Uitzending Dokument NCRV laagbegaafde ouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:00

ik heb het eerste gedeelte vd documentaire gezien en vond het schokkend. Mijn eerste reactie was: dit soort mensen mag geen kinderen krijgen, puur ter bescherming van het kroost.

Maarrrrrrrrrrrr....wie zijn wij om die normen te bepalen ? Is het niet een ieders recht om zich te mogen voortplanten ? (misschien wel het oudste 'recht' sinds het bestaan van de mens? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:02

@ Lia: Geen reden om flauw te doen hoor, maar in dat soort rijtjes valt het me vaak op dat liefde niet genoemd wordt. Ik kan niet ruiken wat jij onder 'et cetera' vindt vallen en aangezien al je dingen voor die et cetera materialistisch zijn...

Ik vind dat er door ouders en omgeving voldaan moet worden aan de 5 levensbehoeften van de piramide van Maslov. Helaas zijn er nog altijd ouders die dat niet kunnen of willen bieden...

Anoniem

Re: Uitzending Dokument NCRV laagbegaafde ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:08

Een veilige omgeving en scholing zijn volgens mij niet echt materialistisch...
Lijkt mij dat een liefdeloze omgeving sowieso geen veilige omgeving is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:39

freespirit schreef:
ik heb het eerste gedeelte vd documentaire gezien en vond het schokkend. Mijn eerste reactie was: dit soort mensen mag geen kinderen krijgen, puur ter bescherming van het kroost.

Maarrrrrrrrrrrr....wie zijn wij om die normen te bepalen ? Is het niet een ieders recht om zich te mogen voortplanten ? (misschien wel het oudste 'recht' sinds het bestaan van de mens? )

Ik vind het geen recht om je voort te planten. Kinderen krijg je, die neem je niet.

Een kind heeft wel recht op welzijn, op rust, reinheid, regelmaat, liefde. Zodra het welzijn van het kind in het gedrang komt, of daar een groot risico op is, vervalt imo het 'recht' op kinderen.

Ik zou er totaal geen moeite mee hebben om het soort mensen wat in de documentaire voorkomt massaal te steriliseren.

Overigens vind ik de dingen die Lia noemt ook geen materialistische dingen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:42

Yamcha schreef:
freespirit schreef:

Ik vind het geen recht om je voort te planten. Kinderen krijg je, die neem je niet.

Een kind heeft wel recht op welzijn, op rust, reinheid, regelmaat, liefde. Zodra het welzijn van het kind in het gedrang komt, of daar een groot risico op is, vervalt imo het 'recht' op kinderen.

Ik zou er totaal geen moeite mee hebben om het soort mensen wat in de documentaire voorkomt massaal te steriliseren.

Overigens vind ik de dingen die Lia noemt ook geen materialistische dingen.

Ach, dat 'kinderen neem je niet die krijg je vind ik altijd zo cliché..

Maarre....dat is nog al wat om zoiets te zeggen: "Ik zou er totaal geen moeite mee hebben om het soort mensen wat in de documentaire voorkomt massaal te steriliseren"

Op 14 juli 1933 maakt de Hitler-regering de Reichssterilisationsgesetz bekend (de "Wet ter voorkoming van erfelijk ziek nageslacht") Deze wet liet de nazi's toe om gedwongen sterilisatie uit te voeren bij mensen die leden aan de meest uiteenlopende geestelijke of lichamelijke erfelijke ziekten, maar ook chronische alcoholisten kwamen in aanmerking.

Ook ik ben geschrokken van die documentaire....maar.....ik vind het nogal wat om 'het soort mensen wat in de documentaire voorkomt massaal te steriliseren'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:48

Het gaat mij niet om het nageslacht, "gezonde" mensen kunnen ook zwakbegaafde kinderen krijgen.

Het gaat mij om het geestelijk en lichamelijk welzijn van de kinderen van zwakbegaafde mensen, en zoals je hebt kunnen zien in de docu kwam dat nogal in het gedrang. Die kinderen massaal het huis uit plaatsen lijkt me ook niet te doen, er zijn nooit genoeg pleeggezinnen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:52

Zoals ik al zei, ook ik ben geschrokken en vind e.e.a. echt niet kunnen, maar bij uitspraken als 'massaal steriliseren' krijg ik de bibbers....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:55

En wat is het alternatief dan?

Op deze manier kan het ook niet doorgaan.....

Begeleiden kan, maar is vechten tegen de bierkaai in veel gevallen.....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:02

Dat klopt!
Vanavond komt overigens deel 2 van deze docu op tv

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:04

Goed dat je het zegt ga ik vanavond weer kijken.
Was vandaag ook nog een programma over dit onderwerp. Hierbij was ook een man met lichte verstandelijke beperking (volgens mij de vrouw ook) die met hulp wel de kinderen kon opvoeden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:54

pff deel 2 was ook erg heftig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:00

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-03-10 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:05

Ik heb beide delen ook gezien, t was wel heftig. Het is goed dat er instanties zijn die deze mensen nog een kans geven, sommigen pakken het dan ook echt goed op.
Maar er zijn mensen.... die Zou je toch nooit een kind meer toevertrouwen. Het moeilijke is alleen wie zijn wij om die regels op te leggen of je wel of geen kinderen mag krijgen. Ook mensen met een verstandelijke beperking verdienen een kans om ouder te worden, er zijn alleen van die idioten die hun kind dan ook verwaarlozen en dat is gewoon echt verkeerd. Het is een moeilijk onderwerp dat zeker...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:10

Ik heb deze aflevering niet gezien, maar wel een paar jaar geleden een vergelijkbare.
Als mensen hulp nodig hebben bij hun eigen verzorging en niet geheel zelfstandig kunnen wonen, dan horen daar ook geen kinderen te zijn. Het is niet mogelijk dat iemand die zelf hulp nodig heeft een klein kind een goed en stabiel leven kan bieden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:11

toch vond ik 1 van de 2 coaches niet echt competent overkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:13

Ik vind een lichamelijke handicap en de noodzaak voor hulp bijv. in het huishouden nog een heel ander verhaal dan een geestelijke handicap.

Of zouden blinde ouders, of ouders in een rolstoel bijv. geen kinderen mogen krijgen?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:14

Cassidy schreef:
Ik vind een lichamelijke handicap en de noodzaak voor hulp bijv. in het huishouden nog een heel ander verhaal dan een geestelijke handicap.

Of zouden blinde ouders, of ouders in een rolstoel bijv. geen kinderen mogen krijgen?

Dat vind ik ook wat anders. Maar die zijn ook niet laagbegaafd, zoals de titel van dit topic wel aangeeft.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:16

Caira schreef:

Dat gevoel had ik ook maar had volgens mij meer met haar eigen lichaamshouding te maken. Ook zal het gefilmd worden ook het één en ander met je doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:19

Lia_ schreef:
Coby schreef:
Wat is het welzijn van het kind?

Gewoon de basis zoals een veilige omgeving, op tijd en voldoende eten, schone kleren, medische zorg indien nodig, scholing, etc...
Als je als ouder het inzicht in die basiszaken al mist en ze niet kunt regelen ben je in mijn beleving ongeschikt.

Dus ook als je een slechte baan hebt en daardoor geen/weinig geld hebt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:20

Vjestagirl schreef:
Lia_ schreef:

Wat is het welzijn van het kind?

Gewoon de basis zoals een veilige omgeving, op tijd en voldoende eten, schone kleren, medische zorg indien nodig, scholing, etc...
Als je als ouder het inzicht in die basiszaken al mist en ze niet kunt regelen ben je in mijn beleving ongeschikt.

Dus ook als je een slechte baan hebt en daardoor geen/weinig geld hebt?[/quote]

Ja. Want als jij geen geld hebt voor schone kleding, eten en medische zorg kan je geen kinderen "houden" :n .

Hoe vaak wordt er op Bokt wel niet gezegt tegen mensen die info vragen over het kostenplaatje van een paard: Zorg dat je genoeg geld hebt voor de basiszaken. Tuig/dekens, krachtvoer en eventueel ruwvoer, stalling en zorg altijd voor een potje achter de hand voor eventuele DA bezoekjes.
Nou dat is toch wel hetzelfde als bij een kind, lijkt me.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:24

Coby schreef:
Caira schreef:

Dat gevoel had ik ook maar had volgens mij meer met haar eigen lichaamshouding te maken. Ook zal het gefilmd worden ook het één en ander met je doen.

Moeilijk over oordelen zo na een paar beelden, maar die indruk kreeg ik ook, op een gegeven moment kwam er een gesprek met de ouders over het uit huis plaatsen van dat meisje, de vragen waren suggestief en gesloten de ouders kregen geen enkele kans zich te verweren. Ik vond ook niet dat uit deze uitzendingen blijkt dat deze mensen echt geholpen worden. Er wordt vooral veel met regels gestrooid en gedreigd. Ik hoop dat deze documentaire geen volledig beeld geeft en misschien niet zo goed geregisseerd is.................

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:25

ik vind ook dat er veel met regels gestrooid wordt maar het echt HELPEN van de ouders en structuur aanbrengen dat gebeurde niet echt. Ze vertelden vooral wat er niet goed ging, maar niet hoe de ouders het op konden lossen.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:29

Caira schreef:
ik vind ook dat er veel met regels gestrooid wordt maar het echt HELPEN van de ouders en structuur aanbrengen dat gebeurde niet echt. Ze vertelden vooral wat er niet goed ging, maar niet hoe de ouders het op konden lossen.

Dat bedoel ik, misschien dat ze dat wel doen, alleen was het in de dokumentaire niet te zien...............Zeker zoals bij dat meisje, de vader moest in therapie over huiselijk geweld, en als hij dat niet deed werd het kind uit huis geplaatst, dat wilde hij niet; nou oke, dan halen we het kind weg. Dat kwam op mij wel heel rigoreus over. Er zal vast veel aan vooraf gegaan zijn, maar dat heeft de kijker niet gezien.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:31

Ik heb de docu niet gezien. Maar dat is toch wel duidelijk naar die vader toe. Of je werkt mee of er staan andere maatregelen tegenover. Ik denk dat andere methodes van praten vaak niet helpen. Dat het vaak kort maar krachtig moet zijn wil het over komen om ze toch te bewegen om wel mee te werken.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:04

Ik heb deze docu ook gezien, en was vrij geschokt over wat daar gebeurde...
m.i. Mogen de mensen met dergelijke geestelijke handicappen geen kinderen krijgen. Bij het gezin waarbij de 2 ouders een geestelijke handicap hadden, waren ook 3 kinderen met een handicap en 2 kinderen zonder handicap...
Ten eerste denk ik dat het voorkomen moet worden dat er meerdere mensen met een handicap komen, voor de mensen zelf! Niets tegen mensen met een handicap, maar als het voorkomen kan worden lijkt me dit een vereiste!
Daarbij, de 2 kinderen zonder handicap moeten het hele huishouden runnen en eigenlijk zelfs voor hun ouder zorgen! De jonge man zei dat hij om zijn 10de 0f 11de levensjaar al de bankzaken van zijn vader regelde... Dat is toch te gek voor woorden?
Daarbij was er geen fatsoenlijke begeleiding, dus op dit moment kan ik maar tot een conclusie komen; Wanneer er geen degelijk onderzoek wordt gedaan en wanneer er geen goede hulpverlening is mogen mensen met een geestelijke handicap geen kinderen krijgen.