hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoe heet een land wat politieke partijen uitsluit

bananenrepubliek
41 (26%)
democratie
31 (19%)
dictatuur
85 (54%)

Totaal aantal stemmen: 157

KiWiKo

Re: hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:42

KiWiKo schreef:
nog iets waar ik net over nadacht........

stel. STEL dat wilders de volgende verkiezingen de absolute meerderheid haalt zeg.......75% van de zetels....... en hij zegt....

JOEPIE!! Maaruh geen behoefte om te praten met SP, VVD, PVDA, CU, D66 en CDA...... Doe mij maar een coalitie met Verdonk, piraten en dat soort snipperdingen.........

Is dat dan ook nog steeds democratisch......... of ligt het dan anders?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:44

Tja we kunnen natuurlijk ook heel de procedure met informateur, onderhandelingen etc. overslaan. Da's het enige wat écht eerlijk is. Dus de grootste partijen met elkaar opzadelen, zonder gezeur.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:45

Ik vind het belachelijk, dat kan je geen democratie meer noemen.
Het is duidelijk wat het Nederlandse volk wil, er wordt gestemd zoals in een democratie, maar als puntje bij paaltje komt doen de politieke partijen toch gewoon waar ze zelf zin in hebben. :+ 8)7
Laatst bijgewerkt door September op 20-06-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:47

Ik kan me goed voorstellen dat men niet met de PVV wil regeren.
Ze voldoen nl niet aan het discriminatiebeginsel uit de grondwet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:53

September schreef:
Het is duidelijk wat het Nederlandse volk wil, er wordt gestemd zoals in een democratie, maar als puntje bij paaltje komt doen de politieke partijen toch gewoon waar ze zelf zin in hebben. :+ 8)7

niet helemaal waar, de kans dat rita verdonk of de piratenpartij oid in de coalitie komen, is dankzij het volk... Niet zo groot.
Denk ook dat dat het achterliggende idee is van onze democratie,

Ik vraag me af hoe verstandig het is, om de regering 100% in handen te laten van 't volk... Want ik betwijfel of een VVD en een PVDA het lang zouden uithouden met elkaar als ze zonder afspraken, en gesloten compromissen met elkaar zouden moeten regeren...
Omdat het volk zo kiest..

Misschien voldoet dit niet aan het ideaal, maar is 't wel praktisch gezien de meest uitvoerbare vorm van een democratie, zonder dat 1 persoon (partij) alle macht krijgt... Want in 't laatst geval is de kans op een dictatuur veel groter :)*

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:57

September schreef:

Hoe bedoel je het is duidelijk wat het volk wil? Op mijn stembiljet stond niet een keuze voor een regering.
Er zijn meerdere coalities mogelijk, hoe weet je nou welke regering 'het volk' wil?

KiWiKo schreef:
nog iets waar ik net over nadacht........

stel. STEL dat wilders de volgende verkiezingen de absolute meerderheid haalt zeg.......75% van de zetels....... en hij zegt....

JOEPIE!! Maaruh geen behoefte om te praten met SP, VVD, PVDA, CU, D66 en CDA...... Doe mij maar een coalitie met Verdonk, piraten en dat soort snipperdingen.........

Is dat dan ook nog steeds democratisch......... of ligt het dan anders?

Onwaarschijnlijk dat de PVV zoveel zetels binnehaald, maar mocht dat zo zijn, dan heeft hij een overtuigende meerderheid en heeft hij uiteraard zelf de keuze. Hij heeft zelfs geen andere partij nodig. Zolang hij maar niet tornt aan de grondwet en met name niet aan het kiesrecht zit. Na vier jaar kan hij dan weer afgestraft worden. Opzich wel democraties dan, maar niet hoe ons systeem bedoeld is en praktisch ook onwaarschijnlijk.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:09

Ik snap niet waarom mensen er van uit gaan dat de PVV wordt uitgesloten? De PVV wordt niet uitgesloten op ondemocratische gronden. De PVV wordt uitgesloten omdat hun standpunten niet te combineren vallen met de rest van de partijen. De VVD en het CDA komen nog het dichste bij, hebben ernaar gekeken, maar zijn ook tot de conclusie gekomen dat hun partijprogramma niet te combineren is met dat van de PVV. Net als ik de kans klein schat dat de VVD met de SP tot een coalitie kan komen. Dat heeft niets te maken met het expres buitenspel zetten van een partij. De kiezer heeft zijn vertegenwoordiging gekozen. Nu is het weer aan de politiek om keuzes te maken. Als je op een partij stemt heb je er vertrouwen in dat die partij goed handeld voor de komende vier jaar. Dus dat we in een dictatuur zouden leven? Weet je wel wat je zegt? Waarvan je de huidige politiek beschuldigd? Dat GL nog nooit in de coalitie hebben gezeten, dat komt dan ook doordat ze moedwillig zijn uitgesloten door andere partijen?

Edit: Ik stem niet op de poll. Ik vind het een rare poll. Er worden geen partijen uitgesloten op niet democratische gronden. Wanneer dat wel zo was zou dat indd de democratie ondermijnen. Maar dat is niet het geval op dit moment.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:34

Je kan partijen niet dwingen samen te werken wanneer hun programma's en idealen lijnrecht t.o. elkaar staan. Bijna iedereen vind het normaal dat de SP niet gaat regeren met VVD maar als het CDA dat niet wil met de PVV, spreken we van uitsluiten. Trouwens in Nederland is de SDAP (PVDA) ook heel lang buiten gesloten na de mislukte revolutie van Troelstra.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:17

Hoe dat heet? Nederland.

De burgers verplaatsen zich naar rechts, en we krijgen paars+.
Lekker progressief :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:36

Kim, er worden geen partijen uitgesloten, alle partijen die voldoende stemmen kregen, zijn gekozen in het parlement. Nu is men bezig om het kabinet samen te stellen en daar kan nu eenmaal niet iedereen aan meedoen. Partijen die niet tot een akkoord kunnen komen, gaan niet samen regeren, dat is alles.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 05:22

Blijft er weinig mogelijkheden over he, of er wordt ergens een regering gevormd, of we gaan weer lekker stemmen.

Mijn stem gaat wederom naar de SP, geen VVD of PVV voor mij.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 06:29

Electra63 schreef:
Ik doe dat niet, want ik hou niet van polls.
Maar ik vind het een beetje simpel, omdat uit al die andere polls al is gebleken dat de meeste bokkers fervente PVV-aanhangers zijn.

Correctie: uit andere polls is gebleken dat bij bokkers die meedoen aan de poll de meeste fervente PVV-aanhangers zijn.

Dit zegt nog niet dat de meeste bokkers fervente PVV-aanhangers zijn.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:22

democratie, het CDA heeft van te voren gezegd niet met de PVV te willen regeren. De mensen die op het CDA hebben gestemd willen ook niet met de PVV, het zou ondemocratisch zijn om dan alsnog met de PVV in een coalitie te gaan zitten. Het probleem met Wilders is, dat hij 21 zetels voorstanders heeft, en 100 zetels die tegen hem zijn. Wat is dan democratie? En partij in een coalitie die de grote meerderheid niet wil?
En het is niet dat hij uitgesloten wordt, Wilders mag gewoon in de 2de kamers plaats nemen en alsnog het volk vertegenwoordigen. Het feit dat hij daar weining klaarspeelt is zijn eigen incompetentie, partijen als D66 die de afgelopen jaren maar met 3 zetels in de kamer zaten hebben toch aardig wat moties er door gekregen. Een 2de kamer met haar op de tanden is in een democratie net zo belangrijk als het kabinet :j

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:26

moet wel lachen om die poll, mensen weten kennelijk niet wat een dicatuur is _O- hoe kan een democratie blijven functioneren als "het volk" zichzelf zo achterlijk houdt?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:28

joopie7 schreef:
moet wel lachen om die poll, mensen weten kennelijk niet wat een dicatuur is _O- hoe kan een democratie blijven functioneren als "het volk" zichzelf zo achterlijk houdt?

Elk volk krijgt de regering die het verdient, toch?

Oeps...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:24

joopie7 schreef:

Ja dat is op zichzelf al een hele prestatie van "Hunnie de gevestigde orde" :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:32

Rebeccatjuh schreef:
Hoe dat heet? Nederland.

De burgers verplaatsen zich naar rechts, en we krijgen paars+.
Lekker progressief :)

dat kan gewoon niet lang goed gaan... Ik zie er geen heil in

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:39

Wat ik overigens wel opmerkelijk vind is dat uit recente peilingen van Maurice de Hondt (of is het Hond?) blijkt dat PVV bij hernieuwde verkiezingen enkel en alleen aan zetels zou winnen en VVD zou verliezen..... kennelijk is men toch niet zo blij met het feit dat VVD de PVV nu rücksichtlos aan de kant smijt.

CDA daalt ook nog verder overigens :) Wat zegt dit over de patijen? kennelijk dat mensen nú al spijt hebben over hun keuze. En dat het NL volk toch graag PVV in het kabinet zou zien.

Ik heb overigens niet gestemd - woon in het buitenland en was te laat met indienen van mijn stemverzoek :P

Maar - het geeft wel te denken dat er over de "wil" van het volk heengewalst wordt..... nietwaar? Of ben ik nu gek? Kennelijk is er een sterke behoefte aan rechts, niet paars+ .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:48

Barmat schreef:
Maar - het geeft wel te denken dat er over de "wil" van het volk heengewalst wordt..... nietwaar? Of ben ik nu gek? Kennelijk is er een sterke behoefte aan rechts, niet paars+ .

Die "wil" is van ongeveer 18% van het volk, 88% van het Volk wil wat anders. Waarom zou die 18% belangrijker zijn dan de rest en waarom maken die volgens jou HET volk uit :?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:00

Barmat schreef:

Zoals ik al zei, coalitie van de grootste partijen en verder niet zeiken :)
Da's toch wat het volk wil?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:02

sarabande schreef:
Barmat schreef:

Die "wil" is van ongeveer 18% van het volk, 88% van het Volk wil wat anders. Waarom zou die 18% belangrijker zijn dan de rest en waarom maken die volgens jou HET volk uit :?

Achterlijke redenatie. Ten eerste wordt er in een democratie vanuit gegaan waar je WEL voor kiest, niet waar je NIET voor kiest. Immers zou je zo ook kunnen stellen dat er meer mensen tegen Rutte als premier zijn dan voor, hij heeft maar 31 zetels en geen 75.
Ten tweede ga jij er voor het gemak maar even van uit dat iedereen die niet VVD stemt ook gelijk iets totaal anders wil dan de VVD. Dat is nergens op gebaseerd en dus onzinnig om te vermelden.
Ik kan mezelf even als voorbeeld nemen: Ik heb PVV gestemd, maar ik ben het ook met heel veel punten van andere partijen eens, en ik zie bijvoorbeeld helemaal niks in GW als premier maar wel in Rutte. Het een betekent niet meteen het andere. Je maakt er een soort hokjespolitiek van, alsof een groenlinks stemmer het niet eens kan zijn met partijpunten van een ander.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:07

Heino schreef:
Barmat schreef:

Zoals ik al zei, coalitie van de grootste partijen en verder niet zeiken :)
Da's toch wat het volk wil?

Is wel het meest democratisch, ik ben daar wel voor. Maarja realistisch is het niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:08

christel1857 schreef:
Achterlijke redenatie. Ten eerste wordt er in een democratie vanuit gegaan waar je WEL voor kiest, niet waar je NIET voor kiest.

Ik ga dus uit van 88% die WEL ergens voor gekozen hebben en die hier door een soort achterlijke redenatie niet meetellen. Volgens dit topic is die 18% HET VOLK

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:12

christel1857 schreef:
Is wel het meest democratisch, ik ben daar wel voor. Maarja realistisch is het niet.

Nee en daarom wordt er onderhandeld en wordt er soms een grote partij niet in de coalitie opgenomen... Een volledige democratie werkt niet, ben ik van overtuigd. Alleen al omdat je belangrijke zaken als politiek niet in handen van de simpele burger kan leggen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:34

sarabande schreef:
christel1857 schreef:
Achterlijke redenatie. Ten eerste wordt er in een democratie vanuit gegaan waar je WEL voor kiest, niet waar je NIET voor kiest.

Ik ga dus uit van 88% die WEL ergens voor gekozen hebben en die hier door een soort achterlijke redenatie niet meetellen. Volgens dit topic is die 18% HET VOLK

De grootste meerderheid heeft voor VVD gestemd, PVV is door een grotere meerderheid verkozen dan groenlinks of d66. En dus is het zeer onlogisch dat we richting een 'links' kabinet gaan wanneer rechts overduidelijk winst heeft geboekt. Het gaat niet om de meerderheid, die bestaat niet. Het gaat om de grootste meerderheid.