Wie moet zich aanpassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:05

We zijn met zijn allen maar een klein landje en we hebben járenlang iedereen, in het land en buiten het land, proberen te helpen. Voor miljárden. Gezien de economische omstandigheden, de enge voorstellen die bepaalde regeringsmensen doen, vind ik dat het een keertje op is. We hebben erg ons best gedaan maar het is gewoon óp. Het kán gewoon niet meer. We kunnen het niet meer ophoesten. Ons land kan nog net aan (nou ja, eigenlijk helemaal niet, maar de boel is nog niet ingeklapt…) voor zichzelf zorgen dus laat staan dat we nog zoveel voor anderen kunnen blijven doen. Hoe graag we ook met zijn allen zouden willen; het houdt nu gewoon echt een keertje op.
Dus ja, maatregelen zijn wel degelijk nodig, en hard ook….

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:09

Urielle schreef:
Rendel schreef:
Ja en wie betaalt die taalcursus? Hier in nederland betalen de overheid dat, dus wij, de belastingbetalers

Wil je ze nou laten inburgeren of niet? :+
Er gaat wel meer belastinggeld naar dingen waar ikzelf geen gebruik van maak.
Nog sterker: ik lig in het ziekenhuis hier in Belgie, dat wordt vergoed door de ziekenfondsverzekering waarvoor ik een zeer lage premie betaal en waar dus zeker geld van de Belgen naartoe gaat, en aangezien ik in Nederland werkte heb ik hier nog nooit een cent belasting betaald :x
Zet me de grens over :Y)

ja, ze moeten inburgeren! Maar niet van ons geld :P Je wilt zelf hier komen wonen, dus dan ook zelf voor de kosten opdraaien van de inburgering, ze krijgen te veel hier. Een oom van mij heeft gewerkt met allochtonen. Ze kregen een mooi huis toegewezen, helemaal ingericht en was de tv te klein, dan werd er een grotere tv neergezet. Zo gaat het echt in Nederland, das toch niet leuk

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:10

Imago01 schreef:
We zijn met zijn allen maar een klein landje en we hebben járenlang iedereen, in het land en buiten het land, proberen te helpen. Voor miljárden. Gezien de economische omstandigheden, de enge voorstellen die bepaalde regeringsmensen doen, vind ik dat het een keertje op is. We hebben erg ons best gedaan maar het is gewoon óp. Het kán gewoon niet meer. We kunnen het niet meer ophoesten. Ons land kan nog net aan (nou ja, eigenlijk helemaal niet, maar de boel is nog niet ingeklapt…) voor zichzelf zorgen dus laat staan dat we nog zoveel voor anderen kunnen blijven doen. Hoe graag we ook met zijn allen zouden willen; het houdt nu gewoon echt een keertje op.
Dus ja, maatregelen zijn wel degelijk nodig, en hard ook….

Ben alleen bang dat daar niets van terecht gaat komen

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:11

Ik vind dat mensen zich zeer zeker aan moeten passen als ze naar Nederland komen, ze komen hier toch ook voor een beter leven neem ik aan?
Oke, maar dan moet je daar ook wel wat voor doen.
Als wij in het buitenland alles maar gaan doen wat we hier doen worden we potverdorie neergeknalt, nee dat is respectvol.

Ze krijgen hier veels te veel, en bovendien krijgen ze alles veel te makkelijk.
Moskeeen en al die onzin hoeven er hier van mij niet meer bij te komen, het is sowiezo al belachelijk dat Nederland niet meer op Nederland lijkt.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:14

Rendel schreef:
ja, ze moeten inburgeren! Maar niet van ons geld :P Je wilt zelf hier komen wonen, dus dan ook zelf voor de kosten opdraaien van de inburgering, ze krijgen te veel hier. Een oom van mij heeft gewerkt met allochtonen. Ze kregen een mooi huis toegewezen, helemaal ingericht en was de tv te klein, dan werd er een grotere tv neergezet. Zo gaat het echt in Nederland, das toch niet leuk

Dat laatste wat je noemt vind ik ook onnodige zaken. Dat geld zou van mij naar de zorg en het onderwijs mogen want daar komt veel te kort.

Maar ik begrijp wel dat het land waar die mensen vandaan komen (zeker wanneer het over vluchtelingen gaat) geen talencursus gaat financieren voor vertrekkende inwoners, en gezien de internationale inkomensverschillen kun je denk ik ook niet redelijkerwijze verwachten dat mensen alle kosten zelf ophoesten. Dus dan ga je een keuze moeten maken: betaal ik mee om mensen een taalcursus te laten volgen of accepteer ik dat er een heleboel mensen hier wonen die de taal niet machtig zijn en deze ook niet gaan worden, aangezien je voor werk toch ook jezelf een beetje moet kunnen redden qua communicatie. :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:22

Citaat:
ja, ze moeten inburgeren! Maar niet van ons geld Je wilt zelf hier komen wonen, dus dan ook zelf voor de kosten opdraaien van de inburgering, ze krijgen te veel hier. Een oom van mij heeft gewerkt met allochtonen. Ze kregen een mooi huis toegewezen, helemaal ingericht en was de tv te klein, dan werd er een grotere tv neergezet. Zo gaat het echt in Nederland, das toch niet leuk

Precíes…en zo wacht ik dus al 4 jaar op een ander huis en ik betaal alles zelf en voor alles ook de volle mep… Ik krijg helemaal niets gesponsord of gedoneerd etc. Maahaaar genoeg hypotheek om een huis van te kopen, krijg ik ook niet. Als alleenstaande word je dan in Nl. ook al enorm gediscrimineerd!!!

samloes

Re: Wie moet zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:27

en dan ook nog lekker de hypotheekrente aftrek willen afschaffen en de huur hoger maken

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:28

Huur hoger maken slaat echt nergens op, het is nog niet duur zat hier zeker. ;(

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:32

Ik vind dat zij zich moeten aanpassen qua taal. Geloof moet ieder voor zich weten, zolang ze ons maar niet raar gaan aankijken als wij wat anders geloven of helemaal niets. Ik vind over het algemeen dat vooral de jongere generaties (en dan met name jongens) erg veel praatjes krijgen. Dan heb ik echt zoiets van; Doe even normaal wees blij dat je hier mag wonen! :+

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:57

Ik denk dat niemand het ermee oneens is dat iemand die hier komt zich moet aanpassen.
Belangrijker is de vraag in hoeverre en op wat voor manier.
In Nederland heerst vrijheid van godsdienst, ik vind het dan ook volkomen normaal dat mensen een moskee kunnen oprichten en bezoeken hier en hun eigen manier van leven tot op zekere hoogte behouden, ZOLANG ze anderen daardoor geen last bezorgen en in de maatschappij mee kunnen draaien. Gedwongen assimilatie tactieken hebben in het verleden nog nooit gewerkt en zullen dat ook nooit doen. Het enige wat ervan kan komen is haat, segregatie en opstand.

En wat nog belangrijker is, denkt iemand er wel eens over na hoe de situaties liggen voor allochtonen.
Wat in Nederland is gebeurd is dat we te veel banen en te weinig mensen hadden en daarom goedkope krachten in het buitenland gingen ronselen voor de rotbaantjes die nu vrij waren. Onder voorwendselen (die veelal vals bleken te zijn) van werk en voorspoed hebben die mensen huis en haard verlaten omdat wij geen zin meer hadden om onze eigen plee te schrobben om het cru te zeggen.
Aangezien de verzuiling nog maar net aan het afbrokkelen was heeft de overheid geen enkele poging gedaan om deze mensen die we zo hard nodig hadden in te laten burgeren. Als katholiek hoefde je ook niet met een protestant te praten aangezien je je eigen winkels, verenigingen, kerken etc. had, dus waarom zou je een immigrant de taal moeten leren?! Dikke fout van onze eigen overheid.
Vervolgens ging het iets minder met de economie en dan kun je drie keer raden wie er de dupe van waren (en nog steeds zijn, gezien de enorme discriminatie bij sollicitaties). Uiteraard de allochtoon. Ook het ronselen van mensen veel te laat gestopt, toen er eigenlijk al geen mensen meer nodig waren. Weer een fout van de overheid om niet in te grijpen.
Nu moet opeens iedereen zijn eigen taalcursus gaan betalen, terwijl ze hier niet bepaald gekomen zijn met een zak geld op hun rug en na de economische neergang ook geen enkele kans gekregen hebben om hier een normaal bestaan op te bouwen.

Daarnaast is de houding van de autochtoon niet bepaald bevorderlijk. Als jij in een land binnenkomt en het eerste wat men doet is op je achterhoofd spugen en je laten merken dat je voor hen net zoveel betekend als de kauwgom onder hun schoen is het niet zo vreemd dat men zich wend tot landgenoten, die hen wel begrijpen en zich terug trekken in hun eigen kringen. Niet zo vreemd dat een aantal van hen zo teleurgesteld zijn dat ze zich af vragen waarom ze in godsnaam hun best zouden doen voor een maatschappij die hen zo heeft behandeld en nog steeds behandeld. Dit is een negatieve spiraal die almaar rond blijft gaan op deze manier.

Nee mensen, de bal ligt bij ons, na alle fouten die 'wij' hebben begaan. We zouden ons moeten schamen voor hoe we met anderen zijn omgegaan. Respect en medewerking komt van twee kanten. We hebben er in het verleden al een handje van gehad om anderen uit te buiten, en zodra het ons beter uitkwam hen te laten zitten met de oliebol die wij veroorzaakt hebben. Het wordt eens tijd dat we onze eigen verantwoordelijkheid nemen. Ik ben dus absoluut voor meer aanpassing, maar die aanpassing kan je alleen verwachten als je mensen daartoe ook de kansen geeft.

Dit is mijn mening en veel mensen zullen er kritiek op hebben, maar ik vind dat veel te weinig mensen er uberhaupt over nadenken hoe de situatie vanuit de andere kant gezien is...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:05

Een moskee oprichten, prima, maar moeten wij als nederlanders hier dan ook verplicht van "meegenieten"? Dacht het niet.
In vele Islamitische landen wordt je al vermoord als je een ander geloof hebt dus waarom moeten die moskees zo overdreven aanwezig zijn, inclusief het geluid wat er geproduceerd wordt via luidsprekers.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:10

Heb zelf nog nooit last gehad van de moskee om de hoek, maar als ze overlast veroorzaken ben ik het ermee eens dat dat aangepakt mag worden. Maar laat dan ook die klotekerken stil zijn in plaats van elk half uur, dag en nacht iedereen wakker bellen met hun valse klokkenspel.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:26

Dat over het inzetten als goedkope arbeidskrachten is in mijn ogen napraten van een allochtoon die dit ooit eens bedacht heeft. Hetzelfde als altijd maar smijten met de term discriminatie. De inheemse Nl. bevolking werkte namelijk gewoon sámen met deze allochtonen die onder die valse voorwendselen naar Nl. waren gehaald. Tja, die mensen moesten toch ingewerkt worden hè? Turken en NL haalden samen het vuilnis op. En mijn pa stond samen met deze Turken gewoon in de Hoogovens te werken! Tekorten aan werknemers waren er vanwege de gevolgen en weder opbouw na de oorlog. Wederopbouw die Nl. zelf al grotendeels hadden opgezet en tsja, toen een tekort aan krachten omdat Nl. mannen waren gestorven in de oorlog! Vechtend voor het vaderland…Vervolgens de Nl. mannen die uitgezonden werden voor alweer de volgende oorlog.
Die valse voorwendselen kan ik me weinig bij indenken…ze krijgen immers toch alles?! Zelfs hun familie mocht overkomen!

En tuurlijk worden er mensen uitgebuit. Walgelijk, kijk maar eens naar Poolse werknemers in Nl. heden ten dage. Schandálig, dan moet je je echt schamen. En ook dát moet aangepakt worden.

Maar dan nog. Tuurlijk is dat verleden en dat mogen we niet vergeten maar er moet wel degelijk wat gaan gebeuren, hoe je het ook draait. Doorgaan zoals we gewend zijn, miljarden doneren aan het buitenland, miljarden spenderen aan immigranten, deze huisvesten etc. Het kán gewoon niet meer. We kunnen gewoon niet meer voor deze mensen zorgen, hoe open wij als volk ook (moeten) zijn….de pot is gewoon leeg.
Misschien over tig jaar weer, als we Nl. weer erboven op hebben…als Europa weer werkt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:53

Nederland is zo rijk omdat we de gasbel hebben, maar vooral ook omdat wij eeuwenlang andere volken hebben uitgebuit. Als we nou gewoon eens stoppen met ontwikkelingshulp en die landen die we uitgebuit hebben volledig terugbetalen (inclusief de rente die ons onze welvaart heeft opgeleverd) Dan zijn die landen in één klap welvarend genoeg om ontwikkelingsgeld te gaan betalen en kunnen wij dat opeens krijgen, omdat wij dan spontaan een ontwikkelingsland geworden zijn.
Wat de vrijheid van godsdienst betreft, de basis van het moderne Nederland is de tachtigjarige oorlog, wij hebben toen 80 jaar gevochten voor onze eigen godsdiensvrijheid. Daarmee is het juist een heel belangrijk onderdeel van ons culturele erfgoed geworden. Als er één ding is wat tegen onze eigen cultuur indruist, dan is het wel het verbieden van moskeeën en de afschaffing van godsdienstvrijheid. Misschien is het juist wel een goed idee om iedereen die zich zo afkeert van de basis van onze cultuur terug te sturen naar het land waar zijn of haar verre voorvaderen vandaan kwamen.
En een laatste geschiedkundig feitje, de meeste nederlandse mannen die tijdens de tweede wereldoorlog omgekomen zijn, waren joodse nederlanders. Wij waren namelijk veel beter in het meewerken met de duitsers dan in het bevechten en daarbij sneuvelen tegen de duitsers.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:55

Marloez schreef:
Ik vind dat zij zich moeten aanpassen qua taal. Geloof moet ieder voor zich weten, zolang ze ons maar niet raar gaan aankijken als wij wat anders geloven of helemaal niets. Ik vind over het algemeen dat vooral de jongere generaties (en dan met name jongens) erg veel praatjes krijgen. Dan heb ik echt zoiets van; Doe even normaal wees blij dat je hier mag wonen! :+

Tja.... maar zijn dat nog buitenlanders te noemen? Het is vaak de derde generatie waar jij het over hebt. Die zijn niet eens meer allochtoon, want vaak zijn hun beide ouders in Nederland geboren als tweede generatie.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:30

In welke zin moeten wij ons dan zozeer aanpassen aan de islamitische mens? Ik heb niet het gevoel ook maar iets te moeten inleveren, eerlijk gezegd.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:33

Chris schreef:
Mensen die naar Nederland komen moeten zich aanpassen ja, maar het is geven en nemen vind ik :). Als mensen hier open staan voor veranderingen en nieuwe culturen is het voor nieuwkomers ook makkelijker om hun plekje te vinden.

wij geven toch ons landje of zeg ik iets stoms... :o

enne vergis ik me of waren het de turken die de klote baandjes kwamen doen hier in nl.....ik krab ff op me hoofd.......me hersen pan kraakt ervan na alles geleen te hebben.

we hebben het niet over toen der tijd maar nu....ik vind de personen die nu nog naar nl komen zich aan moeten passen tjee....hoe vaak maak ik niet mee dat ze me bellen en niet eens normaal nl kunnen praten...probeer daar maar eens zaken mee te doen.
geloof ag dat boeit me verder niet...maar eerlijk ik vind het ook onaangenaam om borka te dragen....ook vind ik het vreemd een hoofddoekje maar goed dat is mijn mening.
val me maar aan hoor......no problem....mijne mening.
Laatst bijgewerkt door frangelica op 25-05-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:42

Ik vind niet dat mensen die vanuit een ander land in een nieuw land gaan wonen, de cultuur van hun nieuwe land MOETEN overnemen. Iedereen is wat mij betreft helemaal vrij om zelf te bepalen hoe hij / zij wilt leven, wat hij / zij wilt geloven enz. enz.

Wel vind ik dat je, als je in een ander land gaat wonen, je best moet gaan doen om mee te kunnen komen met de maatschappij. Voorbeelden zijn de taal leren en mengen met de autochtonen (dus bijvoorbeeld niet alle mensen van Turkse komaf met z'n allen in 1 straat / wijk / flattencomplex / whatever).

Ieder mens bepaalt zelf hoe die gelukkig wordt, als samenleving kun je niet eisen van nieuwkomers dat zij op dezelfde manier gaan leven als jij. Elkaar respecteren; leven en laten leven.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:53

Degene die in een ander land gaat wonen zal zich moeten aanpassen. Of dat nu iemand is die in Nederland komt wonen of een Nederlander die in een ander land gaat wonen.

Ik vind niet dat je jouw geloof en of cultuur moet aanpassen.
Als jij thuis in jouw eigen taal wilt spreken of jouw geloof wilt blijven houden, daar is niets mis mee.

Wel vind ik het not done om ik noem maar een voorbeeld:
Je staat in een supermarkt bij de kassa af te rekenen in bv Nederland en je bent daar samen met jouw vriendin en je staat samen lekker te beppen in jouw moedertaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:58

Ik sluit me helemaal aan bij bellona_K.

Als ik ergens een hekel aan heb, is het woordje MOET, ik moet helemaal niets en een ander hoeft van mij ook helemaal niets.
Vrijheid, blijheid.
Ik heb niet het gevoel dat ik me moet aanpassen aan de moslims (want hier gaat dit topic natuurlijk over).
En tot hoever moeten zij zich aanpassen aan ons?
Klompen dragen en het Wilhelmus zingen?
Als mensen Nederlands praten en werken, vind ik dat genoeg en als ze thuis hun "eigen taal praten, eten wat ze lekker vinden/gewend zijn en naar de Moskee gaan, prima.

En waarom wonen er in sommige straten/wijken alleen nog maar mensen van buitenlandse komaf? Omdat de Nederlanders zijn vertrokken.

Ik heb sinds een paar dagen nieuwe overburen. Pakistanen, de man werkt, het is een koophuis, het ziet er allemaal keurig uit.
Hij kwam zich vanavond voorstellen met een leuk plantje voor alle buren, dat vond ik hartstikke leuk.
Hij loopt keurig in een net pak, maar als hij thuis komt, dan zie ik hem zo'n tuniek met wijde broek aantrekken, prima toch. Ik heb daar geen last van.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:05

Ik ben ook van mening dat zij zich horen aan te passen. Vooral de taal. Ik kan me er echt behoorlijk aan ergeren als ik geen fatsoenlijk gesprek kan voeren met iemand.
Vandaag nog, ik werk bij de Mac en stond met de headset bestellingen op te nemen. Ik kreeg opeens een buitenlander (ik heb nog steeds geen flauw idee welk land) en ik verstond er geen barst van! Ik heb 4 keer gevraagd of hij het wilde herhalen, en toen hem vriendelijk verzocht om even door te rijden naar het raam, waar hij vervolgens helemaal lyrisch op me werd omdat ik hem niet kon verstaan met zijn wanne be engels/nederlands/pools? Nou sorry hoor, maar daar word ik lichtelijk prikkelbaar van... :D Hij deed niet eens zijn best om zichzelf verstaanbaar te maken.
Nu zeg ik niet dat ze allemaal hetzelfde zijn, maar já, ik vind dat ze zich (in ieder geval voor een groot gedeelte) aan moeten passen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:06

Miracle,
Misschien was het een tourist?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:11

Electra63 schreef:
Miracle,
Misschien was het een tourist?

Denk het niet, aangezien hij een Nederlands kenteken had.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:56

Karl66 schreef:
Nederland is zo rijk omdat we de gasbel hebben, maar vooral ook omdat wij eeuwenlang andere volken hebben uitgebuit. Als we nou gewoon eens stoppen met ontwikkelingshulp en die landen die we uitgebuit hebben volledig terugbetalen (inclusief de rente die ons onze welvaart heeft opgeleverd) Dan zijn die landen in één klap welvarend genoeg om ontwikkelingsgeld te gaan betalen en kunnen wij dat opeens krijgen, omdat wij dan spontaan een ontwikkelingsland geworden zijn.
Wat de vrijheid van godsdienst betreft, de basis van het moderne Nederland is de tachtigjarige oorlog, wij hebben toen 80 jaar gevochten voor onze eigen godsdiensvrijheid. Daarmee is het juist een heel belangrijk onderdeel van ons culturele erfgoed geworden. Als er één ding is wat tegen onze eigen cultuur indruist, dan is het wel het verbieden van moskeeën en de afschaffing van godsdienstvrijheid. Misschien is het juist wel een goed idee om iedereen die zich zo afkeert van de basis van onze cultuur terug te sturen naar het land waar zijn of haar verre voorvaderen vandaan kwamen.
En een laatste geschiedkundig feitje, de meeste nederlandse mannen die tijdens de tweede wereldoorlog omgekomen zijn, waren joodse nederlanders. Wij waren namelijk veel beter in het meewerken met de duitsers dan in het bevechten en daarbij sneuvelen tegen de duitsers.

In hoeverre wil je over het verleden blijven praten, als hetgeen wat nu belangrijk is, juist de toekomst is?

Richten op het heden en de toekomst lijken me belangrijker.

Als ieder land nog even moet gaan compenseren, dan moeten ook alle Amerikanen uit het land rotten (hmmm….hahaha), alle families uitgezocht worden en iedereen weer terugsturen naar waar het oorspronkelijk woonde.

Feit blijft nog steeds dat wij de middelen echt niet (meer) hebben om ook nog voor anderen te zorgen; in Nl. heerst al armoede genoeg!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:49

Wij zijn één van de welvarendste landen van de wereld. Armoede? In Afrika, daar heerst armoede! We moeten onszelf eens flink achter de oren krabben en goed kijken naar wat we allemaal hebben in dit land. Als je daar eens objectief naar zou kijken dan zou er eindelijk een einde komen aan het geklaag en pessimisme. Zelfs de laagste inkomens hebben een breedbeeldtelevisie. Natuurlijk is er in Nederland ook een klein gedeelte dat in armoede leeft, maar dat is zo klein en niet te vergelijken met derde wereldslanden. Wat Karl zegt ben ik het helemaal mee eens. Je kunt pas verder in de toekomst als je naar het verleden kijkt. En de uitputting van het oosten gebeurd nog steeds! En de kolonisatie is nog niet zo lang geleden hoor.