Drie jaar en dan al naar school

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:05

ik vind het absurd kinderen moeten gewoon eerst kind kunnen zijn, vier jaar is vroeg zat..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:05

wemkelover schreef:
Maar in het artikel staat dus, dat ze wel minimaal 5 ochtende naar school moet. Lijkt mij teveel van het goede, lijkt mij veel te vermoeiend voor zon kind. 2 A 3 x lijkt mij beter. En dan bijvoorbeel maandag wel en dinsdag niet, woensdag dan wel weer ect.

Wat is het verschil tussen 5 ochtenden in de week naar de kleuterschool tov van 5 hele dagen naar een kinderdagverblijf waar meer aan oppassen dan opvoeden word gedaan? Doe mij dan die kleuterschool maar! (Om over het financiele aspect maar niet te spreken).

In Belgie is het idd al jaren zo. Nadat een kennis van ons is gescheiden is zijn ex met hun dochter van 2,5/3 naar Belgie getogen en die is er alleen maar op vooruit gegaan.

Een leus uit de jaren 50 zou wat mij betreft wel weer wat meer naar voren gehaald mogen worden: rust, reinheid, regelmaat. Noem me ouderwets, maar in mijn optiek is dat waar een kind het meeste aan heeft.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:11

MamboBeach schreef:
Sorry hoor, maar je hebt ze 'maar' 4 jaar thuis. Ze kunnen lang genoeg naar school. Ik wil graag nog van mijn kinderen genieten. Het is tegenwoordig ook al heel hip om je kind met 2 jaar naar peuterspeelzaal te doen. Ik wil dat gewoon niet, dat druist tegen mijn gevoel in.

Met 2 jaar vond ik mijn jochie ook echt te jong. Hij moet wel een beetje kunnen duidelijk maken wat er is en een beetje geduld hebben om in en kring te zitten enzo. Hij is met 2 jaar en 9 maanden voor het eerst gegaan, en dat vond ik echt vroeg genoeg :j

xKatleentjex schreef:
En hoe doe je dat dan als ze niét naar zo'n opvang gaan? Blijven jullie als moeders dan thuis voor de kinderen?

Ik heb een baan uitgezocht waarbij ik mijn eigen werktijden kan indelen en een groot deel thuis kan doen.

frescoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:12

xKatleentjex schreef:
Hoe wordt het nu eigenlijk over het algemeen gedaan in Nederland? Gaan kleuters naar een peuterspeelzaal dan, of blijven ze grotendeels thuis ofzo?

Mijn vriend en ik werken beide 4 dagen (en zijn dus 1 dag thuis), 1 dag komen opa en oma oppassen en mijn dochter gaat 2 dagen naar het KDV. Ze gaat niet naar de peuterspeelzaal, dat vind ik onzin (voor haar dan, omdat ze al 2 dagen met andere kinderen speelt).
Volgens mij gebeurt het zelden dat ouders hun kinderen 5 dagen naar het KDV doen. Ik ken er een paar die 4 dagen gaan, over het algemeen is het 2 of 3 dagen volgens mij.

Vanaf 4 gaan ze naar school, en dan noem ik het eigenlijk pas kleuters..........

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:37

xKatleentjex schreef:
Hier is wel niet verplicht, maar het zou in principe een erg goede zaak zijn voor allochtone kinderen als tenminste het laatste kleuterklasje verplicht zou zijn. Allochtone ouders hebben immers vaak wél de neiging om hun kinderen zolang het mag gewoon thuis te houden en in hun moedertaal op te voeden, waardoor het helaas heel vaak voorkomt dat kinderen eens ze naar het studiejaar gaan, geen letter Nederlands kunnen en dus, hoe intelligent ze misschien wel zijn, bij voorbaat een gigantische leerachterstand opbouwen. Daar is men zover ik weet dus ook al aan het denken hier in België.

Vanaf 2010-2011 geldt de regel dat leerlingen in het eerste leerjaar van het lager onderwijs één jaar Nederlandstalig onderwijs achter de rug moeten hebben. Die beslissing is er vorig jaar of het jaar ervoor al doorgekomen geloof ik. Mooie regeling vind ik dat!

Allesinds, ik vind het een mooie regeling, algemeen. Voor de ontwikkeling van kinderen is het het best als ze hun eerste levensjaar met hun ouders doorbrengen, ideaal dus als moeder/vader zeker een jaar thuis blijft. Daarna is een goede en pedagogische kinderopvang voor kinderen veel beter (voor hun ontwikkeling), dan thuis te blijven. Kinderen van drie jaar zijn normaal echt wel klaar om naar de kleuterschool te gaan. Het probleem dat nu speelt is dat kinderen met een heel verschillende basisachtergrond aan het basisonderwijs starten en er door die start gewoon al heel wat kinderen achterblijven. Die achterstand, opgelopen in die kleuterjaren, is gewoon nietmeer in te halen. Kinderen die in een (kans)arm/anderstalig/laagopgeleid gezin wonen, waarvan de ouders niet gaan werken, die nooit een pedagogische omgeving van kortbij gezien hebben, starten vaak gewoon met een achterstand. Kleuteronderwijs is perfect om die basisachtergrond te compenseren, zodat ieder kind met min of meer gelijke kansen aan zijn schoolcarriere kan starten..

Allesinds, de literatuur (en het onderzoek) van de deense socioloog Esping-Andersen is hier heel interessant!

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:08

M'n moeder heeft mij pas naar school gebracht toen ik 4.5 was, tijd genoeg lijkt me.

"vriendin" van mij doet haar kindje al vanaf z'n 2de naar school zodat ze vrije tijd heeft. :(:)

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:13

Hier in duitsland is het ook mogelijk om je kind vanaf haar derde naar "kindergarten "te doen, geheel vrijwillig. Helaas was de groep van mijn dochtertje vol en viel ze net buiten de boot anders had ik het zeker gedaan. Haar vriendinnetje zit nu ook op "kindergarten" vijf ochtenden van 8 tot 12 en vindt dit helemaal geweldig. Dus ik vind het wel een goed idee zolang het maar vrijwillig is en er ook naar het kind zelf gekeken wordt of deze er al wel aan toe is.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:50

MamboBeach schreef:
Sorry hoor, maar je hebt ze 'maar' 4 jaar thuis. Ze kunnen lang genoeg naar school. Ik wil graag nog van mijn kinderen genieten. Het is tegenwoordig ook al heel hip om je kind met 2 jaar naar peuterspeelzaal te doen. Ik wil dat gewoon niet, dat druist tegen mijn gevoel in.

helemaal mee eens! hoe ver moeten we gaan..laat ze alsjeblieft gewoon nog even peuter zijn zeg :( ze moeten vanaf hun 4e jaar al zoveel :n

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:00

Falona schreef:
wemkelover schreef:
Maar in het artikel staat dus, dat ze wel minimaal 5 ochtende naar school moet. Lijkt mij teveel van het goede, lijkt mij veel te vermoeiend voor zon kind. 2 A 3 x lijkt mij beter. En dan bijvoorbeel maandag wel en dinsdag niet, woensdag dan wel weer ect.

Wat is het verschil tussen 5 ochtenden in de week naar de kleuterschool tov van 5 hele dagen naar een kinderdagverblijf waar meer aan oppassen dan opvoeden word gedaan? Doe mij dan die kleuterschool maar! (Om over het financiele aspect maar niet te spreken).

In Belgie is het idd al jaren zo. Nadat een kennis van ons is gescheiden is zijn ex met hun dochter van 2,5/3 naar Belgie getogen en die is er alleen maar op vooruit gegaan.

Een leus uit de jaren 50 zou wat mij betreft wel weer wat meer naar voren gehaald mogen worden: rust, reinheid, regelmaat. Noem me ouderwets, maar in mijn optiek is dat waar een kind het meeste aan heeft.

Wie zegt dat ik met kinderdag verblijf eens ben.
Het zou mijn keuze neit zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:57

Nienke89 schreef:

Op zich hoeft het verschil tussen school of KDV niet groot te zijn. Maar ik snap niet helemaal hoe je ze vrijwillig minimaal 5 ochtenden per week kunt sturen. Het lijkt mij dat het sturen een bepaalde mate van verplichting inhoudt, en het aangeven van een minimum aantal ochtenden ook.

Ik zou er trouwens niet tegen zijn als medewerkers op het kdv meer pedagogisch/didactische basis meekrijgen (dat is niet vervelend bedoeld, maar de invalshoek van een kdv is heel anders dan van het (kleuter)onderwijs) maar het hoort m.i. eigenlijk ook niet op de pabo thuis, die groep wordt toch te groot. Dus maar weer de kleuterschool invoeren met personeel dat vooral geschoold is op 3- tot 6-jarigen?

RoodZonnetje

Re: Drie jaar en dan al naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:01

Hmm ik vraag me af wat het voordeel voor de kinderen hier van is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:04

ik denk dat school in dit geval niet ernstig af zal wijken van een creche :D :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:05

Mijn dochter gaat ook sinds haar derde en ze vindt het hartstikke leuk, maar ik moet zeggen dat het echt enorm veel van haar vergt. De tijden dat ze thuis is moet ze eigenlijk continu slapen om weer te recupereren. Van mij zou de grens in Belgie omhoog mogen naar 4 jaar of nog liever: wel opvang aanbieden aan ouders die hun kinderen liever nog een jaartje thuishouden.
Op het KDV was veel meer ruimte voor rust en om te slapen, op school moet ze mee in het stramien.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:15

In Finland begint de leerplicht pas bij 7 jaar. En toch zijn ze met 12 jaar het verste van heel Europa.

Maar goed, de praktijk is in Finland iets anders dan in Nederland. Een moeder heeft eerst 1 jaar zwangerschapsverlof (na drie maanden mag dat ook de vader zijn). dat kan opgerekt worden tot 3 jaar (laatste 2 jaar onbetaald) verlof. De ouders krijgen van de meeste gemeentes wel een extra tegemoetkoming (200 Euro per maand) als de kinderen niet naar de creche gebracht worden. Maar vanaf 3 jaar is 90% van de kinderen wel in de creche, met de 6 jaar gaan ze dan naar een soort "voorschool" en met de 7 jaar gaan ze dan naar de basisschool. O ja, de creche kost 200 Euro in de maand in Finland.

een lage leeftijd voor leerplicht heeft vooral als grootste voordeel dat de ouders niet meer hoeven te betalen voor de de tijd dat ze op school zijn (helaas zijn werkdagen nog langer dan schooldagen, dus extra kosten komen er altijd)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:30

De kleuterschool :D
Geweldige tijd was dat, lekker veel spelen, altijd feest :)
Ik vind het een goed idee en absurd dat bij jullie kinderen pas vanaf 5jaar ofzo naar school moeten.
Bij ons in de kleuterschool werd er een begin gemaakt met schrijven en rekenen zodat we niet volledig onvoorbereid aankwamen in het eerste leerjaar. Ook werd er veel gedanst/ geturnd en vooral geknutseld.
Het is een superfijn initiatief voor die kinderen en ook handig voor de ouders.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:37

Mijn kleine meid gaat al vanaf haar twee en half naar school in Belgie. Geweldig vind ze het, lekker spelen met andere kinderen en spelenderwijs leren ze op schooltje ook heel erg veel.
Ze ging in het begin halve dagen naar school maar al gauw ging ze hele dagen omdat ze dat zelf wou. Ze zit er nu een jaar op school en heeft het er prima naar haar zin.
Zoveel verschillende dingen dat ze er doen en leuke uitstapjes.
Zwemmen doen ze vanaf 4 jaar en elke donderdag en vrijdag ochtend turnen met de turnjuf. Ik zie als ik naar andere kindjes kijk die nog niet op school zitten dat mijn dochter spelenderwijs al zo'n grote voorsprong heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:38

Schuur_ schreef:
Ik vind het een goed idee en absurd dat bij jullie kinderen pas vanaf 5jaar ofzo naar school moeten.

Ik vind dat wel goed: een heel klein gebiedje dat nog over is waarbij je als ouder wat flexibiliteit hebt in wat goed voor je kind is. Kinderen mogen naar school vanaf 4 en de meesten doen het ook. Alleen voor sommige kinderen is het op 4 jaar gewoon nog erg vroeg en zijn ze er nog niet helemaal aan toe. Bovendien houdt het in dat je wat flexibeler bent en ook nog eens wat leuke dingen kunt doen met het kind binnen schooltijd. Vanaf 5 moet het en moet je dus ook verplicht de uren maken.

Beginnen met rekenen en lezen op 4-jarige leeftijd is erg vroeg, de meesten zijn er nog niet klaar voor. Wel worden er in de onderbouw veel voorbereidend-lezen en voorbereidend-rekenen-oefeningen gedaan (tellen, klankspelletjes).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:51

Ik ben ook op mijn 3de of vanaf mijn 2,5 naar de kleurterschool gegaan en ben er nu 37. Absoluut geen nadeel van ondervonden hoor. Wel moeten kindjes die vanaf hun 2,5 gaan al zindelijk zijn zodat de kleurterjuf geen veredelde oppasser wordt maar zich kan concentreren op de ontwikkeling van de kinderen en dat gaat inderdaad erg spelenderwijs. Voor veel kinderen is het een oplossing zodat ze veel meer discipline leren en regelmaat krijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:53

Mijn neefje van 3 ging ook al een paar dagen in de week naar school en heeft toen ook nog groep 1 overgeslagen, hij is gewoon ontzettend slim en moet bezig gehouden worden anders gaat hij herrie schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:55

ik vind dat een kind best kind mag zijn tot en met zijn 3e zonder schoolverplichtingen etc, en 4 jaar vind ik een prima leeftijd voor naar school gaan. Ik ken mensen en die doen hun dochtertje van 3 naar een schooltje voor 2 a 3 uur per dag en dan 3 dagen in de week. Dat vind ik prima. Maar echt leerplichtig. Nee dat gaat me toch te ver.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:09

Ik vind het een beetje triest als je een kind naar school moet gaan doen voor discipline en regelmaat en 'om ze bezig te houden'. Waarom zouden ouders geen discipline, regelmaat en geestelijke uitdaging kunnen bieden?
Mijn dochter is ook met sprongen vooruit gegaan qua kennis en vaardigheden sinds ze op school zit hoor, begrijp me niet verkeerd. Ze leren heel veel van elkaar. Maar ik vind het ontzettend zielig dat ze daarvoor een dag of 3 a 4 per week zo ontzettend moe en bijna overspannen is. Die gaat dus volgend jaar ingeschreven worden voor halve dagen en mama wordt huisvrouw. School moet nu nog geen must zijn, maar iets voor de kindjes die het aankunnen voor hele dagen en die dat leuk vinden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:10

Als je hierbij op mijn neefje doelt; mijn neefje is gewoon een herrieschopper, mijn tante had in die tijd een burn out en kon dus gewoon écht niet veel hebben en niet veel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 00:12

Hannah_Menno schreef:
Als je hierbij op mijn neefje doelt; mijn neefje is gewoon een herrieschopper, mijn tante had in die tijd een burn out en kon dus gewoon écht niet veel hebben en niet veel doen.

Dan lijkt het me ook wel fijn als je je kind even naar een schooltje kan brengen voor een paar uur. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 00:26

Het is gewoon per kind en gezin anders, dus men moet niet oordelen of alles over 1 kam scheren, denk ik.

Ik ben van de zomer en ging na de grote vakantie met 4 jaar naar de kleuterschool, maar heb de hele boel bij elkaar geschreeuwd. Hing altijd al aan mijn moeders been.

Mijn zoon zou nooit naar de creche gaan, maar toen hij 1 was hebben we hem toch anar de creche gebracht. Hij vond het hartstikke leuk en we hadden ook een hele mooie creche. Hij ging eerst 2 dagen en later 3.

Toen hij 3,5 was zo een beetje begon hij zelf te zien dat kinderen die groot waren naar school gingen en wilde hij ook. Op een gegeven moment gingen we kijken en daarna mocht ie wennen. toen vond hij zichzelf echt te groot voo de creche en wilde hij ook gaan leren.

Op de kleuterschool hadden ze een regel dat groep 1 niet uit de kast van groep 2 een puzzel mocht pakken bv. Wat heb je dan aan gemengde groepen? Hij was er erg boos over en toen daar iedereen overspannen was is hij naar een andere school gegaan.

Nooit problemen met hem gehad. Hij doet het nu in de 1e ook prima. Elk kind is anders en je moet goed naar je kind kijken en luisteren.
Maar ook naar jezelf. School is een hele leuke tijd met uitdagingen en vrienden etc.
Als we zelf vastgeroest zitten in onze opvattingen waarmee we zijn grootgebracht of die je vaak om je heen hoort, vorm je geen eigen mening ben ik bang en kijk je soms niet objectief naar een situatie.

School valt juist heel erg mee. was ik maar langer op school gebleven, dat is leuker dan werken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:26

Hannah_Menno schreef:

Nee, niet specifiek jouw neefje, maar in het algemeen.
Ik vind dat soort redenen geen reden om elk kind op drie jaar leerplicht op te gaan dringen. Ik vind het wel goed dat er vrije keuze is, en voor sommige kinderen is het ook echt goed, die zijn er echt aan toe al, maar zeker niet voor alle kleintjes.