Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:30

kehdra schreef:
Als ik niet genoeg verdien, krijg ik ook niet aangevuld, moet ik maar extra werken, dat ik dan geen tijd voor mijn paard heb kijkt ook niemand naar om, ook het stalgeld word door de gemeente niet vergoed.

Da's geen vergelijking, jou paarden hebben (hoe belangrijk jij ze ook vindt) geen maatschappelijk belang.

nobel1 schreef:
Mijn moeder werkte ook Fulltime.
Dat deed ze al voor mijn geboorte en daarna dus ook.
In principe wilde ze terug naar 24 upw,maar mijn vader overleed op mijn 2e en er moest geld in het la'tje komen.
Na school ging ik dus altijd fijn naar Opa en Oma en ik heb nergens last van gehad hoor.
Ik heb zelfs respect voor mijn moeder dat ze na de dood van mijn vader er alles aan gedaan heeft om voldoende geld binnen te krijgen.

Dat vind ik nog wel een groot verschil. Als opa en oma het fijn vinden om 5 dagen na schooltijd voor hun kleinkinderen te zorgen is dat prima, dat is (meestal) ook een fijne rustige plek waar een kind volle aandacht kan krijgen. Bij een bso zit je met een wisselende groep leidsters en kinderen en dat is 5 dagen per week na schooltijd best heel heftig voor een kleuter.

Er zou beter mogelijk moeten zijn om werken en zorg te combineren. Als je van 9 tot 3 zou kunnen werken als moeder of vader en overblijven geen 2 euro per kind per keer kost zoals op sommige plekken maakt het alles zoveel makkelijker.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:39

Ik vind het raar om als titel Nederland op zijn best te voeren.
Ze mag dankbaar zijn dat ze in Nederland woont, in Amerika zou ze op straat zonder enige cent terecht komen.

tinkert

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:44

Waar is de papa in dit verhaal? Allimentatie?, ook al ben je gescheiden blijf je wel samen de verantwoordelijkheid houden voor de kinderen dus co-ouderschap en laat pa ook zijn verantwoordelijkheid nemen! Dan kunnen beiden ook werken en voorzien in eigen onderhoud.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:48

@ odetteke; mijn paarden mogen dan wel geen maatschappelijk belaang hebben, hebben die kinderen dat wel dan? Dat kan je van te voren ook niet zeggen.

Ik heb over de aanschaf van mijn paard net zo goed moeten nadenken als wanneer ik zou denken aan kinderen. (die ik nu heel bewust niet wil).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:53

Echwel schreef:
Ik vind het raar om als titel Nederland op zijn best te voeren.
Ze mag dankbaar zijn dat ze in Nederland woont, in Amerika zou ze op straat zonder enige cent terecht komen.

Dat is een rare vergelijking, natuurlijk mag je dankbaar zijn dat je in Nederland woont..... Als ze in Irak had gewoond, was ze vast verbannen naar de woestijn....

@Tinkert
Papa kan verdwenen zijn/in de gevangenis zitten/geen inkomen hebben ed.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:56

google eens op wet kinderopvang

Je kunt ook een tegmoetkoming krijgen in de kosen vna kinderopvang.

Ik vind het helemaal geen gek idee dat je gewoon gaat werken ( ik zeg niet dat dit meteen full time is)
Het is normaal dat een gezond persoon in Nederland werkt (en als je bewust kiest dit niet te doen is dit goed maar dan geen uitkering). Als ze nou ook eens strenger zouden zijnin het naleven hiervan zou het er allemaal wat beter aan toe gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:01

Of de opvang meer kost is niet van belang. Hoe eerder een vrouw weer financieel voor zichzelf zorgt hoe beter. Hoe langer thuis, hoe moeilijker een baan. En kinderen zijn je eigen keuze en als dingen anders lopen in je leven dan hoeft de maatschappij daar niet voor op te draaien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:07

@seren
Ze zijn al veel strenger geworden met het naleven hiervan, want je bent verplicht te gaan solliciteren en werken (net als een "gewoon" iemand die in de ww zit).

@Faye
Natuurlijk zijn kinderen eigen keuze.
Dus als dingen anders lopen hoef je niet op de maatschappij te rekenen? (ik neem aan dat je dat in het algemeen bedoeld)
Daar draait een zorgstaat toch om, dat als er dingen verkeerd lopen je hulp kan krijgen?
(dit zegt niet dat iemand dan maar niet hoeft te werken, maar er zijn meerdere situaties waardoor iemand niet kan werken).
Dus ook maar geen ww meer als je wordt ontslagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:14

Als je kinderen hebt ben je toch niet ziek? Dan kun je toch gewoon voor jezelf en je kinderen zorgen? Er is kinderopvang, naschoolse opvang. Alles is mogelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:16

Ik zeg toch ook niet dat ze niet hoeven te werken?

Ik sta trouwens al 2 jaar op de lijst voor 2 dagen naschoolse (en vakantie-) opvang voor mijn 3 kids.... maar helaas nog geen plek.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:17

De vraag is alleen of alles wat mogelijk is ook wenselijk is ;)

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:19

Dus als we met zijn allen genoeg kinderen nemen, dan hoeven we niet te werken en kunnen we er vanuit gaan dat een ander onze uitkering (of aanvulling daarop) opbrengt? Zoiets?

Ik snap de opmerking niet dat het harteloos is dat een moeder met jonge kinderen wordt verplicht om te moeten werken. Ze hoeft niet fulltime te werken, ze dient dusdanig te verdienen dat ze daarmee boven of gelijk aan haar uitkering uitkomt. Bijstandsuitkering is 70% van het minimumloon, dus in principe hoeft ze niet fulltime te werken. Wat daar wel tegenover staat is wanneer ze geen uitkering meer ontvangt, dat ze veel toeslagen en kwijtschelding van gemeentebelastingen gaat missen en deze bedragen kunnen aardig oplopen.

Ik besef heus wel dat zij in een situatie is terecht gekomen dat jarenlang is gevoed door mentaliteit waar nu een ommezwaai in wordt gemaakt. Vroeger was geen berg te hoog en in plaats van dat geld werd opgespaard, vond de politiek dat er wel een potje kon komen voor een groep mensen dat ook als sociaal zwak getypeerd kon worden. Zodra het slechter gaat, wordt er gesneden. Daarbij weet deze dame allang dat ze moet werken vanaf het moment dat haar jongste 5 jaar is, dat is jaren een algemeen gegeven geweest. Het valt mij nog mee dat ze niet eerder tot werken is gesommeerd. Vanaf 2004 worden in de gemeentes waar ik werkte (jarenlang in de re-integratiebranche gezeten) niet eens meer gedoogd dat vrouwen tot het vijfde levensjaar van hun kind thuis konden zitten. Met één jaar van het kind werden de meesten verplicht tot het volgen van een re-integratietraject naar werk. Niet vergeten dat als iemand 5 jaar lang of langer uit het arbeidsproces is geweest, dat het verdraaide moeilijk wordt om dan überhaupt voor zichzelf en gezin te zorgen. Zij en haar kinderen zullen dan altijd afhankelijk blijven van het sociaal stelsel.

In het algemeen:
Ik vind het raar dat in de meeste ontwikkelde landen het gangbaar is dat vrouwen werken en dat in een modern land als Nederland de traditionele rolverdeling nog steeds hoogtij vaart. Nederland kent van alle ontwikkelde Westerse landen het hoogste percentage thuisblijvende moeders en dit zijn niet enkel de moeders met een lage opleidingsniveau. Als we met zijn allen werken (en dan even uitgesloten diegenen die echt niet kunnen werken) dan hoeft er ook minder bezuinigd te worden op uitkeringen, etc. en kan er echt worden gezorgd voor sociaal zwakkeren. Nu wordt iedereen getroffen door belastingverhoging of kortingen op toeslagen.
Laatst bijgewerkt door pindy77 op 21-05-10 08:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:19

odetteke schreef:

Je kunt in beperkingen of mogelijkheden denken ;)

Waar een wil is, is een weg. Helaas ontbreekt de wil vaak.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:23

Ayasha schreef:
Mijn moeder werkte ook fulltime (alleenstaand)... Waar mensen zo'n drama om maken. :? Je gaat er niet dood van :=

Same here. Na de scheiding moest mijn moeder ook weer fulltime aan de slag met een 5-jarige tweeling.
Ik heb juist respect voor mijn moeder dat zij al die jaren gewoon 40 uur gewerkt heeft.
En ik en mijn broer zijn echt niet ontspoord :7 , we zijn juist heel goed terecht gekomen en hebben al vroeg verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkeld.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:24

Er was laatst nog een onderzoek waar uit kwam dat de parttime werkende vrouwen ook helemaal niet meer willen werken. De meeste gezinnen zijn blijkbaar erg gelukkig met deze traditionele rolverdeling. En nu de werkeloosheid toch zo hoog is, heb ik persoonlijk liever dat elk gezin iig 1 kostwinner heeft, dan dat alle vrouwen (meer) gaan werken omdat de overheid dat zo graag ziet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:25

@Pindy
Citaat:
Nederland kent van alle ontwikkelde Westerse landen het hoogste percentage thuisblijvende moeders en dit zijn niet enkel de moeders met een lage opleidingsniveau. Als we met zijn allen werken (en dan even uitgesloten diegenen die echt niet kunnen werken) dan hoeft er ook minder bezuinigd te worden op uitkeringen, etc. en kan er echt worden gezorgd voor sociaal zwakkeren.

Ik ben een thuis blijvende moeder, is mijn eigen keuze.
Ook krijg ik geen uitkering dus daarmee bezuinig ik niets als ik zou gaan werken.

Mij werd vorig jaar een baan aangeboden (met een gedeelte thuiswerken, ideaal met kids), ik heb de baan niet genomen, maar dat terzijde....
Weet je hoeveel commentaar ik kreeg?
.. ik hoefde niet werken en ik pikte dan een baan in van mensen die wel een baan zoeken....

Dus hoezo met zijn alle werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:27

Brainless, je moet doen wat je zelf wil zolang je jezelf maar kunt bedruipen. Als jij alleen komt te staan moet je in mijn ogen wel werken. Ik vind het te zot voor woorden dat mensen een uitkering trekken onder het excuus van kinderen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:30

faye schreef:
[***] schreef:

Maar met werken op zich is niets mis, dat is alleen maar positief. Maar dat er de mogelijkheid is om je kind 5 dagen per week om half 7 naar de voorschoolse opvang te brengen en daar om 6 uur weer op te halen wil nog niet zeggen dat het wenselijk is om hier ook echt gebruik van te maken. Dan zie je de kinderen eigenlijk alleen nog in het weekend (waar ze in veel gevallen dan ook nog de helft van de weekenden naar vader gaan).
Ik denk zelf dat 3 dagen werken een heel mooi aantal zou zijn in veel gevallen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:32

Als een vrouw gaat scheiden en kleine kinderen ( v.a 5 jaar ) heeft ja dan is ze verplicht om te werken. Ze mag de kinderen dumpen in de kinderopvang een ander woord heb ik er niet voor.
Als je trouwt en kinderen krijgt ga je er niet vanuit dat je snel gaat scheiden dat ten eerste.
Onderzoek heeft toch uitgewezen dat het belangrijk is om de kinderen geen 5 dagen in de week in de opvang te doen.
De meeste problemen van kinderen komen toch voor bij gescheiden ouders, hoe zou dat nu kunnen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:38

Ik vind het een behoorlijk verschil tussen een vrouw (moeder) die een uitkering geniet of een vrouw die geen uitkering ontvangt Brainless.

Ik ben zelf wel heel blij dat er in ieder geval een vangnet is in Nederland. Ik heb er zelf ook gebruik van moeten maken, tijdens mijn burn- out van de ziektewet en dit jaar nog 2 maanden WW omdat mijn contract niet werd verlengd.

Ik heb er echter altijd alles aan gedaan om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Zelfs toen mijn werkgever na mijn burn-out mij geen reintegratietraject aan wilde bieden, ben ik zelf maar mijn eigen reintegratietraject gestart door 4 dagen per week vrijwillgerswerk te gaan doen en zo weer in het ritme te komen.

Toen ik begin dit jaar in de WW zat voelde ik me zo 'min' dat ik nu zelfs een vreselijk k*tbaan heb aangenomen (klachtenafhandeling...)

Ik zit nu ver beneden mijn niveau te werken voor een salaris dat bruto 300,- lager ligt dan mijn laatst verdiende loon.

Ik had er ook voor kunnen kiezen nog langer WW te vangen totdat er een leukere baan voorbij zou komen, maar ten eerste was de WW echt heel erg laag en ten tweede vond ik het vreselijk om op de zak van de overheid te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:43

odetteke schreef:
faye schreef:

Maar met werken op zich is niets mis, dat is alleen maar positief. Maar dat er de mogelijkheid is om je kind 5 dagen per week om half 7 naar de voorschoolse opvang te brengen en daar om 6 uur weer op te halen wil nog niet zeggen dat het wenselijk is om hier ook echt gebruik van te maken. Dan zie je de kinderen eigenlijk alleen nog in het weekend (waar ze in veel gevallen dan ook nog de helft van de weekenden naar vader gaan).
Ik denk zelf dat 3 dagen werken een heel mooi aantal zou zijn in veel gevallen.

Ik ben het niet met je eens. Je gaat er al bij voorbaat van uit dat je ze zo vroeg moet brengen en zo laat kunt halen. En door dit soort negatieve gedachten zal het dan ook niet lukken. En als het niet anders kan, dan kan het niet anders. Als je met drie dagen geen uitkering nodig hebt ook prima, maar je kinderen zijn je eigen keuze en daar moet je ook zelf voor zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:44

jaantsje schreef:
Als een vrouw gaat scheiden en kleine kinderen ( v.a 5 jaar ) heeft ja dan is ze verplicht om te werken. Ze mag de kinderen dumpen in de kinderopvang een ander woord heb ik er niet voor.
Als je trouwt en kinderen krijgt ga je er niet vanuit dat je snel gaat scheiden dat ten eerste.
Onderzoek heeft toch uitgewezen dat het belangrijk is om de kinderen geen 5 dagen in de week in de opvang te doen.
De meeste problemen van kinderen komen toch voor bij gescheiden ouders, hoe zou dat nu kunnen?

Die problemen komen meer voort uit het feit dat veel ouders de scheiding over de rug van de kinderen spelen en elkaar de tent uit vechten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:46

Inderdaad, blijkbaar is het wel mogelijk om met (jonge) kinderen fulltime te werken als alleenstaande ouder.
Er zijn er zat die het namelijk wél doen en toen ik nog kind was, was er geeneens naschoolse opvang.

Wij waren overblijfkinderen en daarnaast 'sleutelkinderen' (buurvrouw hield de eerste jaren altijd een oogje in het zeil en wij mochten altijd buurvrouw bellen of onze moeder op het werk bellen)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:48

Ik vind het nogal wat om te stellen dat iemand die kinderen heeft dan maar niet hoeft te werken....ben je je ervan bewust dat dat soort "gevallen" dan wel door de maatschappij betaald worden? Met andere woorden, mensen zonder kinderen werken zich uit de naad en betalen mee aan mensen die kinderen hebben en "dus niet hoeven te werken". Dàt zou pas te krom voor woorden zijn.

Nee hoor niks mis mee, gewoon aan het werk en je zaken met betrekking tot de kinderen goed regelen!

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:54

Brainless schreef:
@Pindy
Citaat:
Nederland kent van alle ontwikkelde Westerse landen het hoogste percentage thuisblijvende moeders en dit zijn niet enkel de moeders met een lage opleidingsniveau. Als we met zijn allen werken (en dan even uitgesloten diegenen die echt niet kunnen werken) dan hoeft er ook minder bezuinigd te worden op uitkeringen, etc. en kan er echt worden gezorgd voor sociaal zwakkeren.

Ik ben een thuis blijvende moeder, is mijn eigen keuze.
Ook krijg ik geen uitkering dus daarmee bezuinig ik niets als ik zou gaan werken.

Mij werd vorig jaar een baan aangeboden (met een gedeelte thuiswerken, ideaal met kids), ik heb de baan niet genomen, maar dat terzijde....
Weet je hoeveel commentaar ik kreeg?
.. ik hoefde niet werken en ik pikte dan een baan in van mensen die wel een baan zoeken....

Dus hoezo met zijn alle werken?

Als je dingen zorgvuldig hebt afgewogen dan is daar niets mis mee. Maar heb jij daadwerkelijk gedacht aan wat er eventueel in de toekomst kan gebeuren? Stel je komt er alleen voor te staan en je moet na zoveel jaar weer gaan werken? Hoe groot schat jij de kans dat jij dan het leventje kan hebben dat jij nu hebt? Dat jij je kinderen datgene kan bieden wat jij graag aan hen mee wilt geven, ook in slechte tijden?

Ik heb zo vaak vrouwen voor mijn neus gehad die dachten dat manlief wel voor hen zouden zorgen. Na het trouwen en eerste zwangerschap, gestopt met werken. Later bleek voor altijd toch niet voor altijd te zijn, men ging scheiden en vrouwen kwamen in de bijstand terecht want manlief bezuinigde op de partneralimentatie-uitgaven waar hij maar kon (met enkel kinderalimentatie red je het tegenwoordig ook niet meer als gezin). Gevolg vrouw in bijstand en daarbij behorende stress van scheiding, kinderen die van slag zijn door verandering van situatie (nou zijn kinderen godzijdank vaak flexibel genoeg om hier mee om te gaan), stress over financiën, depressie, etc. En vooral het besef dat ze hun kinderen niet kunnen opvoeden zoals zij dat voor ogen hadden, omdat ze weer in een situatie zijn gekomen dat ze afhankelijk zijn geworden van anderen (is het niet de overheid dan sowieso van een man die minder geld aan haar en kinderen wil besteden). Ook al heeft niemand de intentie van te voren, met 1/3 van alle huwelijken dat strandt is het een reëel gegeven waar rekening mee dient te worden gehouden in de verwachting in het algemeen.

Als je niet wilt werken (even los of het full- of parttime is) of niet wilt investeren in een back up bij een terugval, dan is dat jouw eigen keuze en de eventuele gevolgen zijn voor jou (die hoeven overigens niet altijd negatief te zijn). Het enige wat ik wil zeggen is wees je daar bewust van en ook wat is het signaal dat je je kinderen meegeeft. Ik zeg niet dat als je niet werkt dat je geen goed signaal afgeeft. Het schort alleen vaak (dit zeg ik in het algemeen en dus niet over jou), aan de verklaring dat men geeft om niet te willen werken en daarmee ervoor kiest om afhankelijk te zijn van een ander (er zijn maar weinig mensen die kunnen zeggen dat ze financieel echt zelfstandig zijn).