Levenslang echt levenslang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Levenslang echt levenslang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 15:40

Ja maarja als je dan geen geld hebt enz dan ga je gewoon een moord plegen dan heb je het wel beter naar mijn idee of ben ik nu raar :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:45

Nou ja, veel mensen buiten de gevangenis hebben ook niet zo gek veel vrijheid :Y)
Opstaan, ontbijten, in de file, 8 uur lang werken, weer in de file, avondeten, tv kijken en weer naar bed :Y)
Allebei niks voor mij eigenlijk..

Er zijn zelfs zwervers die 's winters wat gaan stelen en zich laten oppakken en in de gevangenis laten gooien voor een paar maanden. Lekker warm, met eten en drinken, en ook nog tv. Luxe! :=

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:47

Levenslang is levenslang (art. 10 wetboek van strafrecht). :)
Het is zoals gezegd mogelijk dat gratie wordt verleend, maar in Nederland komt dat nauwelijks voor.

Ik vind dat er altijd nogal gemakkelijk wordt gezegd dat het een pretje is om in een Nederlandse gevangenis te zitten. Mensen met levenslang zitten in de wetenschap dat ze er zitten tot ze doodgaan. Achter de tralies. Met een tv ja - om de tijd te verdrijven tot je sterft. Luxe?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 29-04-10 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 15:47

ja dat bedoel ik mystictinker
Als zwerver zijnde wist ik het wel

Overigens zijn er ook zwervers die er zelf voor kiezen om zwerver te zijn zo loopt er waar ik vroeger gewoont heb eentje rond.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:49

Ja, hier ook. Een man met genoeg geld op zn rekening, maar hij leefde liever als zwerver :=

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:51

MysticTinker, klopt van die zwervers, maar geloof me....dat zijn echt geen mensen zoals jij en ik.....
@TS, ik weet dat veel mensen zo denken. En ik ben het er wel mee eens dat er in Nederland zwaarder gestraft mag worden, daarmee bedoel ik langere straffen. En ik ben het er ook wel mee eens dat sommige dingen wel wat minder mogen in de gevangenis, maar zeker niet dat je activiteiten als de sport zou moeten laten vervallen. Het programma loopt al niet meer 's avonds en niemand wordt er beter van om dan ook overdag alleen maar achter de deur te zitten. Het klinkt allemaal wel leuk, maar ik zou nog geen dag aan de andere kant willen zitten. En ja, dat is hun eigen schuld. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het echt niet allemaal zo fijn en gezellig is als het af en toe overkomt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 15:56

Nee snap ik ook wel maargoed laat ze dan maar een dvd zien wat ze die mensen aangericht hebben of iets dergelijks :+

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:56

Gentlegiant schreef:
Ja maarja als je dan geen geld hebt enz dan ga je gewoon een moord plegen dan heb je het wel beter naar mijn idee of ben ik nu raar :=

Ik had precies dezelfde gedachte!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:56

Klopt het ook dat het zo vreselijk onrustig en gevaarlijk is in de gevangenis met de ramadan?
Ik hoorde dat nl van een vrouw die ik ken die er ook werkte. Die vertelde dat ze rond die tijd de gevangenen helemaal niet uit hun cel konden laten omdat een aantal gevangenen dan flink herrie gingen schoppen, en dat het personeel dan vanalles en nog wat naar hun hoofd kreeg gegooid, en voor de meest vreselijke dingen werd uitgemaakt :=
Dat lijkt me echt vreselijk eng!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:00

MysticTinker schreef:
Klopt het ook dat het zo vreselijk onrustig en gevaarlijk is in de gevangenis met de ramadan?
Ik hoorde dat nl van een vrouw die ik ken die er ook werkte. Die vertelde dat ze rond die tijd de gevangenen helemaal niet uit hun cel konden laten omdat een aantal gevangenen dan flink herrie gingen schoppen, en dat het personeel dan vanalles en nog wat naar hun hoofd kreeg gegooid, en voor de meest vreselijke dingen werd uitgemaakt :=
Dat lijkt me echt vreselijk eng!

Bij ons nog nooit meegemaakt. Degenen die zich zo gedragen kunnen ook een enkeltje iso verwachten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:05

MysticTinker schreef:
Nou ja, veel mensen buiten de gevangenis hebben ook niet zo gek veel vrijheid :Y)
Opstaan, ontbijten, in de file, 8 uur lang werken, weer in de file, avondeten, tv kijken en weer naar bed :Y)
Allebei niks voor mij eigenlijk..

Ik hoop maar dat je dit niet meent... 'wij hebben niet zo gek veel vrijheid?' Pfffff....
Jij hebt de keuze om te werken, de keuze om te slapen of op te staan, de keuze wat je gaat eten, wanneer met wie hoe laat, waar je gaat werken, met wie, met wat, hoe veel en hoe lang, jij hebt de keuze of je dicht bij huis werkt of ver weg, of je gaat fietsen, treinen of met de auto, jij hebt vrije tijd...mag je helemaal naar eigen wens en believen invullen, jij kan altijd bellen met je vrienden, familie en geliefden, je kan iedereen die je wil zien opzoeken, iedereen kan jou opzoeken.
Voor jou wordt niet bepaald hoe laat je opstaat, douchet, eet, drinkt, sport, buiten komt...bij jou gaat je kamerdeur niet op slot en ben je niet afhankelijk van een ander wanneer deze weer open gaat.
Nou ja... etc. etc. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:10

notice the smileys :Y)

:')

Was sarcastisch bedoeld hoor _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:13

Levenslang is idd echt levenslang (eerdere vrijlating daargelaten).

Daarbij vind ik dat soms de straffen inderdaad te mild zijn. Maar hier is wel iets om over na te denken: In de landen waar zwaardere straffen gelden (zoals steniging, doodstraf, veel langere gevangenisstraffen) komen in de regel ook de meeste zware misdrijven voor. Tja, er zit wel wat in..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 16:15

Maar als iemand (de moordenaar dan) iemand (het slachtoffer) vermoord heeft vind ik dat ze die ook gewoon het zelfde aan moeten doen....

Dan weten ze ook hoe het voelt en zijn we van die moordenaar ook weer af dus een veiligere samenleving

en dan zullen zogehete moordlustige mensen het ook wel uit hun hoofd laten

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:18

Gentlegiant schreef:
Maar als iemand (de moordenaar dan) iemand (het slachtoffer) vermoord heeft vind ik dat ze die ook gewoon het zelfde aan moeten doen....

Dan weten ze ook hoe het voelt en zijn we van die moordenaar ook weer af dus een veiligere samenleving

Oja. En degene die de moordenaar heeft vermoord moet dan ook weer vermoord worden :Y) ? Of hoe moet ik dat dan zien?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 16:19

neehee tuurlijk niet dat zo styl zijn :P

Nee gewoon 1 persoon die er voor geschikt zou zijn die dus ook niet zelf moodlustige ideeen heeft dus bijvoorbeeld een poltie in een mega hoge functie? etc weet ik het :+

En anders gewoon de kogel
Een moordenaar blijft altijd een moordenaar in mijn ogen

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:21

Gentlegiant schreef:

Nee gewoon 1 persoon die er voor geschikt zou zijn die dus ook niet zelf moodlustige ideeen heeft dus bijvoorbeeld een poltie in een mega hoge functie? etc weet ik het :+

Maar je geeft id epersoon ook geen kans om zijn leven te beteren :P.
Maar de doodstraf lot niks op, je kan ze beter martelen ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:22

Gentlegiant schreef:

Maar degene die de moordenaar vermoordt is toch ook weer een moordenaar?! Of telt dat dan niet in jouw ogen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:23

Gentlegiant schreef:

Een daarom is er juist zo'n uitgebreid rechtssysteem in NL. Als iedereen hetzelfde moet worden aangedaan als wat hij iemand anders heeft aangedaan, dan zou het een zootje worden in ons land. Denk er eens over na.. Ons rechtssysteem is er juist om dingen 'netjes''op te lossen, en dat is maar goed ook. Het is niet voor niks dat de doodstraf etc. niet meer toelaatbaar zijn in NL. Het is al erg genoeg dat er mensen vermoord worden, maar laat dit bij de moordenaars blijven. Als de overheid ook nog eens 'terug' gaat moorden, waar blijft in vredesnaam de beschaving dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:25

Je weet dat dat niks oplost GG?
Kijk naar Amerika, waar de doodstraf nog volop voorkomt, daar stijgen de criminaliteitscijfers juist i.p.v dat ze dalen.

En 75-80% van de moorden vinden plaats in de relatie of familiesfeer, bijv. een zogenaamde 'crime passionel'.
Oog om oog tand om tand lijkt me dan niet op z'n plaats. (is sowieso niet op z'n plaats maar goed)
Bijv. de vrouw die ruzie heeft met haar man omdat hij is vreemdgegaan en hem in een opwelling neersteekt...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 16:26

Ja oke als ik daar weer over na ga denken klopt het indd wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:31

Precies Kanelly. In landen waar hele zware straffen gelden vinden veel zware misdrijven plaats, en in landen waar veel eigenrichting voorkomt (waar dus niet zo'n georganiseerd rechtssysteem wordt gehandhaafd) ook. Dat zijn dus de twee uitersten, dan zit Nederland daar toch mooi tussenin..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:30

Hier een link met alle mensen die een levenslange veroordeling hebben, maar ook wie er gratie gehad hebben zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _Nederland

En ik dacht altijd dat het 25 jaar was, nou in ieder geval weer wat geleerd vandaag ;)

En volgens mij kunnen mensen die veroordeeld zijn ook nog werken zodat ze een beetje geld verdienen om dingen te kopen in de gevangenis en zodat ze toch nog een beetje te doen hebben.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:39

De verwarring komt omdat in het wetboek van strafrecht staat dat de maximale TIJDELIJKE straf 20 jaar is. Er kan dus geen 27 jaar oid gegeven worden. Levenslang is tot de veroordeelde dood gaat en dat is dus geen tijdelijke straf.

*edit* volgens mij is het 20, maar kan ook 25 jaar zijn, even geen wetboek bij de hand..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:43

Ik heb altijd met maatschappijleer moeten leren dat levenslang ook daadwerkelijk levenslang is ;)