Shadow0 schreef:Op welke manier is daar wat aan te doen? En wordt daar ook wat aan gedaan? Die inspectie, die in naam de zorg in de gaten houdt, doet dat namelijk net zo min afdoende. Er zijn heel wat misstanden... en heel wat situaties die steeds maar weer tussen de kieren vallen, door de anonimiteit en de wisseling van mensen.
Zoals ik al zei, klachtenregelingen en de inspectie. Gelukkig gaat de inspectie het anoniem melden ook weer toestaan. Want als er niet gemeld wordt, dan weet de inspectie buiten de reguliere controles om ook niks natuurlijk. En helaas is me wel opgevallen dat veel mensen hun klachten en problemen wel naar hun omgeving toe benoemen, maar bijvoorbeeld niet richting zorgverlener, belangenorganisaties of de inspectie bijvoorbeeld.
Natuurlijk ligt daar voor de zorgverlener ook een taak: die is de persoon die moet signaleren dat het niet goed met iemand gaat of dat de zorg niet aansluit bij de vraag van iemand.
Citaat:
En is dat beter? Bij een pgb kun je gewoon iemand anders uitkiezen, stukken sneller dan een klachtenprocedure. Het heeft allebei voordelen en nadelen.
Ook bij de reguliere zorg kun je overstappen naar een ander... gelukkig maar. Voor mensen met een beperking is voor dat soort situaties zelfs een gratis ondersteuningsmogelijkheid van MEE. Zij kunnen bijvoorbeeld ondersteunen bij het indienen van een klacht of samen me jou naar een andere plek zoeken. Net wat jij wilt. Geldt overigens ook voor mensen die niet tevreden zijn over hun PGB zorgverlener.
Er zijn ook met het PGB maar weinig mensen die echt overstappen... en ook heel weinig mensen die precies weten waar ze recht op hebben. Wat goede zorg is en wat niet. Of erger nog: wat kan en wat volstrekt ontoelaatbaar is.
Citaat:
Ze zullen er vast zijn. Maar je hebt veel minder zeggenschap of je daar ook terecht komt. Call me cynical... maar van de mensen die bij ons paardrijden en de mensen die ik op andere manieren ken met familie die in de zorg verblijven (permanent) valt me toch op dat er wel erg veel mis gaat, zeker als er niemand is die daar bovenop zit. En een klachtenprocedure... tsja, laten we het erop houden dat het voor die mensen die het hier betreft weinig extra biedt. (Zij zijn dan ook niet de aangewezen mensen om een pgb aan te vragen, laat me dat voorop stellen. Maar het punt dat ik wil maken is dat die keurmerken en inspectie en organisatie toch wel dusdanig vaak falen dat het niet echt structureel beter is. Het blijkt ook in de zorg eigenlijk wel heel belangrijk te zijn om een volwassen ouder of evt een broer of zus te hebben die voldoende ingelezen is in de bureaucratie om op te komen voor de rechten van iemand. En dan is een pgb dus niet slechter...)
Zoals ik al zei: het zal me een worst wezen waar iemand zorg ontvangt, en ja een goede wettelijk vertegenwoordiger is in veel isituaties ook echt hard nodig helaas. Zeker als je het hebt over mensen die zelf niet wilsbekwaam zijn.
De zorg moet goed zijn, punt.