Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

8nnemiek

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:09

Natuurlijk. Bedrijven willen nu eenmaal geld verdienen en een goed lopend bedrijf runnen met de beste werknemers die beschikbaar zijn. Zeker nu de economie het zo slecht doet. Elke werknemer kan dat verschil maken tussen een faillisement of er bovenop kunnen krabbelen.
Je gaat toch geen werknemers kiezen omdat je er medelijden mee hebt?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:44

Ben het ook wel eens met MysticTinker. Een bedrijf wat in deze tijd net het hoofd boven water kan houden, gaat niemand aannemen die miss na een tijdje in de ziektewet oid zit. Dan moet er dus een vervangend persoon geregeld worden en dat betekend ook 2x loon. Voor sommige bedrijven is dat al genoeg om ten onder te gaan...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:55

Citaat:
Je gaat toch geen werknemers kiezen omdat je er medelijden mee hebt?

Ja maar daar heeft het toch niets mee te maken? Het gaat erom dat de werkgever in eerste instantie een 'eerlijke selectie' maakt op basis van kwaliteiten/diploma's/ervaringen, zonder bevooroordeeld te worden door afkomst/leeftijd/geslacht etc. Vervolgens nodigt hij een aantal sollicitanten uit die naar zijn mening het beste binnen de vacature passen, en naar aanleiding van die gesprekken kiest hij de juiste werknemer.. Lijkt mij juist een hele goede en vooral OBJECTIEVE manier om je mogelijke kandidaten te selecteren..?

Heeft toch niets met medelijden te maken?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:09

Ik heb niet alles doorgelezen, wel het filmpje gekeken,
Ik weet niet bij wat voor bedrijf ze heeft gesolliciteerd, maar ik kan me voorstellen dat ze alleen al op haar foto wordt afgewezen. Waarom? Omdat het misschien wel een net bedrijf is, en daar vind ik ook de foto van het meisje in eerste instantie niet goed genoeg voor. Zou ik haar meteen afwijzen? Nee. Maar wel een gesprek aangaan over hoe ik wil dat ze op het werk verschijnt. Dat heeft niets met huidskleur te maken, wel met de nonchalante en zelfs sjagrijnige uitstraling op haar eerste foto.

Ik zou overigens nóóit anoniem solliciteren. Anonieme sollicitaties verdwijnen linea recta in de prullenbak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:20

Bij de instelling waar ik werk is anoniem solliciteren niet nodig gelukkig. Wij proberen een afspiegeling te zijn van de patienten.
Dus wij hebben werknemers met verschillende afkomsten en ook worden er regelmatig mensen aangenomen van boven de 40 of ver boven de 50. De reden is dan vaak omdat we voor een bepaalde afdeling dan zeer ervaren personeel nodig hebben.
Tevens kom je in aanmerking voor subsidie als je iemand aanneemt met een uitkering, en dat kan aardig oplopen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:24

Als je anoniem solliciteert is de eerste selectie objectief en op kwaliteiten, maar voor de uiteindelijke keuze wordt toch weer naar het totaalplaatje gekeken.

Ik denk daarom dat allochtonen hier misschien wel voordeel van kunnen hebben (over het algemeen zijn er geen goede redenen voor een bedrijf om geen allochtoon aan te nemen mits diegene goed Nederlands spreekt) maar voor vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie of mensen boven de 50 maakt het dan weer weinig uit denk ik. De redenen om die mensen niet aan te nemen zijn immers van financiële aard en niet (alleen) gebaseerd op vooroordelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:39

Yv_ schreef:
Dat heeft niets met huidskleur te maken, wel met de nonchalante en zelfs sjagrijnige uitstraling op haar eerste foto.

Maar goed - stel dat je de pech hebt niet fotogeniek te zijn? Ik geloof niet dat er veel foto's van mij in omloop zijn waarop ik een beetje leuk overkom - maar aangezien ik ook niet solliciteer als fotomodel zie ik niet precies in waarom dat van belang zou moeten zijn.

Citaat:
Ik zou overigens nóóit anoniem solliciteren. Anonieme sollicitaties verdwijnen linea recta in de prullenbak.

Nu wel ja. Als anoniem solliciteren gewoner is, gebeurt dat niet. Sollicitatie via werving-en-selectie gaat vaak wel anoniem, omdat de intermediairs niet willen dat men rechtstreeks contact opneemt. De eerste selectie wordt dus vaak gemaakt op een geanonimiseerd cv, en sollicitanten reageren via vacaturebanken ook vaak op anonieme advertenties ('een klein eethuis in de buurt van ... zoekt een medewerker voor ...')

Dat kan dus best.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:44

Ik vind sowieso het uiterlijk-verhaal een beetje dubieus. Voorbeeld, ik heb een vriendin die bloedmooi is, is nog nooit ergens afgewezen vaak zelfs keuze uit meerdere banen, al komt ze soms (met alle respect) een beetje nonchalant over.. Een andere vriendin van me, met dezelfde opleiding is ontzettend intelligent, heeft een hele vlotte sympathieke babbel en zoekt al superlang naar werk, wordt keer op keer afgewezen, zij heeft overgewicht.. Tja je kan het niet hardmaken, maar ik krijg dan toch het gevoel dat dat komt omdat er dan toch erg naar uiterlijk wordt gekeken. Terwijl die vriendin met overgewicht er superverzorgd uit ziet... Je kan denken die ziet spoken, maar het is toch een gevoel........ Wat moet je ermee... Maar goed dat heeft dan verder weinig te maken met anoniem solliciteren omdat ze dan al op gesprek is geweest.. Maar in hoeverre mag een werkgever selecteren op uiterlijk.. Waar ligt de grens? Kijk als iemand er onverzorgd uitziet, prima.. maar overgewicht? Is misschien een andere discussie maar dit verhaal kwam wel meteen bij me op..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:56

Ik vindt het eerlijk gezegt wel een goed idee.
Toen ik nog in de autobranch zat heb ik meerdere malen gehad dat ik een solicitatie brief schreef met mijn voorletters en achternaam erbij.
Dat ze terug belde en erg enthausiast waren als mijn vriend op nam.
Dat ik vervolgens terug belde en dat het dan was oo je bent een vrouw nou dan willen we je toch niet hebben want ik wil geen vrouwen in mijn werkplaats, maar weet je we hebben wel een plek als receptioniste voor je.
En zo zit ik dus niet meer in de autobranch omdat er in heel noord holland maar 2 bedrijfen waren waar ze geen moeite hadden met een vrouw in de werkplaats, maar bij de eene werkt mijn vriend dus dat kon ook niet en de ander was de kwik-fit waar ik de hele dag bandjes en uitlaten kon doen en dat ligt heel erg ver onder mijn capaciteiten.
Dus een hoop weggegooid geld voor een studie waarmee ik niks kan omdat ik een vrouw ben.
Nu ben ik er 1 jaar tussen uit geweest met studie en vanaf september start ik weer met een studie waarin vrouwen niet ongewenst zijn.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:59

Moet heel lastig voor je zijn, kan ik me goed voorstellen! Ik kan hier echt boos om worden, want waarom zou jij als vrouw niet net zo goed aan de slag kunnen? Daarom vind ik nogmaals dat een werkgever niet 'zomaar mag afwijzen wie hij wil' want op die manier komen er nooit gelijke kansen voor iedereen.. En anoniem solliciteren is wellicht niet DE oplossing, maar goed, het kan in sommige gevallen toch een uitweg bieden..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:55

Overgewicht is dan weer een hele lastige, omdat dat niet een van de gronden is waar de wet gelijke behandeling betrekking op heeft. Dus het is moeilijk hard te maken, als je daar een zaak van wil maken. Maar alsnog is het natuurlijk niet de bedoeling dat mensen met welke 'uiterlijke kenmerken' dan ook daarop afgewezen worden.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:05

nee daarom is het zeker een lastige. In een heel uitzonderlijk geval kun je wat met de grond handicap/chronische ziekte maar in de meeste gevallen natuurlijk niet.. Ik krijg vaak tijdens voorlichtingen/trainingen ervaringen te horen van mensen met overgewicht (en voorheen toen ik klachtbehandelaar was ook) en dat is zo frustrerend omdat je er bijzonder weinig mee kan.Toch vind ik dat het wel wat meer aandacht zou mogen krijgen , maar goed, dat is inderdaad een andere discussie..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:13

CtjeLief schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=W_O3s1__QSg

[size=9]Mijn vraag is om het wel netjes en vooral respectvol te houden, laten we aub niet minderwaardig over bepaalde 'groepen' praten, geef je mening onderbouwd en met respect en hou rekening met elkaar! Ik denk dat het dan best een heel interessant onderwerp is om het over te hebben..! En mocht je na de discussie van mening veranderd zijn over het onderwerp kun je je stem aanpasssen..

Hoi,

Ik vraag me af, hebben ze dat echt getest?

Dus twee dezelfde CV´s gestuurd maar met andere namen en dan gekeken of de "blanke" significant meer respons kreeg?

Niet dat ik niet geloof dat discriminatie bestaat hoor, ik geloof dat absoluut. Ik merk ook dat ik nu ik wat ouder wordt minder snel wordt aangenomen dan een jonge,net afgestudeerde.
Maar goed, dat is de realiteit.

Dan zit er maar één ding op: het anders aanpakken. Ik stuur geen CVs meer met mijn leeftijd en mijn exotische achternaam (ondanks dat ik zo hollands ben als de pest). Ik bel op en vraag een informatief gesprek omdat ik het bedrijf zo interessant vind. Ik ga netwerken, ik loop gratis een paar dagen mee. Heb een cursus gedaan over netwerken etc. Soms moet je creatief zijn en op een andere manier binnenkomen.
We krijgen er nou eenmaal allemaal een keer mee te maken. Of het nou is door huidskleur, exotische naam, leeftijd, vrouw-zijn, hebben van kinderen of omdat je simpelweg geen goed CV hebt voor de baan.

Creatief zijn en vooral niet jezelf als slachtoffer gaan zien. Dat is uiteindelijk echt de enige manier.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:19

Waves..

Citaat:
Ik vraag me af, hebben ze dat echt getest?

Dus twee dezelfde CV´s gestuurd maar met andere namen en dan gekeken of de "blanke" significant meer respons kreeg?

Dit soort gevallen zijn echt getest.. Zoals ook in mijn post over de stagiaire, en zo zijn er veel praktijktesten uitgevoerd.
Goed punt waarbij je aangeeft dat je sterk in je schoenen moet staan en vooral niet de slachtofferrol moet aannemen. Ben ik het helemaal mee eens. Daarom houden organisaties als waarvoor ik werk zich bezig met het empoweren van mensen die hier tegenaan kunnen lopen. Maar goed, er zijn ook mensen die nog zo hard hun best doen maar keer op keer (onterecht) afgewezen worden en dan zakt de moed wel in de schoenen.. Leeftijdsklachten komen inderdaad ook steeds vaker voor.. heel vervelend maar hoe pak je het aan he.. moeilijk! een anonieme sollicitatie zou een eerste stap kunnen zijn al zal dat absoluut niet in alle gevallen werken..

Vaak is het lastig hard te maken, en dat maakt het niet makkelijk..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:27

CtjeLief schreef:
heel vervelend maar hoe pak je het aan he.. moeilijk!

Nou ja, wat ik zeg. Ik ben nu bewust minder gaan werken en heb een weekendbaantje (schoonmaken) erbij genomen om rond te komen. De 2 dagen die ik hierdoor nu doordeweeks vrij heb biedt ik mezelf gratis aan bij bedrijven die ik interessant vind. Ik wil namelijk overstappen naar een andere branche en ik weet dat ik zonder ervaring op mijn leeftijd anders nooit binnenkom.

Nu doe ik ervaring op en, nog belangrijker, mensen kennen mij nu en zodra er dus een keer een vacature is dan ben ik hopelijk de eerste aan wie ze denken. En op deze manier kan je ook vooroordelen wegnemen. De volgende 35 jarige zonder ervaring die zich meldt wordt misschien wel serieus overwogen omdat ik heb bewezen dat je hartstikke veel aan die mensen kan hebben!

Lijkt me constructiever en effectiever dan werkgevers van alles verplichten of anoniem gaan solliciteren.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:53

Laten we voorop stellen: het is bijna voor niemand makkelijk, zeker niet in deze tijden. Iedereen heeft wel wat.

De enigen die het misschien wat makkelijker hebben zijn mensen die een top opleiding hebben mét goede cijfers en de juiste stages, de juiste werkervaring, gelijk de juiste richting hebben gekozen én er ook nog eens blank en goed uitzien.

Hoeveel mensen zijn dat nou? De rest loopt mekaar maar een beetje te beconcurreren en hoopt een kans te krijgen...

Wil verder niet negatief overkomen ofzo :+ Maar ik kan niet anders zeggen dan dat het me geholpen heeft dat gewoon te accepteren. Pas dan kan je namelijk gaan kijken hoe je dingen anders aan kan pakken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:19

ik ga in deze discussie helemaal met CtjeLief mee.

persoonlijk heb ik er geen last van, maar krijg er in mijn omgeving helaas wel mee te maken. dat bepaalde mensen makkelijk aan een baan komen en anderen niet omdat hij/zij bv een kleurtje heeft of een islamitische naam. terwijl ik van mening ben dat sommige veel betere kwaliteiten bezitten dan de ander.

andersom tegenwoordig ook overigens. bv in het jongerenwerk in utrecht. hebben ze graag jongens die de straat kennen. een achmed uit bos en lommer is waarschijnlijk aantrekkelijker dan marie-claire uit wassenaar. ookal zegt dit weinig over iemands kunnen. het is slechts een klein profielschetsje. wie weet is marieclaire een toppertje! zij krijgt geen kans om haar gezicht te laten zien.. achmed wel. terwijl achmed misschien alleen centjes wilt verdienen en marie-claire buiten dat hart voor de zaak heeft. dat weet je pas als je iemand tussen de ogen hebt kunnen bekijken (dan is het ook nog maar de vraag, maar je komt een stukje verder dan enkel een brief+cv).

ookal lijkt het voor de hand liggens dat een marokkaan marokkanen beter kan begrijpen, helemaal als hij zelf in een 'achterbuurt' woont, en helemaal als het ook nog eens een man is. maar misschien is marie-claire wel opgegroeid in kanaleneiland, heeft ze haar studies met 10en afgemaakt en misschien heeft ze wel marokkaans aangetrouwde familie die nog steeds in kanaleneiland woont en weet ze dus wel degelijk hoe het werkt op de straat..

om maar even een krom voorbeeld te geven. alles is mogelijk.

een 1e indruk vormt altijd een beeld van een persoon, het is de kunst om verder te kijken, het is een uitdaging om verder te kijken

soms zitten mensen vastgeroest in een bepaald type mens. doe eens gek, geef iedereen een eerlijke kans.

ik ben bv ook niet goed op papier, maar face tot face kan ik perfect overtuigen.
er is meer voor nodig om iemand te beoordelen dan enkel een naam/woonplaats/geslacht

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:30

Nou Ctjelief, ik kan het me anders goed voorstellen. Ik weet niet waar je vriendin op heeft gesolliciteerd natuurlijk, maar bijv. als dietiste zou ik haar ook afwijzen. Waarom? Omdat de werknemer als voorbeeld moet dienen. Een dik iemand die andere mensen van hun eetproblemen/overgewicht etc. moet afhelpen? Nee, kan niet imo. Zelfde als een als sloerie-geklede dame voor een baan als receptioniste in een chiq hotel.

Ik vind niet dat er zomaar geoordeeld kan worden over discriminatie ja of te nee. Er moet naar de situatie gekeken worden en dat kan gewoon niet via internet.

Shadow: Nogmaals, het ligt uiteraard aan de situatie. Maar of je nou een foto krijgt van die eerste meid of van die tweede meid (okee, het zijn dezelfde, ik weet het, maar dit legt makkelijker uit).. Zeker dat iedereen wel voorkeur heeft. Eerste meisje toont spring in het veld, nonchalant/sjagrijnig, tweede meisje toont al veel serieuzer en verzorgder. Bij een nette baan/baan in fashion/ uiterlijke verzorging ed. kan ik me goed voorstellen dat het de sollicitatie van het eerste meisje in de prullenbak beland in vergelijking tot het tweede meisje. Bij werk in de zorg of wat dan ook, is uiterlijk veel minder belangrijk en het lijkt me dat ze daar ook helemaal niet zo moeilijk bij zijn, gezien het tekort overal.
Dit betekent niet dat ík dat zou doen ,maar ik kan het me wel voorstellen..

Maar ik denk dat er in deze tijd zowiezo heel erg kritisch naar sollicitaties wordt gekeken..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:33

in het geval van mijn vriendin met overgewicht, ze solliciteert voor functies waarbij haar overgewicht totaal niet relevant is.. (anders zou ik het voorbeeld niet eens genoemd hebben) Iemand met overgewicht kan overigens prima representatief zijn..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:35

En dan is het nog de vraag wanneer is het terecht om iemand op overgewicht af te wijzen?
Is dat terecht bij maat 48 of maat 42 of al bij maat 38?

Teminste terecht is het natuurlijk alleen in uitzonderlijke gevallen.
Maar wanneer is het maatschappelijk aanvaardbaar?
Het lijkt wel alsof in de huidige maatschappij het al aanvaardbaar is om iemand met maat 38 op overgewicht af te wijzen als je sommigen vacatures leest.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:42

over die testjes trouwens.. daar bestaan er wel meer van.

er bestaan testen met

man-vrouw
donker-blank
allochtoon-autochtoon
sexy,blond,bloot-bescheiden en saai/grijs gekleed.

en dan steeds de ene met een super cv, super brief en super verhaal.. de ander duidelijk minder.
dat volgen ze dan met een verborgencamera.

vind het altijd leuke filmpjes om te zien.. interessant

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:04

Ja zulke praktijktesten zijn zeker interessant omdat je dan dingen ziet gebeuren die toch wel heel veel vragen oproepen? Lastige in het hele sollicitatieverhaal is dat je weinig discriminatiegevallen hard kunt maken, omdat de werkgever niet altijd de daadwerkelijk reden zal uitspreken.. Terwijl het er soms heel duidelijk bovenop ligt..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:50

klopt. ken bv ook meiden die zijn ontslagen vanaf het moment dat ze een hoofddoek gingen dragen (voorheen niet, altijd zonder problemen gewerkt, functioneerde goed, ook was de overgang naar een hoofddoek niet extreem te noemen (niet ineens in een zwart gewaad))

de reden van ontslag:

'je past niet meer in het team'

tja hoe kan je dat hard maken??

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:15

Maarja al zegt de werkgever wel waar het op staat.
Dan is het alsnog niet te bewijzen dat hij dat heeft gezegt.
Want zodra je stappen gaat ondernemen zal de werkgever toch ineens met andere redenen komen inplaats van het eerlijk toe te geven.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:58

Ik werkte al 3,5 jaar bij de bakker toen ik een hoofddoek ging dragen.
"als je een hoofddoek gaat dragen kan je hier niet meer werken" zei mijn bazin, en dus vertrok ik.

Toen ik klaar was met school solliciteerde ik bij een kinderdagverblijf en ik kreeg te horen "een hoofddoek kan niet in de kinderopvang, als je die afdoet, heb je nu een baan"
Ik heb natuurlijk bedankt en ben vertrokken. Een week later had ik een baan bij een ander bedrijf, gelukkig.

Die tweede heb ik wel gemeld bij meldpunt discriminatie. Niet dat die er iets mee doen, maar voor het idee.