Stem jij primair voor eigenbelang of belang samenleving?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jezelf of de samenleving?!

Mezelf
45 (38%)
Samenleving
61 (52%)
Anders, namelijk..
10 (8%)

Totaal aantal stemmen: 116

Krips

Re: Stem jij primair voor eigenbelang of belang samenleving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:54

Goede besluiten hoeven niet altijd voor mij op de korte termijn positief te zijn. Misschien moet ik wel meer betalen als we meer gaan investeren in een beter milieu. Toch stel ik het milieu dan voorop. Ook voor de volgende generaties. Ook snap ik wel dat niemand graag nog twee jaar langer doorwerkt. Maar ik denk dat het beter is voor Nederland als we dat wel doen. Als het goed gaat met de samenleving gaat het goed met mij. Als je kiest met het idee wat het beste voor de samenleving is is dat uit eindelijk ook het beste voor jezelf. Maar je moet, denk ik, ook niet bang zijn om soms een keuze te maken die op het eerste gezicht in de korte toekomst negatieve dingen met zich meebrengt. Maar uiteindelijk zal het beter zijn voor de gehele samenleving. Wanneer partijen alleen staan voor individuele belangen en niet voor het algemeen belang en ook de volgende generaties zal de politiek uiteen klappen. Wat leuk is is niet altijd het beste. Bovendien zijn er te veel tegengestelde belangen dat nooit iedereen zijn zin kan krijgen. Het is immers geven en nemen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:41

Ik stem voor samenleving.
Als dat goed gaat heb ik het ook goed.
Persoonlijk ben ik tegen de verhoging van de AOW leeftijd.
Zolang de werkloosheid zo hoog is en de jeugd niet aan de bak komt heeft dit alleen tot gevolg dat er nog meer mensen in de bijstand komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:18

Urielle schreef:
Ik heb gekozen voor 'anders'.
Ik stemde nl. om een bepaalde balans te proberen te creëren. Als ik verwachtte dat er veel links gestemd werd, stemde ik rechts en vice versa, om te hopen dat mijn stem er mede voor zorgde dat we geen extremen kregen :+

Ik zit even te denken, is dat zinnig dan... :P ? Want het enige wat je er mee bereikt als je op een partij stemt die niet in de coalitie komt (en als er een hele rechtse partij in de coalitie komt is de kans niet zo groot dat er ook een hele linkse partij inkomt) dat je stem eigenlijk een verloren stem is... Want verder wordt er niets meer mee gedaan toch?

Of denk ik nu helemaal verkeerd :P ?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 00:52

Ik denk dat ik voor mezelf stem, maar ook voor de samenleving. Ik stem niet bij deze poll, omdat ik er zelf nog niet helemaal uit ben waarom ik stem. Ik vind zelf dat iedereen zijn of haar stem moet gebruiken als er gestemd gaat worden. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:07

Voor de samenleving. Als voorbeeld; voor mezelf is het beter als de hypotheekrente aftrek blijft zoals het is (is toch veel geld dat ze iedere maand op mijn bankrekening storten :D). Maar ik begrijp wel dat het voor de gehele economie beter is als we daar nog eens goed naar kijken. Dus ik stem op een partij die aangeeft de hypotheekrente-aftrek te willen hervormen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:22

Iedereen maakt déél uit van de samenleving... :)

Eigenbelang en belang van de samenleving vind ik in elk geval hetzelfde, ik wordt er namelijk niet gelukkiger op door te leven in een samenleving waar een groot deel ongelukkig is. :)

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 00:51

Me Myself and I

Stem waar je zelf op 't moment het meeste baat bij hebt. Ben je oud wil je betere zorg dan kies je daarvoor, ben je student kies je voor een beter studenten leven. In mijn ogen logisch..
En ik studeer niet alleen, dus als alle studenten erop vooruit gaan is dat toch ook een gedeelte van de samenleving?

Verder ben ik een politiekenoob en hou ik me er niet mee bezig :D

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 02:40

Heino schreef:
Snap ik, maar het was een voorbeeld :)
Ook wat milieu betreft snap ik niet dat mensen op bepaalde partijen stemmen, bvb CDA.

Da's een vreemde redenatie Heino... Het CDA doet onder het kopje rentmeesterschap meer aan het milieu dan veel andere partijen, maar dat zal dan wel jouw beeld van het CDA zijn.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 02:43

jaantsje schreef:
Zolang de werkloosheid zo hoog is en de jeugd niet aan de bak komt heeft dit alleen tot gevolg dat er nog meer mensen in de bijstand komen.

Een eventuele verhoging van de AOW-leeftijd start pas over een x aantal jaren, wanneer de vergrijzing de overhand neemt en er tegenover heel veel ouderen, maar een paar werkende jongeren staan. Je moet dat dus niet zien in het licht van de jeugdwerkloosheid op dit moment.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:10

Urielle schreef:
Ik heb gekozen voor 'anders'.
Ik stemde nl. om een bepaalde balans te proberen te creëren. Als ik verwachtte dat er veel links gestemd werd, stemde ik rechts en vice versa, om te hopen dat mijn stem er mede voor zorgde dat we geen extremen kregen :+

Ik ook. :)
Strategisch stemmen. :j En dat ben ik vandaag ook weer van plan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:25

Mijn denken is, men kan niet hopla rechts hopla rechts stemmen, maar dat is mijn opvatting.
Mijn mening is men staat achter een politieke richting niet kort voor de verkiezingen, dan smijten ze allemaal parolen eruit om popiejopie te zijn, nee men moet het naar mijn mening op de lange termijn kijken.
En dan vergelijkt men de partijen en streept de pro´s en de anti´s tegen elkaar af.
Zelf ben ik links, maar weet dat tijdens economisch moeilijke jaren men beter een iets rechts gekleurde regering kan hebben.
Rechts is conservatief, dus behoudend ook qua uitgaven. Links in progressief dus vooruitstrevend maar kost meer geld. Misschien eenvoudig uitgedrukt maar zo denk ik daarover.
Het belangrijkste is dat ze niet gaan bezuinigen op de kleine man die meer gaan belasten, wat nu gebeurt in Duitsland waar de zg arbeidslose en sociaal ontvangers gekort worden, dat in niet gerecht.
En hier hebben ze een Rechtsregering van FDP (VVD) en CDU/CSU (CDA), hoop dat zo´n samenstelling niet in Nederland gebeurt, maar ik heb mijn stem al uitgebracht. (Briefstemmer buitenland)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:32

Consort schreef:
jaantsje schreef:

Een eventuele verhoging van de AOW-leeftijd start pas over een x aantal jaren, wanneer de vergrijzing de overhand neemt en er tegenover heel veel ouderen, maar een paar werkende jongeren staan. Je moet dat dus niet zien in het licht van de jeugdwerkloosheid op dit moment.

Als ik zie hoeveel mensen niet eens de leeftijd halen van 65 jaar geloof ik er geen snars van dat de gemiddelde leeftijd hoger wordt.
Daarbij komt dat de werkeloosheid hoog is voor jong en oud, laat ze dat eerst maar eens oplossen voordat ze andere regeltjes uitvinden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:35

Ik stem voor de samenleving, ik ben deze keer van mijn "eigen" partij afgestapt, en heb op een andere partij gestemd.

Ik denk vooral dat nederland baat heeft bij een stabiele regering.
En met dat gegeven in mijn achterhoofd heb ik gestemd.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:53

Ik stem denk ik toch voornamelijk voor mezelf :j

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:08

Samenleving, want als je alleen maar in je eigen belang stemt dan verandert er weinig.
Aangezien niemand terug wil naar minder... maar als er aan de andere kant van de wereld nog steeds mensen dood gaan van de honger en iedereen denkt alleen maar aan zichzelf dan is het einde snel nabij en vind ik je niet erg bewust.

Daarom stem ik op partijen die het hele wereldbeeld in hun programma meenemen en dan voornamelijk op gebied van milieu, want de wereld is van ons allemaal en wij maken er een puinhoop van.
En dat wisselt met mijn gevoel wat ik erbij heb elke keer als we moeten stemmen. (SP, Groen Links, Partij voor de Dieren, Partij voor Mens en Spirit)
Mensen die niet gaan stemmen vind ik overigens erg dom en mogen niet klagen of commentaar hebben, want wij hebben hier een stem en kunnen verandering aanbrengen.
In sommige landen wordt je nog vermoord om je eigen mening en dat vind ik ronduit verschrikkelijk.

Als je dan niet weet waarop je moet stemmen, moet je je er meer in verdiepen of je stem ongeldig laten verklaren, maar niet heen gaan en je stem naar de grootste partij laten gaan is pure gemakzucht en echt oerdom!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:10

In België heb je zelfs een stemplicht geloof ik, dat vind ik ergens ook wel weer goed :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:13

Dat zouden ze hier ook in moeten voeren. :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:20

Mwoah ik twijfel, want ik weet niet of het mensen ook dwingt zich te verdiepen in politiek, waardoor je misschien meer onzinstemmen krijgt..

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:23

ik stem natuurlijk ook een beetje in het belang van mezelf. bijv. ik heb op sp gestemd, want zij willen de studiebeurs laten zoals hij nu is, en dat is voor mij natuurlijk een belangrijk punt, want ik ga over 3 maanden studeren, en zonder de studiebeurs kan ik niet studeren. dat kunnen wij gewoonweg niet betalen. bepaalde dingen zou ik wel anders willen zien, zoals de aow-leeftijd. maar alle partijen hebben wel iets, dus de keuze is altijd moeilijk. ik hoor wel welke partij nu uiteindelijk heeft gewonnen, en ik hoop dat er nu eindelijk fatsoenlijk beleid word gehouden. ik vind het gewoon belangrijk hoe ze met de natuur, milieu en de dieren en de economie om zullen gaan.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:24

Ja, dat is ook wel weer zo, maar toch...
Al is het alleen maar om je stem niet naar de grootste partij te laten gaan.

Ik werk trouwens in de biologische dynamische agrarische sector en daarvan zou je denken dat die mensen die daar werken erg bewust over de dingen nadenken, maar die gaan gewoon niet allemaal stemmen en daar kan ik me zo kwaad om maken!!! :(
Ik vind dat zo oerdom, dan ben je al een wereldverbeteraar die anders in het leven staat en over het algemeen iets meer bewust zijn van wat er in de wereld speelt, maar gaan stemmen ho maar! |o
Hoe serieus moet je ze dan nemen?
Maar wel op zijn tijd flink afgeven op het systeem met alle regeltjes!
Stelletje amateurs!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:26

Ik snap ook niet echt waarom mensen niet gaan stemmen. Dat je het niet weet ok, maar da's dan toch een ideaal moment om blanco te stemmen? Om aan te geven dat je het niet met de bestaande partijen eens bent?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:28

Precies!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:29

't zal de regen wel zijn :P

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:32

Hahahaha! :')

Zoiets inderdaad.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 03:12

Niet stemmen vind ik stom. Ik heb er geen andere woorden voor.