'Leeftijdsgrens 18 bij alcoholverkoop'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Re: 'Leeftijdsgrens 18 bij alcoholverkoop'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:37

Lijkt me een heel goed idee, en natuurlijk zullen er kinderen illegaal aan alcohol komen, maar misschien is er ook een deel wat zich wel laat afschrikken en nog even wacht.

@Misser; ouders kunnen er echt niet altijd alles aan doen. Omgeving doet ook erg veel. En ik denk dat dat vooral het probleem is, iedereen vindt het 'normaal' en je bent kinderachtig als je geen alcohol drinkt.

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:41

De mentaliteit "joh, ik mag het niet, maar ik zoek wel een ander die al wel 18 is en dan kom ik er ook wel aan" slaat natuurlijk nergens op. Je mag geen drank, dus waarom zo moeilijk doen? Je mag onder de 18 niet in een auto rijden, ook een regel waar je je aan moet houden toch? Regels worden niet voor niets gemaakt. De jongeren zouden eens moeten beseffen wat ze zichzelf allemaal aan doen met die drank. Geen idee wat 1 drankje al doet met de hersenen en organen hoor, maar die alcohol op jonge leeftijd kan niet goed zijn. Ze zouden eigenlijk eens keiharde cijfers moeten publiceren.. 3 drankjes per week en daardoor.... Slimme jongeren zouden daarvoor toch wel van de drank afblijven? Blijft de vraag: hoe slim is de jonge jeugd van tegenwoordig :? En in hoeverre denken ze aan de toekomst?

Laat die regel er maar komen. De jongeren die perse nog aan drank komen, doen zichzelf dat dan aan. Er zullen er vast wel een paar zijn die er niet aan kunnen/willen komen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:43

Hmm, meer strafbaar stellen Misser.
Lijkt me geen slecht plan, maar zo 'raak' je de doelgroep onder de 16 nog niet.

Meer toezicht in discotheken (en dan ook op de entree) en overtredingen zwaarder beboeten (eigenaar en jongere) zou wellicht kunnen helpen.
Maar, hoe pak je dan de zogenaamde zuipketen aan? Die bij iemand op het erf staan? En dus vaak ver van controle en toezicht van politie zijn?

En ja, 8 euro voor een wijntje vind ik ook erg duur.
Maar misschien zijn er jongeren hier die kunnen zeggen wat voor hun qua prijs niet meer acceptabel is? En wat ze nu gemiddeld uitgeven, met voordrinken erbij? (of wat ze zien in hun omgeving)

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:04

Kanelly schreef:
Weet ik niet Zap, kijk naar sigaretten, die worden ook ieder jaar duurder en mensen blijven ze toch we kopen.
Maar de prijsverhogingen laten wel zien dat jongeren minder sigaretten halen.

Net als het rookverbod in de cafe's, ook geen omzetverlies, men blijft toch wel komen.
Dus ik denk dat het wel meevalt met dat omzetverlies, volwassenen blijven wel komen.
?

Zeker wel omzetverlies na het rookverbod!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:05

Wat ik gemiddelt uitgeef als ik een avondje uitga?
Ik neem meestal ongeveer €40,- mee, soms meer.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:28

Inderdaad naar 18 jaar dat alchol verbod, niks mis mee.. zou er helemaal mee in stemmen als dit kon.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:54

Ik denk dat het niet veel helpt, ik denk juist dat het alcoholgebruik erger zal worden. Ik heb vorige maand een uitwisseling met Polen gehad en daar is de leeftijdsgrens voor alcoholgebruik en roken 18 jaar. Maar iedereen rookt en drinkt daar, de leerlingen waren 16 en sommige 17. Ook hadden er veel een ID waarop stond dat ze 18 waren. Ook vonden ze het raar dat er niemand van de 'Nederlandse' groep rookt en maar een klein beetje alcohol drinkt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:57

Als je wilt kom je er toch wel aan. :j
En anders drink je thuis 'in' en dan bij de club niet.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:02

tja zelf ben ik wel een voorstander om de leeftijdsgrens te verhogen maar of het daarmee opgelost is? er zijn genoeg manieren om aan alcohol te komen! wel zou je het inderdaad beter moeten kunnen aanpakken met straffen bijv bij uitgaansgelegenheden mensen onder de 18 laten blazen en dan als ze gedronken hebben een flinke straf opleggen! denk dat dat wel beter werkt maar ook direct een stuk duurder is! (alhoewel de ziektekosten gemaakt door dronken jongelui ook flink is!)

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:08

Kanelly schreef:
En Claire als jij nou zo'n 5 tot 8 euro per drankje neer moet leggen? Hoeveel zou je gemiddeld dan drinken op een avond?
(vraag is niet alleen voor jou trouwens, maar voor alle bokkers onder de 18 in dit topic)

Net zo veel? De drankjes die ik drink zijn al snel 4/5/6 euro.
En anders drink ik wel van te voren hoor ;)

ik geef ongeveer 30/40 euro uit op een avond, incl. voordrinken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:09

Ben ook voor accijns verhogen...

En ik opper maar wat, of misschien in kroegen instellen dat je maar een max. aantal glazen alcohol per avond mag kopen dan wel gebruiken als 16/18jarige (geen idee of en hoe dat te controleren is overigens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:16

Moirsa, bij een accijns verhoging, worden de drankjes dus allemaal duurder. Dus ook de drankjes waar jij nu 5/6 euro voor betaald en de fles wijn/bacardi/etc. uit de super ook.
Dus dan wordt bijv. jou drankje van nu 6 euro, 9 euro.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:22

Ach, en als het nergens in de winkels meer te krijgen is, ga je het toch gewoon zelf maken :+ Ken nu al genoeg mensen die het gewoon zelf maken..
Straks krijg je nog alcohol dealers... Zou wat zijn :=

Hier zijn nederlanders echt te opstandig voor hoor.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:28

Jaimyliefje schreef:

Dat werd over het rookverbod ook gedacht :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:33

En dat is ook uitgekomen. In bijna alle (kleine) kroegen wordt weer gerookt. ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:36

Heino schreef:
Jaimyliefje schreef:

Dat werd over het rookverbod ook gedacht :)

En, vind jij dat dat nu nog wordt nageleefd dan? Ik niet.
Hier roken ze een end door :Y)
Bovendien ken ik een stuk minder jongeren die roken dan drinken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:42

Ik ben nog geen (klein) café tegengekomen waar gerookt wordt. Maar kijk naar treinen, winkelcentra etc., wordt niet meer gerookt.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:43

Vind het echt nergens op slaan..
Ben zelf 16, drink ook weleens maar kan mezelf gewoon goed in de hand houden en koop ook gewoon wat legaal is.
Denk dat de jeugd behoorlijk los zou slaan als ze 'eindelijk' 18 zijn..
Duurder maken vind ik ook vrij l*llig, want daar zijn inderdaad 'oudere' mensen ook de dupe van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:50

@ Heino, ik rook tot nu toe ook overal nog binnen :j
Zelfs HMH, Paradiso, Melkweg, The Sand...
(maar goed da's een andere discussie verder ;) )

Tiara, tja 'oudere' mensen kunnen het vaak wat beter lijden als de drank wat duurder wordt.
Wat zou voor jou de grens zijn qua prijs van een drankje dan?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:54

Ja das waar.
Nou, kijk. Het maakt me niet echt uit, want zooooveel drink ik nou ook weer niet. Maar als ik nu naar Scheveningen of Den Haag ga, betaal ik ook al makkelijk 8-9 euro voor 1 drankje. Dat stimuleert eigenlijk om in te drinken, omdat het goedkoper is in de supermarkt.
Wij doen weleens dat wij gewoon allemaal geld bij elkaar gooien, daar gaan we dan drank en eten van halen en dan gewoon een gezellig avondje thuis houden.
Zoiets als alcohol enzo is gewoon altijd lastig, want je hebt jongeren die wel normaal kunnen doen, maar ook jongeren die niet normaal kunnen doen. Das een beetje jammer, want de 'niet-normale' verpesten het voor de 'normale'..;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:57

Ik snap het principe van indrinken sowieso ook niet echt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:00

:= Da's omdat het goedkoper is in de supermarkt...
dan hoeven ze niet zo veel geld meer uit te geven als ze in de kroeg staan. En het is gezellig, kan ik me nog wel iets bij voorstellen.

Maar goed, bij een accijnsverhoging zal dat indrinken ook minder aantrekkelijk worden, omdat ook de drank in de supermarkt duurder wordt.

Tijdje terug heb ik hier op de radio ook een professor over gehoord en die kwam, na onderzoek ook tot de conclusie dat alles fors duurder maken de enige oplossing was.
Rest mij alleen de vraag waarom Den Haag dat niet oppikt? En ieder jaar wel de accijns op sigaretten verhoogd?