hypootheekaftrek ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

problemen bij hypotheekaftrek

ja
89 (78%)
nee
22 (19%)
weetniet
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 113

KiWiKo

Re: hypootheekaftrek ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:48

naaah dan moet je echt je huiswerk wat beter gaan doen :) :)

wat denk je dat er gebeurd als 1 op de 20 huizenbezitters besluit het huis te verkopen en te gaan huren.........

:D :D :D dat is een bizar plaatje, dan ligt echt heel nederland op zn gat............

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:51

Je hebt natuurlijk ook een groep mensen die niet maandelijks hun HRA krijgen maar 1 keer per jaar en dan vervolgens hun gemeentebelastingen ermee betalen of hun auto weer door de APK kunnen trekken.
Die zullen er dus op maandelijkse basis geen problemen mee hebben maar als dan de grote rekeningen komen misschien wel een probleem hebben.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:53

KiWiKo schreef:
naaah dan moet je echt je huiswerk wat beter gaan doen :) :)

wat denk je dat er gebeurd als 1 op de 20 huizenbezitters besluit het huis te verkopen en te gaan huren.........

:D :D :D dat is een bizar plaatje, dan ligt echt heel nederland op zn gat............

Ja idd. Dus niet afschaffen die handel Dus niet op die linkse partijen gaan stemmen :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:54

Modaal inkomen is iets van 30.000, max. hypotheek dan zo ong. 100.000 (even heel grof) Maar de gemiddelde huizenprijs is ruim 2x zo hoog. Er zit dus iets heel erg scheef in de verhouding tussen gemiddeld inkomen en de gemiddelde huizenprijs. Heb zo het vermoeden dat de hypotheekrenteaftrek daar een flink aandeel in heeft.
Afschaffen zou dat in theorie moeten rechttrekken, maar zomaar in 1x stoppen geeft meer ellende dan nut.
Misschien koppelen aan de nationale hypotheek garantie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:55

Modaal is 42000 bruto per jaar.
Dan kun je een huis kopen van ong. 200.000 E

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:56

en jij wil Nederland op zn gat............ huurhuizen zijn nu al niet te krijgen........ laat staan als er 20% van de nu huizenbezitters bovenop komt :)

huizenprijzen kelderen nu al met de dag........ laat staan dan :)

iedereen gaat naar de klote dan........ in iedergeval de huizenbezitters :)

NOG meer loonbeslagen........ gaat leuk worden......

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:00

Dat is inderdaad zo wat Kiwiko zegt. Moeten we dat willen? Lijkt me niet, nu zeker niet.
En de banken hebben hoge hypotheken ook allemaal goedgekeurd. Die mogen nogmaals op het matje komen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:01

Oeoeoeo breek me de bek niet open over de banken......

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:02

@Tamary. Hoezo koppelen aan de NHG?

In theorie zou iedereen zijn hypotheek moeten kunnen blijven betalen, op het moment dat de aftrek wordt afgeschaft. De hypotheek is immers verstrekt op het inkomen. Dat er een fiscaal voordeel aan zit, is puut voor het lastenplaatje.
Maar, daar is het uitgavenpatroon niet naar in veel gevallen, en zullen er inderdaad hier en daar toch wel problemen ontstaan. Helemaal de mensen die in de goede oude tijd een hypotheek hebben gekregen, die toch wel meer dan 5 x het inkomen was.
Maximale verstrekking nu is al conform NHG, en dat is aanzienlijk minder.

Huursubidie afschaffen heeft hier dus niks mee te maken, omdat huizeneigenaren niet in een te duur huis wonen. Daarnaast is huursubsidie inkomensafhankelijk, en kan ook zomaar over zijn bij stijging van het inkomen.

Als de hypotheekrente-afrek wordt afgeschaft, lijkt het me ook niet meer dan eerlijk dat het eigen-woning-forfait wordt afgeschaf,

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:07

Als je huursubsidie krijgt zit je in een te duur huis. Anders heb je het niet nodig. En dat kan over zijn bij een stijging van loon, maar wie maakt dat de laatste jaren nog mee? Eerder vermindering.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:09

huursubsidie of hyptoheekaftrek............ wat is het verschil??

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:18

KiWiKo schreef:
huursubsidie of hyptoheekaftrek............ wat is het verschil??

Huursubsidie is inkomenafhankelijk. Hypotheekrente-aftrek niet. krijgt iedereen. Hoogte van het bedrag is alleen afhankelijk van het tarief en de opbouw van de hypotheek.

Hypotheekrente-aftrek is destijds in het leven geroepen om het eigenwoningbezit te bevorderen en de wachtlijsten voor de huurwoningen in te korten. Er is in de loop der jaren al behoorlijk aan gesleuteld, en al stukken minder voordelig dan in bv de 90-er jaren. Als ze het afschaffen, zullen minder mensen het aantrekkelijk vinden om te kopen, omdat je toch de kosten van de eigen woning hebt, zoals het onderhoud e.d. Gevolg inderdaad een moeizame woningmarkt en langere wachtlijsten voor huurwoningen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:20

hypotheek aftrek is JUIST inkomen afhankelijk......... je krijgt namelijk een hypotheek naar je inkomen :D :D

en zoals je zegt, de hypotheekaftek is in het leven geroepen om de druk op de huurwoningen te verlagen :)

Ik zou vandaag de dag geen hyptoheek hebben kunnen krijgen voor mijn huis hoor :D :D twee jaar geleden ging dat nog wel....... vandaag de dag......... echnie :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:23

@Kiwiko. Je krijgt hypotheek naar je inkomen, maar de rente-aftrek is afhankelijk van de belastingschaal en nog meer factoren.
Niet iedereen leent het maximale, maar kan wel gebruik maken van de maximale rente-aftrek.
Overigens kun je hypotheek krijgen naar inkomen en in sommige gevallen ook naar vermogen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:23

Ik zou mijn huis moeten gaan verkopen als het afgeschaft gaat worden....
Ik vind de reactie van dan moet je maar niet een te duur huis kopen erg kortzichtig....
Wij hebben dit huis bijna 11 jaar geleden gekocht en toen konden we alles prima betalen!
Maar door die kl*te euro en dat alles drie keer zo duur is geworden kunnen we echt niet meer zonder!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:24

justdiesel schreef:
Ik vind de reactie van dan moet je maar niet een te duur huis kopen erg kortzichtig....
Wij hebben dit huis bijna 11 jaar geleden gekocht en toen konden we alles prima betalen!
Maar door die kl*te euro en dat alles drie keer zo duur is geworden kunnen we echt niet meer zonder!

En kijken voor een goedkopere hypotheek? kan in veel gevallen best de oplossing zijn. 11 jaar geleden waren levensverzekeringen nog behoorlijk duurder, misschien dat daar iets aan te doen is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:25

Only_Hellen schreef:
@Kiwiko. Je krijgt hypotheek naar je inkomen, maar de rente-aftrek is afhankelijk van de belastingschaal en nog meer factoren.
Niet iedereen leent het maximale, maar kan wel gebruik maken van de maximale rente-aftrek.
Overigens kun je hypotheek krijgen naar inkomen en in sommige gevallen ook naar vermogen.

in heule sommige gevallen naar vermogen........ vermogen is namelijk niet vast :D

Hypotheek krijg je altijd naar belastbaar inkomen :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:29

Kiwiko, het is mijn vak. Een particulier krijgt hypotheek op het bruto-jaarinkomen. En dan op het vaste bestanddeel, vermeerderd met vakantietoeslag en in sommige gevallen op het variabele deel.
Belastbaar inkomen is totaal niet van toepassing bij een particulier en je hoeft ook nooit een belastingaanslag te overleggen. Wel dus een werkgeversverklaring.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:32

naar mijn weten moet je gewoon je bruto inkomen laten zien :) ...... dus je belastbare inkomen :D

er zijn niet zoveel mensen in Nederland die naast hun bruto inkomen van de baas ook nog ander inkomen hebben :D

ik ben trouwens zelfstandige dus voor mij ligt het anders......... maar toen ik mijn huis kocht mocht ik zeker mijn jaaropgaves meenemen hoor :D

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:36

Bruto inkomen is iets anders dan belastbaar inkomen.

Jaaropgaves heb je niet als zelfstandige. Je hebt jaarcijfers en belastingaanslagen. En er zijn wel mensen die naast loondienst ook bv freelance inkomen hebben. Alleen kan dit niet altijd worden meegenomen en zeker niet bij iedere maatschappij. Klein voorbeeld; ik heb klanten die muziekleraar zijn op een middelbare school maar daarnaast ook nog freelance muziekles geven. Komt gewoon voor hoor. Onder NHG is dit redelijk goed te financieren, als het freelance-inkomen maar aantoonbaar stabiel is (3 jaar IB-aangiftes).

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:38

Only_Hellen schreef:
justdiesel schreef:

En kijken voor een goedkopere hypotheek? kan in veel gevallen best de oplossing zijn. 11 jaar geleden waren levensverzekeringen nog behoorlijk duurder, misschien dat daar iets aan te doen is?

Hebben we 2 jaar geleden geprobeert, maar nu zijn de huizen weer zo'n stuk duurder dat we toch op hetzelfde bedrag uitkwamen....

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:39

Ja, maar je blijft toch in dezelfde woning dan wonen en je hypotheeksom blijft toch gelijk? Dan heeft de prijs van andere woningen er niets mee te maken.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:40

We dwalen af van het oorspronkelijke onderwerp namelijk de afschaffing van de aftrek hypotheekrente. Niet alle finaciele instellingen hebben het protocol om een hypotheek of lening te verschaffen gevolgd ( bv DSB). Het lijkt me dus inderdaad een probleem als de aftrek in een keer wordt afgeschaft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:40

Only_Hellen schreef:
Bruto inkomen is iets anders dan belastbaar inkomen.

Jaaropgaves heb je niet als zelfstandige. Je hebt jaarcijfers en belastingaanslagen. En er zijn wel mensen die naast loondienst ook bv freelance inkomen hebben. Alleen kan dit niet altijd worden meegenomen en zeker niet bij iedere maatschappij. Klein voorbeeld; ik heb klanten die muziekleraar zijn op een middelbare school maar daarnaast ook nog freelance muziekles geven. Komt gewoon voor hoor. Onder NHG is dit redelijk goed te financieren, als het freelance-inkomen maar aantoonbaar stabiel is (3 jaar IB-aangiftes).

jahoor heb je wel :) als dga zijnde sta je gewoon bij jezelf op de loonlijst, dus heb je gewoon je jaaropgave :0

Ik althans wel, maar misschien doet mijn accountant het wel helemaal verkeerd :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:43

Only_Hellen schreef:
Ja, maar je blijft toch in dezelfde woning dan wonen en je hypotheeksom blijft toch gelijk? Dan heeft de prijs van andere woningen er niets mee te maken.

Ik heb er geen verstand van hoor, maar zoals ik het begreep moest er dan een hypotheek komen voor de huidige waarde van het huis.......
Maar nu back ontopic ;)