Achtjarige Duitse studie: biologisch niet gezonder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 09:12

Opgelicht zie ik in de zin dat biologisch het imago heeft gezonder te zijn, maar uit deze onderzoeken (het zijn 85 onderzoeken!) blijkt dus dat dit niet zo is.

Berdien

Re: Achtjarige Duitse studie: biologisch niet gezonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:14

Ik denk dat zonder het onderzoek zelf te lezen (en geen samenvatting van de samenvatting van de interpretatie van de samenvatting van iemand) niemand er echt een zinnig woord over kan zeggen. Er worden een aantal getallen genoemd, maar hoe die verder in verhouding staan, welke methode is gebruikt, welk onderzoeksmateriaal etc etc etc dat is niet bekend.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:14

Heb je het zelf weleens geprobeerd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:15

Sja, superwoman, als jij jezelf je hele leven binnen in huis opsluit dan heb je ook minder stress dan wanneer je elke dag naar je werk moet. Wil niet zeggen dat je gelukkiger bent :)
En scharrelkippen zijn geen biologische kippen, die hebben nl nog meer ruimte en kunnen naar buiten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:15

superwoman schreef:
Ze moeten constant op hun hoede zijn en worden regelmatig aangevallen (gepikt) omdat ze met 1000den in een schuur lopen. Daarbij zijn ze kanibalen. Bij ons in de (grote) ren is ook al eens een kip doodgepikt. Toen ik het zag heb ik haar eruit gehaald, maar ondanks dat de schade mee leek te vallen, heeft zij het niet meer gehaald.

Massaproductie is m.i. dan ook een afschuwelijk gegeven als het om dierhouderij gaat. Ik ga wat dat betreft liever een stap verder nog en haal mijn eieren bij een boertje met een tiental vrijlopende kipjes, haal mijn vlees bij een boer die een paar koeien houdt en deze met liefde en verantwoordelijkheid behandelt, etc.

Maar da's wel off topic :D

M.i. is een onderzoek met een termijn van 8 jaar onvoldoende om de lange termijn effecten van biologisch vs. intensief goed in kaart te brengen. Smaak en voldoening zijn belangrijke uitgangspunten als het gaat om voeding en deze worden niet alleen bepaald door het fysieke product zelf!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:16

Tja ik heb het altijd onzin gevonden dat biologisch gedoe. Voor dieren kan ik er nog inkomen, maar de meeste niet-biologische dieren hebben tegenwoordig ook wel een goed leven.

Het enige 'biologisch' wat ik eet, komt uit mijn vaders moestuin. Kopen doe ik niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:18

Heeft wie wat wel eens geprobeerd Upendo?

superwoman

Berdien schreef:
Ik denk dat zonder het onderzoek zelf te lezen (en geen samenvatting van de samenvatting van de interpretatie van de samenvatting van iemand) niemand er echt een zinnig woord over kan zeggen. Er worden een aantal getallen genoemd, maar hoe die verder in verhouding staan, welke methode is gebruikt, welk onderzoeksmateriaal etc etc etc dat is niet bekend.

idd en wie de onderzoeken heeft betaald ;)

Imo zal het zijn voors en tegens hebben (wat je binnen krijgt) maar ik geloof wel dat het voor de natuur beter is dat er geen gif wordt gebruikt.
(maar moet toegeven dat ik op mijn terrein ook gif gebruik, omdat het zó makkelijk is om dan van je onkruid af te komen.. :o )

Abeltje77

LuvdaTossa schreef:
Tja ik heb het altijd onzin gevonden dat biologisch gedoe. Voor dieren kan ik er nog inkomen, maar de meeste niet-biologische dieren hebben tegenwoordig ook wel een goed leven.

Het enige 'biologisch' wat ik eet, komt uit mijn vaders moestuin. Kopen doe ik niet.

Maar hoe kun je dit nu onzin vinden:
0 biologisch
1 vrije uitloop
2 scharrel
3 kooi

Dan is het toch gewoon een feit dat de biologische kipjes het beste leven hebben gehad?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:19

Berdien schreef:
Heeft wie wat wel eens geprobeerd Upendo?

De TS. :)

Ik vraag me af of ze het oplichterij vindt omdat ze dat baseert op het onderzoek of haar eigen ervaringen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 09:26

Oh had je het tegen mij upendo. :)
Ik eet zelf eigenlijk geen biologisch gekochte producten, soms wel eens iets uit eigen tuin. Maar ik baseer dit dus op het imago heeft wat biologisch voedsel heeft: gezonder dan ''gewoon'' en op deze onderzoeken.

Edit: maar misschien is oplichterij ook wel een te sterke term. Ik denk dat misleiding meer op zijn plaats is.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 03-06-10 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:29

8nnemiek schreef:
Sja, superwoman, als jij jezelf je hele leven binnen in huis opsluit dan heb je ook minder stress dan wanneer je elke dag naar je werk moet. Wil niet zeggen dat je gelukkiger bent :)
En scharrelkippen zijn geen biologische kippen, die hebben nl nog meer ruimte en kunnen naar buiten.

de hersens van een kip zijn geen vergelijking met de hersens van een mens!
Daarbij wil jouw voorbereld ook niet zeggen dat je niet gelukkig bent - hangt imo ook af van wat je gewend bent/was.
De leefwijze is ook onder de mensen in 1 land en zeker in meerdere landen erg verschillend - wanneer je wel of niet gelukkig bent of zou zijn is niet een vast gegeven.
Imo gaat het mij erom dat het lijkt alsof ze lekker kunnen scharrelen, terwijl dat niet het geval is.
Btw had ik het dus ook niet over bio-kippen
Laatst bijgewerkt door superwoman op 03-06-10 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:29

Abeltje77 schreef:
LuvdaTossa schreef:

Maar hoe kun je dit nu onzin vinden:
0 biologisch
1 vrije uitloop
2 scharrel
3 kooi

Dan is het toch gewoon een feit dat de biologische kipjes het beste leven hebben gehad?

Biologisch voor dieren kan ik zeker inkomen, zie mijn quote. Het onzingehalte vind ik vooral bij fruit en bij groenten, dat het gezonder zou zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:34

Een stukje van wikipedia:
Citaat:
Hiërarchie en intelligentie
In de groep heerst duidelijk een hiërarchie. Die rangorde wordt ook wel de pikorde genoemd. De plaats die een kip heeft in de pikorde bepaalt wie eten mag, en ook wanneer elke kip mag eten. In een grote groep kippen, of toom zoals dat ook wordt genoemd, kan een kip meer dan 100 soortgenoten herkennen, en weten ze ook de positie die elke kip op 'de ladder' inneemt. Kippen hebben een zeer ingewikkelde hiërarchie en gaan dus ook op een zeer exacte manier met elkaar om. Wetenschappers hebben vastgesteld dat kippen daardoor dus een echte cultuur hebben, net als bij mensen. Kippen zijn heel slimme dieren, en dat moet ook als ze van 100 andere soortgenoten hun posities kunnen onthouden. Kippen kunnen zelfs 'oorzaak en gevolg' relaties begrijpen, en ze zijn zich er ook van bewust. Hun verstandelijke vermogens zijn veel groter dan die van jonge kinderen, want kippen zijn er zich van bewust dat objecten bestaan, zelfs als objecten voor hen verborgen worden gehouden. Dit zijn allemaal dingen die jonge kinderen niet kunnen. Kippen zijn ook tot zelfcontrole of zelfbeheersing in staat, en dat was eerder alleen aangetoond bij mensen en andere mensapen. Dit zijn bewijzen van een goed geheugen en ingewikkelde structuren in de sociale omgang, en dit is te vergelijken met de intelligentie van zoogdieren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kip_(vogel)#Hi.C3.ABrarchie_en_intelligentie

Kippen zijn véél slimmer dan veel mensen denken, superwoman :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:36

Ik begrijp niet dat iemand denkt dat het gebruik van gifstoffen gezonder zou zijn dan het vermijden daarvan..... :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:41

Inderdaad. Ik vraag me dan ook af hoe onafhankelijk dat onderzoek was.. Zou het niet toevallig gesponsord worden door een bedrijf dat niet-biologisch eten verkoopt?
Gif KAN gewoon niet gezonder zijn dan hier en daar een beestje.. En dan las ik nog iets over poep-bacteriën?? Ook onzin, alsof vogels niet poepen op groente met pesticiden :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:48

upendo schreef:
Kom maar even bij ons het verschil proeven tussen ons vlees en het gangbare vlees van de Appie.

Het verschil is toch echt duidelijk. :+

Maar je kan toch niet proeven of iets gezonder is :+ Hooguit of het lekkerder is.

Al moet ik eerlijk bekennen dat ik een gebakken stukje biologische kip niet kan herkennen van een gebakken stukje supermarkt kip :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:54

verootjoo schreef:
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik een gebakken stukje biologische kip niet kan herkennen van een gebakken stukje supermarkt kip :=

Dat is zonde! Want er is echt een heel duidelijk smaakverschil. Het is zelfs zo erg dat ik in restaurants bijna nooit biefstuk meer bestel, omdat die thuis gewoon lekkerder is :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:02

biefstuk vind ik sowieso niet lekker. Ik eet eigenlijk alleen maar kip en vis, en soms wat rundergehakt. Maar ik kan echt geen verschil ontdekken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:11

Dat vind ik echt knap, ik proef het verschil tussen wel- en niet biologisch meteen. :j

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:17

Ik ben vegetarisch. Maar toen ik nog wel vlees at proefde ik het verschil echt wel! Ik hoor het ook in mijn omgeving waar steeds meer mensen over stappen tot het enkel eten van biologisch vlees. Ook koop ik voor de rest gezien ook zo veel mogelijk biologische producten. Nou heb ik er nog nooit over na gedacht dat dat gezonder zou zijn. Ik vind het gewoon beter voor het milieu. Bij vlees vraag ik het me trouwens wel af... Je hebt toch ook industrievlees waar veel hormonen in zitten? Dat lijkt me niet gezond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:24

In de tijd dat ik nog vlees at bestond er volgens mij nog niet eens bio vlees :') Dus ik zou t verschil niet weten qua smaak. Maar het gaat mij ook meer om t dierenwelzijn. Daarom ben ik sowieso vegetariër geworden, niet omdat ik t niet lekker vond :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:25

Chubby schreef:
Ik begrijp niet dat iemand denkt dat het gebruik van gifstoffen gezonder zou zijn dan het vermijden daarvan..... :o

Omdat wij gewend zijn aan perfecte oranje sinaasappeltjes enz. Of ze geverfd zijn of niet :+

Ik heb het wel vaker gelezen, dit soort onderzoeken, maar ik vind het maar raar.
Hoe kan het nou niet gezonder zijn :? Heel veel groenten zijn snel gekweekt en je hoort alleen maar om je heen dat ze daardoor belangrijke mineralen enzo missen.
En al die pesticiden enz.

Daarbij, hebben ze bij 'gezond' ook gekeken naar het totaalplaatje?
Het lijkt mij een stuk gezonder voor de hele moeder aarde als wij overgaan op biologisch.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:26

Het probleem wat er is als mesnen biologisch en niet biologisch vergelijken, is dat mensen vergeten dat biologisch van de biologische slager zowieso een andere qualiteit is dan vlees van de supermarkt, omdat supermarkt per defenitie andere qualiteit is.
Als je wil vergelijken, vergelijk dan biologisch vlees van de slager, met "gewoon" vlees van een gewone slager.
En vergelijk biologisch brood van een biologiusche bakker, met vers brood van een gewone bakker, niet met het 50 cent brood van de jumbo of AH.
Dat goedkoop vlees en brood etc uit de super van lagere qualiteit is, lijkt me niet zo raar... Dat is immers "fabrieks" voedsel. (verwerkt in de fabriek)

Bovendien is bv biologisch vlees vaak van een ander ras dan standaard vlees, omdat er andere eisen aan de dieren worden gestelt qua wat ze voor temperaturen kunnen hebben enzo. En ja, verschillende soorten varkens, hebben ook verschillende samenstellingen qua vlees, en smaken dus ook verschillend. Dat is meer ras technisch dan biologisch.
Zodra je goed voltijd vlees (dieren die langzamer zijn gegroeit dan in de gangbare veeteelt) vergelijkt met biologisch vlees, kun je een vergelijking maken vind ik.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:47

@ Ranna: Dat vraag ik me inderdaad ook af, wie dat betaald heeft :j

@ Berdien: Ik eet ook echt geen gewone supermarkt eieren. Bah :P Thuis hebben we wat kippen rondlopen, die leggen veel lekkerdere eitjes. Omdat ik op kamers zit, koop ik altijd bio eitjes bij de AH.

@ LuvdaTossa: De meeste niet-bio dieren een goed leven? Volgens mij mag je je daar nog wel eens wat beter in gaan verdiepen dan :=