Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij bereid zijn één jaar lang zuinig te leven om de schuld in 1 klap weg te werken?

Ja
26 (29%)
Nee
63 (70%)

Totaal aantal stemmen: 89

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:05

Electra63 schreef:
Het maakt dus dan niet uit, of je bijvoorbeeld hard werkt en veel verdiend, want alles wat over is gaat naar de gezamenlijke pot. En dat ik een aardige spaarrekening heb en een ander bijvoorbeeld veel schuld, maakt dan ook niet meer uit, want iedereen krijgt evenveel geld om te besteden.

Buiten dat, lijkt me niet handig voor de economie.
Wij kopen veel kleren, gaan veel uit en gaan graag op vakantie.
Maar i.p.v. dat geven wij het aan de staat, om de schulden door bijvoorbeeld het wanbeleid op te lossen.
Ik ben benieuwd wat Geert van je plannen vindt?

Nee, lees nou toch wat ik bedoel. We geven niks aan de staat, want via de belastingen krijgen we het op den duur weer helemaal terug! Iedere euro die je geeft ga je ook terug krijgen.

Pikeur

Re: Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:07

Mja dan moet er wel een bepaald vertrouwen zijn..

Electra63

Je zou het ook een dictatuur (voor één jaar) kunnen noemen.

Ik bepaal liever zelf wat ik met mijn geld doe, tenslotte werk ik er zelf voor.

blackstar

Idd Pikeur, en dat vertrouwen is er niet (dacht ik zo)

kehdra

vertrouwen is een hekel woord in de huidige politiek ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:08

blackstar schreef:
Wie bepaald wat nood is.

De regering kan wel bepalen dat sommige dingen nood zijn, maar bv een beurt aan je auto en je hebt de auto alleen voor de leuke dingen (noem even een dwarsstraat) omdat je met de fiets naar je werk toegaat, dan zegt de regering ja maar de auto heb je niet nodig om mee naar je werk te komen dus is geen nood omdat je ook zonder kan in principe.

Dus wat voor iemand nood is, is bv voor iemand anders geen nood.

Dus als je geen cent over hebt per maand, dan hoef je niet mee te doen. Nou prima, maar dan krijg je dus eigenlijk hetzelfde effect als bv voor degene die een hoog inkomen hebben meer belasting moeten gaan afdragen. En kinderbijslag inkomensafhankelijk maken en ga zo maar door.

Nee, want belasting ben je definitief kwijt, en dit geld krijg je in de vorm van belastingvoordeel weer terug.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:08

Ja, maar ik wil misschien al binnen dat jaar een nieuwe auto kopen en ik wil geen jaar wachten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:09

janesmith schreef:
Jawel, iedereen die normaal gesproken een auto zou kopen, kan dat dan ook. Dat gebeurt normaal gesproken via een lening of leasing. Dus dan betaal je iedere maand een aflossing, net zoals normaal ook zou gebeuren.
Ook hypotheken kunnen normaal afgesloten gaan worden. Want het zijn dan de banken die hun winst aan de staat moeten inleveren. Dat zou ik sowieso een goed idee vinden want per slot van rekening zijn zij de echte grote schuldigen aan de crisis waar we nu in zitten.

Ja joh goed idee, laten we de inwoners van Nederland schulden opbouwen zodat de staatsschuld weg gewerkt kan worden :n

Je geeft aan dat iedereen een bedrag (salaris) krijgt waarvan gewoon geleefd kan worden, maar gewoon leven is voor mij ook kunnen sparen voor een auto, wasmachine, onvoorziene uitgaven e.d. :)

Vind het hele idee eerlijk gezegd helemaal niets, er zijn genoeg kosten waarop bezuinigd kan worden zonder dat dat de economie zal treffen.
En dan kun je nu zeggen dat iedereen geld heeft om van te leven, maar met alleen eten en drinken ben je er niet :)

Dan erbij, je zegt dat het geld terug betaald zal worden d.m.v. belastingvoordeel.
Krijgen we de schuld net zo hard weer terug :+

Al met al denk ik dat het veel zinvoller is om te kijken naar bezuinigingen die op lange termijn wat oplossen dan een korte termijn oplossing waarvan de economie nog verder naar de knoppe gaat :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:12

Electra63 schreef:

Met andere woorden, je hebt liever een lange pijn dan een korte? Want de bezuinigingen gaan ons nog jaren pijn doen. Nog niet te spreken over de dag dat we geen aardgas meer hebben, dat zou ons wederom miljarden per jaar in inkomsten kosten. Nu verdienen we aan gas, dan zou het ons geld gaan kosten omdat we het moeten in gaan kopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:14

janesmith schreef:
Electra63 schreef:

Met andere woorden, je hebt liever een lange pijn dan een korte? Want de bezuinigingen gaan ons nog jaren pijn doen. Nog niet te spreken over de dag dat we geen aardgas meer hebben, dat zou ons wederom miljarden per jaar in inkomsten kosten. Nu verdienen we aan gas, dan zou het ons geld gaan kosten omdat we het moeten in gaan kopen.

Ach, jij bent toch voor zo'n rechts kabinet met vooral de PVV?
Dus ik hoef niet bang te zijn, want zij lossen alle problemen van ons land op, tenminste dat schrijf je altijd in alle andere topics.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:16

Stoppen met de privatisering van overheidsbedrijven en deze in eigen beheer efficienter laten werken zou al een boel schelen. Korte lijnen van verantwoordelijkheid en deze ook durven nemen ipv afschuiven. Geen overdracht van leningen naar derde partijen. Geen icesave praktijken bij de overheid. Geld van de overheid niet gebruiken om mee te gokken op de aandelenmarkt.

Mwah, denk dat je hier alleen al een boel mee bespaard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:16

janesmith schreef:
Electra63 schreef:

Gas gaat tegen een habbekrats weg, daar mogen ook wel nieuwe contractonderhandelingen over plaats vinden.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:17

Nijn schreef:
janesmith schreef:
Jawel, iedereen die normaal gesproken een auto zou kopen, kan dat dan ook. Dat gebeurt normaal gesproken via een lening of leasing. Dus dan betaal je iedere maand een aflossing, net zoals normaal ook zou gebeuren.
Ook hypotheken kunnen normaal afgesloten gaan worden. Want het zijn dan de banken die hun winst aan de staat moeten inleveren. Dat zou ik sowieso een goed idee vinden want per slot van rekening zijn zij de echte grote schuldigen aan de crisis waar we nu in zitten.

Ja joh goed idee, laten we de inwoners van Nederland schulden opbouwen zodat de staatsschuld weg gewerkt kan worden :n

Je geeft aan dat iedereen een bedrag (salaris) krijgt waarvan gewoon geleefd kan worden, maar gewoon leven is voor mij ook kunnen sparen voor een auto, wasmachine, onvoorziene uitgaven e.d. :)

Vind het hele idee eerlijk gezegd helemaal niets, er zijn genoeg kosten waarop bezuinigd kan worden zonder dat dat de economie zal treffen.
En dan kun je nu zeggen dat iedereen geld heeft om van te leven, maar met alleen eten en drinken ben je er niet :)

Dan erbij, je zegt dat het geld terug betaald zal worden d.m.v. belastingvoordeel.
Krijgen we de schuld net zo hard weer terug :+

Al met al denk ik dat het veel zinvoller is om te kijken naar bezuinigingen die op lange termijn wat oplossen dan een korte termijn oplossing waarvan de economie nog verder naar de knoppe gaat :)

Hoezo schuld opbouwen? Niks meer schuld dan we normaal ook al hebben. Wie koopt nog een auto contant tegenwoordig? Is toch allemaal met financiering?
begrijp ik ook wel, en dit zal nooit een uitvoerbaar plan zijn. Het ging mij meer om het idee, en er van uitgaande dat iedereen mee zou willen doen. Zoiets kan alleen als iedereen inziet dat we een jaar zuur hebben en dan jaren daarna het zoet. We zouden helemaal verlost zijn van staatsschuld.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:17

Als alle voetbalspelers en ministers voortaan het zelfde salaris als dat van mij zouden krijgen zou die achterstand ook zo opgelost zijn.....

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:18

Electra63 schreef:
Ja, maar ik wil misschien al binnen dat jaar een nieuwe auto kopen en ik wil geen jaar wachten.

Dat kan gewoon, want ook de autohandel moeten blijven lopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:18

Anne_GTI schreef:
Stoppen met de privatisering van overheidsbedrijven en deze in eigen beheer efficienter laten werken zou al een boel schelen. Korte lijnen van verantwoordelijkheid en deze ook durven nemen ipv afschuiven. Geen overdracht van leningen naar derde partijen. Geen icesave praktijken bij de overheid. Geld van de overheid niet gebruiken om mee te gokken op de aandelenmarkt.

Mwah, denk dat je hier alleen al een boel mee bespaard.

Hier kan ik mij in vinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:19

janesmith schreef:
Electra63 schreef:

Hoe dan? Want die koop ik van mijn spaarcenten?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:19

justdiesel schreef:
Als alle voetbalspelers en ministers voortaan het zelfde salaris als dat van mij zouden krijgen zou die achterstand ook zo opgelost zijn.....

Nog een leuke regel die in sommige landen al wordt toegepast; het nettosalaris van de hoogste schaal in een bedrijf mag maximaal 10x het netto salaris van de laagste schaal binnen een bedrijf zijn.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:22

janesmith schreef:
Hoezo schuld opbouwen? Niks meer schuld dan we normaal ook al hebben. Wie koopt nog een auto contant tegenwoordig? Is toch allemaal met financiering?
begrijp ik ook wel, en dit zal nooit een uitvoerbaar plan zijn. Het ging mij meer om het idee, en er van uitgaande dat iedereen mee zou willen doen. Zoiets kan alleen als iedereen inziet dat we een jaar zuur hebben en dan jaren daarna het zoet. We zouden helemaal verlost zijn van staatsschuld.

Euh ik heb tot nu toe 2 auto's contant betaald, evenals mijn wasmachine, droger en andere kostbare aanschaffen, niks geen leningen.
Wat kortzichtig om te denken dat iedereen maar een lening afsluit, er zijn méér dan genoeg mensen die gewoon sparen voordat ze iets aanschaffen en nu worden juist de mensen die hun financiën dus op orde hebben de dupe ervan.

Een jaar zuur hebben, maak daar maar meerdere jaren van :)
Ik durf bijna zwart op wit te zetten dat mocht er een dergelijk plan uitgevoerd worden de economie volledig op zn gat ligt.
Vervolgens is er geen staatsschuld meer, maar waar wordt geld vandaan getoverd om alles terug te betalen? Ook dat geld moet dan weer ergens vandaan komen ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:23

Ik heb nee gestemd. Ik weiger te 'bloeden' voor het wanbeleid dat door de regering wordt gevoerd, als je ziet wat er allemaal over de balk verdwijnt. Laten we eerst eens op de overheid en het koningshuis besparen en laten we dit keer niet gelijk het volk aanwijzen als degene die het mogen oplossen. :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:23

justdiesel schreef:

Heuh? 100 miljoen per dag zijn we alleen al aan rente kwijt! Dat is nog niet eens aflossing! 36 miljard per jaar. Denk jij dat voetballers en ministers dat verdienen???? In nog geen 100 jaar verdienen ze dat. 1 miljard is 1000 miljoen, even voor de duidelijkheid.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:24

Electra63 schreef:
janesmith schreef:

Hoe dan? Want die koop ik van mijn spaarcenten?

Dan ben je een van de hele weinigen, want de meeste auto's worden gekocht via een financiering.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:26

janesmith schreef:
Mijn utopie zou zijn dat we één jaar lang alle winst van ieder bedrijf, ieder privepersoon, in één grote pot storten en na dat jaar zijn we compleet schuldenvrij.

Ik zou totaal niet happy zijn met zo'n maatregel. Als iedere privé persoon van het minimale gaat leven, waar moeten ons gezin dan van gaan leven? Wij leven nu namelijk van de opbrengsten van een hotel. Als iedereen gaat bezuinigen vervallen de vakanties en weekendjes weg vaak als eerste. Denk dat deze oplossing dan ook vooral zorgt voor een heleboel failliete bedrijven die vervolgens weer WW aan gaan vragen.

Over wat dan wel een oplossing zou kunnen zijn moet ik nog eens diep nadenken, is me nu te laat :+ .

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:26

Waarom moeten wij zuinig leven, terwijl er mensen zijn die met geld smijten bij de overheid?
En dan aan zaken die véél minder zouden kunnen zijn, zoals idd onder andere ontwikkelingshulp, JSF, topsalarissen, noem maar op.
Als ze daar eerst eens op zouden minderen, dan zien we wel weer verder.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:27

Daarom wil ik niet voor de schuld van iemand anders opdraaien.
Omdat ik geen schulden maak en iedere maand geld opzij zet, mag ik dus mijn spaarcenten een jaar uitlenen en dan maar hopen dat ik dat een jaar later terug krijg?

En wat is dan het nut van werken en/of sparen?

Iemand die geen spaargeld heeft, hoef niet bij te dragen?