Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:11

Ik zou niet weten op welke wijze het hoofddoekje haar belemmert in het lesgeven, dus wat is het probleem?
Op mijn middelbare school waren een aantal behoorlijk gelovige docentes die vanwege geloofsovertuiging geen broek droegen.
Het weglaten van een hoofddoekje of het aantrekken van een broek zal iemand haar onderwijzende capaciteiten niet vergroten.

En dat ze als docente Frans het Nederlands wat minder beheerst?
Volgens mij is het doel van de lessen Frans, dat je de Franse taal zo goed mogelijk beheerst en niet de Nederlandse taal.
Ik zou persoonlijk liever een docent hebben die het Frans vloeiend beheerst en het Nederlands iets minder, dan andersom ;)

Ik heb ook een docent van Noord Afrikaanse afkomst en zijn Nederlands is ook niet zo goed als het mijne, maar ik begrijp hem en kan de lessen prima volgen.
Zo ook bij een andere docent die West Fries spreekt, zijn Nederlands is eigenlijk nog minder dan dat van de Noord Afrikaanse docent, maar wederom, ik begrijp hem en kan de lessen prima volgen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:14

Chaos schreef:
De rede voor mijn afschuw van hoofddoekjes. Tja. Ik heb er meerdere redenen voor die door anderen waarschijnlijk als heel zwart/wit bestempeld zullen worden. Maar dat zij dan zo. Ik heb absoluut geen problemen met mensen die een religie aanhangen, maar ik zou zelf absoluut nooit kunnen geloven.

- Ik vind dat iemand verplicht is zich aan te passen aan de cultuur waarin diegene zich bevind.
- Het is nog steeds vaak een vorm van onderdrukking en ook al ontkennen mensen dit vaak, WAAROM draag je er dan een? Niet omdat het zo prettig zit.
- Ik vind het de meest schreeuwerige manier (evenals de Burka) om je geloof te uiten, waarom niet gewoon een ketting, net zoals met het kruis of de davidsster.
- Ik vind het heel onpersoonlijk en vind al die hoofddoeken, burka's etc. een heel intimiderend straatbeeld geven.
- En ik vind het gewoon grote onzin, sorry!

En zo kan ik nog wel even doorgaan. En zoals ik al zei, misschien wat zwart/wit. Maar ik heb er nu eenmaal een hekel aan!

Ooit wel eens van machtsafstand gehoord? Sommige culturen scoren zeer hoog op hun machtsafstandindex. Dat betekent zoveel als: ze vinden het normaal, dat sommige mensen veel meer macht hebben dan anderen. Of, met andere woorden ook: onderdrukking wordt meer geaccepteerd, mensen voelen zich juist fijn bij het hebben van een duidelijk merkbare hoge of lage positie. Voor vrouwen betekent dit dan ook dat ze zich (áls ze hun hoofddoek al dragen als onderdrukt zijnde, wat veel minder voorkomt dan je denkt ;) ) fijn voelen met hoofddoek, juist omdat het een teken is dat ze zich onderwerpen aan 'de man' of 'het geloof'.

Wie zijn wij dan om ze uit hun veilige gevoel weg te halen? ;)

Chaos

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:21

Het feit dat een vrouw dat al zo gemakkelijk accepteert is in mijn ogen al een vorm van onderdrukking die al jaren voortduurt en er nu gewoon ingeslopen is en voor lief wordt genomen.

Maar ik sta dan ook meer voor de moderne vrouw.

En ik snap dat een héleboel mensen het niet met mij eens zijn, gelukkig maar.. :P Zouden een hoop ruzies van komen. Maar ik denk er nu eenmaal zo over! :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:23

Chaos schreef:
Het feit dat een vrouw dat al zo gemakkelijk accepteert is in mijn ogen al een vorm van onderdrukking die al jaren voortduurt en er nu gewoon ingeslopen is en voor lief wordt genomen.

Maar ik sta dan ook meer voor de moderne vrouw.

En ik snap dat een héleboel mensen het niet met mij eens zijn, gelukkig maar.. :P Zouden een hoop ruzies van komen. Maar ik denk er nu eenmaal zo over! :)

Het is ook een vorm van onderdrukking die al jaren voortduurt. Dat is mijn hele punt, het is hun cultuur. Dat wij in Nederland weinig machtsafstand accepteren, betekent niet dat anderen dat ook maar moeten doen.. ;)
Daarbij denken zeker dat moslima's in Nederland vaak goed na, voor ze een hoofddoek dragen. Een symbool voor onderdrukking is het al lang niet meer altijd en overal.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:26

Chaos schreef:
En het woord aanpassen had ik in voorgaande posts nog niet eens genoemd.

Je hebt gelijk, dat was iemand anders. :)
Maar als je het dan over het beheersen van de Nederlandse taal hebt.... het woordje 'woord' hoeft niet met dt. Dat soort spelfouten vind ik persoonlijk veel storender.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:29

Haha. Nee dat is ook wel de meest stompzinnige spelfout dit ik in jaren gemaakt heb. Was waarschijnlijk in gedachten bij het woord wordt. :)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 18-04-10 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:31

Jaren, zeg maar gerust eeuwen ;)
En een cultuuromslag wordt niet in een dag of een jaar of een decennium gemaakt.
Zoiets heeft tijd nodig, heel veel tijd.
Hoelang is het in Nederland al geaccepteerd (en ook nog lang niet overal) dat vrouwen werken en niet meer thuisblijven bij de kinderen? Ook nog maar zo'n 40 jaar.

En wat is de norm voor 'de moderne vrouw'?
De vrijgevochten Westerse single lady, met 7 scharrels, een eigen appartement, auto en boven modaal inkomen?
Of is een moslima/hindoestaanse/joodse vrouw, met baan, auto, gezin én hoofddoek, shalwar kameez, pruik/hoofddoek geen moderne vrouw?
Of is de single lady met hoofddoek of wat dan ook, met appartement in New York/Amsterdam/Londen waar dan ook, ook geen moderne vrouw?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:37

Er is natuurlijk geen norm voor de moderne vrouw. Maar in mijn ogen is het belangrijkste gegeven dat de moderne vrouw bezit de mogelijkheid om te doen, gaan en staan waar zij zelf wil! :)

Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij dat je je dingen laat opdragen door je geloof. En dan heb ik het niet over een routine met bijvoorbeeld bidden. Maar wat heeft welke God dan ook eraan als jij je op een bepaalde manier kleedt.

Ik snap dat gewoon niet en in mijn ogen heeft het vaak ook al niks meer met Geloof te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:41

Nou met je eerste zinnen sla je toch al de spijker op z'n kop?
Als je dat zó belangrijk vindt, waarom wil je een gelovige dan wel die mogelijkheid ontnemen?

Dat je het niet begrijpt is wat anders, maar daarom iets niet toestaan of accepteren is dan niet fair, of wel?

Zo zijn er nog grote groepen gelovigen in Nederland die het niet kunnen begrijpen dat je op zondag de auto gebruikt, een broek draagt, de politiek in wel etc. Maar die ageren daar ook niet zo sterk tegen, als dat er tegen iets simpels als een hoofddoekje geageerd wordt.
Leven en laten leven en ieder op zijn of haar manier.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:44

ik heb een man als leraar en die spreekt ook half nederlands half marokaans...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:45

En daarom wordt het toch nog altijd toegestaan en geaccepteerd?! En er staat wat ZIJ wil. En niet omdat het al jaren of zelfs eeuwen zo gedaan wordt.

Ik heb nog nooit een buitenlander (en ik ken er genoeg, maar die geloven allemaal niet (meer)) horen zeggen dat ze een hoofddoek dragen omdat ze het zo mooi vinden, of omdat ze het zo prettig vinden. Altijd als ik vraag waarom, dan is het voor het geloof omdat het zo hoort, of andere overeenkomende redenen.

En dát vind ik onzin.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:48

Ik ken verschillende moslima's die een hoofddoek dragen en die heel goed kunnen beredeneren waarom zij een hoofddoek willen dragen. Het heeft te maken met geloof, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet is wat ZIJ wil? Ik wil twee keer op een zondag naar de kerk, dat kunnen mensen zich ook niet voorstellen. Maar ik doe het wel omdat Ik het WIL. EN niet uit onderdrukking, maar uit geloof.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:15

mijn mening is dat een docent zich niet moet bezig houden met het uitdragen van een religie maar met les geven.

een hoofddoek schaar ik persoonlijk onder uitdragen en promoten van een geloof en hoort dus niet in de klas of op een school thuis.

zelfde geld voor keppeltjes, kruizen en andere aanverwante zaken.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:21

Mwah... ik heb ook een docente met een hoofddoekje. In het begin had ik zoiets van: wat is dit?
Maar dat ging al snel over, want ze heeft goede sociale vaardigheden en spreekt zeer goed Nederlands.

Wat ik wel apart vind is dat sommige vrouwen met een hoofddoek make-up, strakke kleding en hoge hakken dragen.
Een hoofddoek is toch om je te beschermen tegen de lust van mannen, of heb ik dat verkeerd begrepen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:30

ik zit op de Pabo en heb een medestudent die ook een hoofddoek draagt, als je hoort hoeveel moeite zij heeft om stage plekken te krijgen en hoeveel vooroordelen ze hebben over haar... Ben ik blij dat ik niet in haar schoenen sta. Ik kan er ook wel bijzeggen dat dit meisje beter Nederlands spreekt en schrijft als menig autochtoon....

Ik vind dat je iemand niet op uiterlijk moet beoordelen maar op zijn of haar kwaliteiten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:34

alex66 schreef:
mijn mening is dat een docent zich niet moet bezig houden met het uitdragen van een religie maar met les geven.

een hoofddoek schaar ik persoonlijk onder uitdragen en promoten van een geloof en hoort dus niet in de klas of op een school thuis.

Ik denk persoonlijk dat als je een moslima die vanuit overtuiging een hoofddoek draagt, verplicht die hoofddoek af te doen, dat ze dan veel bewuster bezig is met het niet-uitdragen van haar geloof, dan als je haar die hoofddoek gewoon laat dragen. Met andere woorden: met hoofddoek kan ze zich waarschijnlijk veel beter concentreren op haar les en is ze zich waarschijnlijk het grootste deel van de tijd nauwelijks bewust van die hoofddoek. Dwing je haar dat ding af te doen, dan haal je haar uit haar concentratie en dus zal haar lesgeven daaronder lijden.

Heeft niets te maken met het uitdragen van een geloof, maar met dat geloof in je eigen leven inpassen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:35

Nessah schreef:
@Chaos en Booooo: Voordat je een ander iets "verwijt" kijk eerst naar je zelf.. En dan met name naar jullie spelling :) Zelfs mensen die hier geboren zijn maken nog spelfouten, dus iemand die Frans geeft en hier niet geboren is kan ook een fout maken. Was wat anders als ze Nederlands gaf. ( Ik vindt en enigste )

Ik had het niet over de spelling,maar het feit dat ze een kopdoek draagt.. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:36

Booooo schreef:
Nessah schreef:
@Chaos en Booooo: Voordat je een ander iets "verwijt" kijk eerst naar je zelf.. En dan met name naar jullie spelling :) Zelfs mensen die hier geboren zijn maken nog spelfouten, dus iemand die Frans geeft en hier niet geboren is kan ook een fout maken. Was wat anders als ze Nederlands gaf. ( Ik vindt en enigste )

Ik had het niet over de spelling,maar het feit dat ze een kopdoek draagt.. ;)

Doe effe normaal. Jouw gebrek aan respect maakt je echt niet geloofwaardiger. Ik zou zeggen integendeel.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:37

Ik zou er geen probleem in zien. Je hebt recht op vrijheid van geloof, en ik denk dat dit in de klas ook een goed voorbeeld geeft.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:44

ik ga om dezelfde redenen met chaos mee,
en het feit dat haar nederlands slecht is, want de ts laat blijken dat het wel meer is dan zomaar hele kleine foutjes,
vind ik eigenlijk al even erg, een leerkracht heeft een voorbeeldfunctie,
of zou dat toch moeten hebben!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:45

Een leerkracht die zelf niet fatsoenlijk Nederlands schrijft en spreekt vind ik echt niet kunnen!
Uiting geven van zijn/haar geloof op een openbare school ook niet. Dus; nee ik vind het niet kunnen, voor de klas.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:48

Blue_Eyes schreef:
alex66 schreef:

Ik denk persoonlijk dat als je een moslima die vanuit overtuiging een hoofddoek draagt, verplicht die hoofddoek af te doen, dat ze dan veel bewuster bezig is met het niet-uitdragen van haar geloof, dan als je haar die hoofddoek gewoon laat dragen. Met andere woorden: met hoofddoek kan ze zich waarschijnlijk veel beter concentreren op haar les en is ze zich waarschijnlijk het grootste deel van de tijd nauwelijks bewust van die hoofddoek. Dwing je haar dat ding af te doen, dan haal je haar uit haar concentratie en dus zal haar lesgeven daaronder lijden.

Heeft niets te maken met het uitdragen van een geloof, maar met dat geloof in je eigen leven inpassen.

Maar daar hebben de leerlingen van die OPENBARE school niks mee te maken.
En de spelling van bokkers doet hier niet terzake, zij staan niet voor de klas.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:50

Ik persoonlijk zou er geen problemen mee hebben als een docente een hoofddoekje zou dragen. Als de leskwaliteit van een docent goed is, dan maakt het toch niet uit of er een vrouw met of zonder hoofddoekje voor de klas staat?

Ik ben zelf docent geschiedenis (officieel nog in opleiding, maar eind 3e jaars dus hopelijk snel klaar ;) ) en ik zit op school in Rotterdam. Een klasgenoot loopt stage op een school in Rotterdam, en zowel de leerlingen als de docenten zijn wat religie en uiterlijk betreft gemengd. Het is ongeveer 50 / 50, waarbij de 50 / 50 staat voor islamitisch / niet - islamitisch. Dat vind ik zelf een ideale verdeling; immers het maatschappelijk beeld in Rotterdam is volgens mij ook 50 / 50.

Maar op mijn eigen stageschool; in Vlissingen, zijn er geen docenten met een hoofddoek. Ik denk dat sommige leerlingen zoiets wel apart zullen vinden (er zitten ook weinig leerlingen van allochtone kom-af op die school), maar echt 'raar'? Het gaat er, wat ik al eerder zei, vooral om hoe een docent is en lesgeeft. Hoe een docent er dan uitziet (om in het denkbeeld van de leerlingen te blijven) maakt dan verder niet zo veel uit.

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:51

Ik ga met pubelia mee. Zoals hier veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de vrijheid van meingsuiting, maakt de lerares in kwestie gebruik van de vrijheid in geloofsuiting. Als het nou een agent was, had ik het nog iets anders gevonden. Die moet een onpartijdig aanspreekpunt voor de 'gewone' mens zijn. Maar ik vind dat we er met een lerares met zijn allen geen probleem van moeten maken. Er zijn zoveel ergere dingen!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:53

tjaa.. ligt eraan :+
ik zou er zelf echt geen bezwaar tegen hebben hoor :+
ik vind zelf dat je voor je geloof uit mag komen, ben zelf ook christen :+
maar voor een christelijke school zou dit dus niet kunnen :o