Magdeburg zoo doodt 3 tijgerwelpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:32

jolin schreef:
Ik hou er niet van, al dat ingrijpen in de natuur. Hoogmoed van de mens om te denken dat we dingen kunnen regelen, daar moest men al vaak op terugkomen.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:33

Ze hadden de kleintjes toch kunnen castreren als ze een half jaartje oud zouden zijn... dan was er in elk geval noooit meer mee gefokt en zou de lijn dus uitsterven aan hun kant. Wat maakt het uit dat ze n iet raszuiver zijn als er verder niet mee gefokt zou worden?? pfff

suuzepuus

Re: Magdeburg zoo doodt 3 tijgerwelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:34

ingrijpen in de natuur is nou eenmaal nodig. als er geen dierentuinen zouden zijn zouden er al veel meer dieren uitgestorven zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:36

De vraag is waar je ze dan moet laten Suuzepuus? Ze kosten best veel geld om ze góede onderkomens te geven.

Als er uitzicht is op terugzetten in de natuurlijke habitat, allee. Maar er zijn zat diersoorten voor wie dat haast uitgesloten is. Je kan je ook afvragen wat het voor zin heeft een diersoort in leven te houden als er geen leefgebied meer voor is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:37

het tijgerbos in ouwehand!

leven tijgers ook in groepen met 1 mannetje? zo ja, hoe zou dat gaan als ze gecastreerd zijn?
ik denk dat er wel een zoo is of de zoo moet zelf zn verantwoording nemen en de tijgers een mooi plekje bieden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:38

Ik heb hier nog nooit iemand horen klagen dat er te weinig jonge dieren zijn eigenlijk.. Het enige wat er bij ons nu aan jonge dieren zit zijn wat aapjes (van die witgezicht-gevallen en doodshoofd aapjes) en een tapir-jong en een veelvraat. En het gorillajong is al wat ouder. Geen hoefdieren met jongen, maar niemand die er minder om naar de dierentuin gaat hoor..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:41

Volgens mij is een tijger een solitair dier zoals de meest katachtigen...

Ik heb in een dierentuinprogramma wel eens horen waaien dat een nieuw verblijf voor een katachtige rond de miljoen dollar zou kosten en dan komen daar nog de kosten voor de verzorging bij. Zo'n beest eet geen gras maar vlees wat duurder is, zelfs als je alle kalfjes uit je zoo aan hem opvoert.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:57

Maar het trekt wel bezoekers, dat geld krijgen ze er wel uit. Een miljoen lijkt me trouwens wat overdreven, niet? stuk grond uitgraven, rotswanden plaatsen en schrikdraad er langs, en dan heb je t grootste deel klaar :)

En de meeste dierentuinen krijgen alle vlees wat slagers in de omgeving niet meer kunnen verkopen, en alle afval uit slachthuizen.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:28

suuzepuus schreef:
ingrijpen in de natuur is nou eenmaal nodig. als er geen dierentuinen zouden zijn zouden er al veel meer dieren uitgestorven zijn.

En een heleboel diersoorten zouden niet bestaan, als wij er ons mee hadden bemoeid! Word wakker de wereld kan het al heel lang zonder ons.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:31

En een heleboel diersoorten zouden wél nog bestaan, en niet met uitsterven worden bedreigd als er geen mensen waren.

Als de mens zo door was blijven gaan dan hadden we nu ook al geen panda's en tijgers enzo meer.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:38

En een heleboel diersoorten zouden niet met uitsterven worden bedreigd, door bv. broeikaseffect en verstedelijking.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:41

met andere woorden de wereld is overbevolkt ;)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:42

toch zonde van de tijgers trouwens.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:44

:\ Dus ook voor ons natuurlijke selectie?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 12:45

Thanks voor jullie reacties. Interessant om te lezen :)

suuzepuus schreef:
het tijgerbos in ouwehand!

leven tijgers ook in groepen met 1 mannetje? zo ja, hoe zou dat gaan als ze gecastreerd zijn?
ik denk dat er wel een zoo is of de zoo moet zelf zn verantwoording nemen en de tijgers een mooi plekje bieden!

Ouwehands heeft mama, 2 dochters en gecastreerde zoon ;) . Juist om fokken tegen te gaan.

Wat hier al gezegd wordt: er is echt onwijs weinig plek voor tijgers. Tijgers kun je niet zomaar even in een kooitje stoppen, nee, daar heb je veel geld voor nodig, kennis van zaken en ook plek. De plekken voor foktijgers zijn momenteel erg beperkt.
Deze 3 welpen namen plek in die ook ingenomen zou kunnen worden door raszuivere tijgers. Magdeburg wil bijvoorbeeld erg graag fokken. Hun tijgerin is vrij belangrijk in het fokprogramma (niet erg verwant aan de andere tijgers in de populatie), dus het zou zonde zijn als zij zich niet verder kan voortplanten.

Veel mensen vallen over het woord 'raszuiver' in het artikel zie ik. Dat is eigenlijk helemaal niet het goede woord hier. Het goede woord is 'soortzuiver'. Het is namelijk niet het verschil tussen Gelders en Brabants, of bij paarden tussen een arabier en een shire. Nee, dit gaat over een kruising tussen twee verschillende (onder)soorten. Dat is in mijn ogen iets heel anders.
Even 2 plaatjes van internet gevist:
Sumatraanse tijger

En Siberische/Amoer tijger
Zit wel een verschil tussen, qua maat en qua uiterlijk. Het leefgebied is ook totaal anders. Sumatraanse tijgers wonen op duuh... Sumatra :+ . Redelijk tropisch als ik me niet vergis. Siberische tijgers wonen in het uiterste oosten van Rusland op de grens met China. Redelijk guur klimaatje.

Er zijn momenteel gesprekken gaande over reintroductie in Rusland. De Russische regering gaat écht geen kruising tijgers accepteren. Die willen alleen pure tijgers, daar moet je in je fokprogramma ook weer rekening mee houden. Deze kruisinglijn wil je dus absoluut uitsluiten.
Bovendien denk ik persoonlijk dat die welpjes niets hebben geleden of gevoeld van de euthanasie. Zonde? Ja. Noodzakelijk? Ja ook wel.

Goed, tot zover mijn bijdrage voor nu.

Over het uitsterven van diersoorten. WWF is echt genaaid. Panda gaat sowieso uitsterven (compleet onlogisch dier qua functioneren), maarja, dat kunnen zij niet laten gebeuren, aangezien dat hun logo is :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:05

jolin schreef:
suuzepuus schreef:

En een heleboel diersoorten zouden niet bestaan, als wij er ons mee hadden bemoeid! Word wakker de wereld kan het al heel lang zonder ons.

ja duh... dat snap ik...
maar zonder de dierentuinen was er nog minder.... ik ben wakker.
Zonder de mens was de mammoet er nog wel geweest misschien... en de dodo...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:25

assie schreef:
Over het uitsterven van diersoorten. WWF is echt genaaid. Panda gaat sowieso uitsterven (compleet onlogisch dier qua functioneren), maarja, dat kunnen zij niet laten gebeuren, aangezien dat hun logo is :+

De panda deed het prima toen er nog genoeg bamboe-bos was, en er geen mensen waren die een baby panda als huisdier wilden..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:37

8nnemiek schreef:
assie schreef:

De panda deed het prima toen er nog genoeg bamboe-bos was, en er geen mensen waren die een baby panda als huisdier wilden..

Tsja, dat is waar. Maar een dier dat gemaakt is als carnivoor/omnivoor en alleen bamboe eet, waar ie ongeveer 2% energie uithaalt vind ik nou niet ook echt geniaal ;)
En dan kun je wel 'wat als....' roepen, maar daar heb je geen zak aan.
Er zijn onwijs veel mensen. Punt.
De mensenpopulatie groeit. Punt.
Leefgebieden voor dieren zijn nu kleiner dan vroeger. Punt.
Er zijn dieren uitgestorven. Punt.
Allemaal heel nasty, maarja, wat kun je daar nu nog aan doen? Het is een beetje onrealistisch om van de mensen te vragen om op te rotten of mensen te gaan afschieten.

Het enige wat je nu kunt doen is een poging om verder uitsterven en schade te voorkomen. En dat doe je door educatie, ondersteuning van locale bevolking en het opzetten van verantwoorde fokprogramma's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:41

Ik vind het te bizar voor worden !!!! gehandicapten of halfbloeden worden toch ook niet uitgemoord !!! sorry maar ik heb hier echt geen begrip voor ...

Mischien was er een andere dieren tuin die wel interesse had !! Wellicht niet om me te fokken maar zoiezo .......

ECHT BIZAR

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:41

Ik kan hier zo kwaad om worden.

Puur om niet raszuiverheid worden ze gedood.. Word een Indo dan ook gedood. is in feite ook niet raszuiver (niet zo bedoeld, gaat om de onderbouwing)

had die dieren gewoon laten leven.. Genoeg dierentuinen die ze wel willen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:47

assie schreef:
Er zijn onwijs veel mensen. Punt.
De mensenpopulatie groeit. Punt.
Leefgebieden voor dieren zijn nu kleiner dan vroeger. Punt.
Er zijn dieren uitgestorven. Punt.
Allemaal heel nasty, maarja, wat kun je daar nu nog aan doen? Het is een beetje onrealistisch om van de mensen te vragen om op te rotten of mensen te gaan afschieten.

Het enige wat je nu kunt doen is een poging om verder uitsterven en schade te voorkomen. En dat doe je door educatie, ondersteuning van locale bevolking en het opzetten van verantwoorde fokprogramma's.

In China mogen mensen niet meer dan 1 kind krijgen omdat er anders teveel mensen komen. Dus er wordt wel degelijk wat aan gedaan.
En er kan ook gezorgd worden dat de natuurgebieden die er WEL nog zijn, ook behouden blijven, en dat lege vlaktes weer bos worden :) Het grootste deel van de akkers worden gebruikt voor veevoer, omdat mensen perse 40 tot 60 kilo vlees per jaar naar binnen willen werken.. Waar zijn we in godsnaam mee bezig denk ik dan!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:55

@Jolanda en dowie; er is echt (bijna) geen dierentuin te vinden die heel graag niet zuivere kruisingtijgers wil hebben. Ruimte is beperkt, die ruimet wordt dus liever besteed aan zuivere tijgers. Particulieren zouden misschien nog wel willen, maarja, hoe goed gaat een tijger het bij een particuliertje in de achtertuin krijgen ;) ?

@8nnemiek: Die maatregel is in China inmiddels weer teruggedraaid, voorzover ik weet. Bovendien werkte deze regel niet én heeft het een verdraaid negatief effect gehad op de verwennerij van het ene toegestane kind. Je zult nergens egocentrischere mensen vinden dan al die prinsjes en prinsesjes die zijn opgevoed als het meest waardevolle 'bezit' van ouders die maar één kind mogen krijgen. Dat wordt ook nog een probleem gok ik.
Maar dat terzijde.
De natuurgebieden die er nog wel zijn moeten ook behouden blijven (dat bedoel ik met 'schade beperken'), dat ben ik helemaal met je eens. Het zou mooi worden als lege vlaktes weer bos kunnen worden en dit wordt ook gedaan hoor, maar daar is nog een lange weg te gaan.
Ook ben ik het met je eens dat mensen veel minder vlees zouden moeten eten, maar ik vraag me af heo realistisch dat is. Het zou ideaal zijn, absoluut, maar noem me een pessimist, maar ik zie het niet zo snel gebeuren dat mensen minder vlees gaan eten :n

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:05

assie schreef:
8nnemiek schreef:

Tsja, dat is waar. Maar een dier dat gemaakt is als carnivoor/omnivoor en alleen bamboe eet, waar ie ongeveer 2% energie uithaalt vind ik nou niet ook echt geniaal ;) <KNIP>

_O- AHA! ENERGIELABEL G! Volstrekt onzuinig beest, enorme CO2 footprint. Weg ermee, tenzij hij zijn spijsverteringsstelsel aanpast! Zitten wij *&^%$#@! zuinig te zijn en voor wat? Zo'n beest dat maar 2% rendement heeft?! Is 'ie nou helemaal van de pot gerukt!

_O-

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:27

Straks zonder de panda's neemt de bamboe de overhand. Heel de wereld begroeid met bamboe :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:37

Kunnen we allemaal bamboe gaan vreten :))