Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:45

[quot="MaaikeMo"]
Heino schreef:
Rintah schreef:
klopt, maar als je naar Marokko gaat krijg je wss een heel ander beeld van marokkanen, terwijl zij ons mogelijk zien als enorm irritante toeristen :Y) jou opmerking over marokkanen is gebaseerd op meningen, terwijl mijn opmerking gebaseerd op wetenschappelijke feiten.

Hmm maar op basis van de statistieken (die wetenschappelijk verkregen zijn :P) vormen ze wel een dreiging.

En dat is discriminatie, niet alle marokkanen vormen een dreiging, enkele zullen een dreiging vormen :)[/quote]

maar bewezen is het wel ;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:46

FlyAway schreef:
Rintah, wat is dan de toegevoegde waarde van het wetenschappelijke waar je het over hebt? Want wie bepaalt dan wat er wel en niet goed is? En waarom zou je dan alleen kijken naar een bepaalde leeftijd?

de toegevoegde waarde is dat het dus gebaseerd is op feiten en niet op meningen. om per persoon te kijken naar wanneer iemand mag/kan gaan roken/drinken (op basis van lichamelijke ontwikkeling) is niet te doen, zoveel werk zou dat zijn. (wel goed voor werkeloosheid though :D )
ik persoonlijk denk dat de grens van 16 jaar is genomen omdat er dan van je geacht wordt dat je de effecten weet en er zelf over kan beslissen of je die risico's en effecten voor lief neemt. als je een kind van 3 elke dag alcohol geeft zal die op 6/7jarige leeftijd dusdanig verslaaft zijn dat het erg lastig wordt om er weer van af te komen, en het kind zit dus opgescheept met een probleem waar ie niet zelf voor heeft gekozen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:59

FlyAway schreef:
(Te topictitel is verwarrend in dat opzicht natuurlijk)

Heb je gelijk in, heb dit topic geopend met in mijn achterhoofd een discussie over of de uitspraken van Wilders wel of niet discriminerend zijn. Maar gaat me idd ook om andere vormen van potentiële discriminatie :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:00

M_D_H schreef:
MaaikeMo schreef:
[quoe="Heino"]
Hmm maar op basis van de statistieken (die wetenschappelijk verkregen zijn :P) vormen ze wel een dreiging.

En dat is discriminatie, niet alle marokkanen vormen een dreiging, enkele zullen een dreiging vormen :)

maar bewezen is het wel ;)[/quote]

Nee er wordt gesproken van ZE...
Dus je spreekt een groep aan.
Tuurlijk zullen er marokanen een dreiging vormen, maar niet allemaal.. Spreek je ze allemaal aan, is het discriminatie..
Want er zijn namelijk ook veel nederlanders die een dreiging vormen voor de veiligheid!
Doen ze dan toch ook niet allemaal, en ja dat is ook aan te tonen want bij de politie staan veel nederlanders in de computer wegens bedreiging en mishandeling :)

Discussie ging over wat discriminatie is? Dat dus, ze allemaal aanspreken

Edit: klopt niks meer van de quotes! verdomme

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:03

Oeh, moeilijk hoor...Ik vind persoonlijk wel dat Wilders neiging heeft tot discrimineren, maar wie doet dat niet....tot op zekere hoogte bijna iedereen. Ik denk dat je vrij bombastisch uit de hoek moet komen om de aandacht te krijgen en iets te veranderen. Kijk maar naar Greenpeace. Die overdrijven ook vaak, maar krijgen wel dingen gedaan. Ik weet niet wie het hiervoor zei dat Wilders ingedamd is....Dat denk ik ook wel. HIj heeft eerst de knuppel in het hoenderhok gegooid en kijkt nu wat hij alsnog kan bereiken door iets te minderen....

Ik ben het met veel van wat hij zegt eens. Er mag best wat veranderen. En om dan toch even offtopic te gaan. Een deel van de allochtoonse bevolking is het tot op zekere hoogte ook met Wilders eens. Laten we wel wezen, ik was ook niet blij als Nederlanders zich misdroegen in een land waar ik als Nederlander ook woonde (mijn geval was Amerika ;)). Anderen vinden dat hier ook niet fijn.
En je moet wat als je hoort dat in een grote stad 85% van alle "leden" van een bepaalde bevolkingsgroep crimineel is, dat is gewoon niet goed...

Dus ja, ik denk dat hij discrimineert....maar soms moet je even overdrijven om een statement te maken...

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:28

Ik had vandaag een tijdschrift gekocht en daar stonden intervieuws in van politici, waaronder Geert Wilders. Er staan bepaalde stukjes in en deze twee kwamen bij mij naar boven toen ik dit onderwerp las.
Ik citeer even een klein stukje.

Veel mensen zien u als een extremist en een rasict.
'Ik vind dat vreselijk. Het is heel vervelend dat het in de politiek en de media
niet om de waarheid gaat maar om de beelden. Ik heb niets tegen mensen van
een ander ras. Al is iemand groen, rood gestippeld of moslim, iedereen is in mijn
ogen gelijk. Maar ik waarschuw wel voor het gevaar van de islam. Dat is een
totalitaire ideologie die haaks staan op de Nederlandse cultuur.'

En een ander stukje is een case.

Op welke manier zou u ervoor willen zorgen dat Julia zich veiliger voelt op straat?
'Dit zijn allang geen incidenten meer. Vaak gaat het om allochtone jongens;
die zijn in de statistieken oververtegenwoordigd. Ik wil zwaardere straffen.
Heb jij iemand fysiek bedreigd? Een jaar de cel in! Doe je het weer? Langer
achter de tralies! Heb je het nog niet geleerd? Dan ga je maar terug naar het
land van herkomst!
Maar ook autochtone criminelen en geweldplegers moeten zwaarder gestraft
worden. Vrouwen moeten gewoon veilig over straat kunnen.'

In het bovenste stukje zegt hij dus dat hij geen racist is en dat het hem niet uitmaakt
of iemand nou moslim is of niet. Het gaat hem om de ideeen die in de Koran staan
omdat die totaal anders zijn dan de Nederlandse.
En in het andere stukje staat dat iedereen zwaarder gestraft word. Maar als je dus
allochtoon bent (Turks, Marrokaans, Amerikaans, enz.) en je doet het voor de zoveelste
keer dat je dan het land uit wordt gezet. Dus het zijn niet alleen de islamitische jongeren.
Ik ben absoluut geen racist maar sommige ideeen vind ik niet kunnen, dat vrouwen zich
bijvoorbeeld helemaal moeten bedekken en dat ze zich niet mogen laten behandelen
door een mannelijke arts. En laat ik het niet hebben over eerwraak.
Alleen tegen zulke aspecten ben ik en heus niet alle allochtone mensen zijn zo!

Maar uit deze stukjes kan ik opmaken dat Geert niet dicrimineerd maar gewoon
duidelijk ideeen heeft. Wat is jullie mening over deze stukjes? :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:39

Ik voel me als anti-discriminatie werker toch geroepen te reageren in dit topic ;) 8-) .. Misschien is het handig de wetsartikelen te plaatsen waarin wordt aangegeven wat nou precies discriminatie is.. Dat scherpt de discussie wellicht wat aan:

art. 137c Sr. Belediging van een bevolkingsgroep

1. Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

art. 137d. Aanzetting tot discriminatie enz. bevolkingsgroep
1. Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

art. 137e. Openbaarmaking discriminerende uitlatingen
1. Hij die, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving:

1.een uitlating openbaar maakt die, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, voor een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap beledigend is, of aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap;
2.een voorwerp waarin, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, zulk een uitlating is vervat, aan iemand, anders dan op diens verzoek, doet toekomen, dan wel verspreidt of ter openbaarmaking van die uitlating of verspreiding in voorraad heeft; wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie opgelegd.
3. Indien de schuldige een van de strafbare feiten, omschreven in dit artikel, in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het feit, nog geen vijf jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet.

art. 137f. Deelname of steunen van discriminatie
Hij die deelneemt of geldelijke of andere stoffelijke steun verleent aan activiteiten gericht op discriminatie van mensen wegens hun ras, hun godsdienst, hun levensovertuiging, hun geslacht, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

art. 137g. Discriminatie in ambt, beroep of bedrijf
1. Hij die, in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf personen opzettelijk discrimineert wegens hun ras, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

Even ter informatie ;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:41

CtjeLief schreef:
.........................................

art. 137g. Discriminatie in ambt, beroep of bedrijf
1. Hij die, in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf personen opzettelijk discrimineert wegens hun ras, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

Even ter informatie ;)

een ambtenaar die weigert om homo's te trouwen kan daarvoor dus de bak in draaien?? := :=

wat doe je dus als ambtenaar als je van je baan af wil: wachten op homostel en ze weigeren :Y) (en dan natuurlijk ook ff collega erbij halen die wel wil ;) )

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:25

NienkeNiels schreef:
Wilders komt op voor de Nederlanders :)
straks over 10 jaar moet iedere vrouw in Burka lopen.

Als nederlanders zo zijn wat ik niet geloof, ben ik blij buitenlandse buitenlander te zijn.
Die meneer is een herhaling van, de rest mag u zelf aanvullen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:29

M_D_H schreef:
ik vind persoonlijk ook dat dan maar weer de ergste van zijn uistpraken er bij gehaald worden!!
en dan ook de niet recente...
wilders was eerder behoorlijk discriminerend,
maar het laatste jaar, is hij behoorlijk ingedamd!!
en zijn zijn uitspraken naar mijn idee geen discriminatie meer, maar heeft wilders gewoon een uitgesproken mening :P

Maar meneer is zelf niet verandert, alleen de wijze van zijn woord bekend maken?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:30

Caprice_ schreef:
In het bovenste stukje zegt hij dus dat hij geen racist is en dat het hem niet uitmaakt
of iemand nou moslim is of niet.

En in het andere stukje staat dat iedereen zwaarder gestraft word. Maar als je dus
allochtoon bent (Turks, Marrokaans, Amerikaans, enz.) en je doet het voor de zoveelste
keer dat je dan het land uit wordt gezet. Dus het zijn niet alleen de islamitische jongeren.

Ik vind dit dus wel voorbeelden van discriminatie. De ene groep wordt immers zwaarder gestraft dan de ander. Althans, ik vind een lange gevangenisstraf (bijvoorbeeld) en je geboorteland uitgezet worden geen gelijkwaardige straffen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:36

Caprice_ schreef:
Ik had vandaag een tijdschrift gekocht en daar stonden intervieuws in van politici, waaronder Geert Wilders. Er staan bepaalde stukjes in en deze twee kwamen bij mij naar boven toen ik dit onderwerp las.
Ik citeer even een klein stukje.

Veel mensen zien u als een extremist en een rasict.
'Ik vind dat vreselijk. Het is heel vervelend dat het in de politiek en de media
niet om de waarheid gaat maar om de beelden. Ik heb niets tegen mensen van
een ander ras. Al is iemand groen, rood gestippeld of moslim, iedereen is in mijn
ogen gelijk. Maar ik waarschuw wel voor het gevaar van de islam. Dat is een
totalitaire ideologie die haaks staan op de Nederlandse cultuur.'

En een ander stukje is een case.

Op welke manier zou u ervoor willen zorgen dat Julia zich veiliger voelt op straat?
land van herkomst!

of iemand nou moslim is of niet. Het gaat hem om de ideeen die in de Koran staan
omdat die totaal anders zijn dan de Nederlandse.
Ik ben absoluut geen racist maar sommige ideeen vind ik niet kunnen, dat vrouwen zich
bijvoorbeeld helemaal moeten bedekken en dat ze zich niet mogen laten behandelen
door een mannelijke arts. En laat ik het niet hebben over eerwraak.
Alleen tegen zulke aspecten ben ik en heus niet alle allochtone mensen zijn zo!

Maar uit deze stukjes kan ik opmaken dat Geert niet dicrimineerd maar gewoon
duidelijk ideeen heeft. Wat is jullie mening over deze stukjes? :)

Moslim accepteren zonder islam en koran dat is onmogelijk? Waar wil meneer dan nederlandse en geen Allochtone jongeren heen verbannen? Mijn mening zal ik u besparen, voor ik dingen ga schrijven die niet toegestaan zijn.

jameyskatje

Re: Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:56

op dit gebied ben ik het zeker niet oneens met wilders

Citaat:
land van herkomst!

inderdaad, een moslim accepteren. maar ondertussen hun boek voor oudvuil uitmaken, dit boek willen verbieden, moskeeen verbieden, de hoofddoek verbieden, immigratie enkel uit islamitische landen stoppen.. dan vraag ik me af hoe hij die acceptatie dan vorm wilt geven

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:15

Gewoon simpelweg niet, meneer wil alleen ontvangen en niks geven. Meneer wil het onmogelijke, het een zonder het ander terwijl het een niet zonder het ander kan.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:24

de koran doet hetzelfde met ons nederlanders of alles wat anders is is slecht en moeten ze haten staat er letterlijk in.
lees de koran en maak dan een oordeel..........
ja of nee..ik denk dat het meer een soort tegenaanval is op de koran.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:36

frangelica als de koran aangevallen wordt, worden de moslims en anderen gelovige ook aangevallen begrijpt u dat? De koran en originele bijbel verschillen niet van elkander, het is de mens die van beide wat anders doet maken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:38

dan is het toch wel typisch dat wilders voor een joods/christelijke cultuur is.. en vraag ik me af of deze boeken (en religies) 'erger' zijn dan de qoran.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:39

Meneer is voor niks geen geloof, behalve voor een herhaling van.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:41

FlyAway schreef:
Rintah schreef:
Nee, want je maakt hierbij een onderscheid op leeftijd, niet op geslacht of geloof of iets dergelijks.
Bovendien is wetenschappelijk aangetoond dat alcohol op jonge leeftijd is. (Op latere leeftijd en in grote hoeveelheden ook maarja.. minder schadelijk als op jonge leeftijd)

Ik vindt wilders zeker discriminerend, zo kwam hij ook een keer met de stelling/uitspraak???? dat een hoofddoekje niet mocht maar een keppeltje wel. Dan ben je dus echt letterlijk onderscheid aan het maken op geloof.
Dat is dan dus leeftijdsdiscriminatie :D

Nee, want discriminatie is ongeoorloofd, het niet schenken van alcohol aan een tiener is geoorloofd. ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:13

kan dit gedrag aangemoedigd worden door wilders?
of eigenlijk, wat voor effect heeft wilders op de samenleving? maakt hij de samenleving vrijer, socialer en veiliger op deze manier? of stimuleerd hij enkel het onbegrip, de haat en het niet kennen van een mede-mens?

http://www.regionieuws.nl/link/827298/S ... oskee.html

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:52

jameyskatje wat dit soort mensen teweeg kunnen brengen in de bevolking heeft de geschiedenis wel meermaals bewezen, dat is juist het angstaanjagende. Dat een of meer personen, hele bevolking zo ver krijgen met geloof en overtuiging. Dat de mens daar niks van doet leren en de geschiedenis zich blijft herhalen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:18

de koran en de bijbel hebben overeenkomsten maar zijn niet hetzelde

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:32

de bijbel zoals wij deze nu kennen heeft inderdaad overeenkomsten met de Qoran maar is niet (meer) op alle punten hetzelfde.

maar de originele indjiel (waarmee jezus kwam) is wel een boek waar moslims in geloven. die boeken kunnen elkaar dus niet tegenspreken en de overeenkomstigen verhalen erin zouden dezelfde moeten zijn. fabersmid bedoel met 'de originele bijbel' volgens mij ook de indjiel, de 1e versie zegmaar.. niet de vertalingen die nu de ronde doen.

sorry dat was offtopic. wilde het nog even verduidelijken

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:44

jameyskatje juist dat bedoel ik met originele bijbel, zoals de originele koran. En dat de mens er wat anders van maakt door verkeerd te vertalen en te veranderen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:02

FaberSmid schreef:
frangelica als de koran aangevallen wordt, worden de moslims en anderen gelovige ook aangevallen begrijpt u dat? De koran en originele bijbel verschillen niet van elkander, het is de mens die van beide wat anders doet maken.

dat staat er dus wel bijna letterlijk in...over een ander geloof.
heb jij de koran en de bijbel gelezen ????
ik wel...
en geloof me ze lijken op elkkaar en idd in de bijbel staan ook dingen die op zeker niet kloppen maar er staat nergens haat of offer de mensen met een ander geloof.
verder heb ik geen hekel aan buitenlanders maar aanpassen moeten wij als we in hun land zijn waarom hun niet als ze bij ons zijn ????