negerzoenen vs jodenkoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Re: negerzoenen vs jodenkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:48

Dus kaas moet ook maar anders genoemd worden want buitenlanders noemen nederlanders ook vaak genoeg kaaskoppen.. tja kijk of je trekt het je aan of niet mij mag je kaaskop noemen en loop met een smile door.. de ander zou je een slag verkopen dat is net met een neger, de een vind het erg de ander niet..

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:52

Misschien ben ik nu heel politiek incorrect,maar sinds wanneer is het woord neger een scheldwoord?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:54

De donkere mensen moeten juist trots zijn :D die negerzoenen zijn overheerlijk !

maar iid, tegenwoordig is alles al racistisch, wat doe je eraan ? gewoon de naam veranderen en dan kun je dus geen mensen meer kwetsen :) tja, de een neemt het zwaarder op dan de andere.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:00

Ik vind neger ook geen scheldwoord. Sterker nog, de negers die ik ken noemen zichzelf ook gewoon neger hoor :j
En ik blijf die dingen dus ook gewoon, lekker dwars, negerzoenen noemen :D

En jodenkoeken vind ik al helemáál geen scheldwoord. Kom op zeg, daar zit toch helemaal geen negatieve gedachte achter?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:02

ik vind jodekoeken niet meer of minder een scheldwoord als negerzoenen oid

zit idd beiden geen negatief iets achter,maar ach je kan natuurlijk zelf overal iets negatiefs in zin

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:07

Naar mijn mening heeft het krampachtig politiek correcte taalgebruik een negatief effect op tolerantie in de maatschappij.

Om nog maar niet te spreken van alle tradities die ermee om zeep geholpen worden.
Trouwens toen er een aantal jaar terug gespikkelde en gestreepte pieten (ivm discriminatie) door amsterdam zuidoost liepen stond de surinaamse bevolking juist op de achterste benen. Piet hoort zwart, immers piet is een zwart gemaakte man, niet zwart geboren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:15

nou het was juist ook een deel van de donkere bevolking die zo'n probleem maakte van de zwarte piet omdat het denigrerend zou zijn.........overigens niet alleen,er waren ook een stel politiek correcte blanken bij........

dikke onzin,zwarte piet is gewoon zwarte piet

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:16

Het gaat hier niet om het feit dat negerzoenen niet kan, het gaat om het feit dat negerzoenen niet meer mag maar jodenkoeken wel!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:17

tja dat is ook weer waar.

ik vind het allebei gewoon kunnen,en volgens mij het overgrote deel van de negers ook

en ik heb nog nooit een jood horen zeuren over jodekoeken

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:20

Maar ik vraag me ook af, waar komt de benaming vandaan?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:24

Dit heb ik van wikipedia gecopieerd:
Volgens Lotus Bakeries is het recept voor deze koeken afkomstig van een Joodse bakker uit Amsterdam die in de jaren '20 van de vorige eeuw de koeken verkocht, wat de naam van deze koeken verklaart. Deze bakker verkocht het recept aan een bakkerscollectief uit Enkhuizen. Dit is de meest gehoorde verklaring.

Andere bronnen melden dat de naam niets met Joden te maken heeft, maar dat een bakker met de familienaam 'de Joode' deze koeken bakte.

Dan is er nog een derde verhaal: de koeken zijn groot maar dun. Voor weinig geld kon je daarom een grote koek presenteren. Veel producten die vroeger goedkoop waren, hebben een toevoeging "Joods" gekregen. Er wordt wel beweerd dat dit verwijst naar "gierigheid" van de Joden, maar veel Joden waren arm en zullen vanwege hun armoede vaak voor goedkopere producten gekozen hebben.

De naam werd in de jaren zeventig als discriminerend beschouwd. De fabrikant overwoog de naam te wijzigen, maar is daar niet toe overgegaan. Wel zijn de namen voor de geëxporteerde koeken aangepast.

Nou, als je dat leest is er toch weinig negatiefs over het woord " jodenkoek " , tsja, misschien punt 3,daar kan men over vallen,maar het is niet zo heftig dat ik het discriminend vind.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:24

nouja dan mag jodenkoeken ook wel blijven bestaan :j

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 21:28

interessant nobel1

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:30

idd dat wist ik ook niet.

maar ach,lekker blijven ze zowieso :D

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:32

tja ik zeg ook nog gewoon 'wil je een negerzoen' want 'wil je een zoen' dat kan zooo verkeerd uitpakken :+

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:40

_O- blazelover.. nou ja voor sommigen kan het misschien wel goed uitpakken! *\o/* :)*

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:43

nou idd,er is wel iemand van wie ik best een zoen wil hebben hoor,haha

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:44

Ik blijf erbij dat het negerzoen verhaal een grote publiciteitsstunt is geweest!
Ze moesten van niemand die naam veranderen, ze mochten hem gewoon als negerzoen houden.
Echter hebben ze er zelf voor gekozen om deze naam te veranderen in 'zoen'.
Je veranderd echt niet zomaar de naam van je product, dat doe je alleen maar als er een heleboel
publiciteit omheen komt. Erg slim van ze.. ontzettend veel gratis publiciteit en waarschijnlijk stijging in de verkoop.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:01

De reinste flauwekul.
Als het nou nikkerzoen zou hebben geheten okee...dat klinkt niet aardig.
Overigens vinden de meeste mensen dat je Duitsers ook geen moffen mag noemen.
Ergens is dat ook onzin want het verwijst helemaal niet naar de Duitser maar naar de mof die duitsers vroeger veel droegen.
Een soort bont achtig ding waar ze de handen en onderarmen in staken tegen de kou.
Dan kan je dat eigenlijk ook niet als scheldwoord zien.
Maar goed, bepaalde mensen zijn vrij snel op hun pik getrapt.
En Nederland moet altijd zonodig het grote voorbeeld van politieke correctheid zijn.
Mijn negerzoenen liggen overigens momenteel op stal, tussen mijn paarden zooi }:0

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:05

Nou, laten we zwarte Piet ook maar een andere naam geven dan..aangezien het de hulpjes (slaven?) van Sinterklaas zijn, donker van 'huidskleur' zijn en er komt ook nog "zwarte" in de naam voor..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:06

gewoon piet word dat denk :P

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:14

SteffiiY schreef:
gewoon piet word dat denk :P

Waarom zijn er dan geen witte(blanke) Pieten?
In 1941 hebben ze namelijk wel eens met witte én zwarte Pieten een intocht gedaan.

Het komt op mij over als vroeger: Rijke blanken (Sinterklaas) en arme donkere mensen die 'hulpjes' zijn van de blanken. (zwarte Pieten)

Stukje van Wikipedia:

Citaat:
Afbeelding uit 1900-1925Dat Zwarte Piet in de loop der jaren minder dom is geworden, wil niet zeggen dat de Zwarte-Piettraditie onomstreden is. Zowel de huidkleur als de "sociale positie" van Zwarte Piet geven soms aanleiding tot kritiek, omdat zijn rol racistische vooroordelen zou bevestigen. Deze kritiek wordt door anderen weerlegd met het argument dat Zwarte Piet een Italiaanse schoorsteenvegersknecht is; zijn gezicht is alleen daardoor zwart van het roet. Dit idee wordt nog eens versterkt door het feit dat Piet een roe heeft (een instrument van schoorsteenvegers), Italiaanse schoorsteenvegerskledij draagt en op daken klimt. Anderen weer zeggen dat zijn kledij Moors is. Waarschijnlijker is dat de moderne Zwarte Piet een spontaan gegroeid mengsel is van al deze typen.

In ditzelfde verband is de omstreden regel Ook al ben ik zwart als roet (uit de Sinterklaasklassieker Daar wordt aan de deur geklopt) wellicht juist bedoeld om eventuele racistische vooroordelen weg te nemen[5].

Sommigen nemen desondanks nog steeds aanstoot aan het vermeend racistische karakter van de traditie. De traditie van de Zwarte Piet wordt mede hierom door sommigen bekritiseerd. De Zwarte Piet wordt in deze kringen wel gezien als een symbool van de onderdrukking van de Derde Wereld, door het westerse imperialisme[bron?].

Pleidooien om Piet om te vormen tot een vrolijke clown met een niet nader omschreven achtergrond zijn echter nooit in brede kring aangeslagen. Voor de meeste mensen is Zwarte Piet een vrolijke kindervriend die zwart is van het roet in de schoorstenen. Echter, de schoorsteen verklaart niet hoe Piet aan stereotypen zoals rode lippenstift, gouden oorringen en kroeshaar is gekomen.

Er zijn zoiezo verschillende verhalen hoe Sint aan zijn knecht zou zijn gekomen, maar toch snap ik niet dat daar dan minder ophef over gemaakt word dan over Negerzoenen..

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:17

Als we zo gaan doen gaan we een supermarkt en halen we alles er
uit wat een rasistisch is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:37

Over Negerzoenen:
Ik vond het een heerlijke naam...
Totaal niet beledigend ofzo. Ik denk dat deze huidige generatie (en zeker in Nederland) helemaal geen nare betekenis geeft aan het woord "neger".

En tja.... Ik ben dol op negerzoenen.
En ook al noemt men ze nu "zoenen" of "Super Dickmann's".... Voor mij blijven het altijd negerzoenen.

Over Zwarte Pieten:
Tja, sinterklaas heeft toch hulp nodig om de pakjes door de SCHOORSTEEN te duwen?
Daarom heeft hij willekeurig rasciale mensen in dienst, die zwart worden door de roet van de schoorstenen.
Er is nooit iemand die gezegd heeft dat de pieten van een bepaalde afkomst zijn. Dus pieten kunnen technisch gezien van zowel zwarte, blanke, gele (aziatisch) of zelfs rode (indianen) afkomst zijn.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:44

Femke schreef:
Over Zwarte Pieten:
Tja, sinterklaas heeft toch hulp nodig om de pakjes door de SCHOORSTEEN te duwen?
Daarom heeft hij willekeurig rasciale mensen in dienst, die zwart worden door de roet van de schoorstenen.
Er is nooit iemand die gezegd heeft dat de pieten van een bepaalde afkomst zijn. Dus pieten kunnen technisch gezien van zowel zwarte, blanke, gele (aziatisch) of zelfs rode (indianen) afkomst zijn.

Klopt dat verhaal is er ook, maar er zijn zelfs verhalen over dat Zwarte Piet een demon zou zijn die door een heilig gedwonen werd om goed daden te verrichten.

Of dat de Heilige Nicolaas een Ethiopisch jongetje genaamd Piter(afgeleid van Petrus),vrijkocht op een slavenmarkt in Myra en dat het jongetje hem zo dankbaar was dat hij de Heilige Nicolaas bijbleef.

Maar zo zijn er nog veel meer verhalen.
Dus er zijn wel degelijk ook verhalen dat Zwarte Piet van een bepaade afkomst is :)
Dit stond overigens op Wikipedia. :)