neerbuigends gezien, hooguit sneu.
Typisch gevalletje 'broekrokken' families zoals zo mooi beschreven door Youp van't Hek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:09

Sizzle schreef:
Tja, rijkeluis kindjes dus. Dat heeft al helemaal niets met opleiding te maken. Hooguit met slim geld verdienen en daarmee je kind willen verpesten.
Zie niet wat je daar over zou willen klagen, als je dat niet aanstaat vind je toch vanzelf vrienden waar je het wel wel mee kunt vinden :?
Het zal wellicht regio gebonden zijn, maar ik heb gemaakte status nog nooit als iets irritants of neerbuigends gezien, hooguit sneu.
Typisch gevalletje 'broekrokken' families zoals zo mooi beschreven door Youp van't Hek.

Het ging mij ook niet enkel en alleen om opleiding, merkkleding, automerken, dit waren slechts voorbeelden.
Wat jij noemt, is daar ook een voorbeeld van, maar naast het kind er mee verpesten, is het ook een stukje maatschappij wat je aantast door dergelijke voorbeelden te geven aan je kinderen. Want laten we eerlijk zijn, dit voorbeeld was vast en zeker niet het enige voorbeeld... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:11

Ja nou, dat vind ik dan weer een beetje respectloos,
er op neerkijken dat andere meer van hun ouders krijgen dan jijzelf, en er maar meteen van maken ' die komt zichzelf later nog wel tegen want hij is helemaal verpest en maar een rijkeluiskindje en kas dus niet met geld omgaan etc. '

wie houd je voor de gek dan...?

Of snap ik je nu verkeerd sizzle ?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:16

Ik heb dit zelf ook meegemaakt, TS en al die zooi over dat je zelf niet het goede voorbeeld geeft kan me gestolen worden. Een mens mag gefrustreerd raken over iets en dat ook uiten.
Ik kom uit een zeer arm gezin, ook uit een dorp en op de kleuterschool werd ik hier al mee geconfronteerd. Ik had namelijk een bruine boterham in het speelkwartiertje ipv een liga koek, hilariteit alom natuurlijk.
Ook op de basisschool kreeg ik het te verduren. Door mijn armoedige kleding dacht iedereen dat ik ook nog eens dom was :? Toen later bleek dat ik hoogbegaafd ben was DAT natuurlijk een reden om me het leven zuur te maken. Vooral de lerares die ik had in groepen 3, 4 en 5 vond het geweldig om me af te kraken voor de klas als ik eens een foutje maakte. Gelukkig is ze later hierdoor ontslagen.

Ook op het VWO ging het niet over, ik begon dik te worden en was niet moeders mooiste. Ik was onzeker geworden, raar he? Nog steeds werd ik als dom beschouwd omdat ik geen makeup kon kopen, geen mooie kleding had en natuurlijk ook geen scooter. :roll: Ik heb uiteindelijk de grootste eikel op z'n neus moeten stompen in de 4e, toen werd het wonder boven wonder rustig in de tent. :+

Ik heb het VWO niet afgemaakt en heb daarna ook geen opleiding meer gevolgt. Nu ben ik, mede doordat ik geen tiener meer ben, wel zelfverzekerd en word ik nergens meer op aan gekeken (naar ik weet).

Dus: Je staat compleet in je recht. Wel is het natuurlijk zo dat niets zwart/wit is en dat er een groot grijs gebied is waarin mensen elkaar wel met respect behandelen.

Ik vind ook dat de mensen die lager op de ladder staan best wat meer respect mogen krijgen. Zonder de poetsvrouw is je huisje niet schoon en mag je zelf je handen lelijk en eeltig maken door het schoonmaakwerk. En idd, de mensen hogerop verdienen geld aan de mensen lager op de ladder, zo zit het kapitalisme nou eenmaal in elkaar. Ik vind dan ook dat daar best wel eens bij mag worden stil gestaan (beetje kromme zinsconstructie, sorry :P )

Weet je al wat je hiermee gaat doen/hoe je ermee om kunt gaan in de toekomst?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:21

Je vraagt om respect, maar zelf geef je het eigenlijk ook niet met je opmerkingen. Je veroordeelt anderen net zo hard als jij vindt dat je veroordeelt wordt.
Het is maar net wat je er zelf van maakt en hoe je er mee omgaat.

Ikzelf kom ook uit een gezin met laagopgeleide ouders. En ben dus een zogenaamde gewichtenleerling. Mijn moeder heeft huishoudschool gedaan, mijn vader de Mulo niet eens afgemaakt.
Ik heb Havo gedaan en daarna Pabo. Ik heb inmiddels (ben 28) een MBO opleiding gedaan, mijn 2e HBO opleiding ook af en ga binnenkort met de 3e beginnen. Daarnaast heb ik een goede baan. Ik ben ook gepest, uitgescholden, enz.
Mijn broertje daarentegen (ook Havo, ook HBO en een goede baan) was de populairste van de klas.

Het heeft puur met je eigen houding en insteek te maken.

Ik laat anderen in hun waarde, respecteer een mening. En als iemand dat andersom niet doet, dan is het jammer. Maar dan keer ik me er vanaf. Ik kom nog steeds mensen tegen die me uitlachen, proberen te raken met woorden. Het lukt ze niet. En waarom niet? Eigenwaarde, zelfrespect. Ik werk hard, doe leuke dingen van dat geld en heb plezier in het leven. Sta er boven. Laat een ander zijn probleem niet jou probleem worden.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:25

Ik doe VWO, maar ik heb precies hetzelfde als jij.
Heb geen dure merkkleding, vind ik nergens voor nodig.

Maar wat ík juist merk, is dat er een stereotype over VWOers uitgeroepen word.

Wij zijn nerds, worden belachelijk gemaakt.
Zijn altijd maar mensen die houden van leren en die altijd 10en halen.
Nou, ik heb zoals ieder ander kind, geen zin in school.

En toch blijven ze maar hameren, dat wij altijd maar egoistisch zijn, en goed zijn in school.
Wij gebruiken dure woorden, en vinden ons te goed voor de 'lagere'
Wij zijn sulltetjes en losers.

Maar als je drinkt en rookt, merkleding hebt, etc, ben je stoer!
Daarom verwzijg ik het tegenwoordig liever dat ik VWO doe ;)

Dit is geen aanval op jou, want ik begrijp jouw probleem ook heel goed :j
Maar vaak is het tegendeel waar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:31

Menino schreef:
Ja nou, dat vind ik dan weer een beetje respectloos,
er op neerkijken dat andere meer van hun ouders krijgen dan jijzelf, en er maar meteen van maken ' die komt zichzelf later nog wel tegen want hij is helemaal verpest en maar een rijkeluiskindje en kas dus niet met geld omgaan etc. '

wie houd je voor de gek dan...?

Of snap ik je nu verkeerd sizzle ?

Ja dat begrijp je verkeerd. Wat hunnie doen moet hunnie weten. Waarom moet ik me daar wat van aan trekken? Ik heb ze wel bediend hoor in mijn horeca bijbaantjes: mannetjes van begin 20 in maatpak die zich lam staan te zuipen op een beurs waar papa de champagne betaald, of artsen die over de witte rok van hun vrouw kotsen van dronkenschap en de bediening als oud vuil behandelen. Maar voor mij is dat geen ergernis en zeker geen algemeen beeld van de maatschappij. Over dat soort vertoningen kan ik hooguit meewarig lachen.
YvhH schrijft er echter buitengewoon vermakelijk over vind ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:38

phormicola schreef:
Ik heb dit zelf ook meegemaakt, TS en al die zooi over dat je zelf niet het goede voorbeeld geeft kan me gestolen worden. Een mens mag gefrustreerd raken over iets en dat ook uiten.
Ik kom uit een zeer arm gezin, ook uit een dorp en op de kleuterschool werd ik hier al mee geconfronteerd. Ik had namelijk een bruine boterham in het speelkwartiertje ipv een liga koek, hilariteit alom natuurlijk.
Ook op de basisschool kreeg ik het te verduren. Door mijn armoedige kleding dacht iedereen dat ik ook nog eens dom was :? Toen later bleek dat ik hoogbegaafd ben was DAT natuurlijk een reden om me het leven zuur te maken. Vooral de lerares die ik had in groepen 3, 4 en 5 vond het geweldig om me af te kraken voor de klas als ik eens een foutje maakte. Gelukkig is ze later hierdoor ontslagen.

Ook op het VWO ging het niet over, ik begon dik te worden en was niet moeders mooiste. Ik was onzeker geworden, raar he? Nog steeds werd ik als dom beschouwd omdat ik geen makeup kon kopen, geen mooie kleding had en natuurlijk ook geen scooter. :roll: Ik heb uiteindelijk de grootste eikel op z'n neus moeten stompen in de 4e, toen werd het wonder boven wonder rustig in de tent. :+

Ik heb het VWO niet afgemaakt en heb daarna ook geen opleiding meer gevolgt. Nu ben ik, mede doordat ik geen tiener meer ben, wel zelfverzekerd en word ik nergens meer op aan gekeken (naar ik weet).

Dus: Je staat compleet in je recht. Wel is het natuurlijk zo dat niets zwart/wit is en dat er een groot grijs gebied is waarin mensen elkaar wel met respect behandelen.

Ik vind ook dat de mensen die lager op de ladder staan best wat meer respect mogen krijgen. Zonder de poetsvrouw is je huisje niet schoon en mag je zelf je handen lelijk en eeltig maken door het schoonmaakwerk. En idd, de mensen hogerop verdienen geld aan de mensen lager op de ladder, zo zit het kapitalisme nou eenmaal in elkaar. Ik vind dan ook dat daar best wel eens bij mag worden stil gestaan (beetje kromme zinsconstructie, sorry :P )

Weet je al wat je hiermee gaat doen/hoe je ermee om kunt gaan in de toekomst?

Maar denk je niet dat dat veel meer het issue is geweest dan de sociaal maatschappelijke positie van je gezin? Ik vind het echt rot voor je, dat je er zo mee zit :(:) En ik wil je nu niet meer naar beneden halen oid.

Maar ik kan me voorstellen dat jouw onzekerheid meer de trigger was om te pesten. Daarnaast heb je het over armoedige kleding, maar goedkope kleding hoeft er niet per definitie armoedig uit te zien. En dat is ook geen verwijt naar jouzelf toe, want jij kon er niets aan doen toen... Echter werpt dit wel een heel ander licht over de vraag ' wordt er neergekeken op iemand met een sociaal maatschappelijk lagere positie' , en ik denk dat het antwoord nee is.

Is de vraag 'Zijn onzekere mensen eerder het slachtoffer van pesterijen dan zelfverzekerde mensen' zal ik volmondig ja daarop antwoorden, en mss hangt het één en ander samen (met een hogere positie ben je mss sneller zelfverzekerd) maar dan is het een valkuil dat oorzaak en gevolg door elkaar gehaald wordt...

Bellona_K

Re: Hoger opgeleiden weinig respect voor lager opgeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:50

Tja, de mensen die zichzelf heel wat beter vinden dan een postbode, cassiere of een bouwvakker komen zichzelf later nog wel tegen..

Ik maak het al jaren mee.. Ben student en heb altijd veel bijbaantjes gehad om rond te komen. Heb jaren achter de kassa gewerkt bij verschillende bedrijven, wat ik overigens nog steeds doe. Ik merk echt goed dat bepaalde mensen (klanten) op je neer kijken omdat je achter de kassa zit. Sommige denken ook dat ze alles kunnen zeggen (over hoe je eruit ziet, sek.sueel getinte opmerkingen, je hele manier van doen en laten) en behandelen je soms echt als oud vuil.

Ik heb zelf al een paar keer op het puntje gestaan van knallende ruzie, want sommige dingen / opmerkingen die persoonlijk zijn pik ik gewoon echt niet. En geloof me, ik heb een hele hoge tolorantie grens. Maar sommige dingen gaan gewoon te ver.

Op de middelbare school was je populair als je de nieuwste en duurste merkkleding droeg. Ook al was je een onuitstaanbaar persoon. Ik heb me hier nooit zo druk om gemaakt, ik had mijn eigen vriendenkring om me heen waarin niet merkkleding werd gedragen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:39

Uuum ik doe WO maar ik moet het allemaal zelf betalen hoor.. Mijn ouders zijn ook lager opgeleid en ze hebben gewoon niet zoveel geld, en ik moet toegeven dat ik soms een beetje jaloers ben op mensen die hun studie betaald krijgen, maakt dingen zoveel makkelijker..
Maar goed verder heb ik super veel respect voor de lager opgeleide mensen including mijn gezin die er met minder geld toch iets moois van weten te maken. En ik wil ook zo blijven, mijn afgeragde kleren, oude auto's van mijn gezin, overleven met weinig geld, het heeft zo zijn charme. :D
Ik heb soms wel het idee dat deze mensen meer de waarde van wat eenvoudigere dingen inzien. Kon nooit zo genieten van mijn toetje als ik er altijd het geld voor had.. :')
Totaal geen moeite met lager opgeleiden dus, mijn broertje en zus hebben ook een MBO opleiding gedaan en ik ben trots op wat ze doen. 8-)

Ik maak zelf schoon in een tandarts praktijk en dan merk ik wel wat je bedoelt, mensen kijken echt op je neer, heb zelfs meegemaakt dat twee assistentes (die niet wisten dat ik WO doe :') ) me totaal negeerden, zeggen nieteens hoi en soms praten ze over je terwijl je erbij bent, alsof je niet bestaat ofzo. Vreemd genoeg alleen de eigenaar van de praktijk, die is echt heel aardig en vraagt ook gewoon hoe het met me gaat enzo, anderen zijn bang dat ik te stom ben voor een intelligent gesprek ofzo. :+

BTW, wat is kleedgeld? :')

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:43

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:55

Paarde_bloem schreef:
Ik ben het met TS eens. 'Hoog opgeleidde' mensen kijken vaak neer op andere mensen die bijvoorbeeld in een winkeltje staan.
Kinderen die VWO doen, kijken meestal neer op kinderen die VMBO doen. Zelf heb ik 3 jaar HAVO gedaan, maar nu ik naar VMBO ga, hebben veel mensen iets van; o, weer zo een.
't zelfde geld voor mensen die veel geld hebben. Ze denken vaak meteen dat ze meer rechten hebben dan mensen met een minimum loon.
't zelfde geldt ook (vaak) voor ruiters. Z-ruiters kijken neer op ruiters die B rijden.

Bij mij is het ook altijd zo geweest. Ik droeg geen merkkleding, ik heb niet 80 verschillende broeken in mijn kast hangen, en daar wordt je op aangekeken.

Inderdaad, verschil moet er zijn, maar wel met respect!

Dat is wel heel generaliserend.
Ik zal het dan wel niet zien ofzo, maar ik heb er echt geen last van.
Rij B met een haflinger tussen de paarden en hoor alleen maar leuke reacties. Óok van de Z-ruiters. Ik heb zelf aardige opleidingen, maar mijn beste vriendinnen niet en werken in een winkel of op de administratie bij een bedrijf. Nou en?

Laat iedereen in zijn/haar waarde. Aan welke 'kant' je ook staat. En laat een ander je niet in je waarde, schenk er dan vooral geen aandacht aan en doe zeker niet hetzelfde. Zonde van je energie, die je veel beter aan leuke dingen kunt besteden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:58

wat voor verschil moet er dan zijn?
Ik heb meer respect voor een vuilnisman dan voor iemand die een boek kan na vertellen wat een ander ook nog eens geschreven heeft...

Bij mij gaat het om de mens,en niet om de opleiding...je hebt strontvervelende mensen met een universitaire opleiding die vreselijk neerkijken op iedereeen die niet heeft gestudeert....maar wel meteen bellen als er iets loos is.
Als de kraan lekt of het gras te hoog wordt....ze kunnen niets zelf.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:03

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:15

Driekwart van je post doet geen eer aan je titel en de vraag die je wilt stellen. Zoals anderen al zeggen ben je zelf behoorlijk 'gefrustreerd'. Wat jij schrijft heb ik nooit gezien of ervaren :n

Qua hoger - lager opgeleiden. In mijn ogen totale onzin, want ik kan wel hele mooie dingen op papier uitdenken: Als er niemand is om het te construeren, ben ik ook nutteloos!

Wie goed goed, goed ontmoet!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:41

Amanda schreef:
Het heeft puur met je eigen houding en insteek te maken.

Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Niet iedereen krijgt dezelfde kansen, steun of zit psychisch stabiel inelkaar..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:50

Mootje schreef:
Driekwart van je post doet geen eer aan je titel en de vraag die je wilt stellen. Zoals anderen al zeggen ben je zelf behoorlijk 'gefrustreerd'. Wat jij schrijft heb ik nooit gezien of ervaren :n

Qua hoger - lager opgeleiden. In mijn ogen totale onzin, want ik kan wel hele mooie dingen op papier uitdenken: Als er niemand is om het te construeren, ben ik ook nutteloos!

Wie goed goed, goed ontmoet!

zo denk jij...maar er zijn jammergenoeg veel mensen die niet zo denken.
Ik heb er persoonlijk ook nooit last van gehad,maar ik weet wel dat het bestaat...mensen die meer dan denigrerend doen tegenover lager opgeleiden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:52

Nicolletje: Dat klopt ook zeker. :j
Maar dan heeft het er nog steeds mee te maken.
Het is voor sommige mensen ontzettend moeilijk om mee om te gaan. En ik spreek zeker uit ervaring. Ik ben erg onzeker geweest, heb extreem faalangst gehad en heb voor mijn 20e serieus over zelfmoord nagedacht.

Maar ik heb er hulp voor gezocht. En nog heb ik er last van. Alleen heb ik er wel geleerd mee om te gaan en er boven te staan. En ik ben er inmiddels achter gekomen dat als je dat uitstraalt je de negatieve opmerkingen niet eens meer hoort, omdat ze vaak niet meer gemaakt worden.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:59

Nooit last van gehad eigenlijk. Ik kom uit een "MBO-nest" en heb net mijn HBO papiertje.. voor de rest van de familie is dit zeer hoog en die kijken tegen mij op ik kijk niet op hun neer. Ik val daar juist buiten omdat ik opmerkingen naar mijn hoofd gegooid krijg over het feit dat ik studeer danwel hoger opgeleid ben. Dat vind ik erg jammer!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:00

Ik denk dat er altijd mensen zijn die zich beter, mooier, belangrijker etc vinden dan andere. Zij trekken zich op aan voorbeelden van materialistische bezittingen of aanzien via een beroep. Dit kan bv arts zijn maar ook een beroep met een uniform.
Ik denk wel dat het over het algemeen wel mee valt. Ik werk op een HBO opleiding in samenwerking met WO. We hebben allerlei collega's met verschillende achtergronden en eigenlijk zijn we een leuke club met elkaar. Ik ken hoogopgeleiden die heel erg leuk zijn en die heel erg stom zijn. Dit geldt ook voor de lageropgeleiden.
TS heeft een paar keer ervaren hoe mensen tegen haar en haar omgeving doen en helaas heeft dat een negatieve invloed op haar. Zo zullen er nog wel meer zijn die dit ook hebben.
Echter als het zoveel indruk achterlaat, speel je zelf ook een rol in het geheel. Het kan daardoor zo zijn dat je die negatieve ervaringen beter gaat onthouden en daardoor het ook , in jou beleving steeds bevestigd wordt.

Ik vind dat Amanda het mooi verwoord.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:02

@ Amanda,

Omdat ik er nooit zo heel erg mee bezig ben als ik oh oh wat ben ik dom en laagopgeleid (ik vind mezelf niet dom) kan een plotselinge opmerking (die je niet verwacht) alleen wel heel hard aankomen ineens.
Net alsof iemand je zo uit het niets op straat aanhoudt en zegt: "Wat ben jij lelijk :oo "

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:08

Uhm, ik moet eerlijk zeggen dat ik hier wel eens last van heb (A)

Ik was 17 toen ik klaar was met VWO en doe nu een universitaire studie. Ik heb veel respect voor mensen die een lagere opleiding doen of zelfs geen opleiding hebben, dit zijn namelijk wel vaak de mensen die lichamelijk het zwaarste werk doen.

Maar het is heel gemakkelijk om tegen zo iemand iets onaardigs te zeggen over zijn/haar opleidingsniveau in geval van ruzies of onenigheid. Op zo'n moment bedoel ik het niet als 'disrespect', maar meer uit boosheid en dan floept er wel eens wat uit.

Dit kan echter wel respectloos overkomen op die mensen. Daarom heb ik er achteraf meestal ook spijt van, maarja, dan is het al gezegd. ;)