zeg NEE tegen het bevriezen van de persoonsgebonden budget!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: zeg NEE tegen het bevriezen van de persoonsgebonden budget!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:35

@missjeanny: ik ben het helemaal met je eens hoor :j
Maar het kan IMO soms wel goedkoper, dat probeer ik te zeggen.
Daarnaast is het ook een beetje afhankelijk van de handicap hoe specefiek die zorg moet zijn.
Zo te horen heb jou ouders een boerderij voor lichamelijk gehandicapten(of dat komt er dan nog bij), voor mensen zonder lichamelijke problemen hoeft het niet zo "luxe"(het is geen overbodige luxe in jullie geval hoor!)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:39

Tjah bezuinigen is nodig maar de dag dat wel van Klink af zijn hag ik de vlag uit *\o/* *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:01

hoogendroog schreef:
Als ze eens iets minder subsidie zouden verstrekken aan al die zgn. zorgboerderijen, bleef er meer geld over voor bv. pgb's. Die zorgboerderijen schieten werkelijk als paddestoelen uit de grond. Kennelijk een lucratieve business mensen met een pgb opvangen ....

Ik heb niet de indruk dat de zorgboerderijen 'lucratieve business' zijn - niet vanuit economisch oogpunt in elk geval. (De echte fraude met pgb's zat bij bepaalde zorgkantoren.)

Ik denk dat de boerderijen als paddestoelen uit de grond schieten, niet omdat het zoveel geld oplevert, maar omdat het voldoening oplevert. Omdat het het pgb het mogelijk maakt om op kleine schaal om te gaan met mensen die zorg nodig hebben, ipv het anonieme werk in veel grote instellingen, het geeft vrijheid, en mensen die dat willen doen vinden het dus al snel waardevol, als het financieel haalbaar is. Dan hoeft het dus financieel niet eens heel erg veel extra's op te leveren, zolang het uit kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:09

Shadow0 schreef:
hoogendroog schreef:
Als ze eens iets minder subsidie zouden verstrekken aan al die zgn. zorgboerderijen, bleef er meer geld over voor bv. pgb's. Die zorgboerderijen schieten werkelijk als paddestoelen uit de grond. Kennelijk een lucratieve business mensen met een pgb opvangen ....

Ik heb niet de indruk dat de zorgboerderijen 'lucratieve business' zijn - niet vanuit economisch oogpunt in elk geval. (De echte fraude met pgb's zat bij bepaalde zorgkantoren.)

Ik denk dat de boerderijen als paddestoelen uit de grond schieten, niet omdat het zoveel geld oplevert, maar omdat het voldoening oplevert. Omdat het het pgb het mogelijk maakt om op kleine schaal om te gaan met mensen die zorg nodig hebben, ipv het anonieme werk in veel grote instellingen, het geeft vrijheid, en mensen die dat willen doen vinden het dus al snel waardevol, als het financieel haalbaar is. Dan hoeft het dus financieel niet eens heel erg veel extra's op te leveren, zolang het uit kan.

Ik weet wel zeker dat het niet klopt wat jij hier nu beschrijft.
De fraude met de PGB's zit overal, helaas. En ja, de goeden lijden dan onder de slechten.
Bij de sociale dienst die de mensen die voor een uitkering komen aanraadt om een PGB aan te vragen zodat zij geen WWB hoeven uit te keren.
Bij bepaalde zorgboederijen die helemaal geen zorg leveren, maar wel het PGB incasseren. In ruil daarvoor sluiten ze de kinderen bijvoorbeeld gewoon op in een kamertje zonder ramen, want dat gedrag is toch wel heel lastig.
Bij andere PGB 'zorgverleners' die kwalitatief slechte zorg leveren of zelfs helemaal niet komen maar wel de rekening sturen voor niet verleende diensten en clienten intimideren en bedreigen.
Bij bemiddelingsbureaus die wel incasseren maar vervolgens de zorgverleners niet uitbetalen (vorig jaar nog een grote zaak http://www.skipr.nl/actueel/zorgmakelaa ... 36231.html )

Voor kleinschalige zorg ben je tegenwoordig echt niet meer aangewezen op een PGB. Gelukkig hebben veel instellingen voor zorg in natura inmiddels ook ingezien dat kleinschalig en persoonlijk is wat clienten willen. En dat het belangrijk is dat een client de regie heeft over zijn eigen situatie.

Inmiddels heb ik al zoveel fraude en ellende gezien door de verheerlijkte zak met geld die PGB heet dat als ik het voor het zeggen had, ik het af zou schaffen. Want zeg nou eerlijk: waar krijg je verder nog een enorme zak met geld (voor sommigen tientallen duizenden euro's per jaar) waarop geen enkele controle wordt uitgeoefend hoe je het besteedt?

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:58

@Siskeh: Nee wij zijn meer voor de clienten ( jongeren) met verstandelijke beperkingen en gedragstoornissen zoals ADHD enz. Een paar clienten hebben ook veel lichamelijke zorg nodig daardoor maar geen mensen in een rolstoel oid.
En even los daarvan ook deze kinderen/mensen verdienen een mooie plek voor de rest van hun leven want bij enkele gevallen bij ons beseffen ze dus dat ze "anders"zijn en nooit op zichzelf zullen wonen of trouwen of auto rijden en dat is heel zwaar voor ze. Dus waarom lichamelijke mensen wel wat luxe en zij niet dan?

@Hoogendroog: Helaas zijn er idd ook veel mensen geweest met een boerderij die dachten Kassa! Das veel makkelijker dan boeren en hebben er een potje van gemaakt. Maar rotte appels heb je overal. Praat me trouwens niet van diverse grote organisaties want daar kan ik nog een mooi verhaal vertellen waar je van achteroverslaat.
Maar om even op de zorgboerderijen terug te komen. Die zijn idd net zoals iemand anders al zei ook uit de grond geschoten omdat het een ernorm succes blijkt te hebben op heel veel clienten met verschillende problemen. Het grootste verschil met 'normale"instellingen is namelijk : Rust, Ruimte, Dieren, Natuur en zeker niet onbelangrijk heel weinig verschillende begeleiders omdat de meeste zorgboeren het zelf doen of anders met een klein beetje personeel. In grotere instelling wisseld het zo vaak. Dat is ook niet goed voor de clienten.

En omdat er veel fouten zijn gemaakt bij de "rotte appels" is er inmiddels een kwaliteitsysteem opgezet en komen er regels en veel meer controle op te staan. Zo hopen we de rotte plekken eruit te kunnen snijden.

Neem anders ook even een kijkje op wat sites. Onze site staat wel in mijn profiel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:04

@wendy er zijn zeker ook voordelen bij het pgb zo als eigen personeel kiezen, als je te maken hebt met lastige mensen ouderen, mensen kan 1 vast persoon heel fijn zijn. Bijv. bij thuis zorg komt er telkens iemand anders (hier in de buurt tenminste) dat is niet leuk als die gene komt voor het in bad zetten bijvoorbeeld.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:24

VVD VERANKERT PGB IN WET

De VVD heeft er vlak voor het reces voor kunnen zorgen dat het persoonsgebonden budget spoedig in de wet wordt verankerd.
Woordvoerder Anouchka van Miltenburg: “De VVD waarschuwt al jaren dat het PGB onder druk zal blijven staan zo lang het recht op deze vorm van zorg niet in de wet is vastgelegd. Ik ben blij dat de minister dit nu ook erkent en bereid is dit te veranderen.”
Daarnaast heeft de VVD van de minister de garantie gekregen dat er volgend jaar voldoende geld zal zijn om de wachtlijsten weg te werken, en nieuwe aanvragers te kunnen helpen.
Van Miltenburg: “Het is vreselijk dat mensen nu op wachtlijsten staan voor deze vorm van zorg. Gelukkig dat de minister het benodigde budget heeft toegezegd. Bij de behandeling van de VWS-begroting zal moeten blijken of de minister zich aan zijn woord houdt.”
Het vastleggen van het PGB in wetgeving zorgt niet alleen voor keuzevrijheid voor cliënten, het geeft ook financieringszekerheid aan de aanbieders van zorg in de vorm van een PGB. “De minister heeft beloofd zich hier maximaal voor in te zullen spannen.”, aldus Van Miltenburg.
Bron:vvd-verankert-persoonsgebonden-budget-in-wet

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:28

nou laten we hopen! dan hebben we de keuze vrijheid dus weer terug!

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:49

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:56

joyce_haf schreef:
hallo allemaal graag reageren op ...

Waarom? Waarom via jullie boerderij en niet via de algemene petitie?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:45

Super dat het een wet word!
Helaas zijn de mensen die nu op een wachtlijst staan daar niet mee geholpen..

@missjeanny: Ik snap wat je bedoelt, maar toch heb ik een beetje gemengde gevoelens bij je post...
Komt ook door mn eigen toekomstperspectief(vooral op korte termijn)
Want wie kan beloven dat ze altijd zo "luxe" blijven wonen?
Veel van die jongeren(allemaal wsl) zullen een Wajong krijgen, geen vetpot als je niet thuis blijft wonen.
Dan komen die jongeren toch ook niet in "luxe" terecht?
Of gaan jullie ervanuit dat ze nooit min of meer zelfstandig kunnen wonen?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:51

Wajong is inderdaad geen vet pot, ik woon ook niet meer thuis, ik woon op een zorginstelling, ik woon wel in luxe maar dat heb ik niet van mijn wajong kunnen realiseren, met m,n wajong kan ik net rondkomen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:55

En een wajong is ook bedoeld om net van rond te kunnen komen - 75% van het minimuminkomen. Het is niet bedoeld om naast je gewone levensonderhoud ook nog een groot deel van de zorgkosten op te vangen... daar is het niet toereikend voor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:49

MissJeanny schreef:
Maar om even op de zorgboerderijen terug te komen. Die zijn idd net zoals iemand anders al zei ook uit de grond geschoten omdat het een ernorm succes blijkt te hebben op heel veel clienten met verschillende problemen. Het grootste verschil met 'normale"instellingen is namelijk : Rust, Ruimte, Dieren, Natuur en zeker niet onbelangrijk heel weinig verschillende begeleiders omdat de meeste zorgboeren het zelf doen of anders met een klein beetje personeel. In grotere instelling wisseld het zo vaak. Dat is ook niet goed voor de clienten.

En omdat er veel fouten zijn gemaakt bij de "rotte appels" is er inmiddels een kwaliteitsysteem opgezet en komen er regels en veel meer controle op te staan. Zo hopen we de rotte plekken eruit te kunnen snijden.

Ik heb bij de gewone instellingen ook veel ellende gezien hoor. Maar daar is nog iets aan te doen, bij het pgb dus niet. Een deel daarvan zou je wellicht kunnen opvangen door de inspectie ook toezicht te laten houden op de PGB aanbieders.
Want met alle respect, met een keurmerk alleen kom je er niet. Het zegt namelijk zo verdomd weinig.
Voorbeeldje: de reguliere zorgaanbieders hebben zo goed als allemaal het hkz keurmerk. Maar dat zegt niks over de inhoud van de zorg, het levert alleen een hoop papierwerk op. Genoeg aanbieders die het keurmerk hebben, maar echt onder de maat presteren. Maar dan zijn er tenminste nog klachtenmogelijkheden en als uiterste middel de inspectie die de boel kan dichtgooien en sinds kort ook boetes op kan leggen.

En bij het keurmerk van de zorgboeren: wat is de consequentie als een zorgboer met keurmerk toch onder de maat presteert? Wat voor sancties komen er? Intrekken van het keurmerk? Dan gaan ze toch lekker zonder keurmerk verder... de client bepaalt immers zelf waar het PGB naartoe gaat, daar heeft verder niemand wat over te zeggen. Dat is hoe het systeem werkt.

Overigens heeft de instelling waar ik werk ook een aantal heel mooie boerderijen waar clienten wonen en werken hoor ;) Met rust, ruimte, weinig doorloop van personeel etc. Ik lees hier van een aantal mensen toch wel een beeld van de reguliere zorg wat lang niet op iedere instelling van toepassing is.

In essentie maakt het me weinig uit waar iemand de zorg krijgt, als het maar goede zorg is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:53

Ik heb ook een wa-jong en volg de pgb (waar ik geen gebruik van maak) op de voet. Wat ik begrepen heb word het geschorst omdat het potje voor dit jaar al op is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:12

Wendy schreef:
Ik heb bij de gewone instellingen ook veel ellende gezien hoor. Maar daar is nog iets aan te doen,

Op welke manier is daar wat aan te doen? En wordt daar ook wat aan gedaan? Die inspectie, die in naam de zorg in de gaten houdt, doet dat namelijk net zo min afdoende. Er zijn heel wat misstanden... en heel wat situaties die steeds maar weer tussen de kieren vallen, door de anonimiteit en de wisseling van mensen.

Citaat:
Maar dan zijn er tenminste nog klachtenmogelijkheden en als uiterste middel de inspectie die de boel kan dichtgooien en sinds kort ook boetes op kan leggen.
En is dat beter? Bij een pgb kun je gewoon iemand anders uitkiezen, stukken sneller dan een klachtenprocedure. Het heeft allebei voordelen en nadelen.
Citaat:
Overigens heeft de instelling waar ik werk ook een aantal heel mooie boerderijen waar clienten wonen en werken hoor ;) Met rust, ruimte, weinig doorloop van personeel etc.

Ze zullen er vast zijn. Maar je hebt veel minder zeggenschap of je daar ook terecht komt. Call me cynical... maar van de mensen die bij ons paardrijden en de mensen die ik op andere manieren ken met familie die in de zorg verblijven (permanent) valt me toch op dat er wel erg veel mis gaat, zeker als er niemand is die daar bovenop zit. En een klachtenprocedure... tsja, laten we het erop houden dat het voor die mensen die het hier betreft weinig extra biedt. (Zij zijn dan ook niet de aangewezen mensen om een pgb aan te vragen, laat me dat voorop stellen. Maar het punt dat ik wil maken is dat die keurmerken en inspectie en organisatie toch wel dusdanig vaak falen dat het niet echt structureel beter is. Het blijkt ook in de zorg eigenlijk wel heel belangrijk te zijn om een volwassen ouder of evt een broer of zus te hebben die voldoende ingelezen is in de bureaucratie om op te komen voor de rechten van iemand. En dan is een pgb dus niet slechter...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:19

het is schandalig........ echt!!

marktwerking moet toch??? al die niet awbz erkende instellingen kunnen geen nieuwe klanten meer aannemen omdat die mensen alleen bij een awbz erkende instelling kunnen inkopen.

De client bepaald........... nou euh effe niet meer!!! Die MOET naar een Meavita, StN of TsN....... ben je blij mee joh als client...... denk het niet!!

dus geen keuzevrijheid...... EN belemmering van de marktwerking.....

doen ze goed!!! ben boos!! en blij dat ik uit die zorg ben........

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:28

Ik zit nu nog veilig, maar alle nieuwe pgb's zijn een probleem.
Een kennis heeft ze te laat laten verlengen, en het word nu gezien als nieuwe aanvraag.
Ze hebben 3 pgb's in huis, en voor elke pgb opnieuw hele gesprekken en al die rompslomp.
Dat geld van die rompslomp hadden ze beter in die pgb's kunnen stoppen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:35

Ik zou het jammer vinden dat de mensen die het echt nodig hebben geen PGB meer zouden krijgen maar ik vind wel dat er betere controle op de besteding van het PGB moet komen.
Ik ken bijv. iemand die een kantoor aan huis heeft en haar personeel betaald vanuit haar PGB. Ze kan dus wel een druk financieel kantoor hebben en betaald haar personeelslid van haar PGB geld.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:39

hopla schreef:
Ik zou het jammer vinden dat de mensen die het echt nodig hebben geen PGB meer zouden krijgen maar ik vind wel dat er betere controle op de besteding van het PGB moet komen.
Ik ken bijv. iemand die een kantoor aan huis heeft en haar personeel betaald vanuit haar PGB. Ze kan dus wel een druk financieel kantoor hebben en betaald haar personeelslid van haar PGB geld.

Waarom heeft zo iemand een PGB nodig? Dat zie ik dan weer niet.
Hier gaat alles op aan begeleiding..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:43

moonfish13 schreef:
Ik zit nu nog veilig, maar alle nieuwe pgb's zijn een probleem.
Een kennis heeft ze te laat laten verlengen, en het word nu gezien als nieuwe aanvraag.
Ze hebben 3 pgb's in huis, en voor elke pgb opnieuw hele gesprekken en al die rompslomp.
Dat geld van die rompslomp hadden ze beter in die pgb's kunnen stoppen.

Dat had je kennis kunnen voorkomen door op tijd te zijn. Tsja, zelf zorg inkopen betekent ook zelf indicatie op tijd verlengen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:44

moonfish13 schreef:
hopla schreef:

Waarom heeft zo iemand een PGB nodig? Dat zie ik dan weer niet.
Hier gaat alles op aan begeleiding..

Ze is een Borderliner en heeft/had soms last van epileptie.
Het bizarre is dat deze dame dus bewindvoerder/curator is van diverse mensen die ook een PGB hebben. :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:57

Shadow0 schreef:
Op welke manier is daar wat aan te doen? En wordt daar ook wat aan gedaan? Die inspectie, die in naam de zorg in de gaten houdt, doet dat namelijk net zo min afdoende. Er zijn heel wat misstanden... en heel wat situaties die steeds maar weer tussen de kieren vallen, door de anonimiteit en de wisseling van mensen.

Zoals ik al zei, klachtenregelingen en de inspectie. Gelukkig gaat de inspectie het anoniem melden ook weer toestaan. Want als er niet gemeld wordt, dan weet de inspectie buiten de reguliere controles om ook niks natuurlijk. En helaas is me wel opgevallen dat veel mensen hun klachten en problemen wel naar hun omgeving toe benoemen, maar bijvoorbeeld niet richting zorgverlener, belangenorganisaties of de inspectie bijvoorbeeld.
Natuurlijk ligt daar voor de zorgverlener ook een taak: die is de persoon die moet signaleren dat het niet goed met iemand gaat of dat de zorg niet aansluit bij de vraag van iemand.

Citaat:
En is dat beter? Bij een pgb kun je gewoon iemand anders uitkiezen, stukken sneller dan een klachtenprocedure. Het heeft allebei voordelen en nadelen.

Ook bij de reguliere zorg kun je overstappen naar een ander... gelukkig maar. Voor mensen met een beperking is voor dat soort situaties zelfs een gratis ondersteuningsmogelijkheid van MEE. Zij kunnen bijvoorbeeld ondersteunen bij het indienen van een klacht of samen me jou naar een andere plek zoeken. Net wat jij wilt. Geldt overigens ook voor mensen die niet tevreden zijn over hun PGB zorgverlener.
Er zijn ook met het PGB maar weinig mensen die echt overstappen... en ook heel weinig mensen die precies weten waar ze recht op hebben. Wat goede zorg is en wat niet. Of erger nog: wat kan en wat volstrekt ontoelaatbaar is.
Citaat:
Ze zullen er vast zijn. Maar je hebt veel minder zeggenschap of je daar ook terecht komt. Call me cynical... maar van de mensen die bij ons paardrijden en de mensen die ik op andere manieren ken met familie die in de zorg verblijven (permanent) valt me toch op dat er wel erg veel mis gaat, zeker als er niemand is die daar bovenop zit. En een klachtenprocedure... tsja, laten we het erop houden dat het voor die mensen die het hier betreft weinig extra biedt. (Zij zijn dan ook niet de aangewezen mensen om een pgb aan te vragen, laat me dat voorop stellen. Maar het punt dat ik wil maken is dat die keurmerken en inspectie en organisatie toch wel dusdanig vaak falen dat het niet echt structureel beter is. Het blijkt ook in de zorg eigenlijk wel heel belangrijk te zijn om een volwassen ouder of evt een broer of zus te hebben die voldoende ingelezen is in de bureaucratie om op te komen voor de rechten van iemand. En dan is een pgb dus niet slechter...)

Zoals ik al zei: het zal me een worst wezen waar iemand zorg ontvangt, en ja een goede wettelijk vertegenwoordiger is in veel isituaties ook echt hard nodig helaas. Zeker als je het hebt over mensen die zelf niet wilsbekwaam zijn.
De zorg moet goed zijn, punt.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:58

Bezuinigd worden moet er inderdaad, maar op wie wordt er nu weer bezuinigd?!

De zwakkere in de samenleving die het al moeilijk genoeg hebben. Zoals gewoonlijk. Bah, ik begin de NL politiek steeds meer uit te kotsen..

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:36

Aah nee , heeel verhaal getypt internet verbinding weg kan ik weer helemaal opnieuw diepe zucht...

@Siskeh: Deze jongeren zullen inderdaad nooit op zichzelf wonen. Dat gaat dan hardstikke fout. Ze hebben een heel laag IQ, gedragsproblemen en een paar lichamelijke problemen zoals niet zindelijk zware astma enz. De meeste kunnen niet lezen en schrijven en zichzelf goed wassen. Hun hele leven thuis wonen gaat ook niet natuurlijk, voor ouders word dat te zwaar of ouders zijn er niet meer of zelf al in het hulpverleningssercuit. Dan blijven er niet veel dingen over dan begeleid wonen. Vanaf hun 18 e verjaardag worden ze natuurlijk afgekeurd en krijgen ze een wajong. Dat is zeker geen vetpot maar daarvan word zorg ook niet betaald dat redden ze niet. Daar is echt het PGB voor nodig. Bij ons word vanuit het PGB de volledige 24 uurs zorg en begeleiding en wonen incl alles ( eten, gas, water en licht) betaald. Van hun Wajong kopen ze hun kleding, toiletartikelen enz. Wij vragen geen eigen bijdrage of huur, bij sommige instellingen zal dit wel zo zijn. Dan houd de client idd nog minder over voor bijv kleding of uitjes. Maar dat is afhankelijk van de instelling. Maar iig is het pgb nodig anders kan iemand niet begeleid wonen.
En zolang ze wel pgb krijgen en het wederzijds goed gaat kunnen ze blijven wonen zolang ze willen. Dit is bij ons en bij diverse andere zorgboerijen bij ons in de buurt zo. En dat geld dan ook voor dagbesteding enz. Sommigen zullen misschien de groep toch ontgroeien of een andere plek vinden of achteruit gaan en er niet meer tussen passen. Of als er geen geld meer is,,,

@Wendy: Ten eerste worden grote "gewone" instellingen ook gefinancieerd dmv het pgb ;). Even mijn vraag aan jou wat is er volgens jou dan dan te doen tegen een "gewone"instellin die zijn werk niet goed doet?
Verder hierbij even de info over het keurmerk van de zorgboerderijen, naar aanleiding van je post kan ik zien dat je het niet gelezen of uitgezocht hebt. Als zorgboerderij sluit je je aan bij de vereniging van zorgboeren. Deze houd toezicht op de zorgboerderijen en is een centraal punt waar mensen info kunnen krijgen. Deze heeft sinds een paar jaar een keurmerk ontwikkeld. Dat bestaat uit een map waarin de boerderij alles op papier moet zetten. Oa : Zijn visie, werkwijze, aantal clienten, aantal personeel, wat bied de boerderij, of het personeel gediplomeerd is, protocollen, begeleidngsplannen , brandveiligheid enz enz enz. Dan komt er ook nog iemand langs om de boel te inspecteren. Alles goedgekeurd? Dan krijgt de boerderij zijn keurmerk voor een jaar. Na een jaar moet opnieuw alles ingevuld en/of aangevuld worden en dan krijgt het een jaar verlenging. Als een boerderij het keurmerk heeft mag hij dat aantonen op zijn site en krijgt het een bordje dat bij de ingang deur kan worden opgehangen. En natuurlijk is dit ook terug te vinden op de site ( in ons geval www.zorgboerenfryslan.nl).

En ja natuurlijk zullen er weer boerderijen bij zijn die het op papier super voor elkaar hebben ,en er zelfs bij de controle doorheenfietsen en toch het niet goed doen.. Helaas hou je dat altijd in deze wereld bij alles. Dat blijft de taak van de ouders/voogd/begeleider van de client om goed rond te kijken en op hun gevoel af te gaan.
Verder heeft de vereniging van zorgboeren ook een klachtenpunt en de boerderij zal dan vast nog een keer gecontroleerd worden. En/of zijn keurmerk kwijtraken. Inmiddels is het voor alle boerderijen al verplicht om het keurmerk te hebben. Heeft een boerderij dat niet of is het zelfs niet aangesloten bij de vereniging van zorgboeren. Dan zou ik mij toch even achter de oren krabben of dat dan wel zo'n goede plek is. Verder bestaan zorgboerderijen nog niet zo lang en is er in een paar jaar tijd al ontzettend veel gebeurd om het proffesioneel aan te pakken en de slechte eruit te filteren. Want volgens mij zelfs nog maar 2 jaar geleden als het niet korter is bestond het keurmerk nog maar net en was het nog vrijblijvend als extra. Nu is het al verplicht. En het word allemaal steeds meer aangescherpt in het belang van de client.

Hier trouwens even de link naar de site waar alle info op staat http://www.zorgboerenfryslan.nl