Waarom alle studenten hun geld verbrassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:17

mijn punt is dat je bij politieke besluitvormingen geen bron hebt behalve het woord van een politicus of een partijprogramma.

hbo/uni is toch de top van de inkomens theoretisch gezien, mocht de praktijk anders blijken is daar gelukkig ook aan gedacht dus het doet er vrij weinig toe of er wel of geen grootverdieners worden opgeleid. Daarnaast zeg ik net dat je niet je hele studie zelf hoeft te betalen, slecht een klein gedeelte. OV en aanvullend blijft intact en ook het collegegeld wordt laag gehouden. (CDA wil bv wel stufi intact houden maar het collegegeld omhoog schroeven, daar schiet je als student nog minder mee op).

De plannen zijn 15 jaar, dan kun je er vanuit gaan dat het 15 jaar wordt. Er is geen één partij die wil afwijken van die 15 jaar dus zal dat niet gebeuren. Het is nooit makkelijk in je eigen vlees te snijden, maar er moeten keuzes gemaakt worden. Iedereen weet dat er bezuinigd moet worden maar vervolgens wil niemand wat inleveren...

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:23

joopie7 schreef:
mijn punt is dat je bij politieke besluitvormingen geen bron hebt behalve het woord van een politicus of een partijprogramma.

hbo/uni is toch de top van de inkomens theoretisch gezien, mocht de praktijk anders blijken is daar gelukkig ook aan gedacht dus het doet er vrij weinig toe of er wel of geen grootverdieners worden opgeleid. Daarnaast zeg ik net dat je niet je hele studie zelf hoeft te betalen, slecht een klein gedeelte. OV en aanvullend blijft intact en ook het collegegeld wordt laag gehouden. (CDA wil bv wel stufi intact houden maar het collegegeld omhoog schroeven, daar schiet je als student nog minder mee op).

De plannen zijn 15 jaar, dan kun je er vanuit gaan dat het 15 jaar wordt. Er is geen één partij die wil afwijken van die 15 jaar dus zal dat niet gebeuren. Het is nooit makkelijk in je eigen vlees te snijden, maar er moeten keuzes gemaakt worden. Iedereen weet dat er bezuinigd moet worden maar vervolgens wil niemand wat inleveren...

Oh, dat is geen bron? :Y)
Theoretisch de top vd inkomens ja, maar dan ben je toch geen grootverdiener? Dat zijn 2 hele verschillende zaken.
En hoezo is daaraan gedacht in praktijk?
Als men moet af betalen en het niet kan blijft de duo/ib met een probleem zitten... Dus hoezo is daaraan gedacht?

Aanvullend maakt toch niks uit als je daarvoor niet in aanmerking komt? Dus dat kan wel buiten beschouwing gelaten worden imo.

Ik vroeg me dus af OF de plannen 15 jaar waren, nou blijkbaar wel dus... Fijn dat we daar dan vanuit kunnen gaan :)
(en gelukkig ben ik bijna afgestudeerd }> )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:29

we kunnen natuurlijk ook bezuinige op de loon van sommige politieke mensen?

en we zouden natuurlijk ook kunnen bezuinige op andere dingen?
snap niet waarom het bij de studenten vandaan gehaald moeten worden?

ik ga dat soort bedragen nooit redden hoor...
om terug te betalen!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:30

nee dat wordt dus ingecalculeerd, de ib-groep heeft dan geen probleem. (nu geven ze alles weg, dan krijgen ze een deel terug na 15 jaar, dus gaan ze er financieel alleen op vooruit) Alles wat je na 15 jaar nog niet hebt terug betaald wordt kwijtgescholden.

over bron: bij een bron denk ik aan een algemene aanvaardbare auteriteit, daar vallen partijprogramma's niet onder. maar goed, doet er ook niet toe. Net zo min als de term grootverdieners, maakt het plan van een sociaal leensteldsel geen minder goed plan ;)

bezuinige op politici is het domste wat je kan doen, die verdienen in verhouding al vrij weinig als je kijkt wat ze door moeten staan. Als je dat nog meer naar beneden haalt bedanken hoger opgeleide mensen voor de politiek en krijg je dat uiteindelijk de ongeschoolden ons land gaan regeren. (deze tendens is al zichtbaar bij de gemeentes)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:31

Ik ben ook student en ik moet zeggen dat het helemaal niet zo makkelijk is om rond te komen.
Ik heb uitwonende stufi maar ik moet nog een gedeelte van de huur daarbij lappen.
Daarnaast werk ik heel hard en heb op dit moment twee banen om de rest allemaal goed te laten verlopen.
Sparen? Dat gaat niet lukken. Ik ben op 18jarige leeftijd op kamers gegaan en heb sindsdien altijd hard gewerkt, maar sparen zit er niet in.
Fiets kapot.. 25 euro. OV dat het niet doet, buskaartje betalen. Zorgverzekering..teveel. Boodschappen doen.. 20 euro.
Voordat je het weet is het geld op.

Ik zie inderdaad ook vaak genoeg mensen die hun stufi verzuipen, maar ik hoor daar niet bij.
Als ik ga stappen is dat in het weekend en dat blijft normaal gesproken bij maximaal 30 euro.
Voor mij zou studeren onmogelijk zijn zonder studiefinanciering want ik werk nu al behoorlijk hard om rond te komen.
Dan zou het onmogelijk zijn om te studeren en dat verkleint mijn kansen op een goede baan.
Ook denk ik dat er een welvaartsklasseverschil komt als de stufi afgeschaft wordt.
Alleen de rijkeluiskindjes zouden dan nog naar school kunnen gaan, want wie wil er nou na zijn studie tienduizenden euro's gaan terugbetalen?

milatje

Re: Waarom alle studenten hun geld verbrassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:23

Nouja, ik meld me ook als student zijnde. Begonnen met het HBO toen ik net 17 jaar was en nu ben ik net 18. Nougoed, ik betaal vanaf het begin mijn opleiding al zelf omdat mijn ouders het gewoon niet kunnen.
Ik heb tevens ook nog een maand zonder stufi gezeten (ja vergeet niet dat in oktober pas het volgende kwartaal in gaat) en daarbij dus ook zonder ov. Reken uit; een maand lang heen en weer van Culemborg naar Amsterdam en daar ook nog eens met de metro. Daarnaast heb ik nog mijn collegegeld over het gehele jaar & boeken, die ik zoveel mogelijk tweedehands moet kopen omdat ze nieuw te duur zijn.
Met mijn aanvullende beurs (ik krijg zo'n 315 euro in de maand) red ik het maar net.

En ik val ook niet onder de groep die elk weekend zijn geld verspild aan drinken. Ik ga hoogstens 5x per jaar een keertje 'uit' en dan wordt er echt niet veel gezopen.

En naast dit alles moet ik ook nog hard werken om een keer wat leuks te kunnen doen. ;)
Dus ik vind niet dat alle studenten over 1 kam gescheert moeten worden en ik vind ook niet dat de stufi afgeschaft moet worden.
Overigens vind ik wel dat er ook stufi mag zijn voor mbo'ers van 16 en 17 jaar!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:34

Ik verzuip mijn stufi niet, maar ik geloof wel in een leuk studentenleven. Ik ga echt niet vier, vijf jaar lang macaroni met ketchup eten en aanmaaklimonade drinken omdat een stel zuinige zuurpruimen hebben besloten dat ik niks leuks van mijn stufi mag doen. Ik betaal álles zelf, huur, college- en boekengeld, zorgverzekering, boodschappen, behalve de rekening van mijn mobiele telefoon (a 20 euro in de maand).
Ik heb tot een maand geleden 20 uur per week in de horeca gewerkt, ben nu in between jobs, dus ik leen tijdelijk maximaal. Das een hoop geld, waarvan ik me zeker bewust ben dat ik het later terug moet betalen, maar zoals gezegd: ik heb het liever nu leuk en goed, dan dat ik leef van mijn basisbeurs en op een houtje bijt.

Kortom: ik ben niet tegen een sociaal leenstelsel, want volgens mij hebben heel veel mensen uit een 'normaal' gezin nu ook al uiteindelijk een studieschuld. Mijn ouders kunnen geen studie betalen voor mij én mijn zusje, dus hebben ze er voor gekozen voor ons allebei geen studie te betalen, maar dat weerhoudt ons er allebei niet van te studeren.

Wat ik wel idioot vind is dat de tarieven voor een tweede studie (bijvoorbeeld een WO na je HBO-dipbloma) belachelijk veel omhoog gaan. Zo belemmer je mensen in verder leren, wat imo niet ten goede komt van de kennis in een land. 4 jaar collegegeld a 7000 euro per jaar (vorige week een brief over gehad van mijn hogeschool), dat leen je niet zo snel nog, als je al een schuld hebt van je eerste studie.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:40

Afblijven van de stufie. Heb zelf alles moeten betalen en had mijn stufie hard nodig.
Waar ze wel naar mogen kijken is de aanvullende beurs..
Mijn ouders hebben altijd elk duppie moeten omdraaien, maar verdienden wel 'teveel' voor een aanvullende beurs. Terwijl er heel veel gezinnen zijn waar de moeder niet wil werken om het huishouden te kunnen doen. Zulke mensen krijgen dan wel een aanvullende beurs omdat er te weinig inkomsten is in het huishouden terwijl ze prima rond kunnen komen. Zo eentje had ik er ook op school. Ouders betaalden alles voor beiden kinderen met een WO studie. En kinders konden lekker hun stufie verbrassen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:28

Waarom hebben jullie niet door dat jullie er qua inkomen per maand niet op achteruitgaat? En ik hoor eigenlijk geen inhoudelijke argumenten op het sociaalleensteldsel. Alleen maar van "ik kan het niet terugbetalen" maar dat is onzin, je wil het niet terug betalen, dat is iets heel anders.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:23

joopie7 schreef:
Waarom hebben jullie niet door dat jullie er qua inkomen per maand niet op achteruitgaat? En ik hoor eigenlijk geen inhoudelijke argumenten op het sociaalleensteldsel. Alleen maar van "ik kan het niet terugbetalen" maar dat is onzin, je wil het niet terug betalen, dat is iets heel anders.

Ik heb er niks tegen, alhoewel je bent straks natuurlijk jaren aan het terug betalen iets wat je bijv ook uit kan geven aan je inboedel of whatever.
Mi verdien ik straks genoeg om het ook terug te kunnen betalen. Echter ik vind het idee dat je moet lenen om te studeren gewoon naar in een kennisland als NL.
In NL is kennis en zorg het belangrijkst en net op deze 2 punten gaat er bezuinigd worden.
Ik denk dat het 't idee is dat je moet lenen, op lenen heerst nl 1 grote taboe in dit land :) Niet gek ook, als je alle problemen omtrend schulden hoort :Y)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:35

Lous schreef:
Afblijven van de stufie. Heb zelf alles moeten betalen en had mijn stufie hard nodig.
Waar ze wel naar mogen kijken is de aanvullende beurs..
Mijn ouders hebben altijd elk duppie moeten omdraaien, maar verdienden wel 'teveel' voor een aanvullende beurs. Terwijl er heel veel gezinnen zijn waar de moeder niet wil werken om het huishouden te kunnen doen. Zulke mensen krijgen dan wel een aanvullende beurs omdat er te weinig inkomsten is in het huishouden terwijl ze prima rond kunnen komen. Zo eentje had ik er ook op school. Ouders betaalden alles voor beiden kinderen met een WO studie. En kinders konden lekker hun stufie verbrassen.

Waar trek je de lijn dan? Ik krijg ook een aanvullende beurs, vader werkt fulltime, moeder heeft een klein eigen bedrijfje maar verdiend niet zo super veel. Ze wil er wel een parttime baan bij, maar ze is al 47 en komt bijna nergens aan de bak omdat ze zo 'oud' is. Dan kan er tegen mij wel gezegd worden dat mijn moeder niet wílt werken en ik daarom geen aanvullende beurs krijg, maar daar is helemaal geen sprake van dan. En bewijs dan maar eens dat ze wel wilt werken, maar gewoonweg niets vind. >.< Ik denk dat het lastig is om daar de lijn te trekken.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:15

Ik vind het enorm schraal, ja schraal dat een basisbeurs af wordt geschaft en dat een aanvullende beurs wel blijft staan.

Hoeveel studenten die alleen een basisbeurs hebben moeten niet gewoon alles zelf betalen???
Zij zijn net zoveel kwijt aan kosten als degene die wel een aanvullende beurs krijgen. De ib gaat ervan uit dat ouders bijdragen maar vaak gebeurt dat niet.
kromme bedoeling!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:48

Wat mij betreft mogen ze de lijn trekken bij het aantal kinderen in een gezin en daar ook naast het inkomen van de ouders. En daar dus de aanvullende beurs op berekenen.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:51

Lous schreef:
Wat mij betreft mogen ze de lijn trekken bij het aantal kinderen in een gezin en daar ook naast het inkomen van de ouders. En daar dus de aanvullende beurs op berekenen.

Dat doen ze toch ook al zo?
Ik vind het een rare regeling; Men betaald evenveel voor een studie/onderhoud etc maar omdat de ouders meer verdienen krijgen zij een aanvulling.
Ik ken ó zoveel studenten die geen aanvulling krijgen en die net zo goed alles zelf moeten betalen.
Ik vind dit meten met 2 maten eigenlijk!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:52

Door het afschaffen van de stufi wordt studeren weer iets voor de elite. Daar kom ik echt niet vandaan, en zonder stufi zou ik simpelweg niet kunnen studeren. Mijn kamer kost al meer dan ik in de maand aan stufi krijg. Elke vrije dag die ik heb, werk ik, en dan nog hou ik aan het eind van mijn geld altijd een stukje maand over.

Paar maanden terug stond er nog een artikel in de krant. Studenten lenen teveel.... Vooral de stufi afschaffen, dan wordt er vast minder geleend ;) .

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:04

Aan de ene kant snap ik dat er ergens op bezuinigd moet gaan worden. Vanuit elke sector zullen wel tegengeluiden gaan klinken, zo ook bij de afschaffing van de stufie.
Maaaar, aan de andere kant.. Ik studeer, en ik ben maar wat blij met mijn stufie! Ik krijg minimaal uitwonend, en daar kan ik mooi mijn kamer van betalen. Mijn ouders betalen mijn boeken en collegegeld, en mijn paard betaal ik zelf door 3 bijbaantjes. Ik leen niks bij, hier zijn mijn ouders grote tegenstanders van. Maar hoe ik dan toch in vredesnaam zou moeten rondkomen zonder mijn stufie? Dan toch maar lenen, via het leenstelstel, voor mij (en mijn ouders) zou dat echt geen fijne oplossing zijn. Wetende dat ik, als ik afgestudeerd ben, nog jarenlang maandelijks mag gaan aflossen.
Ik denk dat, door het leenstelstel, veel potentiele studenten worden tegengehouden om te beginnen met studeren. We willen toch een kenniseconomie? Dan vind ik deze oplossing erg dom.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:50

Ja, dat komt omdat er zo een taboe op rust. Let maar op, lenen wordt straks zo normaal als student zijnde dat het eerder regel dan uitzondering wordt.
Dat je nog jaren aan het aflossen bent staat mij idd ook tegen...!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:55

Ik moet eerlijk zeggen als student zijnde dat ik om mij heen een heel slecht beeld heb van de gemiddelde student en het gebruik van de stufi. (er word ook over opgeschept).

Ik ben niet pro of anti leenstelsel, beiden zullen hun positieve en negatieve kanten hebben.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:15

joopie7 schreef:

Niet?
ik studeer paardenhouderij, het gemiddelde inkomen van een werknemer in de paarden ligt heel laag!!
als ik alles wat ik zou "moeten" lenen over 15 jaar moet gaan terug betalen...
hoe ik waarschijnlijk niks over,
zelfs al moet ik dan nog maar de helft terug betalen, red ik het waarschijnlijk niet!!

en ja, dan kun je zeggen, maar daar kiez je toch zelf voor, jij wilt toch in de paarden gaan werken...
natuurlijk wil ik dat!!
maar als we dat gaan zeggen kunnen we wel heel veel opleidingen afschaffen!!

Ik zou best willen terug betalen...
maar waarschijnlijk kan ik dat gewoon niet terug betalen...

als ik jou zo hoor praten val jij gewoon onder de grootverdieners die het straks allemaal zat kunnen terug betalen :(

en dan nog is wat...
waarom moet ik alles terug betalen omdat wij studenten het zogenaamd verbrassen...
terwijl die hoge piefen in den haag waarschijnlijk nog veel harder alles hebben verbrast...
en hun zie je niets terug betalen?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:24

@M_D_H: Je moet even lezen wat ik schrijf, hoeveel je betaald is een percentage van je loon, verdien je dus minder betaal je ook minder terug. De schuld die na 15 jaar nog staat wordt kwijt gescholden. :)
En ik wordt ook geen groot verdieners, ik doe geschiedenis, en daar verdien je voor een universitaire opleiding niet heel veel mee (als je een baan krijgt). maar ik vind het sociaalleensteldsel een fair systeem dat er voor kan zorgen dat de kwaliteit in het onderwijs gewaarborgt kan worden. We kunnen ook nergens opgaan bezuinigen en dan zijn we over 20 jaar allemaal failliet en werkloos. Wordt ook niemand vrolijk van denk ik.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:29

kan...
maar ik snap niet dat wij, normale mensen, moeten bezuinigen op ons onderwijstelsel en gezondheidszorg...
terwijl dit goed geregeld is...

terwijl er een stelletje hoge piefen,
ons geld...
MIJN geld verbrassen door het op een of andere achterlijke aandeel in te zetten...
en oeps, bedrijf gaat failliet,
aandeel is weg...
en MIJN geld is ook weg...

laat de mensen (en dan vooral de banken) die onze economie zo hebben doen dalen maar op draaien voor de problemen in dit land!!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:50

joopie7 schreef:

Natuurlijk gaat je inkomen er niet op achteruit... Zou nog een mooiere grap zijn.
Je uitgaven worden wel groter als je afgestudeerd bent daar je af moet gaan dragen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:27

M_D_H schreef:
kan...
maar ik snap niet dat wij, normale mensen, moeten bezuinigen op ons onderwijstelsel en gezondheidszorg...
terwijl dit goed geregeld is...

terwijl er een stelletje hoge piefen,
ons geld...
MIJN geld verbrassen door het op een of andere achterlijke aandeel in te zetten...
en oeps, bedrijf gaat failliet,
aandeel is weg...
en MIJN geld is ook weg...

laat de mensen (en dan vooral de banken) die onze economie zo hebben doen dalen maar op draaien voor de problemen in dit land!!

was het maar zo simpel. Maar de crisis licht grotendeels in het buitenland veroorzaakt. En het is niet zozeer dat iemand bewust deze crisis heeft veroorzaakt. Soms heb je in een complexe economie dat elk individu denkt goed te handelen maar dat door dit handelen alle individuen samen een crisis kunnen veroorzaken. Dan kun je moeilijk die mensen de schuld gaan geven terwijl ze zich van geen kwaad bewust bent.
Trouwens mensen veroordelen en verwachten dat ze het terug gaan betalen terwijl ze zelf ook aan de grond zitten lijkt me niet heel vruchtbaar :+

Maar goed, je kunt zwart denken of je kunt denken in oplossingen. De uitdaging is nauwjuist dat we juiste hervormingen doorvoeren zodat de economie weer kan groeien en de staatsschuld snel terug gedrongen kan worden. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijker dat ouders in bejaardenhuizen een goede verzorging krijgen, dat stel ik boven mijn eigen belang en dus boven de stufi.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 19:37

sorry,
maar ik vind mijn opleiding op dit moment belangrijker!!
en ik zie het lenen van geld niet zitten!

Bovendien, je wordt dood gegooit met reclamespotjes op de tv dat lenen gevaarlijk is enz...
en toch laten ze studenten geld lenen?
het is bovendien nog maar de vraag of je meteen een baan hebt na je afstuderen?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:32

ja maar daar veranderd een leensteldsel niks aan. Het is altijd even moeilijk om een baan te vinden als je net bent afgestudeerd.

wat jij mist is een lange termijn visie, uiteindelijk komt bezuiningen ook jouw tengoede. (kijk anders naar Griekenland, dan weet je wat ons te wachten staat als we niet snel bezuinigen)