Niet cremeren maar oplossen door vloeistof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:40

Uhl.
Mja het is allemaal niet zo lekker, of je wordt in een kachel worden gestopt en anders eten de wormen je op.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:41

ik zou hier zelf wel voor kiezen denk ik! Begraven worden wilde ik sowieso al niet, en dit is ook nog eens milieuvriendelijker :)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:44

Ik wil een boom worden! *springt enthousiast op en neer*

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:46

Ik heb het net gevonden in mijn boek. Het wordt in Amerika voor vee toegepast door middel van een machine die weefselverteerder heet.

Quote:
Binnen een paar uur kan een machine van Kaye en Weber het weefsel van een lichaam oplossen en terugbrengen tot twee of drie procent van het oorspronkelijke gewicht. Wat overblijft is een berg botten waaruit het bindweefsel is verdwenen en die je tussen je vingers kunt verpulveren. Al het andere wordt omgezet in wat de WR2 brochure omschrijft als een steriele koffiekleurige vloeistof die je in het riool kunt laten weglopen......In feite is het een soort hogedrukpan met Drano zegt Kaye over zijn uitvinding. Het loog doet min of meer wat het zou doen als jij het inslikte. Niet jij verteert het, maar het verteert jou.
Einde quote.

Dit lijkt dus het meest op de eerste methode die de TS noemde.

SAKKIA

Re: Niet cremeren maar oplossen door vloeistof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:55

Nou ik weet niet hoor Danneke80, maar dit vind ik toch nog wel iets luguberder klinken :o
Je spoelt jezelf voor een groot deel dus eigenlijk door het riool :+ En wat kun je nou met die "berg botten" ook niks toch?
Laat er dan op mij maar een grote boom groeien hoor :j

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:59

Ik vraag me alleen af... zou je dan het overgebleven 'poeder' in een urn mee mogen nemen en zelf een boom planten met het 'poeder'? Of mag dat ook niet en komen er speciale boomgaarden hiervoor :=
Want dan vind ik het weer niet leuk... :P

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:02

Breghje schreef:
Fruitbomen staat nu op poep van dieren... en dat is wel smakelijk ;) ? Mij zal het een worst wezen wat er met me gebeurt, ben dood, voel er niks meer van. :D En liefst zo milieuvriendelijk mogelijk, dus die boom spreekt mij persoonlijk wel aan. Hoeft dan geen fruitboom te zijn als dat mensen tegenstaat, maar een mooie statige eik uiteindelijk op mijn "grafje" mwao er zijn erger dingen. :D

Ik denk er exact zo over! :) Ik vind het eigenlijk een super idee!! :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:02

ik heb geen idee, maar ik denk dat het niet mag hoor. Ik denk dat er dan ook speciale veldjes komen.

maar ja ik zou denk ik ook niet zomaar een boomplanten hoor :+ Ga je verhuizen staat die boom daar in je tuin, kun je uiteraard meenemen, maar das ook weer lastig.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:06

Gentlegiant schreef:
Ik vind het een beetje eng klinken

Je gaat dood word dan niet verbrand maar ''opgelost'' hoe ik het opmaak
En naar een jaar ben je voedsel voor planten en bomen

Kunnen mensen dan ook jou compost opgraven?
Lijkt me heel eng eigenlijk

Ik neem niet aan dat mensen de compost gaan opgraven. Als je begraven wordt, wordt je toch ook niet opgegraven.

Dat bevriezen lijkt me wel wat, dat oplossen niet zo.

En dan mag er best een fruitboompje geplant worden hoor, ik wil ook niet weten waar appelbomen nu allemaal van groeien ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:06

Zoalng we maar niet aan "Soylent Green" recycling gaan denken is alle creativiteit wel OK. Voor degenen die niet weten wat Soylent Green is, google biedt uitkomst ;)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:07

@ Sakkia, dit boek is al van een aantal jaren her en gaat ook over de verwerking van vee. Het staat daarom wat minder mooi omschreven denk ik en er staat ook bij dat er nog aanpassingen verricht moeten worden om deze methode voor mensen te kunnen toepassen. Dat je de restanten bij wijze van door de gootsteen kunt spoelen doelt in dit kader meer op de reinheid van de overblijfselen dan dat je het ook daadwerkelijk moet doen (zou ik niet doen in ieder geval)

Desalniettemin denk ik dat het proces waarmee je een lichaam transformeert tot een poeder niet lekker om te zien is. Dit zullen Yarden en anderen echter nooit zo omschrijven omdat mensen dan nooit meer voor deze methode zullen kiezen. Je hoort en ziet immers ook nooit hoe het proces bij begraven of cremeren gaat en dat is ook verre van lekker. Lijkbezorging is nu eenmaal geen business waarin je schone handjes houdt.

Het is echter wel te hopen dat je het poeder, net zoals de as bij cremeren, zelf mag houden om er een bestemming aan te geven. Ik zie ook eigenlijk niet in waarom het niet zou mogen, maar de wet zal er dan wel voor aangepast moeten worden.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:08

joostvangestel schreef:
Zoalng we maar niet aan "Soylent Green" recycling gaan denken is alle creativiteit wel OK. Voor degenen die niet weten wat Soylent Green is, google biedt uitkomst ;)

Nasty :=

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:08

Doet volgens mij hartstike pijn.....

Eens kijken of iemand 'hapt' :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:09

Cowboy55 schreef:

Eens kijken of iemand 'hapt' :) <---- nu niet meer natuurlijk }>

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:10

Haha soylent green :')
Nee ik vind dit prima! Begraven wordt steeds duurder en de ruimte ervoor wordt ook steeds minder. Lijkt me ook raar als mijn kist boven een andere kist wordt begraven vanwege ruimte gebrek. Cremeren lijkt mij niks maar dat bevriezen of op laten lossen klinkt best goed! Denk dat het vooral een kwestie van wennen is voor de nabestaande.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:12

Abeltje77 schreef:
Cowboy55 schreef:

Eens kijken of iemand 'hapt' :) <---- nu niet meer natuurlijk }>

Er zijn grenzen aan mijn wreedheid..... :D

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:13

Hihi ik wou bijna happen Cowboy55 :P

Ik hoop dat dit plan doorzet en het ook in nederland komt. Die van het bevriezen dan. Cremeren vind ik vreselijk luguber en heet.. :P bij bevriezen denk ik eerder aan vredig in een mooi sneeuwlandschap ten onder gaan... al is het maar mijn eigen fantasie die het mooi maakt :')
Begraven vind ik mooi , omdat het een traditie is.. het hele gebeuren van de kist erin laten zakken enzo vind ik mooi.. Maar het idee dat er een 'echt' lichaam in ligt kan ik niet zo goed bevatten. als ik nu zou moeten kiezen zou het begraven worden.. gewoon omdat het 'altijd zo heeft gehoord' .

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:13

Lijkt mij een prima plan. Begraven worden en dan opgegeten door allerlei enge beestjes vind ik echt een heel naar idee. Ik zou hier wel voor kiezen denk ik. En daarna als compost dienen voor plantjes/bomen vind ik eigenlijk wel mooi.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:16

Mij lijkt het prima! Ik heb er sowieso al geen last van van wat ze met me doen nadat ik dood ben :') Ik ben het liefst geen extra belasting voor het milieu :)

Ik heb ook al eens iets gelezen over een natuurlijke begraafplaats. Dan kun je zelf je plekje uitzoeken, je word bijv in een linnen doek gewikkeld en hoppa de grond in! De nabestaanden mogen een heel eigen kunstwerk maken, dus het zag er ook erg vrolijk uit zonder al die grafstenen enzo. :) Dat lijkt mij ook wel wat, lekker natuurlijk.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:22

@ phormicola: Dat wil ik inderdaad ook lekker op de natuurbegraafplaats begraven worden. Geen moeilijk en formeel gedoe met stenen en het bijhouden van het graf, maar gewoon lekker in het bos liggen.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:25

Ow dus je valt dus zo in stukje uit elkaar, en uiteindelijk wordt je poeder :o

Oke, wel een mileu vriendelijk idee! De boom haalt uit het "lichaam"(wat er nog van over is) :+ ze voeding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:42

Overigens een inhoudelijke opmerking. deze methodes worden als milieuvriendelijk afgeschilderd:

Cryomeren: hierbij wordt er dus stevig gekoeld. Iedereen die ooit een airconditioner heeft gehad, weet dat koelen veel meer energie kost dan stoken. (Het koud maken/houden van vloeibare stikstof dus ook.) Dus ik ben bang dat de CO2 uitstoot van cryomeren héél erg gaat tegenvallen, ook omdat er trillingen nodig zijn om je lijf tot stof te laten ontbinden.

Resomeren: zal misschien iets milieuvriendelijker zijn, hoewel dat wel sterk afhangt van de chemicaliën die gebruikt worden. Voor chemicaliën heb je namelijk ook energie nodig om die te maken.

Bij crematie kan de overschotwarmte in principe ook gebruikt worden om energie mee op te wekken of anders gewoon iets te verwarmen. Dus zo milieu-onvriendelijk is die methode niet.

Bij begraven heb je feitelijk geen energie nodig, hooguit een paar planken om de overledene tussen te begraven. Kennelijk is het grootste milieuprobleem op dit moment de hoeveelheid chemicaliën die in ons lijf zitten. Met name chemokuren worden door de natuur erg slecht verwerkt, om het maar eens oneerbiedig te stellen.

Alle methodes zijn overigens even pijnlijk voor de overledene, daar zit geen verschil in.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:48

ik heb altijd al gezegt dat ik een boom op mijn graf wil als ik er straks niet meer ben!!!!!!!!!!!!!
alleen ik wil niet in kleine stukjes ;(
ik wil gewoon begraven worden in zo'n 'papieren' kist en dan een boom erop....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:54

@danneke, precies! Helemaal top toch? Weet jij trouwens waar die begraafplaats is? Kan het niet vinden. :P

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:30