65+ hoe moet dat met zware beroepen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het verantwoordelijk om mensen na hun 65e zware beroepen uit te laten oefenen?

Ja, iedereen moet blijven werken na 65 dus geldt ook voor deze mensen.
9 (10%)
Nee voor mensen met een zwaar beroep moet er een maximumleeftijd komen onder de 65.
72 (87%)
Weet het niet.
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 82

Krips

Re: 65+ hoe moet dat met zware beroepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:34

En wat vind jij dan van de flexibele AOW?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 19:09

Ik vraag me af of het een goede regeling is mede door het feit dat men dan wel deel inkomsten inleverd voor het feit dat men eerder stopt met werken. Op zich niet erg mits men zich hiervoor verzekerd heeft.. Maar er zijn een grote groep mensen die dat pas op latere leeftijd heeft gedaan en hiervoor dus niet of nauwelijks een pensioen heeft opgebouwd. Gaat men dus met die flexible aow mee, dan kan het dus zijn dat men nog minder verdient/overhoudt en tegenwoordig is het niet zo'n vetpot voor de oudere mensen..en dat zie je vaak terug in beroepen die minder geschoold zijn, of tewel de arbeiders die zwaar werk verrichten..

Wij als bedrijf houden voorlichtingsavonden over pensioenen/verzekeringen/belastingen, proberen onze werknemers erop te attenderen, zodat zij zichzelf niet in de vingers snijden voor later.

Los van dit alles blijf ik van mening dat mensen die hun leven lang hard en zwaar hebben moeten werken, je niet van die mensen kunt verlangen om langer door te moeten gaan, terwijl men weet dat in de praktijk dat niet goed zal werken. Daarnaast is er ook een stuk kwaliteit van leven.. Je hebt er toch ook recht op om te genieten in de herfst van je leven.. Of ben je als mens alleen maar geboren om te werken? (gewoon een mijmering hoor)

Zodat we met z'n allen onze belastingen keurig naar de regering mogen brengen.. en nog meer mogen werken.. omdat we tegenwoordig ouder worden...

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:29

jesser
Ik ben het met je eens hoor, weet wat er van een bouwvakker word gevraagd. :j
Echter mensen onderschatten vaak wat een bepaald beroep eigenlijk inhoud.
Zoals je zegt niet iedereen is in staat om een hogere opleiding te doen maar daar kan het geestelijk een uitputtingsslag zijn wat bij de bouwvakker vaak lichamelijk is.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:20

Jaa, dat ben ik met je eens Jesser. Maar op het moment dat we zorgen dat er goede voorlichting is en de AOW op termijn wordt hervormd zie ik wel baat bij een flexibele AOW. Dat er een leeftijdsverhoging moet komen zie ik als iets onomkoombaars. Natuurlijk moet daarbij rekeningen worden gehouden met beroepen waar dit niet realistisch is. En daarom zie ik de flexibele AOW als de meest houdbare oplossing. Het lijkt me heel moelijk om vast te stellen welke beroepen op 65 blijven en welke naar 67 gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:36

Je hebt toch altijd de keuze wanneer je met pensioen gaat :? Ik neem iig aan dat iedereen spaart voor zijn pensioen? Als je iets meer spaart (of iets zuiniger leeft na je pensioen) kun je gewoon op je 65e of eerder stoppen :)

Ik snap het hele probleem niet zo...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:26

verootjoo schreef:
Je hebt toch altijd de keuze wanneer je met pensioen gaat :? Ik neem iig aan dat iedereen spaart voor zijn pensioen? Als je iets meer spaart (of iets zuiniger leeft na je pensioen) kun je gewoon op je 65e of eerder stoppen :)

Ik snap het hele probleem niet zo...

Tegenwoordig spaart iedereen voor zijn pensioen.. Echter zoals ik al schreef is er een grote groep van de oudere mensen die dat niet tijdig hebben gedaan, pas de laatste tien/15 jaar is men zich meer bewust van het feit van sparen voor je pensioen... En hiermee bedoel ik dus dat die mensen juist in een gat vallen van amper of weinig pensioen opgebouwd hebben. Veelal zonder denigrerend te zijn was het opbouwen van een pensioen meer weggelegd voor de mensen die vroeger beter gesitueerd waren.. Dus als men zeg, zo'n dertig/veertig jaar geleden begon met werken, dacht men in die tijd niet na over pensioen. Dat werd later pas een issue.. en dan als je zeg, een jaar of tien/vijftien geleden je hiervoor pas bent gaan verzekeren, zul je niet voldoende hebben opgebouwd om nu te kunnen gaan genieten van een goed pensioen.

Bedoel de verzekering voor vervroegd pensioen... niet de normale want dat lever je zowie zo al op je salaris in..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:35

Er moet ABSOLUUT een regeling blijven waarbij mensen met zware beroepen eerder kunnen stoppen, wat mij betreft is voor sommigen 55 al veel te lang !

Als je ziet wat die mannen waar ik mee werk voor arbeid verrichten. Lassers/ pijpfitters die op 40-80m hoogte op hun rug liggen op een stelling om een las te maken in weer en wind- stellingbouwers die de stellingen maken waarop onze lassers liggen. En regelmatig zijn dit mensen die heel goed in hun vak zijn, maar amper hun naam kunnen schrijven. Want ja mensen, niet iedereen kan lezen en schrijven ! Het zijn goede vakmensen, maar ook zg "vakidioten" het beroep wat ze doen, doen ze goed, maar vraag ze niet om iets daarbuiten te doen. Lang niet iedereen heeft leidinggevende capaciteiten.

Ik werk in de petrochemie en geef vaak veiligheidstrainingen aan dit soort mensen....tja, ik ga hun nogeens vertellen hoe ze een pijp op een veilige manier moeten slijpen om klaar te maken voor de lasser. Dit moet soms echt in zg "jip en janneke taal" maar ik heb inmens respect voor deze mannen ! en weet je, als stellingbouwer mag je blij zijn als je 9-12euro per uur verdient bruto! als je het 10 jaar doet heb je geen rug meer over.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:08

jaantsje schreef:
Zoals je zegt niet iedereen is in staat om een hogere opleiding te doen maar daar kan het geestelijk een uitputtingsslag zijn wat bij de bouwvakker vaak lichamelijk is.

Kul hoogleraren, doktoren, wetenschappelijke onderzoekers etc willen over het algemeen helemaal niet stoppen als ze 65 zijn

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:13

leuk voorbeeld mijn vader....heeft 40 jaar rotterdamse haven gewerkt....zout zakken laaien en lossen......kunst mest....nou geloof nooit dat hij dat na zijn 65 nog vol zou houden
dus ja zwaardere beroepen eerder stoppen ik ben voor

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:25

sarabande schreef:
jaantsje schreef:

Kul hoogleraren, doktoren, wetenschappelijke onderzoekers etc willen over het algemeen helemaal niet stoppen als ze 65 zijn
.

Ik kan je zeggen dat dit voor een heleboel artsen niet geldt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:21

Wie bepaalt wat een zwaar beroep is?
Sommigen zitten met een burn-out thuis door bijv. stress.
Al ben ik het er mee eens dat in de bouw/haven, je niet tot je 65-ste kan werken.
45 jaar gewerkt en dan met pensioen, prima.
Want mensen op oudere leeftijd omscholen, zal vaak niet lukken, laat staan dat er ander werk voor te vinden is.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:35

sarabande schreef:
jaantsje schreef:

Dit is heel kortzichtig.
Er zijn veel meer beroepen waar je tegenwoordig hbo of hoger voor moet hebben en ik geef je het te doen.
In de meeste beroepen wordt er veel gevraagd van mensen en in steeds minder tijd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:57

Wat ik me in deze discussie altijd afvraag is hoe ze het vroeger dan deden? Bijvoorbeeld die bouwvakker die in 1900 geboren is, die op zijn 14e is gaan werken, die tijdens zijn hele leven nooit het woord ARBO heeft gehoord, die op zijn fietsje dagelijks 30 km naar de bouwplaats fietste, zes dagen in de week werkte, 2 vakantiedagen per jaar had, nooit van bouwliften had gehoord, maar wel het cement in zakken van 50 kg aangeleverd kreeg. Die geen electrisch gereedschap had om het werk lichter voor hem te maken. En zo kan je denk ik nog wel even doorgaan. Die mensen werkten gewoon tot hun 65e, omdat ze niet beter wisten (en het geluk hadden dat ondertussen de AOW was ingevoerd, anders hadden ze nog langer doorgewerkt)

Wat is er nu zo anders, dat we nu met z'n allen eigenlijk 60 al te oud vinden om nog volop te kunnen werken?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:00

Wat is een zwaar beroep?
Waar je geestelijk bij neervalt? of lichaamelijk?

Dan zijn er zoooo veel beroepen zwaar.

Mijn vader zit op kantoor, maar volgens mij trekt die het geestelijk niet om nog na zijn 65ste door te werken :n
Die heeft veel verantwoordelijkheid en problemen die die moet oplossen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:00

Sunrise_ schreef:
upendo schreef:
Tsja, ik vind dat het wel mag. Ze hebben immers zelf gekozen voor hun beroep en de consequenties daarvan (doorwerken tot je 65ste/67ste) zijn ook voor hen. :)

Maar aan de andere kant zou het wel goed zijn om het lichtere werk te geven, of een coördinerende functie. Door hun ervaring zijn ze daar over het algemeen wel geschikt voor. :)

Het tweede gedeelte ben ik helemaal met je eens. Het eerste gedeelte echter: niet iedereen heeft voor een beroep gekozen . Soms was/is het ook noodzaak.

En daarbij zijn ook zware beroepen ontzettend belangrijk. wat als mensen straks gaan zeggen dat beroep ga ik niet doen want dat is niet uit te houden als ik tot 65 plus moet gaan werken. Dan kom je ontzettend veel mensen tekort in hele belangrijke werkgebieden! Inderdaad kijken naar wat wel nog mogelijk is.
Wat wel lastig is, is waar trek je de grens. Wanneer is een beroep zwaar?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:03

Karl66 schreef:
Wat ik me in deze discussie altijd afvraag is hoe ze het vroeger dan deden? Bijvoorbeeld die bouwvakker die in 1900 geboren is, die op zijn 14e is gaan werken, die tijdens zijn hele leven nooit het woord ARBO heeft gehoord, die op zijn fietsje dagelijks 30 km naar de bouwplaats fietste, zes dagen in de week werkte, 2 vakantiedagen per jaar had, nooit van bouwliften had gehoord, maar wel het cement in zakken van 50 kg aangeleverd kreeg. Die geen electrisch gereedschap had om het werk lichter voor hem te maken. En zo kan je denk ik nog wel even doorgaan. Die mensen werkten gewoon tot hun 65e, omdat ze niet beter wisten (en het geluk hadden dat ondertussen de AOW was ingevoerd, anders hadden ze nog langer doorgewerkt)

Wat is er nu zo anders, dat we nu met z'n allen eigenlijk 60 al te oud vinden om nog volop te kunnen werken?

Ik denk dat onze levensvisie veranderd is.
Ik spreek hierbi over mezelf, maar ik werk om te leven en Leef niet om te werken :) . En je spreekt over vroeger.. maar vroeger was het een uitzondering als je 80/90 wordt. Dan mocht je blij zijn als je 65 haalde. Nu zit het bejaardentehuis vol met deze leeftijden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:14

Maar de vraag is of mensen het aankunnen? Toen blijkbaar wel, waarom nu dan niet meer?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:17

Karl66 schreef:
Maar de vraag is of mensen het aankunnen? Toen blijkbaar wel, waarom nu dan niet meer?

Omdat mensen steeds meer zeuren over alles. :=

Ik denk omdat deze mensen gewoon al aan veel zwaardere omstandigeheden waren gewend.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:43

ziamara dat is bulshit
Tegenwoordig moet alles snel.
Vroeger had je hele andere werkomstandigheden, ander materiaal en tijd in overvloed. Dat wil niet zeggen dat het werk minder zwaar was maar er werd op een hele andere manier gewerkt dan nu.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:47

Gewicht van beton of van stellingbouwmateriaal is niet veranderd in de loop der tijd. Sterker nog, bij stellingmateriaal mochten ze tot een jaar of 10 geleden houten plankten als vloerdelen gebruiken, tegenwoordig alleen maar ijzer. Vloerdeel van 3m weegt bijna 50kg. Maar zoals jaantsje zegt de werkdruk is wel veel hoger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:51

Karl66 schreef:
Die mensen werkten gewoon tot hun 65e, omdat ze niet beter wisten (en het geluk hadden dat ondertussen de AOW was ingevoerd, anders hadden ze nog langer doorgewerkt)

Ik wil natuurlijk geen romantische terugblikken verstoren, maar een deel van die mensen crepeerden van de pijn, een ander deel ging dood (niet per se aan arbeidsgerelateerde klachten maar aan mindere gezondheidszorg), en nog een ander deel leefde in armoe. Vroegah was alles beter?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:51

Bullshit?
Vind ik niet!

Vroeger geen bus, auto, geen arbeidstijdenwet, loon lager, met ergonomie werd geen rekening gehouden.
En hoezo tijd in overvloed? Hadden die mensen kabouters die het huishouden deden?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:59

Ik zou zeggen ga je eerst maar eens verdiepen hoe er vroeger en nu gewerkt wordt.
Mischien dat je dan de verschillen kunt zien.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:01

ahummmmm, ik geef nu toch behoorlijk wat dingen aan?
Waar de mensen vroeger mee hadden te maken.

Dus misschien wil je daar op in gaan? Wat ik bijvoorbeeld nog meer moet weten?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:11

Ik denk dat heel veel mensen niet alleen werken om te leven. In principe kiezen mensen nu vaak voor een beroep. Zeker als het gaat om de hogeropgeleide beroepen. Ik denk dat heel veel mensen met plezier naar hun werk gaan. Werk geeft ook in deze partij veel status. Er zijn veel mensen die werken vanuit ambities. Zo een groot deel van je leven bestaat uit werken, dan hoop ik echt dat je kiest voor iets dat je leuk vind en niet voor het geld. Maargoed, dat terzijde.

Het is eigenlijk heel simpel. We moeten wel een oplossing vinden voor de vergrijzing. Mensen worden nu veel ouder. Natuurlijk zijn er beroepen waarbij die twee jaar echt niet doorgewerkt kan worden maar er zijn ook zoveel beroepen waarbij dat wel makkelijk kan. Als ik zometeen tot mijn 25e doorgeleerd heb, dan kan ik best tot mijn 67 doorwerken. De mate van 'oudheid' is vandaag de dag op 65 zo totaal anders dan de relatieve leeftijd vroeger.