Steeds meer mensen hebben moeite rond te komen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:15

8nnemiek schreef:
Mootje schreef:
Er bestaat wel degelijk armoede in NL, al is hij niet te vergelijken met bijvoorbeeld Afrika. De wachtlijsten van de voedselbanken zijn ellenlang en daar kom je echt niet zomaar voor in aanmerking :n

Precies! Hoeveel mensen er wel niet naar de voedselbank moeten dat kun je je niet voorstellen. En hoeveel mensen kunnen de huur van hun huis wel niet betalen? Hebben geen geld om dagelijks 5 minuten te douchen.. Moeten hun wc doorspoelen met een emmer regenwater.. Het gebeurt nog steeds, ook hier in NL.

Hou toch op..... die mensen in Roemenië hebben niet eens een douche..... en daar zijn geen voedselbanken......

Mensen in Afrika zijn ontzettend blij met echte koffie.....

In NL kun je echt prima rondkomen van een minimuminkomen, ik spreek uit ervaring..... maar dan moet je het niet uitgeven aan dingen die je niet nodig hebt. Eerst kopen wat je nodig hebt, en dan is er meer over dan je denkt...... maar dan moet je geen onbeperkt internet willen, dure telefoonabonnementen, Nikes, scooters en weet ik wat allemaal...... dure auto's, ook zoiets...... 1200 in de maand en een nieuwe auto willen gaat niet samen..... maar van 1200 in de maand kun je heel netjes rondkomen, en van minder ook..... spreek uit ervaring...... heb het ook met 800 in de maand gered......

Mensen leven heel vaak boven hun stand en daardoor komen ze in de problemen. Dat zegt meer over hun vermogen met geld om te gaan als over de armoede in NL hoor....

8nnemiek

Re: Steeds meer mensen hebben moeite rond te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:26

Een straat verder dan waar wij hebben gewoond, woont een gezin met 4 kinderen. De ouders werken als bezorgers, bezorgen elke dag reclamefolders door onze hele stad. Van 's morgens tot 's avonds zijn ze bezig, en na school helpen de twee oudste kinderen mee, tot een uur of 11 's avonds. Ze lopen jarenlang in dezelfde kleding rond, op dat zelfde oude fietsje. Hun huis is een ruïne. Met dat geld dat ze verdienen kunnen ze net de huur en hun eten betalen. Geld voor nieuwe kleren of luxe dingen is er niet. Voor zover ik weet hebben ze zelfs geen tv. Computer al helemaal niet.
Niemand kan mij wijsmaken dat dat geen armoede is.

Er zijn landen waar mensen, zelfs kinderen, op straat wonen in een kartonnen doos. Betekent dat dan dat de mensen in getto's niet arm zijn? Want die hebben toch een dak boven hun hoofd en kunnen aan eten komen?
Nee, zo werkt dat niet. Armoede moet je vergelijken met de regio waar die mensen wonen, niet met de hele wereld.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:31

Om Nederland nu te gaan vergelijken met Afrika is natuurlijk extreem gesteld :).

Ik vind dit een heel dubbele kwestie. Aan de ene kant denk ik (als sociaal werker van opleiding) inderdaad: mensen zouden eigenlijk voldoende moeten hebben om op een menswaardige manier te participeren aan de maatschappij. En ja, in principe zit daar een ook deel van het budget in voor ontspanning en rust bijvoorbeeld. Dat zijn dingen die je als mens in principe nodig hebt....
Aan de andere kant, ik ben in Roemenië geweest, hetgeen net als België en Nederland een Europees land is. Mensen staan daar in de grotere dorpen in een rijtje aan te schuiven met een emmertje om water van de waterpomp te halen omdat er in heel het flatgebouw geen stromend water te bekennen is. Op het platteland is het nog uit de waterput. In het dorp waar ik was, waren er meerdere gezinnen die nog buiten kookten: put in de grond waarin een vuurtje gestookt wordt en waar de pot op staat. Een gezin van vier personen woonde in een 'huis' van misschien om en bij de 20m², waar je op sommige plaatsen gewoon door het dak naar buiten zag en de grond gewoon zandgrond was.

Dan denk ik toch ook: zijn we niet net iets te verwend om te stellen dat je per sé dat budget voor een tv, cafébezoek nodig hebt om niet onder de armoedegrens te zitten? Of is ons begrip van 'armoede' gewoon scheefgetrokken?

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:33

een tijd geleden heeft een zwerver een andere zwerver dood geslagen omdat hij zijn 2 euro niet terug kreeg dat vind ik zeker wel armoede!!
dat er voedselbanken zijn is armoede
dat er mensen zijn die van een paar tientjes per week met een heel gezin moet door komen ja dat is armoede!!!
een paar jaar geleden konden wij super rond komen met een loon van 2 x zo weinig en nu redden we het soms ook niet meer nee
dat mensen van 80 in verzorginstehuizen een uur in een natte broek moeten zitten of op de wc en niemand kan ze eraf halen dat vind ik armoede.
het word inderdaad steeds slechter in dit land en ik ben zeker van mening dat er armoede heerst in nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:15

MiSz_SaNdY schreef:
een tijd geleden heeft een zwerver een andere zwerver dood geslagen omdat hij zijn 2 euro niet terug kreeg dat vind ik zeker wel armoede!!

Nee, dat is overtrokken woede, en verslaving.

@ tantjeuh: ik denk dat ons begrip van armoede behoorlijk scheefgetrokken is.....

8nnemiek: die mensen zijn er. En die zullen er altijd zijn. Maar we zijn nog altijd een stinkend rijk land.
8nnemiek schreef:
Betekent dat dan dat de mensen in getto's niet arm zijn? Want die hebben toch een dak boven hun hoofd en kunnen aan eten komen?

Nee, dat betekent dat wij in NL niet zo ontzettend moeten lopen zaniken over het geld voor ontwikkelingshulp en eens blij moeten zijn met wat we hebben, ipv met chagrijnige koppen altijd maar te huilebalken. We hebben in NL maar van een ding last en dat is vooral een heel ernstige vorm van aanstelleritis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:17

Yamcha, dat ben ik wel met je eens en zolang de nieuwste dvdboxen en gezellige haarkleurtjes nog kunnen, zal het met de armoe heus wel meevallen. Het is wel een teken van geestelijke armoede om je blind te staren op getallen :).
Wat ik trouwens wel erg vind is dat mensen die beweren het niet breed te hebben, niet te beroerd zijn om andere mensen onder valse voorwendselen geld uit de zak te kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:23

Dan is mijn medelijden ook opeens een heel stuk minder.....

Ik geloof idd dat al dat geklaag en gemiep vooral een resultaat is van geestelijke armoede. Een chronisch gebrek aan dankbaarheid, een onvermogen om blij te zijn met kleine dingen..... en dat is heel, heel triest.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 17:24

Lovely schreef:
Yamcha, dat ben ik wel met je eens en zolang de nieuwste dvdboxen en gezellige haarkleurtjes nog kunnen, zal het met de armoe heus wel meevallen. Het is wel een teken van geestelijke armoede om je blind te staren op getallen :).
Wat ik trouwens wel erg vind is dat mensen die beweren het niet breed te hebben, niet te beroerd zijn om andere mensen onder valse voorwendselen geld uit de zak te kloppen.

Wat bedoel je met dat laatste Lovely? dat mensen die menen armoe te hebben, proberen overal subsidie voor te krijgen oid? Dat zie je idd maar al te vaak..... en het gekke is dat het ook nog lukt ook. Zielig verhaal opdoen en een gesubsidieerde computer is weer binnen. Ik zal toch eens na moeten gaan hoe dat gaat.... wil ik ook wel, mijn compu is inmiddels 8 jaar oud :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:33

Nee, Barmat, ik bedoel meer de mensen die readings enzo verkopen om hun eigen tekorten aan te zuiveren :). Je ziet het hier op bokt zooooooooveeeel, het lijkt wel of iedereen er geld in ziet. Of foto's verkopen, dat is ook heel hip tegenwoordig en ik vraag me wel eens af of dat allemaal netjes aangegeven wordt bij de betrokken instanties.

Yamcha, men vindt maar al te makkelijk ergens recht op te hebben, maar die verwende maatschappij hebben de generaties voor ons gecreeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:35

Ja, klopt.

En deze generatie heeft het zich maar al te graag laten aanleunen, en zijn te weinig kritisch op zichzelf om het in te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:38

Yep en nu moet er gesnoeid worden omdat de economie ontploft is en is het leiden in last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:39

Ja 't is wat joh..... doodgaan van ellende omdat je niet meer 2x per jaar op vakantie kunt...... hoe zielig kun je zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:40

Ik denk dat heel veel mensen een te hoge levensstandaard als normaal beschouwen. Kijk maar eens naar sinterklaas, kerst, oud en nieuw. Hoeveel miljoenen er dan niet omgaan. Of op de kermissen. Mensen zijn zo materialistisch tegenwoordig. Dat is het grootste probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:41

Exact, faye....... jij snapt precies wat ik bedoel :j

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:44

Ik ben het er natuurlijk mee eens dat het veel en veel erger kan dan in Nederland. Maar je moet niet vergeten dat je nou eenmaal vergelijkt met wat je om je heen ziet en wat er om je heen gebeurt. Dan kan iemand in Nederland met heel weinig geld zich armer voelen dan bijvoorbeeld iemand in Afrika. Omdat het daar ook niet de standaard is om auto's te hebben, een mooi huis, zoveel voedsel als je wilt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 17:47

Lovely schreef:
Nee, Barmat, ik bedoel meer de mensen die readings enzo verkopen om hun eigen tekorten aan te zuiveren :). Je ziet het hier op bokt zooooooooveeeel, het lijkt wel of iedereen er geld in ziet. Of foto's verkopen, dat is ook heel hip tegenwoordig en ik vraag me wel eens af of dat allemaal netjes aangegeven wordt bij de betrokken instanties.

Yamcha, men vindt maar al te makkelijk ergens recht op te hebben, maar die verwende maatschappij hebben de generaties voor ons gecreeerd.

Ah zo - de fotografen, kunstenaars en aanverwanten. Ik denk dat hier veel kaf onder het koren zit idd maar ik kan niet voor een ander spreken. Enkel voor mezelf. In het verleden heb ik werkzaamheden verricht die sommigen onder de noemer "reading" zouden scharen ;) Ikzelf niet overigens aangezien het alles behalve daarmee te maken had, maar goed, mensen geven het beestje al snel een naam. Ik heb het altijd netjes gevraagd vantevoren (Ik moest toestemming vragen aan de instantie) én opgegeven met als gevolg dat ik er 1.) niks aan over hield en 2.) ik zelfs nog bij moest betalen _O-
Voor zover het stimuleren tot herintreden tot werk :D

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:57

Als er al armoede bestaat ben ik wel benieuwd hoe die mensen daar dan in terecht komen. Als ik kijk wat mijn zus (alleenstaande bijstandmoeder met 2 kinderen) allemaal kan met het geld dat ze van de overheid krijgt. Soms overweeg ik om mn baan maar op te zeggen en ook in de bijstand te gaan.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:00

Yamcha schreef:
MiSz_SaNdY schreef:

Nee, dat is overtrokken woede, en verslaving.

@ tantjeuh: ik denk dat ons begrip van armoede behoorlijk scheefgetrokken is.....

8nnemiek: die mensen zijn er. En die zullen er altijd zijn. Maar we zijn nog altijd een stinkend rijk land.
8nnemiek schreef:
Betekent dat dan dat de mensen in getto's niet arm zijn? Want die hebben toch een dak boven hun hoofd en kunnen aan eten komen?

Nee, dat betekent dat wij in NL niet zo ontzettend moeten lopen zaniken over het geld voor ontwikkelingshulp en eens blij moeten zijn met wat we hebben, ipv met chagrijnige koppen altijd maar te huilebalken. We hebben in NL maar van een ding last en dat is vooral een heel ernstige vorm van aanstelleritis.

Handvraag; Wat is arm?

Ik kan me best voorstellen dat NL'ers zich arm VOELEN zonder tv, zonder fatsoenlijk eten en zonder andere behoeften die de rest om hen heen wel kunnen doen/hebben.
Echter armoede vind je natuurlijk in de 3de wereld, mensen hebben geen dak boven hun hoofd en geen eten... Maar de meerderheid heeft dat daar niet dus zij zijn geen uitzondering.
In NL kan je je best arm voelen zonder tv, iedereen heeft immers een tv of bijv een pc je bent dus een uitzondering.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:01

[quote="8nnemiek"]Een straat verder dan waar wij hebben gewoond, woont een gezin met 4 kinderen. De ouders werken als bezorgers, bezorgen elke dag reclamefolders door onze hele stad. Van 's morgens tot 's avonds zijn ze bezig, en na school helpen de twee oudste kinderen mee, tot een uur of 11 's avonds. Ze lopen jarenlang in dezelfde kleding rond, op dat zelfde oude fietsje. Hun huis is een ruïne. Met dat geld dat ze verdienen kunnen ze net de huur en hun eten betalen. Geld voor nieuwe kleren of luxe dingen is er niet. Voor zover ik weet hebben ze zelfs geen tv. Computer al helemaal niet.

Het niet hebben van een tv, computer of nieuwe kleren kun je toch niet serieus als teken van armoede geven.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 18:02

Billy20 schreef:
Als er al armoede bestaat ben ik wel benieuwd hoe die mensen daar dan in terecht komen. Als ik kijk wat mijn zus (alleenstaande bijstandmoeder met 2 kinderen) allemaal kan met het geld dat ze van de overheid krijgt. Soms overweeg ik om mn baan maar op te zeggen en ook in de bijstand te gaan.

Dat kan idd als je de weg naar de subsidies maar weet :D Soms vind ik het ook wel oneerlijk hoor :)

Maar dat is met veel dingen. Ik ben 80-100% afgekeurd en zit hierdoor in de WIA. Bij het UWV zegt men letterlijk: U bent niet meer geschikt voor uw werk. Ik zeg vervolgens - mag/kan ik dan misschien een herscholing doen voor iets anders? Iets wat minder belastend voor mij is? (En ik heb diverse dingen geopperd, niet eens van die hele dure opleidingen, ik wil echt geen belachelijke eisen stellen). Krijg ik als commentaar: Nee mevrouw, u heeft een HBO opleiding, van u kunnen we verwachten dat u in de toekomst als vanzelf wel weer werk zou kunnen vinden. Met andere woorden - u heeft voldoende startkwalificaties. Wilt u een opleiding doen, dan mag dat, maar op eigen kosten.

Is dat nu niet krom? Omdat ik goed gestudeerd heb, mag ik geen opleiding doen. Had ik geen diploma gehad, dan had dit wel gemogen. Stom toch?

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:04

Billy20 schreef:
8nnemiek schreef:
Een straat verder dan waar wij hebben gewoond, woont een gezin met 4 kinderen. De ouders werken als bezorgers, bezorgen elke dag reclamefolders door onze hele stad. Van 's morgens tot 's avonds zijn ze bezig, en na school helpen de twee oudste kinderen mee, tot een uur of 11 's avonds. Ze lopen jarenlang in dezelfde kleding rond, op dat zelfde oude fietsje. Hun huis is een ruïne. Met dat geld dat ze verdienen kunnen ze net de huur en hun eten betalen. Geld voor nieuwe kleren of luxe dingen is er niet. Voor zover ik weet hebben ze zelfs geen tv. Computer al helemaal niet.

Het niet hebben van een tv, computer of nieuwe kleren kun je toch niet serieus als teken van armoede geven.

Ik weet toch zeker dat veel nederlanders dit als arm zullen beschouwen. De rest heeft het wel en jij kan het niet opbrengen..
Er is toch geen rechte lijn wat arm is ofniet?
Ben je arm als je minder dan 500 verdient, of minder dan 1500?
Of als je wel eten kan kopen maar geen frisdrank?
Die lijn ligt voor iedereen anders :) Je kan je wel arm voelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:12

Arm vóelen..... maar dat lijkt me geen reële graadmeter, jou wel?

Ik denk dat ik me best arm zou voelen, moest ik kleiner gaan wonen, maar dan ben ik het nog niet.

Ik vind iemand die eten kan kopen, de huur kan betalen, en kleding kan kopen niet arm. Je kunt in je basisonderhoud voorzien, en je hebt alles wat je nodig hebt. Niet alles wat je wilt, maar wat je wilt heb je niet altijd nodig. Wat je nodig hebt is niet altijd wat je wilt.
Ik blijf erbij: er is geen echte armoede in Nederland.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:15

Yamcha schreef:
Arm vóelen..... maar dat lijkt me geen reële graadmeter, jou wel?

Ik denk dat ik me best arm zou voelen, moest ik kleiner gaan wonen, maar dan ben ik het nog niet.

Ik vind iemand die eten kan kopen, de huur kan betalen, en kleding kan kopen niet arm. Je kunt in je basisonderhoud voorzien, en je hebt alles wat je nodig hebt. Niet alles wat je wilt, maar wat je wilt heb je niet altijd nodig. Wat je nodig hebt is niet altijd wat je wilt.
Ik blijf erbij: er is geen echte armoede in Nederland.

nee, en dat zeg ik ook nergens :)
Maar vandaar dat ik me ook afvroeg wat mensen onder arm vinden vallen... Wat is wel de graadmeter?
Ik vind dat hier in NL ook geen armoede is, maar kan wel begrijpen dat mensen zich arm voelen!
Armoede heb je in de 3de wereld, maar daar is de meerderheid mi arm en mij lijkt dat zij zichzelf niet eens zo arm vinden daar zij niets anders om zich heen zien1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:30

Voor mij is de graadmeter dat, wat ik net aangaf: als je zelf in je basisbehoeften kunt voorzien, ben je niet arm.

Overigens las ik ook niet in je post dat jij het voelen als graadmeter ziet, hoor. Had er misschien even een :) achter moeten zetten, non-verbale communicatie is soms iets lastiger.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:33

Yamcha schreef:
Voor mij is de graadmeter dat, wat ik net aangaf: als je zelf in je basisbehoeften kunt voorzien, ben je niet arm.

Overigens las ik ook niet in je post dat jij het voelen als graadmeter ziet, hoor. Had er misschien even een :) achter moeten zetten, non-verbale communicatie is soms iets lastiger.

Klopt, maar dat mag de pret niet drukken :D
Ik zag idd je graadmeter, maar ik denk dat die voor iedereen anders is en dat het daarom een moeilijk onderwerp is...
Er is zoiets als arm voelen en arm zijn, en beiden zijn relatief!
Ik kan me vinden in je standpunt dat je arm bent als je niet in eigen levensbehoeften kan voorzien, echter kan ik begrijpen dat voor anderen de graadmeter anders ligt!