Overpopulatie en Geboortebeperking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:05

Dat moet veranderen men moet niet gaan betalen voor een wees want je geeft het liefde/onderdak en school/opleiding, dat kost aardig wat gewoon net als je eigen kinderen.

teveel mannen in china, dat krijg je ervan als je vrouwen minder belangrijk vind, logisch, zorg er dan voor dat vrouwen en mannen evenbelangrijk zijn, zodat bij de geboorte niets uitmaakt wat er geboren wordt, want let wel mannen alleen is incompleet, zonder vrouw is er geen kinderen te krijgen, zonder vrouw geen normale sex, en noem maar op.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:14

Toen we nog wat dichter bij de apen stonden en geen huizen, zorg, sociaal stelsel etc. hadden, leefden we gewoon veel korter.
Baby's met afwijking en ouderen die niet meer met de groep meekonden werden achtergelaten en we waren veel kwetsbaarder voor natuurrampen en roofdieren.
Toen overleefden alleen de allersterksten.

Nu beschermen we alles en iedereen, kijk eens naar mensen om je heen, wie daarvan zouden kunnen overleven in de oertijd?
De mens is ook zwakker geworden, stond er van de week geen onderzoek in de krant waar uit kwam dat de middelbare scholieren van nu minder sterk zijn dan die van pakweg 40 jaar terug?

In de moerassen van Florida is een graf ontdekt van een kind van ongeveer 12 jaar met het syndroom van Down.
Het kind heeft geloof ik 6000 jaar voor Christus geleefd (weet dit niet zeker) en is het eerste bewijs dat mensen zo'n kind met zich meenamen en verzorgden.
Daarvoor werden zulke kinderen achter gelaten om te sterven.
Dus ergens rond die tijd is de mens voor de zwakkeren gaan zorgen met alle risico's voor de groep van dien.

En eigenlijk zie je dat nu ook, de groep (samenleving) is wat groter, maar we gaan momenteel haast kopje onder aan kosten voor ouderen en zieken.
Ziektenkosten rijzen de pan uit, uitkeringen zijn niet aan te slepen en steeds meer zwakkeren sluiten zich aan.
Met die laatsten bedoel ik inderdaad buitenlanders op zoek naar een beter leven, maar die hier aangekomen vaak wel de 'zwakkeren' in de samenleving vormen. Door taal en cultuurverschillen kunnen ze niet meteen een bijdrage voor de groep (samenleving) vormen dmv werken en belastingafdracht, maar we geven ze wel de zorg.
Door financiële tekorten (hongersnood) zullen we uiteindelijk aan elkaar ten onder gaan.

De oplossing zou zijn om de zorg, zowel medisch als de uitkeringen af te schaffen, maar echt humaan is dat niet te noemen, totaal not done.

We strijden tegen ziektes en rampen, maar uiteindelijk gaan we juist aan onze eigen behulpzaamheid ten onder.
Die behulpzaamheid doen we geeneens meer bewust, het is opgelegd in de vorm van belastingen en wetten, wat de groep (samenleving) in stand houdt.
Je leest dagelijks meer gevallen van agressie in de krant, het lijkt steeds gekker te worden wat mensen elkaar aan doen.
Maar zet eens 10 paarden in een paddock, met 10 bakken voer.
En haal elke dag 1 bak voer weg en kijk na een week eens naar het gedrag van die paarden.

Kijk naar de oertijd waar de mens als groep een gigantische oppervlakte had en zich slechts 5 uur per dag inspande om te jagen en eten in te slaan en de rest van de tijd kon relaxen, geen stress en geen druk.
En kijk eens hoe we nu leven, gezinnen op elkaar gestapeld in flats, lange werkdagen, veel plichten en druk.
In de oertijd leefden we misschien wel korter, maar we hadden wel de ruimte en tijd.

Maar ik geloof niet dat we er aan toe zijn om de samenleving terug te geven aan de natuur :n

Grapjasjes12

Re: Overpopulatie en Geboortebeperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:19

Tantjeuh heeft een erg goed punt, daar had ik aan moeten denken :o
Misschien maar iedereen op z'n 50ste de pijp uitlaten gaan dan maar? :o?
Nee, ik denk niet dat aan dit probleem een mouw valt te passen. Er zijn zoveel problemen die het met zich meebrengt en veel problemen zullen pas naar voren komen als het in werking zou worden gesteld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:19

Ik denk niet dat adoptie een goede vervanger is. Rationeel wel, maar de meeste ouders krijgen toch kinderen uit ordinaire voortplantingsdrang dus emotioneel gaat het niet altijd op. Ik ben zelf op het punt van bevallen van nummer 2, wil ook graag een nummer 3 nog denk ik, maar met kinderen van andere mensen heb ik helemaal niks (sorry :o )
Was ik onvruchtbaar geweest dan was er absoluut geen kind geadopteerd, dat is niet van mij en daar heb ik niks mee.

Ik zie kinderen krijgen ook als een biologisch recht en zolang je je kinderen kunt onderhouden, zie ik niet waarom je iemand zou verbieden. Ik vind het weer anders liggen in landen waar kinderen creperen omdat de ouders ze niet te eten kunnen geven maar wel ongestoord doorfokken.

Wat ik van het thema IVF moet vinden vind ik moeilijk omdat ik ook de emotionele kant ken van lang niet zwanger worden (ben wel natuurlijk zwanger geworden maar duurde lang, en het verdriet daarover was intenser dan welk verdriet tot dusver ook. Dus je raakt blijkbaar echt iets heel fundamenteels, anders doet het niet zo'n zeer).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:29

Ik ben niet zo voor geboortebeperking, maar wél een voorstander van euthenasie als de oude of zieke mensen niet meer willen leven en zelf een aand willen maken aan hun leven.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:52

De spanning tussen overbevolking enerzijds en te weinig sociale zekerheid door de vergrijzing vind ik ook heel interessant.
Maar, is het reeel om te verwachten dat de jongere mensen de ouderen onderhouden terwijl er straks voor beiden te weinig eten is?
Problematisch.
Adopteren is een ander punt wat ik wel goed vind. Maar, zelfs al zouden alle wezen geadopteerd worden, dan nog hou je een meerderheid die uiteindelijk toch wel voor overbevolking zorgt.
Chinezen zijn vaak door hun sociaal-economische omstandigheden gedwongen te kiezen voor een jongetje.
Geen zoon, geen geld later. Dat heeft weer te maken met de jongeren die de ouderen moeten onderhouden. Natuurlijk speelt de waarde (of gebrek aan waarde) van meisjes in de Chinese cultuur ook een rol. Dat gebrek aan waarde is trouwens niet alleen maar afhankelijk van de toekomstige verzorgende rol van de jongetjes.
Moelijk, maar wel interessant vraagstuk al zeg ik het zelf. :-)

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:55

Ik denk zelf dat je eigenlijk niet op een goede en eerlijke manier geboortebeperking in kunt stellen. Want als je dit doet dan vergrijzen we nog verder dan we nu toch al doen. Daarnaast vind ik zeggen van als je niet via de natuurlijke weg zwanger kunt raken dan maar niet erg kort door de bocht.

Tja terug naar de natuur gaat hem gewoon niet meer worden, want hoe ver moet je dan gaan of juist niet? Je kunt niet willekeurig gaan zeggen van met a gaan we terug naar de natuur en met b mogen alle nieuwe dingen wel gebruikt worden. Dat is erg krom. Dus als men dan zou gaan zeggen van als je niet natuurlijk zwanger kunt worden dan niet. Dan moeten ze ook het lef hebben om te zeggen dat dingen zoals vruchtwaterpuncties, genetische onderzoeken en ik weet niet wat voor de geboorte van een kind ook niet meer mogen. En dan vooral die onderzoeken waarbij het gaat om te kijken welke afwijkingen een kind zal kunnen hebben, zoals bijvoorbeeld het syndroom van Down. Dat is ook tegen de natuur in. Moeten we deze mensen dan maar geen kans meer geven? Dat is het principe van terug naar de natuur en tegelijkertijd ook niet. Op deze manier ban je dit uit, maar nooit zal een gehele samenleving perfect kunnen zijn en dat moet je ook niet willen. Want dat is het meest onnatuurlijke wat je kunt hebben. Natuurlijk is survival of the fittest niet perfectie, want dat bestaat over het algemeen (vrijwel) niet.

Eigenlijk is het gewoon een hele lastige kwestie, want aan de ene kant wordt de aarde te vol. Maar aan de andere kant zijn er hier ook weer meer kinderen nodig. Eigenlijk zou de oplossing dus vrij simpel kunnen zijn: De kinderen voor een deel uit de overbevolkte streken halen waar ze tekort aan eten, onderwijs en huisvesting hebben en naar de westerse wereld brengen. Maarja ik zie zelf wel in dat wij niet de kinderen van andere mensen weg kunnen en mogen halen. En er zijn mensen die het mooie aan een kind vinden dat het van hunzelf is en dat is dan niet meer.

edit: Trouwens niet elk land op de wereld is overbevolkt, maar mensen hebben de neiging om zich in steden te vestigen. In Nederland zie je dit ook steeds meer, de noordelijke provincies en dan vooral de dorpjes stromen leeg. Mensen gaan allemaal in de steden wonen, waar ze in flats bovenop elkaar komen. Terwijl er elders ruimte genoeg is, is het niet in dit land dat is het wel ergens anders. Maarja deze overpopulatie is dus vooral te weiten aan het feit dat er al bijna 17 miljoen mensen in een kippenlandje als Nederland gaan wonen...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:30

Met terug gaan naar de natuur bedoel ik dus alles he.
Dus als je niet zwanger kunt worden heb je pech en als je het wel kunt worden moet je maar afwachten, geen echo's, puncties, kraamverpleegsters etc.
En als het kind niet gezond ter wereld komt heeft het pech gehad.
Bloed de moeder tijdens de bevalling leeg, ook pech gehad.

Het zou verschrikkelijk onmenselijk zijn, maar wel natuurlijk.
Hoewel, alle kennis en middelen die de mens heeft opgedaan zijn ook natuurlijk.
De mens is zich gaan ontwikkelen tot wat ze nu is.
Maar dreigt nu aan het eigen succes ten onder te gaan.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:32

_Rhiannon_ schreef:
Met terug gaan naar de natuur bedoel ik dus alles he.
Dus als je niet zwanger kunt worden heb je pech en als je het wel kunt worden moet je maar afwachten, geen echo's, puncties, kraamverpleegsters etc.
En als het kind niet gezond ter wereld komt heeft het pech gehad.
Bloed de moeder tijdens de bevalling leeg, ook pech gehad.

Het zou verschrikkelijk onmenselijk zijn, maar wel natuurlijk.
Hoewel, alle kennis en middelen die de mens heeft opgedaan zijn ook natuurlijk.
De mens is zich gaan ontwikkelen tot wat ze nu is.
Maar dreigt nu aan het eigen succes ten onder te gaan.

Dat is ook denk ik wat er uiteindelijk gaat gebeuren ooit. De vraag is denk ik alleen hoe lang dat nog gaat duren en ik denk en ik hoop dat dat nog een flinke poos op zich laat wachten :o

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:34

Ragdollcat schreef:
Oh ja, daar zeg je iets belangrijks, veel worden kunstmatig zwanger gemaakt er zijn tegenwoordig zoveel mensen onvruchtbaar en of moeilijk zwanger kunnen raken, misschien was dat wel de natuurlijke (vriendelijke) oplossing van de moeder natuur, om ervoor te zorgen dat er vanzelf minder mensen geboren worden zodat er niet teveel mensen komen, maar helaas die vrouwen doen er alles aan om zwanger te worden en daardoor is er ook onderzoek naar gedaan in de medische wereld om die vrouwen ook een kans te geven, zelfs 50+ vrouwen worden geholpen zwanger te laten worden, bah.

Tja he, misschien hard wat ik hier neerzet maar het is wel de waarheid, ik ken best veel vrouwen die moeilijk zwanger raken en of niet lukte via de natuurlijke weg en dus gaan ze raak spuiten en ziekenhuis in en ziekenhuis uit en dat terwijl ze al 1 kind hebben maar nee ze willen er nog meer.

Ik snap dat eerlijk gezegd niet. Wees blij met wat je hebt en ga leuke dingen doen ipv de ellendige medische molen in te gaan met veel tranen om mislukte bevruchtingen enzo.

Daarbij komt ook nog dat als je kunstmaatig zwanger gemaakt wordt, je ook een veel grote kan hebt op een 2,3,4,5,6,7 of zelfs 8 ling :wow: tja, zo groeit de populatie van de mens idd snel!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:40

LadyGrace schreef:
Daarbij komt ook nog dat als je kunstmaatig zwanger gemaakt wordt, je ook een veel grote kan hebt op een 2,3,4,5,6,7 of zelfs 8 ling :wow: tja, zo groeit de populatie van de mens idd snel!

Dat zou wel mooi zijn, een geselecteerde groep om de 2 jaar er 7 a 8 laten krijgen en al die vrouwen die dat willen kunnen dan gewoon carrière maken :D :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:40

Rihannon: ik ben het eens met alles wat je zegt.

Mensen dreigen aan het eigen succes ten onder te gaan is ook waar.

Probleem is gewoon mensen zijn slim en in staat dingen te ontwikkelen en uit te vinden en door te gaan met verbeteringen, waren we als dieren dan was het misschien niet zo erg geworden. We zijn ook emotioneel, kunnen geen familielid missen zelfs niet als ze te oud zijn en of gehandicapt zijn, enzovoort en blijven voor ze zorgen en alles wat erbij hoort, ipv dat alleen de sterksten het overleven in de natuur, daardoor onstaan er overschot aan alles, of te weinig aan iets.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:42

Tja het is een moeilijk en beladen onderwerp, en er is uiteraard geen pasklare oplossing voor het probleem.
Kijk om je heen en lees de kranten, overal oorlog, overstromingen, orkanen, ziekteuitbraken enz enz.
De natuur probeert er van alles aan te doen maar wij zijn haar elke keer weer te slim af, we vinden elke keer weer medicijnen tegen ziekten, we redden alles en houden iedereen in leven, ongeacht de prognose van de persoon,we verzinnen technieken om iedere vrouw maar aan kinderen te helpen, zelfs al mogelijk als je 50 en ouder bent, we verstevigen dijken, bouwen tornadoproof huizen, kortom we zijn ons aan 't ingraven en Moeder natuur verzint iedere keer weer een nieuwe ziekte of een ramp, waar we dan weer een oplossing voor vinden.
Het is natuurlijk te gek, wij putten met z'n allen de aarde uit en eens komt het ons duur te staan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:47

Dat de mens als soort ten onder gaat is al verschrikkelijk, maar als je ziet wat we met ons meenemen de afgrond in en wat we al over de rand van die afgrond gejaagd hebben.
Iemand nog dodo's gezien de laatste tijd?
Hoeveel hectare regenwoud is er omgegaan vandaag?
Is dat olie-lek al dicht?

Maar onderschat moeder Natuur niet, ze spuugde pas nog wat aswolkjes uit en daar staan we dan met al onze kennis en ego's, gestrand op Schiphol :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:48

De vraag is wanneer het ons duur komt te staan.

Dat is het probleem met dat we kunnen denken/handelen en emoties hebben, dus alles houden we in stand en of overleven we heel veel dingen, door onze vindingrijkheid en slimheid.

Soms zeg ik weleens dat moeder aarde een mens nooit zo perfect had moeten ontwerpen, want een diersoort dat een mens heet helpt de hele wereld/aarde in de vernieling.

Als we niet zo kundig en slim en zelfredzaam zijn met z'n allen, dan waren we niet met zoveel geweest: onvruchtbaar of verminderd vruchtbaar, natuurrampen, overlijden aan ziekten, ongelukken etc.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-05-10 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:49

_Rhiannon_ schreef:
Maar onderschat moeder Natuur niet, ze spuugde pas nog wat aswolkjes uit en daar staan we dan met al onze kennis en ego's, gestrand op Schiphol :D

Ik geloof ook wel in de kracht van de natuur ja... Zullen ook nog wel wat meer grote oorlogen komen en overstromingen enzo...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:52

Oorlog is feitelijk ook een natuurlijk iets, de strijd om te overleven, een oerinstinct om jouw groep veilig te stellen ten koste van een andere groep.
En o.a. religie is een goed excuus om dit oergedag 'goed' te praten.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:53

Cheveyo schreef:
was er 'vroeger' niet een 'natuurlijke' selectie door wel/niet vruchtbaarheid van mannen/vrouwen?

Vandaag de dag zijn er heel wat kundige handelingen om zwangerschap toch mogelijk te maken maar vroeger had je die niet.

was dat vandaag de dag nog maar zo, die natuurlijke selecite....dan was ik niet zwanger geworden ;)(aangezien ex-lief nou niet bepaald "gezond" cq "normaal" is)

in china hebben ze toch zo'n regeling 1 kind per gezin?
waarom zo'n regeling niet wereldwijd, max 2 kinderen per gezin?
ik hoorde laatst van iemand, die zwanger is van 2e kindje, dat als dit geen meisje is er heus nog wel een 3e komt...
tja, je hebt niet alles voor het zeggen natuurlijk.
ik geloof ook dat we misschien te ver gaan in de medische wereld, maar ja, dan komen er weer emotie's om de hoek kijken en wil je zelf ook niet dat je kind/pa/ma/zus/broer aan een simpel griepje overlijd(mixicaanse griep bijv)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:55

Ja precies we zijn te emotioneel en houden erg veel van familieleden, in de natuur gaat dat heel anders.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:58

Ragdollcat schreef:
Ja precies we zijn te emotioneel en houden erg veel van familieleden, in de natuur gaat dat heel anders.

Olifanten rouwen ook en meerdere dieren beschermen hun zwakkeren.
Alleen laten ze dat sneller los, omdat de groep verder moet.
Daarbij bouwen ze ook geen ziekenhuizen en zetten ze ook geen belastingstelsel op...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:58

Ik vind ergens ook dat er de technologische vooruitgang geremd moet worden. L*llig gezegd, als we niet weten van de mogelijkheid om oma te redden door een bepaalde ingreep, leggen we ons gewoon bij de situatie neer.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:00

Maar is die technologische vooruitgang ergens ook niet de natuur?
De natuur heeft ons toch dat denkvermogen en de intelligentie gegeven om ons te ontwikkelen tot wat we nu zijn?

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:05

nou, die verwachting kunnen ze maken, maar het zou me niks verbazen als de gemiddelde leeftijd van de mens ook hard naar beneden keldert.
Die ene ziekte zorgt er al zo sterk voor dat er al een hoop lieve mensen zo snel van deze aardbodem moeten verdwijnen... dat kan wel eens grote vormen aannemen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:07

_Rhiannon_ schreef:
Maar is die technologische vooruitgang ergens ook niet de natuur?
De natuur heeft ons toch dat denkvermogen en de intelligentie gegeven om ons te ontwikkelen tot wat we nu zijn?

Hmmm punt, maar ik denk dat we er in doorslaan :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:08

Ik denk dat de moeder natuur van alles proberen, eerst de natuurrampen en besmettelijke ziektes en later onvruchtbaar of verminderd vruchtbaar en later mogelijk net wan Arvanti zegt dat de leeftijd omlaag gaan.

Overal op de wereld is er wel ergens oorlog, natuurrampen, ziekten, honger dus elke dag sterven er al mensen maar er komen er ook weer nieuwe mensen bij.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-05-10 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt