Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:19

Siets schreef:
Oh ik kom er eerlijk voor uit dat ik op de PVV heb gestemd. Het oordeel van andere kiezers laat me koud, het enige kwalijke vind ik dat Den Haag niet eens naar de kiezers luistert! de PVV had toch zéker in de kamer willen komen, maar de meeste politieke bobo's weigeren samen te werken met Wilders. Terwijl veel mensen daar juist voor hebben gekozen. Ik voel me dus eerder 'aangevallen' door de andere partijen.

Ik sluit me helemaal bij jouw betoog aan, ik vind dat PVV stemmers nu gewoon gediscrimineerd worden, er wordt gewoon niet naar ons geluisterd. Al die politieke partijen die hun mond vol hebben over rascisme en discriminatie doen nu hetzelfde met de PVV stemmers.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:19

@Siets: Maar dat terwijl de PVV zelf ook de onderhandelingen flink tegenwerkte. Als ik het me goed herinner, wilde de VVD met de PVV onderhandelen, maar de PVV weigerde mee te werken als het CDA niet aanschoof. Het CDA weigerde aan te schuiven zo lang de VVD en de PVV niet samen gepraat hebben en gekeken hebben of het er mogelijkheden zijn. Maar de PVV wilde absoluut niet als het CDA niet aan zou schuiven. Dan vind ik eigenlijk ook niet dat Wilders z'n uiterste best doet om in de regering te komen als ze een kans krijgen.
Ik weet echter niet hoe dit zich verder ontwikkeld heeft, dus als dit nog een heel ander staartje heeft gekregen dan ik hier zeg, spijt me dat, dan heb ik niet opgelet :P

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:20

Inujojo schreef:
Jolandaa_ schreef:
Ik heb nu op SP gestemd, maar zeker te weten ga ik de volgende keer op Wilders stemmen..

Ik ben niet laag geschoold, ik ben niet dom, ik ben geen racist. ik ken het programma wel..

Hij lijkt niet op hitler.. beetje vreemd. ik zie nog nergens dat de gaskamers in gebruik gaan en dat we onze fietsten in moeten leveren..

Alle moslims terug sturen? nee niet nodig, alle criminele moslims terug sturen. Ja, zo snel mogelijk..

En dat geld niet alleen voor moslims, maar voor alle 'buitenlanders' dus ook belgen, duitsers, turken, afrikanen en wat dan nog meer..

Dat gaat ook een beetje moeilijk in deze tijd en in deze maatschappij, de gaskamers en ingenomen fietsen kwamen allemaal voor in tijden van oorlog, waar wij nu niet in zitten, dus die vergelijking gaat sowieso niet op.
Maar ik kan me best vinden in de vergelijking Hitler/Wilders eerlijk gezegd. Hitler kwam aan de macht in een natie die na de eerste wereld oorlog compleet bankroet was en de volledige schuld van de eerste wereld oorlog kreeg. Hitler schoof de schuld op de enige bevolkingsgroep waar nog wat geld over was; de rijke Joden. Hij maakte in hen een zondebok.
Ik zie Wilders hetzelfde doen, hij komt in tijden van economische onzekerheid op en schuift de schuld op alles dat er mis is in dit land op een bepaalde bevolkingsgroep. Dat lijkt verdacht veel op Hitler's werkwijze. Maar de manier waarop Hitler aan de macht is gekomen en wat hij daarna heeft gedaan dat kan hier niet gebeuren. Dat zie ik Wilders ook niet doen. Maar zo raar vind ik die vergelijking helemaal niet. Er zit een hele geschiedenis achter Hitler behalve dat hij bijna een hele bevolkingsgroep heeft uitgemoord ;)

Dat hoor ik Wilders niet zeggen. Die wil ook niet alle moslims het land uit, maar een deel ervan. Bovendien heeft hij het niet over uitmoorden maar verbannen. Is heel wat anders.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:21

Inujojo schreef:
@Siets: Maar dat terwijl de PVV zelf ook de onderhandelingen flink tegenwerkte. Als ik het me goed herinner, wilde de VVD met de PVV onderhandelen, maar de PVV weigerde mee te werken als het CDA niet aanschoof. Het CDA weigerde aan te schuiven zo lang de VVD en de PVV niet samen gepraat hebben en gekeken hebben of het er mogelijkheden zijn. Maar de PVV wilde absoluut niet als het CDA niet aan zou schuiven. Dan vind ik eigenlijk ook niet dat Wilders z'n uiterste best doet om in de regering te komen als ze een kans krijgen.
Ik weet echter niet hoe dit zich verder ontwikkeld heeft, dus als dit nog een heel ander staartje heeft gekregen dan ik hier zeg, spijt me dat, dan heb ik niet opgelet :P

Ja misschien heb ik dat dan anders gezien, ik vond het eigenlijk meer 'sociaal' van Wilders dat hij de CDA er ook bij wilde hebben. De VVD wilde de PVV er uiteindelijk niet meer bij, en dat terwijl Rutten Wilders notabene nog wegwijs heeft gemaakt in de politieke wereld...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:22

Mag ik zeggen dat de ik de poll weinig te maken vind hebben met het onderwerp.
Het gaat allebei over Wilders-PVV dat dan weer wel.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:23

@Janesmith: Ik heb ook nergens gezegd dat Wilders alle Moslims het land uit wilt volgens mij? :\. Ik heb alleen gezegd dat ik op basis van de boven genoemde feiten de vergelijking niet raar vind.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:23

Siets schreef:
Ja misschien heb ik dat dan anders gezien, ik vond het eigenlijk meer 'sociaal' van Wilders dat hij de CDA er ook bij wilde hebben. De VVD wilde de PVV er uiteindelijk niet meer bij, en dat terwijl Rutten Wilders notabene nog wegwijs heeft gemaakt in de politieke wereld...

Probleem is dat Rutte zelf uit de linkse hoek van de VVD komt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:24

Inujojo schreef:
Ja, maar wanneer is Wilders echt stemmen gaan winnen? Juist in die tijd, daarvoor was het algemene beeld dat ik van de mensen om mij heen van Wilders kreeg "wat een vervelend mannetje". Vandaag de dag zijn die reacties veel positiever :j

Hij kwam anders al bij zijn eerste Tweede Kamerverkiezingen gelijk met 9 zetels binnen. Er zijn partijen die in hun hele geschiedenis nog nooit 9 zetels gehaald hebben. En toen was er in de verste verte nog geen sprake van een economische crisis!

slokkie

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:27

Wat heerlijk dit topic vanavond.
Ik krijg het er koud van.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:28

Siets schreef:
MamboBeach schreef:
Ik kan me dat dus helemaal voorstellen en dan gillen dat als je niet stemt geen recht van spreken hebt. Nou, hierom dus...

Nou mijn ouders roepen nu inderdaad dat ze de volgende keer gewoon niet meer stemmen. Want ook al stem je, het maakt toch niets uit...

Als je ouders geen PVV stemmers waren, is dat goed nieuws voor Wilders. ;-)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:28

Siets schreef:
sjonnie48 schreef:
Wat is er dan zo radicaal ?
Een crimineel die het land uitgezet kan worden , gaat eruit , is dat radicaal ?ik vind dat heel normaal hoor .
Of bedoelen jullie iets anders radicaals wat ik schijnbaar gemist heb ?

Ik bedoel dan meer de 'hoofdvoddentax' en dergelijke. Hij uit zich nogal eens niet zo netjes tegen de
allochtonen in Nederland. Zoals ik al zei gaan dat soort dingen mij dan wel wat te ver, maar wat jij
noemt mbt het criminelen-beleid, daar kan ik me compleet in vinden :j.

ja die kopvoddentax vond ik echt beledigend , ik heb niks tegen de hoofddoek ,
sloeg echt nergens op , maar het gaat erom wat er onder die hoofddoekzit .
Ik was laatst in een pretpark [ drievliet ] dat is gewoon in Nederland , maar er waren zeker 95 %
buitenlanders ,schoolreisjes , alleen de meester was nederlands , ik dacht dat ik in marrokko was , en zag daar heel veel hoofddoeken , en ook hoofddoekdragende rokende vrouwen , dan denk ik wel , als je perse je hoofddoek wil dragen om te laten zien dat je islamiet bent
dan moet je ook niet roken , want dat mag niet , dus zie ik de hoofddoek soms ook wel als provocerend .

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:29

janesmith schreef:
Siets schreef:

Nou mijn ouders roepen nu inderdaad dat ze de volgende keer gewoon niet meer stemmen. Want ook al stem je, het maakt toch niets uit...

Dat waren ze wel helaas.. Maar ze zijn het vertrouwen onderhand kwijt na al die jaren van het niet luisteren naar het volk..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:29

janesmith schreef:
Inujojo schreef:
Ja, maar wanneer is Wilders echt stemmen gaan winnen? Juist in die tijd, daarvoor was het algemene beeld dat ik van de mensen om mij heen van Wilders kreeg "wat een vervelend mannetje". Vandaag de dag zijn die reacties veel positiever :j

Hij kwam anders al bij zijn eerste Tweede Kamerverkiezingen gelijk met 9 zetels binnen. Er zijn partijen die in hun hele geschiedenis nog nooit 9 zetels gehaald hebben. En toen was er in de verste verte nog geen sprake van een economische crisis!

Dat is alsnog een enorm verschil met de 24 die hij nu heeft. Dan is er toch iets veranderd in de mentaliteit van de mensen. Hoeft niet per se iets met de crisis te maken te hebben, maar ik denk toch dat dat het meest noemenswaardige verschil is tussen de huidige verkiezingen en de vorige. EDIT: Mijn ervaring is dat in tijden van economische onrust men veel meer naar "radicalere" partijen trekt dan in stabielere tijden.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:31

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:31

sjonnie48 schreef:
Siets schreef:

Ik bedoel dan meer de 'hoofdvoddentax' en dergelijke. Hij uit zich nogal eens niet zo netjes tegen de
allochtonen in Nederland. Zoals ik al zei gaan dat soort dingen mij dan wel wat te ver, maar wat jij
noemt mbt het criminelen-beleid, daar kan ik me compleet in vinden :j.

ja die kopvoddentax vond ik echt beledigend , ik heb niks tegen de hoofddoek ,
sloeg echt nergens op , maar het gaat erom wat er onder die hoofddoekzit .
Ik was laatst in een pretpark [ drievliet ] dat is gewoon in Nederland , maar er waren zeker 95 %
buitenlanders ,schoolreisjes , alleen de meester was nederlands , ik dacht dat ik in marrokko was , en zag daar heel veel hoofddoeken , en ook hoofddoekdragende rokende vrouwen , dan denk ik wel , als je perse je hoofddoek wil dragen om te laten zien dat je islamiet bent
dan moet je ook niet roken , want dat mag niet , dus zie ik de hoofddoek soms ook wel als provocerend .

Precies. Dus in de tijd van het stemmen was ik eigenlijk stiekem aan het hopen dat Wilders geen premier zou worden
door alle stemmen (hoe had ik dat toen kunnen denken, nu je weet wat je nu weet :+ ). Puur door dit soort
gedachten. Ik ben totaal niet racistisch, verre van dat. Maar zijn ideeën buiten dit alles om spreken mij erg aan :).

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:32

Inujojo schreef:

Rutte was het wat dat betreft helemaal met Wilders eens. Moet je je voorstellen dat Wilders en Rutte eerst zwaar gaan onderhandelen over bepaalde punten en als ze dan een akkoord hebben met elkaar, wil het CDA aan gaan schuiven en opnieuw over dat soort punten onderhandelen.
Dat is in de hele politieke geschiedenis nog nooit gebeurd!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:35

ik ben ook niet rascistisch, maar waar zijn we mee bezig als we miljoenen in ontwikkelingslanden pompen, terwijl hier in Nederland de voedselbanken als paddenstoelen uit de grond gestampt worden omdat er steeds meer mensen onder de armoedegrens leven hier.
Of wat dachten jullie van al die kinderbijslag die naar het buitenland gaan voor kinderen die niet eens bestaan?

Dit zijn dingen die door geen enkele partij aangepakt worden, maar waar Wilders dus wel wat aan wil gaan doen

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:37

Inujojo schreef:
@Janesmith: Ik heb ook nergens gezegd dat Wilders alle Moslims het land uit wilt volgens mij? :\. Ik heb alleen gezegd dat ik op basis van de boven genoemde feiten de vergelijking niet raar vind.

Ik wilde er mee zeggen dat er een groot verschil tussen het streven van Hitler en Wilders zit. Hitler wilde alle joden en gekleurde mensen weg hebben. Wilders heeft het daar nog niet bijna over.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:41

Siets schreef:
janesmith schreef:

Dat waren ze wel helaas.. Maar ze zijn het vertrouwen onderhand kwijt na al die jaren van het niet luisteren naar het volk..

Dat is een groot gemis! Haal ze over, zeg dat zonder hun stem de strijd zeker niet gewonnen wordt!

Bellona_K

Ik vind Wilders geen racist. Maar ik stem niet op Wilders omdat hij verdeeldheid brengt in de samenleving.. 'wij' en 'zij'. En dat mag niet gebeuren, vind ik. Racist zijn en verdeelheid creeeren is een groot verschil.

Overigens is Wilders niet de enige die verdeeldheid brengt in de samenleving.. De VVD bijv. doet dat net zo goed, alleen dan op een andere manier.

Sommige mensen geloven alles wat de media te melden heeft. Het zoveelste verhaal over een criminele marrokkaanse bende die de zoveelste stad teisterd, tja dat vinden mensen wel interessant (PVV stemmer en zich nu aangevallen voelen? So shoot me! :+).
Ik ontken overigens niet dat er bepaalde problemen zijn met etnische bevolkingsgroepen hier in NL. Maar ik ben van mening dat meneer Wilders zeker niet degene is die deze problemen kan oplossen.

Hoewel ik zelf altijd redelijk rechts ben geweest, gaat mijn stem nu naar de SP of de PvdA. Reden? Voor die partijen telt iedereen mee; jong en oud, arm en rijk, blank of zwart, hooggeschoold en laaggeschoold, noem het maar op. Inmiddels wonen er zo ontzettend veel verschillende nationaliteiten in NL, dat het onmogelijk is om een bepaalde groep beperkingen op te leggen (voorbeeldje: 'kopvoddentax'). Als je niets met 'buitenlanders' te maken wilt hebben, kan je maar het beste in een hutje op de hei gaan zitten ergens op het platteland.

En ik vraag mij ook af.. Waarom is het zo'n probleem, al die verschillende nationaliteiten? Neem eens een kijkje in andere landen.

Wat ik verbazingwekkend vind, is dat collega-studenten van mij (ik ben docent / student geschiedenis) die op Wilders stemmen hier niet voor durven uit te komen tegen collega's, in de klas waar zij les geven of in hun eigen klas op het hbo.

Inujojo

janesmith schreef:
Inujojo schreef:

Ik wilde er mee zeggen dat er een groot verschil tussen het streven van Hitler en Wilders zit. Hitler wilde alle joden en gekleurde mensen weg hebben. Wilders heeft het daar nog niet bijnaan "Bi over.

Ik zeg ook niet dat ze hetzelfde zijn,. Ik zeg dat er een overeenkomsten zit in hun werkwijze en tijd waarin ze stemmen wonnen. Hitler heeft ook nooit een meerderheid aan stemmen gehad overigens ;).. Erg interessant verhaal hoe Hitler aan de macht is gekomen. Ik zie een overeenkomst in de staat van het land waarin Duitsland toen verkeerde en Nederland nu ( Hoewel Duitsland toen letterlijk bankroet was en enorm op hun eer getrapt omdat ze in die tijd ook geen leger meer mochten hebben en de schuld kregen van WOI, als enige, terwijl Oostenrijk daar ook een groot aandeel in had. In Nederland is het lang niet zo erg, gelukkig ). Ik wilde ermee zeggen dat er wel degelijk een vergelijking te trekken valt ;).
EDIT: Voortgang op bovenstaande post: Daarbij zie ik nog een vergelijking. Zowel Wilders als Hitler sloten mensen buiten/willen mensen buitensluiten op basis van hun afkomst. Wilders wil een complete immigratiestop vanuit islamitische landen ( dat staat echt in z'n programma ), de Koran verbieden en alle islamitische scholen sluiten. Ik zie dit ergens echt als een mildere vorm op Hitler's "verboden voor Joden". En kom dan niet met "hij wilt alleen maar de criminelen", want het verbieden van een heilig boek, scholen en een immigratiestop beïnvloed de hele groep, niet alleen de criminelen.
Verschil blijft natuurlijk dat Wilders niet van plan is om hele bevolkingsgroepen op te sluiten in ghetto's om ze vervolgens naar concentratiekampen te vervoeren, zo extreem is Wilders godzijdank niet en ik zal ook nooit zeggen dat dat zijn streven is.
Laatst bijgewerkt door Inujojo op 10-07-10 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:48

Bellona_K schreef:
Ik vind Wilders geen racist. Maar ik stem niet op Wilders omdat hij verdeeldheid brengt in de samenleving.. 'wij' en 'zij'. En dat mag niet gebeuren, vind ik. Racist zijn en verdeelheid creeeren is een groot verschil.

Overigens is Wilders niet de enige die verdeeldheid brengt in de samenleving.. De VVD bijv. doet dat net zo goed, alleen dan op een andere manier.

Sommige mensen geloven alles wat de media te melden heeft. Het zoveelste verhaal over een criminele marrokkaanse bende die de zoveelste stad teisterd, tja dat vinden mensen wel interessant (PVV stemmer en zich nu aangevallen voelen? So shoot me! :+).
Ik ontken overigens niet dat er bepaalde problemen zijn met etnische bevolkingsgroepen hier in NL. Maar ik ben van mening dat meneer Wilders zeker niet degene is die deze problemen kan oplossen.

ik hoef het niet uit de media te halen hoor, heb het zelf aan den lijve ondervonden, heb mijn bedrijf op kunnen doeken dankzij een groep criminele marrokanen :(
Ik betaalde namelijk geen "beschermgeld" met het gevolg dat bijna elk weekend mijn ramen in lagen, wat deed de politie? Niks nada noppes, die waren gvd bang voor die gasten. Kon maar beter gaan verhuizen met mijn bedrijf ! hallo waar zijn we hier mee bezig dan?
Zelfde groep marokkanen ging de stamkroeg van een groep nederlandse jongeren in en gingen daar etteren, gevolg een gevecht, wat zei de politie tegen die nederlandse jongeren? zoek maar een andere stamkroeg, dan is het gedonder over !

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:53

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:56

janesmith schreef:
sjonnie48 schreef:
hoeveel zetels zou ie nu hebben dan ?

http://verkiezingen.wekelijksepeiling.nl/

Zo! 113 zetels in de peiling van vorige week!

zegt genoeg hoe beduveld Nederland zich voelt he?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:57

Feitelijk word Wilders niet gediscrimineerd, en is de huidige formatiecoalitie redelijk precies naar wat de verkiezingsresultaten lieten zien. De PVV is NIET de grootste partij, zelfs niet de tweede partij. Leuk of niet, de grootste is de VVD, en de PVDA is getalsmatig groter dan de PVV. Ergo, er hebben meer mensen op de PVDA gestemd dan op de PVV. Dan is het toch niet meer dan logisch dat er naar de kiezer geluisterd word en dat de VVD en de PVDA samen gaan kijken naar mogelijke coalities? Of telt alleen het aantal PVV-stemmers, en de rest van de bevolking (ca. 85% bij de laatste verkiezingen!) niet? Grappig.

Puur op grond van de totale verkiezingsuitslag is de kans dat de PVV daadwerkelijk zou gaan meeregeren klein, en dat zou ook zeer tegen de wens van de overgrote meerderheid in Nederland zijn! Hoewel PVV-aanhangers zo hard kunnen schreeuwen dat het lijkt alsof ze 80% van het electoraat beslaan.

Trouwens, "mijn" partij, de SP, heeft 4 jaar geleden hetzelfde meegemaakt, en nu ook weer. Neemt niet weg dat ik toch op ze blijf stemmen, omdat ze gewoon het dichtste bij mijn standpunten staan.