Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Je hebt toch altijd de keuze wanneer je met pensioen gaatIk neem iig aan dat iedereen spaart voor zijn pensioen? Als je iets meer spaart (of iets zuiniger leeft na je pensioen) kun je gewoon op je 65e of eerder stoppen
Ik snap het hele probleem niet zo...
jaantsje schreef:Zoals je zegt niet iedereen is in staat om een hogere opleiding te doen maar daar kan het geestelijk een uitputtingsslag zijn wat bij de bouwvakker vaak lichamelijk is.
sarabande schreef:.jaantsje schreef:Zoals je zegt niet iedereen is in staat om een hogere opleiding te doen maar daar kan het geestelijk een uitputtingsslag zijn wat bij de bouwvakker vaak lichamelijk is.
Kul hoogleraren, doktoren, wetenschappelijke onderzoekers etc willen over het algemeen helemaal niet stoppen als ze 65 zijn
sarabande schreef:jaantsje schreef:Zoals je zegt niet iedereen is in staat om een hogere opleiding te doen maar daar kan het geestelijk een uitputtingsslag zijn wat bij de bouwvakker vaak lichamelijk is.
Kul hoogleraren, doktoren, wetenschappelijke onderzoekers etc willen over het algemeen helemaal niet stoppen als ze 65 zijn
Sunrise_ schreef:upendo schreef:Tsja, ik vind dat het wel mag. Ze hebben immers zelf gekozen voor hun beroep en de consequenties daarvan (doorwerken tot je 65ste/67ste) zijn ook voor hen.
Maar aan de andere kant zou het wel goed zijn om het lichtere werk te geven, of een coördinerende functie. Door hun ervaring zijn ze daar over het algemeen wel geschikt voor.
Het tweede gedeelte ben ik helemaal met je eens. Het eerste gedeelte echter: niet iedereen heeft voor een beroep gekozen . Soms was/is het ook noodzaak.
Karl66 schreef:Wat ik me in deze discussie altijd afvraag is hoe ze het vroeger dan deden? Bijvoorbeeld die bouwvakker die in 1900 geboren is, die op zijn 14e is gaan werken, die tijdens zijn hele leven nooit het woord ARBO heeft gehoord, die op zijn fietsje dagelijks 30 km naar de bouwplaats fietste, zes dagen in de week werkte, 2 vakantiedagen per jaar had, nooit van bouwliften had gehoord, maar wel het cement in zakken van 50 kg aangeleverd kreeg. Die geen electrisch gereedschap had om het werk lichter voor hem te maken. En zo kan je denk ik nog wel even doorgaan. Die mensen werkten gewoon tot hun 65e, omdat ze niet beter wisten (en het geluk hadden dat ondertussen de AOW was ingevoerd, anders hadden ze nog langer doorgewerkt)
Wat is er nu zo anders, dat we nu met z'n allen eigenlijk 60 al te oud vinden om nog volop te kunnen werken?
Karl66 schreef:Die mensen werkten gewoon tot hun 65e, omdat ze niet beter wisten (en het geluk hadden dat ondertussen de AOW was ingevoerd, anders hadden ze nog langer doorgewerkt)