Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Re: VERBOD OP HUWELIJK TUSSEN NEVEN EN NICHTEN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:12

Lekker alles over 1 kam scheren weer..

Ik ken een neef en een nicht die al jaren samenwonen. En ja, die zijn beide van Nederlandse afkomst.
Ze zijn niet getrouwd, hebben geen kinderen. Maar wonen wel al jaren gelukkig samen, ga je dat ook verbieden?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:15

Ik denk overigens dat de huwelijken tussen neven en nichten niet vaak vanuit liefde ontstaan..
Ik heb op een ZMLK-school gewerkt in Amsterdam, de meeste kinderen die daar zaten waren het 'gevolg' van een huwelijk tussen bloedverwanten.. En veel van deze kinderen waren weer familie van elkaar en worden later weer aan elkaar 'gekoppeld'.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:16

xShanty schreef:
Lekker alles over 1 kam scheren weer..

Ik ken een neef en een nicht die al jaren samenwonen. En ja, die zijn beide van Nederlandse afkomst.
Ze zijn niet getrouwd, hebben geen kinderen. Maar wonen wel al jaren gelukkig samen, ga je dat ook verbieden?

En dat bedoel ik ook te zeggen. Het is ook de situatie. :)

@ Lianne84, misschien rare vraag maar wat is ZMLK?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:18

EngeltjeS schreef:
@ Lianne84, misschien rare vraag maar wat is ZMLK?

ZMLK: Zeer Moeilijk Lerende Kinderen
Speciaal onderwijs voor kinderen met leerachterstand, gedragsproblemen, verstandelijke beperking, etc.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:20

voor de gezondheid zeg ik ja afschaffen.
Al vind ik dat het met een aangetrouwde neef of nicht (dus geen bloedverwante) wel moet kunnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:24

VDB schreef:
Yamcha, het zijn onderwerpen die in deze periode van een nieuw kabinet, helemaal niet van belang zijn.
Wat mensen doen met neven en nichten moeten ze zelf weten (als ze er zelf voor kiezen)
Ondertussen is het wederom een zooitje in het kabinet, kunnen ze er zelf onderling niet eens uitkomen en gaan we wel praten over onderwerpen die nu niet van belang zijn.
We hebben een kredietcrisis waar ik mij zorgen om maak.
We hebben een hoge mate van werkeloosheid waar ik mij zorgen om maak
We hebben geld geleend aan een land (Griekenland) waarvan we weten dat onze eerste 3 generaties last van krijgen
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
En wat die inteelt betreft, is dat nu in mijn ogen helemaal niet van belang.

Die inteelt kan op langere termijn enorme problemen veroorzaken, nieuwe kredietcrisissen, enorm hoge kosten in de zorg, wat ongetwijfeld zijn gevoelgen zal hebben voor de koopkracht......
Mensen met een verstandelijke beperking (en de rest) kunnen nu eenmaal niet volop meedraaien in de maatschappij, en leven van onze belastingcenten. Om dan een maatregel in te stellen om dat te voorkomen, lijkt me niet onverstandig.
EngeltjeS: Pedofilie zal niet van 2 kanten komen (al schijnt dat wel voor te komen, hoe onvoorstelbaar ook) maar liefde tussen broer en zus kan dat wel....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:26

Ik wilde een heel commentaar schrijven, maar ik laat het. :) Als niemand de enorme kromheid van dit soort zaken ziet, dan kan ik er ook niks aan doen.

Ik had mezelf al beloofd dat ik niet meer op politieke topics ging reageren, dus dat moet ik dan ook niet doen :)

Phormicola over and out.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:27

Ehm, met een huwelijksverbod los je het inteeltprobleem niet op hoor, tenminste, niet meer in deze tijd. Want hoeveel mensen wonen samen, hebben kinderen, en zijn niet getrouwd? Hoe moet het daar dan mee? Of mag je dan ook geen relatie met elkaar hebben? Niet samen wonen? En wie bepaald dan of men samenwoont omdat dat praktisch is (zoals bijvorbeeld studenten), of omdat ze iets hebben? En als ze niet samen wonen, krijgen we dan een geheime politie die gaat controleren of ze niet stiekem een LAT relatie hebben?

Allemachtig zeg, nog even en we wonen niet meer in een vrij land, maar in de onderdrukking waarin je geen mens meer kan vertrouwen......

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:30

Lalidan schreef:
Ehm, met een huwelijksverbod los je het inteeltprobleem niet op hoor, tenminste, niet meer in deze tijd. Want hoeveel mensen wonen samen, hebben kinderen, en zijn niet getrouwd?

Bij de doelgroep waar het in dit topic over gaat wordt zeker eerst getrouwd voordat er kinderen komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:32

Het gaat er juist om dat ze trouwen, het huwelijk moet economisch aantrekkelijk zijn. Bij samenwonen heb je die voordelen niet.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:35

Wat een slechte vergelijkenis om deze zaak te vergelijken met de kredietcrisis. Het is bij lange na niet zo ernstig en zo groot als de zaken waar de Nederlanders nu mee te maken hebben in de maatschappij, zoals bijvoorbeeld de punten die ik hiervoor noemde.
Evenals het noemen van pedofillie die je als voorbeeld aangeeft is geen vergelijkenis en sluit mij daarom ook aan bij de post Engeltje.

En dan heb je nog een verschil tussen het "samen zijn" van neven en nichten die gewoon samen zijn om oud te worden en een groep die ook kinderen willen. En die groep is natuurlijk aanwezig maar om het dan te bespreken in de politiek vind ik persoonlijk nonsens gezien de problemen die nu in Nederland, Europa en in de politiek zelf speelt.

Yamcha schreef:
Die inteelt kan op langere termijn enorme problemen veroorzaken, nieuwe kredietcrisissen, enorm hoge kosten in de zorg, wat ongetwijfeld zijn gevoelgen zal hebben voor de koopkracht......
Mensen met een verstandelijke beperking (en de rest) kunnen nu eenmaal niet volop meedraaien in de maatschappij, en leven van onze belastingcenten. Om dan een maatregel in te stellen om dat te voorkomen, lijkt me niet onverstandig.
EngeltjeS: Pedofilie zal niet van 2 kanten komen (al schijnt dat wel voor te komen, hoe onvoorstelbaar ook) maar liefde tussen broer en zus kan dat wel....

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:36

Mijn oom en tante (gewoon hollanders om het maar even recht voor zijn raap te zeggen), zijn neef en nicht van elkaar.
Hebben vroeger alles medisch uit laten zoeken en hebben 3 kerngezonden zonen. Het hoeft dus echt niet altijd fout te gaan.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:36

*D Of je wordt uitgehuwelijkt door 1 van de kamerleden :D

Lalidan schreef:
Ehm, met een huwelijksverbod los je het inteeltprobleem niet op hoor, tenminste, niet meer in deze tijd. Want hoeveel mensen wonen samen, hebben kinderen, en zijn niet getrouwd? Hoe moet het daar dan mee? Of mag je dan ook geen relatie met elkaar hebben? Niet samen wonen? En wie bepaald dan of men samenwoont omdat dat praktisch is (zoals bijvorbeeld studenten), of omdat ze iets hebben? En als ze niet samen wonen, krijgen we dan een geheime politie die gaat controleren of ze niet stiekem een LAT relatie hebben?

Allemachtig zeg, nog even en we wonen niet meer in een vrij land, maar in de onderdrukking waarin je geen mens meer kan vertrouwen......

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:37

Ik vraag me inderdaad af waar de grens ligt... En heeft het huwelijk verbieden zin?
Als je niet kunt trouwen betekend dat niet dat je geen kinderen kunt nemen/krijgen. En volgens mij doel jij op het voorkomen van 'inteelt'? Houdt trouwen dat tegen? Misschien vermindert het... maar ik vraag me af of het probleem opgelost is. En anderzijds... als neef en nicht (of broer en zus etc.) willen trouwen maar geen kinderen willen om het risico van gezondheidsproblemen bij kinderen te voorkomen, mag dat dan ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:41

@ VDB: waarom vind je dat een slecht vergelijk?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:41

Lianne84 schreef:
Bij de doelgroep waar het in dit topic over gaat wordt zeker eerst getrouwd voordat er kinderen komen..

Dus eigenlijk wil jij zeggen dat Nederlandse neven en nichten best kinderen krijgen, maar "de doelgroep" waar het hier om gaat, niet? Kan je dan beter niet meteen zeggen dat buitenlandse neven en nichten geen kinderen mogen krijgen? Want dat is waar het dan op neerkomt.
Bovendien denk ik dat je je verkijkt op de hoeveelheid nederlanders die neef en nicht zijn en samen kinderen hebben, al dan niet getrouwd.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:46

Nee, het risico op gezondheidsproblemen bij kinderen van bloedverwanten is groot, van welke komaf je bent. Ik vind het goed dat de regering een signaal afgeeft om dit zoveel mogelijk tegen te gaan. Je kunt iemand niet verbieden om kinderen te krijgen (of je moet je op net zulk ethisch glad ijs gaan begeven als castratie/verplichte anticonceptie bij verstandelijk beperkten), maar je kunt iemand wel verbieden te trouwen.
Ik denk zeker dat het probleem van kinderen van bloedverwanten bij allochtonen groter is dan bij Nederlanders. En ik denk dat je een groot deel van dit 'probleem' kunt ondervangen door iets aan de huwelijken tussen neef/nicht te doen. Want nogmaals mijn ervaring is dat deze neven en nichten niet bij elkaar komen omdat ze elkaar zo leuk vinden (in eerste instantie).

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:47

Het is heel kortzichtig om te zeggen dat neef + nicht geen gezonde kinderen kan geven. Ook broer en zus en vader en dochter kunnen volstrekt gezonde kinderen krijgen. Het is niet 1 + 1 als het gaat om genetica. Dus niet familie + familie geeft kinderen met een afwijking.

Alleen wanneer het binnen families blijft, zoals vroeger gebeurde, dan kan het problemen opleveren. Dus wanneer familie die met elkaar trouwde weer familie van elkaar was. Maar zelfs dan kan het ook de andere kant op gaan als uitmuntende genen bij elkaar komen, zoals bij Darwin en zijn familie. Vooral in de adelijke families gebeurde het enorm veel, uiteindelijk is o.a. het Habsburgse rijk er aan tenonder gegaan (denken ze).

Mijn grootouders waren ook neef en nicht. Ze hebben zelf zes kinderen gekregen, 22 kleinkinderen en inmiddels meer dan 25 achterkleinkinderen. Er zitten geen erfelijke ziektes in de familie of andere gekke dingen. Dus dat het not done is, is in sommige gevallen wel erg kort door de bocht.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:49

Omdat de groep (die echt kinderen maken/willen) niet groot is. Er is namelijk ook een groep die samen oud willen worden zonder kinderen.
Het zijn gevoelens van mensen en die houd je toch niet tegen zoals iemand anders ook al noemt hier.

Daarnaast noem je ook dit en ook dat is geen vergelijkenis met bovenstaande.
Yamcha schreef:
Als jij verliefd wordt op je broer, trouw je daar toch ook niet mee? En je gaat er ook niet met de partner van een ander vandoor..... of met je leraar..... of je cliënt. Zulke mensen zijn off-limits. Familie dus ook, heeft niks te maken met het stoppen van liefde, of bemoeien met gevoelens.
Anders kun je roepen dat het ook belachelijk is om pedofilie te verbieden. Maar je hoort gewoon niet iets te doen met kinderen, en ook niet met familie, dus. Valt toch wel mee om dat te begrijpen?

Yamcha schreef:
@ VDB: waarom vind je dat een slecht vergelijk?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:49

LuvdaTossa schreef:
Dus dat het not done is, is in sommige gevallen wel erg kort door de bocht.

Dat ben ik wel met je eens.
De kinderen die ik door mijn werk heb gezien waren inderdaad het gevolg van al langer bestaande inteelt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:50

Er zijn nu nog steeds zelfs families die trouwen met eigen familie om hun domein, eigendommen en rijkdommen bewust binnen de familie te houden. :D

LuvdaTossa schreef:
Het is heel kortzichtig om te zeggen dat neef + nicht geen gezonde kinderen kan geven. Ook broer en zus en vader en dochter kunnen volstrekt gezonde kinderen krijgen. Het is niet 1 + 1 als het gaat om genetica. Dus niet familie + familie geeft kinderen met een afwijking.

Alleen wanneer het binnen families blijft, zoals vroeger gebeurde, dan kan het problemen opleveren. Dus wanneer familie die met elkaar trouwde weer familie van elkaar was. Maar zelfs dan kan het ook de andere kant op gaan als uitmuntende genen bij elkaar komen, zoals bij Darwin en zijn familie. Vooral in de adelijke families gebeurde het enorm veel, uiteindelijk is o.a. het Habsburgse rijk er aan tenonder gegaan (denken ze).

Mijn grootouders waren ook neef en nicht. Ze hebben zelf zes kinderen gekregen, 22 kleinkinderen en inmiddels meer dan 25 achterkleinkinderen. Er zitten geen erfelijke ziektes in de familie of andere gekke dingen. Dus dat het not done is, is in sommige gevallen wel erg kort door de bocht.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:52

VDB schreef:
Er zijn nu nog steeds zelfs families die trouwen met eigen familie om hun domein, eigendommen en rijkdommen bewust binnen de familie te houden. :D

Klopt vooral vroeger in de rijkere adelijke families, met name de koningshuizen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:57

Yamcha schreef:

Dus eigenlijk moeten we verbieden dat mensen kinderen krijgen met een afwijking? Om de economie te redden?

Mensen moeten afgeserveerd worden als ze niet meer kunnen werken?
Mensen mogen alleen nog maar perfecte kinderen krijgen?
Zwakbegaafden mogen eigenlijk geen recht op leven hebben?

En dat alleen maar voor de economie?

Wat een bullshit zeg, bah :r
Lijkt verdacht veel op iemand die het arische ras op een voetstuk zette.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:02

Hard maar feitelijk voorbeeld Luvdatossa. ;-) Volgens mij zijn er nu mensen aan die geen neven/nichten relatie hebben maar WEL een kind hebben met een handicap of afwijking, aan het walgen zodra ze dit lezen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:04

VDB schreef:
Hard maar feitelijk voorbeeld Luvdatossa. ;-) Volgens mij zijn er nu mensen aan die geen neven/nichten relatie hebben maar WEL een kind hebben met een handicap of afwijking aan het walgen.

Vandaar ook mijn reactie. Ik moest het echt een paar keer lezen om te kijken of het nu echt was of niet. En het feit dat de reactie serieus is, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Vreselijk, dat er nog mensen zijn die zo over zaken denken. Ik begrijp het niet.

Ik kan hier echt van :r