Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:49

sja, mensen lopen in een tuincentrum(of dierenwinkel waar vaak onder dezelfde omstandigheden word verkocht ) en daar hebben ze wat babynijnen in een aquariumbak zitten en er worden kleine Kwalitatief Uitermate Teleurstellende rothokjes verkocht
en dan mag nijnlief welke waarschijnlijk slechte (brood) fok is, de rest van zijn leventje op een halve vierkante meter doorbrengen
vind je het gek dat ze er op een derde van hun haalbare levensduur dood bij neer vallen van orgaanvervetting, vitamine defficienties en vereenzaming (omdat ze meestal in hun remi gehouden worden)
of nog erger, van ondervoeding of uitdroging omdat ze al een week vergeten zijn

mensen hebben geen idee waar ze an beginnen en gaan niet uit van de noden en wensen van een dier maar puur vanuit hun eigen "ow wat schattig..kind wil een nijn, prima maar het moet niet te veel kosten en eingelijk vind ik er geen bal aan , aan een nijn " en de helft van de mensen vergeet vervolgens dat er ergens in een hoekje van de tuin een nijn staat te verpieteren op een halve vierkante meter

ik heb hier twee fransjes zitten die hebben een gigantisch hok met ren , die hupsen hier gezellig samen in rond, krijgen goede brok, voldoende hooi en groenvoer , ook gaat mijn kater regelmaig op bezoek bij ze, er word dan ook heerlijk geknuffeld en samen geslapen in innige omhelzing tussen kater en Ko het maannetje van de twee nijnen

ik kan ook pissig worden op de makers en verkopers van konijnenhokken, een hok van 45 cm diep, 1 meter breed en 40 cm hoog is voor geen enkel konijn geschikt, flikker op ...en een hok voor 1 konijn is een hok voor geen konijn...
ik weiger ook voer te kopen in een winkel waar ze ook babybeestjes van dubieuze afkomst (broodfok, of gewoon onwetendheidsnestjes ) verkopen

en niet castreren als je niet serieus een idee hebt waar je mee bezig bent vind ik ook sneu, laat dan 1 van de twee castreren , er zin al zoveel ongewenste konijnen in de wereld, laat het fokken dan aub over aan mensen die er serieus mee bezg zijn
en ga niet ene kudde konijnen de wereld in helpen omdat het je niet uitmaakt, het e niet kan schelen
of ijk nu, ow wat schattig

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:51

wwillemijn schreef:
En daarom hebben mijn konijnen een nachthok en een grote ren :) En ik hoop dat we bij een nieuw huis een hele strook kunnen maken alleen voor de konijnen. En dan met grote zandbult voor het graven :D

Dat heb ik nu ook voor mijn konijnen.
Ik heb achterhuis van mijn ouders eens stuk grond van 4x4 gekregen, wat ik lekker voor de konijn mocht gaan gebruiken. Ik ben direct een hele diepe kuil gaan graven, de bodem en de zijkand betegeld (konijn is een keer in de tuin van de buren uitgekomen tijdens haar graafpartij, waren ze niet zo blij mee :Y) ) en er een bult zand in gegooit! Grootste konijnhok bij de welkoop gekocht die ik maar kon krijgen en daar neer gezet, mijn konijn zijn dolgelukkig! Kan er wel uren naar kijken :D

Lysander

Re: Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:56

Mijn dwergje is negen geworden. Hij zat alleen 's nachts in zijn kooi, overdag liep hij los rond. Hij luisterde naar zijn naam en was de baas over de katten (die 3 keer zo groot waren als hij - hij was dol op vers kattenvlees :D)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:57

Focussed schreef:
BE_GENTLE schreef:
Het hele probleem is dat mensen niet genoeg informatie inwinnen als ze een dier willen kopen. en dus verkeerd onderhouden worden.

Precies :j

Meer voorlichting in dierenwinkels zou al een hoop schelen.

Het zou al zoveel fijner zijn als ze in de dierenwinkel enkel koppeltjes gecastreerde ram en voedster mee zou kunnen krijgen. Zou de prijs ook meteen hoger zijn (prijs castratie ram komt natuurlijk bovenop zijn aankoop prijs) waardoor impulsaanschaffen minder snel voorkomen.

Een rammetje castreren kost al gauw €45,- plus nog een paar euro's dus....

Ik vind wel dat een konijn veel meer loopruimte moet hebben. En dat mensen veel meer voorlichting moeten krijgen over de voeding.

Mijn vriendin gata 2 (natuurlijke jonge) konijntjes kopen voor haar dochter. Heb de hok al zien staan. Zal nog even met ze gaan praten!!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:58

LadyGrace schreef:
wwillemijn schreef:
En daarom hebben mijn konijnen een nachthok en een grote ren :) En ik hoop dat we bij een nieuw huis een hele strook kunnen maken alleen voor de konijnen. En dan met grote zandbult voor het graven :D

Dat heb ik nu ook voor mijn konijnen.
Ik heb achterhuis van mijn ouders eens stuk grond van 4x4 gekregen, wat ik lekker voor de konijn mocht gaan gebruiken. Ik ben direct een hele diepe kuil gaan graven, de bodem en de zijkand betegeld (konijn is een keer in de tuin van de buren uitgekomen tijdens haar graafpartij, waren ze niet zo blij mee :Y) ) en er een bult zand in gegooit! Grootste konijnhok bij de welkoop gekocht die ik maar kon krijgen en daar neer gezet, mijn konijn zijn dolgelukkig! Kan er wel uren naar kijken :D

Dat is leuk! En zo hoort het ook :) En dat wil ik inderdaad ook. Een stuk uitgraven van een meter diep en daar gaas in leggen en de boel weer dichtgooien met een berg er bovenop :)

Overigens komt 1 van mijn nijnen bij huizepluis vandaan :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:59

Focussed schreef:
BE_GENTLE schreef:
Het hele probleem is dat mensen niet genoeg informatie inwinnen als ze een dier willen kopen. en dus verkeerd onderhouden worden.

Precies :j

Meer voorlichting in dierenwinkels zou al een hoop schelen.

Het zou al zoveel fijner zijn als ze in de dierenwinkel enkel koppeltjes gecastreerde ram en voedster mee zou kunnen krijgen. Zou de prijs ook meteen hoger zijn (prijs castratie ram komt natuurlijk bovenop zijn aankoop prijs) waardoor impulsaanschaffen minder snel voorkomen.

Een rammetje castreren kost al gauw €45,- plus nog een paar euro's dus....

Ik vind wel dat een konijn veel meer loopruimte moet hebben. En dat mensen veel meer voorlichting moeten krijgen over de voeding.

Mijn vriendin gata 2 (natuurlijke jonge) konijntjes kopen voor haar dochter. Heb de hok al zien staan. Zal nog even met ze gaan praten!!
[/quote]

Kun je haar niet overhalen een leuk koppel te halen bij een opvang? Vrouwtjes gratis en de mannetjes vaak rond de 40 euro ivm castratiekosten.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:01

Onze konijnen in de dierenwinkel komen wel bij een goede fokker vandaan uit Duitsland. Opzich vind ik het een goed idee om dieren te verbieden in winkels, maar dan wel winkels zoals Intratuin,Welkoop enz. Er zijn zat goede dierenwinkels die wel verstand hebben van dieren en die gezonde dieren verkoopt, en niet alles doorfokt ;) Ik heb bij meerdere dierenwinkels stage gelopen, en ik verbaasde me hoe weinig verstand alle medewerkers hadden!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:02

Nou mijn cavia leeft al zeven jaar te lang :D :D

Ik snap nog niet hoe dat beest dat doet, mijn man heeft m kado gehad (welke malloot dat bedacht heeft destijds ben ik nooit achtergekomen) op een zaterdagavond zonder kooi, strooisel, voer etc. Gelukkig heb ik een vriendin waar ik wat kon halen. Week erna heb ik er nog maar één bij gehaald, want één is maar alleen. Heeeeele grote kooi gekocht want ik hou helemaal niet van zo'n dier in zo'n hokje maar vervolgens wordt ie geloof ik heel oud!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:03

Mijn eerste konijn is 15 jaar geworden.
Mijn 2e konijntje heb ik op 5 jarige leeftijd moeten laten inslapen omdat hij hersenvliesontsteking had gekregen en daardoor steeds aanvallen had. Hij had geen dierwaardig bestaan meer. Erg jammer. Mis hem nog steeds.

Het waren beide mannetjes en niet gecastreerd. Ze gingen zelfs mee op vakantie (naar de camping)

Toch durf ik wel te zeggen dat ze het goed hebben gehad bij mij :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:04

Negra_Lover schreef:
Er zijn zat goede dierenwinkels die wel verstand hebben van dieren en die gezonde dieren verkoopt, en niet alles doorfokt ;) Ik heb bij meerdere dierenwinkels stage gelopen, en ik verbaasde me hoe weinig verstand alle medewerkers hadden!

Dit vind ik nogal tegenstrijdig. :) Hebben de meesten er nou wel of geen verstand van? ;)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:06

Ik bedoel ermee dat er niet alleen negatief over dierenwinkels gepraat moet worden dat er mensen lopen die er geen verstand van hebben ;) De winkels waar ik stage gelopen heb, tja dat zijn nou een aantal winkels waar ze het verschil tussen een cavia en een konijn nog niet eens wisten bij wijze van :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:14

Vandaar dat ik ook nergens schreef dat alle dierenwinkels of medewerkers zo zijn. ;) Uitzonderingen zijn er altijd, maar toch heb ik voornamelijk negatieve ervaringen met dierenwinkels en ben ik er van overtuigd dat een verbod op verkoop van dieren heel wat dierenleed zou schelen.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:17

Ja daar heb je gelijk in. Maar het zou ook jammer zijn voor de dierenwinkels die wel goed voor hun dieren zorgen en dat met liefde doen ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:19

Mijn nijn komt van de kinderboerderij en het andere, dat nu helaas niet meer leeft door een kat of iets in onze tuin, kwam van een opvang. Naanie is nu 7 jaar en is nog prima in orde, maar ze is heel moeilijk te koppelen (lees: vecht tot de dood erop volgt, als het moet) en ik twijfel dus of ik dat nog moet gaan proberen...

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:22

Voor diegene die in een dierenzaak werken.

Is het ook zo dat na een poosje de dieren ingeslapen worden omdat ze niet verkocht worden en dus te oud zijn ??
Dat hoor je namelijk ook heel erg veel en vind dat dus abnormaal.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:23

ik heb ook altijd maar 1 konijn tegelijk gehad. als je hem genoeg aandacht geeft hoeft dat geen probleem te zijn.

zeker als je konijn zelf aangeeft dat ze daar geen behoefte aan heeft denk ik dat ze het prettiger vindt om alleen te zitten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:24

@BG
Ik weet wel dat sommige dieren dan als slangenvoer weggaan, maar of dat bij alle winkels is weet ik natuurlijk niet.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:24

Wow, dat is idd best wel erg.
Wij hebben thuis ook 2 konijnen, maar we hebben wel een heel groot hok, met daaronder nog een grote ren.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:25

Mijn konijn is 10 jaar geworden <3 , maar had ouder kunnen worden.
Ze was namelijk van een aardige hoogte vol blijdschap gesprongen en had daarbij haar achterkant verlamd.
Toen hebben we haar laten inslapen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:27

BE_GENTLE schreef:
Voor diegene die in een dierenzaak werken.

Is het ook zo dat na een poosje de dieren ingeslapen worden omdat ze niet verkocht worden en dus te oud zijn ??
Dat hoor je namelijk ook heel erg veel en vind dat dus abnormaal.

Wat Brainless al schreef, er gaat veel weg als slangenvoer.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:30

Bij veel dierenwinkels, als een konijn ouder is dan een jaar, krijgen ze gewoon een klap in de nek ;)
Niet alleen konijnen,maar ook andere dieren.
Wij hebben in overleg met de kinderboerderij, dat de oudere dieren daarheen mogen ;)
Ik werk er gelukkig met collega's die het net als ik niet over ons hart kunnen krijgen om zo'n beestje te vermoorden omdat hij toch niet verkocht word :n
Geloof me, bij mij is het een dierentuin thuis omdat ik alles maar naar huis meeneem wat toch niet verkocht meer gaat worden haha :o

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:31

Mijn konijn is wel alleen .. al 13 jaar. Heeft een groot hok, stond voor kort een ren omheen maar die hebben we laatst weggehaald (hij is blind en zat alleen nog maar boven). Buiten dat alleen zijn heb ik het dus prima gedaan tot nu toe ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:31

Onze goudvissen, uit een dierenwinkel zijn al 8 jaar!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:34

Mijn konijn is 12 geworden, 2 jaar te oud dus :P Ik vind soms ook wel dat er met kleine huisdieren te makkelijk wordt omgesproken. Zonder info te winnen kopen mensen een vis of een konijn, of een hamster, cavia, etc. Het zijn en blijven dieren, ook al zijn ze klein.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:37

Citaat:

haha ingeslapen? geloof mij maar dat zo'n konijn als slangenvoer weg gaat.
wij fokken ook konijnen voor de dierenwinkels, ik kom genoeg tegen om je te vertellen dat konijnen niet zomaar ingeslapen worden. ook brengen konijnen dood vaak meer op als levend.