DE Nederlandse cultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bestaat DE nederlandse cultuur? leg uit...

ja
87 (66%)
nee
43 (33%)

Totaal aantal stemmen: 130

Fenn

Re: DE Nederlandse cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:15

Krijg je in Amerika ook een vrije dag met feestdagen? :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:17

Fenn schreef:
Toen ik begon over second easter day werd ik toch wel uitgelachen :=

Kan ik me iets bij voorstellen :P Dat heet nl Easter Monday ;)

John Fealey is erg leuk over feestdagen:

Drop, stroopwafels - ook iets dat men in het buitenland niet kent. Net als trouwens de typische Hollandse kost als boerenkool met worst.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:17

lijkt me heel interessant, cultuurkunde!!

ik doe sociaal cultureel werk(ben zo goed als klaar) en een losse mudele cultuurpsychologie.

even een paar definities van cultuur:

Citaat:
het geheel van gemeenschappelijke verworvenheden en waarden.kennis en inzicht op het vlak van het geestelijk en zedelijk leven.de wetenschap.de kunsten.de mens-en wereldbeschouwing

Citaat:
Patroon van waarden, doeleinden, normen, verwachtingen e d die voor het functioneren van de (ambtelijke) organisatie van belang zijn

Citaat:
De ruimste betekenis is: alles wat door menselijk handelen is gemaakt, oftewel alles behalve de `ongerepte` natuur. Een andere omschrijving is de leefstijl van een samenleving; de vorm, inhoud en geestelijke gerichtheid van menselijk handelen. Deze leefstijl is niet eenduidig, maar veeleer een dynamisch samenspel van subculturen.

Al die dingen die mensen denken, doen en hebben: gewoonten en gebruiken, godsdienst, normen en waarden, bestaanswijze, muziek en voorwerpen, eetgewoonten en wijze van kleden, bouwwerken.

Citaat:
Gewoonten en (gedrags)regels die bij een groep mensen, een beschaving en/of een cultuur horen. Voorbeelden zijn voedingsgewoonten, wasrituelen, gebedsrituelen en sociale omgangsvormen.

Een geheel van aangeleerde gedragskenmerken, waaraan alle leden van een gemeenschap zich openlijk houden.

Citaat:
Uitleg: geheel van veronderstellingen, opvattingen, waarden, normen en de materiële uitdrukking ervan die in de samenleving of in een groep gedeeld en overgeleverd worden

zo kan ik nog even doorgaan, maar lijkt me duidelijk toch? eventueel hier een link

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:20

conclusie, het woord cultuur kent vele definities, en zodra we daar niet over uit komen zullen we er ook nooit uitkomen, of Nederland een eigen cultuur heeft.... :P ?

Online vandale is niet meer gratis :( Dus die kan ik ook niet meer raadplegen....

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:27

Ibbel schreef:
John Fealey is erg leuk over feestdagen:

haha deze is echt heel leuk!!

hollanders houden ook wel van zelfspot vind ik, we kunnen dit soort grappen wel hebben (als we ze zelf al niet maken) en lachen lekker mee

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:31

Menino schreef:
Als je in Italie op vakantie bent en je bezoekt het coloseum ben je toch ook cultureel bezig?

,

even het verschil tussen cultuur en cultureel opzoeken ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:31

ik hoor trouwens ook vaak dat nederlanders die naar het buitenland zijn verhuist pas echt hun nederlandse cultuur ondervinden en dat ze zich dan ook veel hollandser gaan gedragen dan voorheen.

merken jullie dit ook?
en hoe zit dit dan? passen hollanders zich eigenlijk makkelijk aan in het buitenland? of streven ze echt naar cultuurbehoud :P?

Menino schreef:
conclusie, het woord cultuur kent vele definities, en zodra we daar niet over uit komen zullen we er ook nooit uitkomen, of Nederland een eigen cultuur heeft.... :P ?

daar heb je een punt. :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:34

in andere nieuws en maatschappij topics kwam vaak naar voren (wanneer het bv ging over buitenlanders, allochtonen, moslims etc) dat 'ze zich maar moeten aanpassen aan de nederlandse cultuur', maar vervolgens kon niemand concreet beschrijven waaraan ze zich dan precies moesten aanpassen.. daarom hoop ik dat deze personen ook in dit topic gaan reageren, omdat ze dan niet meer off-topic hoeven gaan in een ander topic en zodat we er misschien met elkaar toch uit kunnen komen en er dieper op in kunnen gaan.

dus dit is een soort uitnodiging hahah!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:36

Hebben jullie de inburgeringstest wel eens gemaakt?
Ik ben in Nederland geboren, heb een HBO, een post-HBO, een universitaire en een post-universitaire studie gedaan en toch zak ik voor de inburgeringtest ;) :D

Die is nl geschreven door iemand die niet tot 'mijn cultuurgroep' behoort. :D :D :D

Ik zou zeggen: doe die test eens voor de grap. Hij staat online :j

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:40

heb m vorig jaar eens gedaan, maar ik was gezakt!!! bizar vond ik dat

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:42

Anya schreef:
Ik ben in Nederland geboren, heb een HBO, een post-HBO, een universitaire en een post-universitaire studie gedaan en toch zak ik voor de inburgeringtest ;) :D

bizar he?? en jij bent niet de enige die gezakt is, eigenlijk ken ik niemand die deze in 1x heeft gehaald haha. dus wat verwacht men nou eigenlijk van mensen die moeten inburgeren? gaan er dan geen belletjes rinkelen als zelfs (slimme)hollanders zakken voor deze test?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:43

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:51

Wat een belachelijke test

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:53

hahaha ik ben gezakt, met 3,2 punten......

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:54

heb m net nog eens gedaan.. een 4.4! sjongejonge

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:55

Gezakt met 5,1.
*gaat zich diep schamen*

Hoe lang doet u er ongeveer over om met de trein, zonder vetragingen, van amsterdam naar enchede te reizen?
Hoe moet ik dat weten, laat staan iemand uit timboektoe die vanwege oorlog vlucht. Stel dan liever vragen over normen en waarden, want dit raakt kant nog wal.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:36

Ga hem ook ff maken. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:10

Nog iets typisch Nederlands, dat me dankzij een email met een Amerikaan te binnen schoot. Meer een gewoonte dan cultuur trouwens, maar dat moet kunnen...

Die ráre gewoonte over overal verkleinwoordjes achter te zetten.

"Lekker weertje, hè buurman?"
"Mooi karretje, buurvrouw, nieuw of een tweedehandsje?"

Wat een ráre manier van praten houden we er toch eigenlijk op na :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:27

jameyskatje schreef:
voor degene die m nog nooit hebben gedaan:
http://www.teleac.nl/nationaleinburgeringtest/

Citaat:
- Het échte examen is op een lager taalniveau (A2 mondeling).
- De toetsvorm is anders: in het echte examen worden alle vragen ingeleid met een filmpje waarin de situatie wordt geschetst zodat die voor inburgeraars herkenbaar is voordat ze er vragen over gaan beantwoorden.
- Het echte examen is opgebouwd rond een familie, de familie Tan. Aan de hand van hun situatie en belevenissen zijn de vragen gesitueerd.
- De vragen uit het examen zijn op grote schaal uitgeprobeerd bij de doelgroep. Meer dan 4000 inburgeraars hebben meegedaan aan het uitproberen van de vragen. Dat betekent dat de kwaliteit van de vragen in het echte examen aan alle kwaliteitseisen voldoen die je van examenvragen mag verwachten.
- De grens voor zakken of slagen ligt bij het echte examen niet zo hoog als bij de Nationale Inburgering Test van Teleac, namelijk op 70% en niet op 80%.

Is niet te vergelijken met een echte inburgeringstest denk ik (hoop ik....!)
Denk dat de bedenker van deze test zich diep mag schamen over de zinnigheid van deze vragen zeg... :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:26

ik ben niet ingeburgerd....
Zou het komen doordat mijn vader een Fries is?
Of doordat mijn moeder 1/4 duits en 1/8 Joods is?
Of doordat ik Drent ben?

Achterlijke vragen zeg, ben het ook lang niet altijd met de 'goede' antwoorden eens.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:41

ik denk dat de ECHTE nederlandse cultuur nu niet meer bestaat, er zijn zoveel invloeden van buitenaf door immigratie dat je niet echt meer kunt spreken maar tuurlijk zijn er nog wel vele dingen overgebleven zoals sinterklaas, boerenkool met worst, hutspot enz enz

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:54

ik heb de test gedaan en had een 6.1 whoehoeeee :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:08

:D 6,8 Whoehoe, ik ben ingeburgerd. :+

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 23:22

Champie_Me schreef:
ik denk dat de ECHTE nederlandse cultuur nu niet meer bestaat, er zijn zoveel invloeden van buitenaf door immigratie dat je niet echt meer kunt spreken maar tuurlijk zijn er nog wel vele dingen overgebleven zoals sinterklaas, boerenkool met worst, hutspot enz enz

maar wat wás die echte nederlandse cultuur dan volgens jou?

en die nieuwe multiculti invloeden, vormen die juist niet de huidige cultuur?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:25

jameyskatje schreef:
Champie_Me schreef:

maar wat wás die echte nederlandse cultuur dan volgens jou?

en die nieuwe multiculti invloeden, vormen die juist niet de huidige cultuur?

Nederland is altijd al een "importland" geweest. Daarnaast merk ik een groot verschil in mentaliteit tussen het oosten en westen van het land.
Tegen de tijd dat een oosterling begint te klagen heeft de westerling allang de scheur open getrokken en het bijltje erbij neergegooid.