Praatverbod in treinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:24

Asyaa schreef:
_Pansy_ schreef:
Ik vind het juist vaak heerlijk dat er zoveel gepraat wordt :=
Dus ik ben heel erg tegen :P Als ik rust wil, ga ik wel naar de stilte-coupe.

Probleem is dat ook in de stilte-coupees word gekletst.

Klopt, maar ik denk niet dat een andere opzet daar verandering in kan brengen. Waarom zou dit wel werken en een stiltecoupe niet? (algemene vraag, niet specifiek aan jou ;) )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:26

fenna1995 schreef:
lesilla schreef:
Is het niet gewoon een goed idee om de luidruchtige mensen zelf aan te pakken, ik kan bv perfect zacht telefoneren of praten :)

hoe wilde je dit doen, in elke coupe iemand neerzetten die controleert wie er te luidruchtig is?

In de stille coupe zal er ook iemand moeten controleren wie stil is dus zelfde probleem

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:28

Omdat een stilte coupé betekent dat je niet hard mag praten. Fluisteren mag wel. De NS heeft nog geen middelen om een praatverbod af te geven. En dat is dus wat ze nu wel willen doorvoeren?

Ach de kaartjesman zal hier en daar wel vragen of het wat stiller mag, maar ook die persoon heb ik al een keer erop moeten wijzen dat het een stilte coupé was en dat ik het dus niet prettig vond als hij een gesprek over koetjes en kalfjes aanknoopt met een passagier.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:31

Tja ik vind het allemaal onzin, nog ff en je mag helemaal niks meer als je met openbaar vervoer gaat.

En als ze het echt gaan doorvoeren doe a.u.b de werkshit beneden, de kids willen altijd boven en ik eigelijk ook :D

Bzoem

Re: Praatverbod in treinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:36

Nu je t erover hebt.. komt er ook een verbod op sterk ruikende etenswaren? Verboden deo/parfum te spuiten (in de trein dan he)? :P

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:44

Bzoem schreef:
Nu je t erover hebt.. komt er ook een verbod op sterk ruikende etenswaren? Verboden deo/parfum te spuiten (in de trein dan he)? :P

En ademen! Zeker door CARA/COPD patienten! Je hoort ze door de hele trein hijgen omdat ze zo nodig in leven willen blijven! Schande!

Reanimeren in de trein, ook verbieden. Ik kan al tellen en hoef dat zeker niet in een trein te leren! paasei. En dan ook nog dat gekrijs van 'Bel 112!!!
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 01-07-10 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:45

Ik heb nog geen eens de reacties gelezen, dit ga ik zo doen, maar ik vind dit een raar concept en ik irriteer me er nu al aan. De trein is geen bibliotheek! Ja het volume mag wel aangepast worden maar dat is een gevalletje respect voor de medemens. Volledige stilte is zo'n achtergesteld idee....

De inrichting.. Ja...weet niet of het prettig reist maar ik zou me er niet prettig bij voelen om gedwongen ''ontmoeten en gezelligheid'' (wie zegt dat ik wil ontmoeten en gezellig doen met andere reizigers?) of ''werk en stilte'' te moeten kiezen. Ik wil gewoon reizen en praten wanneer IK er zin heb.

Nee, het lijkt mij niet bepaald fijn dit concept.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:46

Cowboy55 schreef:
Bzoem schreef:

En ademen! Zeker door CARA/COPD patienten! Je hoort ze door de hele trein hijgen omdat ze zo nodig in leven willen blijven! Schande!

Reanimeren in de trein, ook verbieden. Ik kan al tellen en hoef dat zeker niet in een trein te leren!

:')

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:52

Hmm.. en alle snotterende mensen weren uit de trein?
Volgens mij mag ik er zelf dan ook niet in met m'n chronische onlogische hoestbuien :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:55

8)7 wat ze wel niet allemaal verzinnen. Ja, ik erger me ook wel aan mensen die keihard in hun telefoon schreeuwen of gewoon hele harde gesprekken voeren, maar om helemaal niet meer te mogen praten in (delen van de) trein... nee. Pffft, overdrijven is ook een kunst. Als ik echt last van iemand heb dan zeg ik dat gewoon.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:10

Bzoem schreef:
Hmm.. en alle snotterende mensen weren uit de trein?
Volgens mij mag ik er zelf dan ook niet in met m'n chronische onlogische hoestbuien :')

Jaaaa! Snotterend uitschot! ERUIT! :D

Kortom: wat mij betreft het stomste plan van 2010 en een typisch voorbeeldje van 'je verstoppen achter regeltjes in plaats van leiderschap te tonen en mensen aan te spreken op hun fatsoen'.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:13

Doe mij maar een trein met enkel stilte coupe's, heerlijk :D
Dit concept gaat niet werken, maar ik kan het vreselijk annoying vinden als mensen in de stilte coupe's stappen en rustig gaan zitten praten en telefoneren, ik zeg er dan ook vrijwel altijd wat van :Y)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:14

Het lijkt mij wel fantastisch :j Zeker omdat ik vaak leer in de trein en gillende/krijsende kinderen niet echt geweldig is...
Als ik dan eindelijk eens een stiltecoupé kan vinden zitten daar 9 van de 10 keer nóg mensen in te praten en het liefst ook zo dat iedereen drie treinen verderop het nog kan horen.

Als je zulke mensen dan vriendelijk er op attendeert dat het een stiltecoupé is krijg ik altijd alleen maar 'je praat nu zelf toch ook?' terug :roll:

En wat de indeling betreft, volgens mij is het qua banken enzo meer zoals de Syntus het nu ook heeft... dat is tenminste een beetje het idee wat ik erbij kreeg bij het plaatje in de trein.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:16

x_Rebecca schreef:
Het lijkt mij wel fantastisch :j Zeker omdat ik vaak leer in de trein en gillende/krijsende kinderen niet echt geweldig is...
Als ik dan eindelijk eens een stiltecoupé kan vinden zitten daar 9 van de 10 keer nóg mensen in te praten en het liefst ook zo dat iedereen drie treinen verderop het nog kan horen.

Als je zulke mensen dan vriendelijk er op attendeert dat het een stiltecoupé is krijg ik altijd alleen maar 'je praat nu zelf toch ook?' terug :roll:

En wat de indeling betreft, volgens mij is het qua banken enzo meer zoals de Syntus het nu ook heeft... dat is tenminste een beetje het idee wat ik erbij kreeg bij het plaatje in de trein.

Daarom wijs ik ookaltijd alleen maar naar de stickers op de ramen en kijk daar bij zo furieus dat er serieus een aantal keer al mensen die ik er op wees gewoon uit de coupe zijn weggegaan :')

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:18

Haha :') Dat is ook nog een idee ja :').

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:18

Ik vindt het maar raar, het is openbaar vervoer. als je niet tegen gepraat van andere mensen kan. dan zorg je maar dat je op een andere manier op je bestemming komt :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:21

Als je in het OV reist weet je dat het niet zo stil is. Mijn optie is koop een eigen auto of maak je niet zo druk.. :\

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:22

Daar zijn stilte coupe's toch voor? En niet iedereen heeft het geld om een auto te kunnen kopen en te onderhouden :')
En je wilt het openbaar vervoer juist stimuleren toch? Ik gebruik liever de trein dan de auto omdat het beter is voor het milieu :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:32

Ik zou willen dat ze zich in in onze trein aan de stiltecoupés houden.. Laatst zelfs twee conducteurs die een heel gesprek gingen voeren terwijl ze gewoon meereisden!!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:38

Ik vind het afluisteren van leuke gesprekken juist enorm vermakend als ik geen ipod of boek bij me heb. Daarbij staat mijn ipod meestal zo zacht dat ik het alsnog kan horen zonder dat het lijkt alsof ik afluister :+

Maar als de NS toch bezig is dan vind ik dat het volgende wel verboden mag worden in de trein :+ :
- kinderen. Ze gillen, ze huilen en ze rennen zo irritant
- zwetende of stinkende mensen. Gewoon ieuw
- mensen met overdadig parfum. Stinkt namelijk net zo erg als zwetende mensen.
- verkouden mensen. Levensgevaarlijk al die besmettelijke ziektes.
- dikke mensen. Die zitten op anderhalve plaats en drukken me tegen de kant. Dat kan ik niet waarderen.
- mensen met kranten die niet op tabloid formaat zijn en deze niet dubbel vouwen. Ergerlijk zo een arm en een halve krant voor je hoofd

Je kan wel alles verbieden. Het is en blijft een beetje geven en nemen. Stiltecoupes vind ik prima maar de halve trein opdelen en dan vooral mijn geliefde bovendeel tot stiltestuk maken, dat is vreselijk.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:46

Nja ik wil me best niet druk maken.. Maar dat gaat niet want ik bén druk (in me hoofd). En het is daar al druk genoeg zonder het gewauwel van andere mensen. Ik krijg er echt hoofdpijn van als ik een lange schooldag heb gehad, ik probeer dan ook altijd bij het raam te zitten en gewoon maar naar buiten te staren of een sudoku te maken. Maar soms lukt zelfs dat niet omdat er dan toch van die 'idioten' zijn die vinden dat zij uitzondering op de regel zijn en toch hardop gaan praten. Mijn subtiele blaadje "dit is een stiltecoupé" die ik achter in een map bewaar heeft al meerdere keren juist tot een gesprek gezorgd, waar ik dan het onderwerp van werd. En dan is het helemaal moeilijk om je daarvoor af te sluiten.
En het zijn echt niet alleen stoere jongens of van die jonge meiden die denken dat de wereld om hen draait. Het zijn de ook ietwat oudere dames die vinden dat zij recht hebben om luidruchtig te praten omdat ze net een examen van een of andere cursus hadden gehad. Like I care. Kom je in een stiltecoupé terecht, spits of niet, probeer je gewoon aan te passen aan de mensen om je heen.

@ imd, dat heb ik dus ook een keer gehad. Al was het dus 1 conducteur die een gesprek aan ging met die dames van hierboven. Trein tussen Amersfoort en Utrecht, ging gewoon lekker soepel, niemand praatten enzo. Op utrecht stappen 4 vrouwen in, die klepperdeklep een plekje zochten, naar het plaatje van de stiltecoupé keken en vervolgens gewoon plaatsnamen. Nou staat de trein daar een aantal minuten stil, dus verwachtte ik dat zodra hij zou gaan rijden die dames wel hun mond zouden houden. Maar dat was dus niet zo. Na meerdere (geirriteerde)blikken van medepassagiers is een vrouw aan hun gaan vragen of het wat zachter kon. "Nee". Vervolgens kwam de conducteur langs, die bij die dames gewoon aansluit en meepraat over de onzinnigste dingen (mocht het gaan over overstappen of bepaalde vertrektijden ala, maar het ging duidelijk niet over treinen). Dus dezelfde vrouw als eerst zegt tegen de conducteur dat ze het niet vindt kunnen dat er mensen zijn die blijven praten in de stilte-coupé en dat hij daar niets tegen doet. Waarop die man zich omdraait en tegen die dames zegt "Sommige mensen hebben last van jullie gepraat". Ja alsof ze dát nog niet doorhadden. En die dames zaten daar met een air van, lekker boeiend wat zij vinden. En ze vertelden dus dat ze net een examen hadden gehad en dat ze daarom het volste recht had om te doen wat zij wilde doen. In Gouda moest ik eruit, en de conducteur ook om de deuren te controleren enzo. Dus daar vroeg ik hem nog eens wat nou de regels zijn in een stilte coupé en hij vertelde mij dus dat ze geen praatverbod mogen geven, maar dat je er wel zachtjes mag fluisteren. Dus ik vroeg hem waarom hij dan het praten juist stimuleerde door mee te gaan in het gesprek, ipv ze te wijzen op hun volume. En toen zei hij dat hij ook maar z'n werk deed door mensen op hun gemak te stellen en leuk te laten reizen. Waarop ik zei dat hij daarmee wel de rest van de coupé ongemak bezorgde. En toen moest hij weer instappen. Maar hij snapte m'n punt. Ik hoop dus dat die conducteur voortaan dus wel z'n mond open trekt (of juist niet).

En ook daarom ben ik dus voor praat-loze coupé's. Want wanneer houdt het fluiteren op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:57

Het is toch je eigen risico als je met de trein reist? Je weet dan dat je niet de enigste bent, als je daar tegen bent kun je gewoon de auto pakken of je fiets ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:59

Liinn schreef:
Het is toch je eigen risico als je met de trein reist? Je weet dan dat je niet de enigste bent, als je daar tegen bent kun je gewoon de auto pakken of je fiets ;)

Als ik al 1,5 uur met OV moet, dan ga ik die afstand echt niet fietsen hoor :P

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:43

Tijdens de spits is het niet haalbaar maar buiten de spits zou het zo fijn zijn!

Heb vandaag weer zwaar irritante gesprekken aan moeten horen, het zou heerlijk zijn om zoiets niet aan te hoeven horen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:46

Stiekem zou ik het wel fijn vinden.. Zat net ook anderhalf uur in de trein en heb anderhalf uur lang de roddels over de collega van het meisje wat tegenover mij zat aan kunnen horen :+ zit ik op dit moment niet op te wachten.. en gelukkig praatte ze zo hard dat ik er met muziek niet bovenuit kwam := Dan denk ik ook: waar ben je mee bezig? Privacy?

Maar ach.. het hoort bij het reizen met het ov, en soms krijg je best interessante dingen te horen. Ik vind het idd wat betuttelend, maar blijkbaar zijn er dergelijke regels nodig omdat mensen zelf niet meer aanvoelen waar de grens ligt van beleefdheid.