Mensen vs. dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Mensen vs. dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:54

een mens kan weg, die kan redeneren, die kan in de toekomst kijken, die kan het verleden analyseren......... een dier kan dat niet :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:55

dan nog...........als een onschuldig mens zwaar mishandeld word.............

ja moeilijk hoor,want ik sla ook stoom uit als iemand een vinger naar een dier uitsteekt.......
maar ook toen hier in de regio een zwangere vrouw overvallen en in elkaar gemept was

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:58

absoluut snoevie....... ongelijke mishandelende strijd tussen mensen vind ik ook echt heel triest.........

als twee onderwereld figuren elkaar afmaken vind ik het helemaal prima, boksers in de ring helemaal goed joh..... leef je uit :)

maar een vrouw in een kelder mishandelen........ nee, of met 4 man een jochie in elkaar slaan....... nee.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:59

Ik ben niet een mensenfan, nooit geweest ook. Ik voel me niet op mijn gemak bij mensen. Ik vertrouw mensen niet, tenminste de meesten.

Kinderleed en dierenleed vind ik vaak erger dan volwassen mensenleed. Onschuldige wezens die leed wordt aan gedaan door vaak volwassenen, vind ik het ergste soort van leed.

Ik kan me heel goed invoelen in situaties en kan dingen heel erg vinden voor anderen. Maar dierenleed en kinderleed doet me gewoon meer.
Je wordt ook bedolven onder mensenleed, dat het zowat 'gewoon' wordt. Mensen die dood op journaal voorbij komen, zelfs voor kinderleed in Afrika wordt je zowat immuun, zo vaak wordt het je voorgeschoteld op tv.

Charlie_P

Een mens is toch gewoon een zoogdier?

Anoniem

Urielle schreef:
Mensen staan voor mij boven dieren, zonder meer. Ik vind de dood van de baby van de buren erger dan de dood van een kitten.

Maar je hebt wel de verantwoording over je huisdieren en dus de zorg dat ze een goed leven hebben (in dit geval vind ik dus dat de hond in een kennel moet als hij alleen met de poezen is of de poezen op een veilige plek), en ik vind ook dat je niet vrijblijvend kunt omgaan met je positie aan de top van de voedselketen, dus dat je ook verantwoord om moet gaan met de natuur en de wilde dieren om je heen.

Ik kan me hier goed in vinden :j

De opmerking in dat topic dat kittens net zo belangrijk zijn als babies vind ik echt onzinnig. Ik ben dol op mijn dieren, maar het blijven dieren.
Je moet als mens verantwoordelijk met de schepping omgaan, dieren niet uitbuiten, maar er juist goed voor zorgen. Maar imo mogen ze ook gegeten worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:01

KiWiKo schreef:
absoluut snoevie....... ongelijke mishandelende strijd tussen mensen vind ik ook echt heel triest.........

als twee onderwereld figuren elkaar afmaken vind ik het helemaal prima, boksers in de ring helemaal goed joh..... leef je uit :)

maar een vrouw in een kelder mishandelen........ nee, of met 4 man een jochie in elkaar slaan....... nee.......

ben ik ook helemaal met je eens!

ik las in een ander topic dat iemand het doodbijten door een hond van een kitten net zo erg zou vinden als van een baby..........nou sorry,dan klopt er echt iets niet met je volgens mij.

TUURLIJK is het heel triest voor het kleine poesje,absoluut. maar een baby........vind ik toch stiekem wel anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:02

Ik ook snoevie, maar dat is niet meer politiek correct......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:04

nou ik schijn vaak niet erg politiek correct te zijn geloof ik.

ik ben helemaal gek op dieren,in het bijzonder natuurlijk mijn eigen,en ik zou voor ze vechten als een leeuw.
maar het is nog anders als met een baby vind ik.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:07

Dat is het lastige van de vraag.
De een voelt het ene leed gevoelsmatig anders aan dan iemand anders. De een vind de dood van een hond gevoelsmatig erger dan de dood van een mens. Kan je weinig aan doen. Ik vind leed met dieren vaak erger dan leed met mensen gevoelsmatig. Uitspreken doe ik het niet altijd, omdat het ethisch niet verantwoord of normaal wordt gevonden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-10 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:07

Jullie spreken jezelf hierboven wel een beetje tegen.. Baby's kunnen niet redeneren, niet in de toekomst kijken, hebben een zelfde bewustzijn als jonge mensapen (tot een leeftijd van 4 jaar of wat was t ook alweer?)
Dus als je een baby dan toch boven een dier verkiest dan is dat puur je eigen gevoel en je eigen soort beschermen, toch? :Y)

Ik zou natuurlijk ook wel het leven van een baby boven het leven van een dier kiezen, maar dan niet voor de baby zelf maar voor de ouders, die zouden kapot zijn van verdriet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:08

wie bedoel je met jullie?

en waarom zou je het leven van de baby niet als eerst verkiezen voor de baby zelf?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:11

even voor de mensen die vinden dat een mensenleven minder of gelijkwaardig is aan een dierlijk leven.......

je rijd over de weg, er steekt een eend over met haar jonkies....... kan je drie dingen doen

A. je rijd de eend dood en wat van die jonkies
B. je rijd jezelf dood tegen de boom om de eenden te ontwijken
C. je rijd jezelf en de tegenligger dood om de eenden te ontwijken

moraalridders in dit verhaal............ graag een eerlijk antwoord.......

als je voor B of C kiest, dan sta je achter je principe..........

PS....... het aanremmen is geen optie meer, want ze kwamen uit een blinde bocht........ :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 08-05-10 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:13

dat is een goede. ik zou er zelf echt kapot van zijn trouwens hoor.........ik heb een keer een eend aangereden,gelukkig niet ernstig,en die heb ik naar de DA gebracht,gelukkig niet ernstig......maar wat ben ik daarvan geschrokken.

maar om mezelf dan dood te rijden of een ander om het leven van de eend te redden.........nee (don't shoot me)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:14

Tuurlijk ben je er kapot van als door jouw toedoen een dier overlijd.......... zou ook heel fout zijn als je dat niet zou zijn :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:16

is ook zo. maar om even te laten weten aan sommige mensen dat ik echt wel geef om dieren.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:19

ga ik het nog sterker vragen.........

je rijd met je auto in de bergen, diepe ravijn aan de kant! en rotsen aan de andere kant......

er steekt een mens over op een plosteling moment dat je nooit aan had zien kunnen komen........

ga je dan zelf het ravijn in........... of rij je dat mens aan???

je hebt een halve seconde om te beslissen......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:22

je bent in de jungle......... je hebt een geweer.......... en alleen :)

hongerige leeuw staat tegenover je..........

schiet je het dier dan dood, of ga je zelf dood?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:27

kunnen volwassenen dan wel in de toekomst kijken ?? nee.

dieren kunnen overigens wel degelijk vooruit lopen op wat komen gaat. zo zijn er bv dieren die een epileptische aanval aan voelen komen bij hun baasje, of wat dacht je van de dieren die het tsunami al veel eerder hadden opgemerkt dan mensen..

zoals ik al zei, dieren hebben een instinct, mensen een geweten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:29

een mens kan wel inschatten wat diens acties van vandaag voor een gevolg hebben voor de toekomst, dat kan een dier niet :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:31

kiwiko,ik had het over jouw stellingen eens met mijn vader die naast me tv zit te kijken.

en die zei; dat je niet beslist uit verstand,maar uit reflex,het gaat waarschijnlijk zo snel......

wbt de leeuw zou het makkelijker zijn,ik zou voor mn eigen leven gaan.

maar sommigen hier in het topic dus niet

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:32

aha op die manier. dat is waar. dus dieren leven volgens hun instinct... doen wat op dat moment nodig is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:32

Snoevie schreef:
kiwiko,ik had het over jouw stellingen eens met mijn vader die naast me tv zit te kijken.

en die zei; dat je niet beslist uit verstand,maar uit reflex,het gaat waarschijnlijk zo snel......

wbt de leeuw zou het makkelijker zijn,ik zou voor mn eigen leven gaan.

maar sommigen hier in het topic dus niet

yep............ uit reflex rij je niet het revijn in :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:34

Snoevie schreef:

dat is echt waar. heftige situaties kan je niet/moeilijk voorbereiden. we kunnen ons er ook geen voorstelling van maken, laat staan voorspellen wat je zal doen. je kan wel bedenken wat je het beste lijkt om te doen, maar of dat je dat ook echt doet in zo'n situatie... hopelijk kom je daar nooit achter trouwens, brr moet er niet aan denken om in een noodsituatie terecht te komen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:34

jameyskatje schreef:
aha op die manier. dat is waar. dus dieren leven volgens hun instinct... doen wat op dat moment nodig is.

in grote lijnen :) een dier kan een wintervoorraad aanleggen bijvoorbeeld, dat zou in onze brein toekomstdenken kunnen betekenen :)

maar als het dier de wintervoorraad aan zou moeten leggen met dingen die de komende 6 jaar niet meer teruggroeien, dan kan die niet bij deze wintervoorraad aanleggen bedenken dat die de komende 5 jaar geen wintervoorraad aan kan leggen........

snappieumnog? tis een beetje moeilijk uitgelegd :)