Misbruik in katholiek kerk afgedaan als '[***] van de duivel'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:10

Ik geloof dat ieder mens een goddelijk stuk in zich heeft (het goede) en een duivels stuk (het kwade). Alleen moet je beide kanten in balans houden en dat valt voor veel mensen niet mee.

Kindermisbruik komt zo verschrikkelijk vaak voor en niet alleen in gelovige gemeenschappen.

Voor wat betreft de kerk is het mijn mening dat dat een instituut is die mensen graag klein, dom en onder de duim houdt met het aanjagen van angst voor hel en verdoemenis.
Wat heeft het nou voor zin om door-de-week allemaal foute dingen te doen en dat die dan zondag zo maar weer weggewassen kunnen worden.
Dan krijgt iemand toch nooit de gelegenheid om zichzelf verantwoordelijk voor zijn daden te voelen? :(:)

Geloven is iets heel anders dan de kerk vind ik. En je hebt inderdaad geen kerk als stok achter de deur nodig om een goed mens te kunnen zijn.

De kerk en de overheid zijn 2 gelijksoortige instituten: mensen angst aanjagen voor eigen geldelijk gewin. }:)

Als ieder een ander zou behandelen zoals hij behandelt zou willen worden als hij diegene was (en dan bedoel ik je inleven in die ander want wat ik zou willen kan wel heel anders dan de wat de ander graag wil) dan zou de wereld er heel anders uitzien. :D
Jee wat is dit een moeilijke zin geworden maar ik kan hem niet beter omschrijven

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:43

Lente77 schreef:
Ik geloof dat ieder mens een goddelijk stuk in zich heeft (het goede) en een duivels stuk (het kwade). Alleen moet je beide kanten in balans houden en dat valt voor veel mensen niet mee.

Kindermisbruik komt zo verschrikkelijk vaak voor en niet alleen in gelovige gemeenschappen.

Voor wat betreft de kerk is het mijn mening dat dat een instituut is die mensen graag klein, dom en onder de duim houdt met het aanjagen van angst voor hel en verdoemenis.
Wat heeft het nou voor zin om door-de-week allemaal foute dingen te doen en dat die dan zondag zo maar weer weggewassen kunnen worden.
Dan krijgt iemand toch nooit de gelegenheid om zichzelf verantwoordelijk voor zijn daden te voelen? :(:)

Geloven is iets heel anders dan de kerk vind ik. En je hebt inderdaad geen kerk als stok achter de deur nodig om een goed mens te kunnen zijn.

De kerk en de overheid zijn 2 gelijksoortige instituten: mensen angst aanjagen voor eigen geldelijk gewin. }:)

Als ieder een ander zou behandelen zoals hij behandelt zou willen worden als hij diegene was (en dan bedoel ik je inleven in die ander want wat ik zou willen kan wel heel anders dan de wat de ander graag wil) dan zou de wereld er heel anders uitzien. :D
Jee wat is dit een moeilijke zin geworden maar ik kan hem niet beter omschrijven

En helaas hebben deze etterbakken het bij jou dus al voor elkaar ;) Dat jou mening van de kerk zo is. Niet alle kerken zijn zo, en ook niet alle katholieke kerken. En dan doel ik niet op het misbruik maar dat mensen angst aan gejaard worden. Dan heb je of de verkeerde kerk getroffen of je hebt je er nooit in verdiept ;). Hoe dan ook zonde..
Het echte doel van de kerk is namelijk heel wat anders.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:50

MissJeanny schreef:
Lente77 schreef:

De kerk en de [***] zijn 2 gelijksoortige instituten: mensen angst aanjagen voor eigen geldelijk gewin. }:)

En helaas hebben deze etterbakken het bij jou dus al voor elkaar ;) Dat jou mening van de kerk zo is. Niet alle kerken zijn zo, en ook niet alle katholieke kerken. En dan doel ik niet op het misbruik maar dat mensen angst aan gejaard worden. Dan heb je of de verkeerde kerk getroffen of je hebt je er nooit in verdiept ;). Hoe dan ook zonde..

Helemaal mee eens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:53

MissJeanny schreef:

kinderen misbruiken en dan roepen dat het het werk is van de duivel.... hoe naief kan een mens zijn.
Oorlogen zijn er ontstaan door het geloof, mense dwingen te geloven..

en nu mensen vragen te geloven en dan eigenlijk naar buiten dragen dat kindermisbruik niet komt door de mens maar doordat hij bezeten is, en zo alle pedofielen een vrijbriefje geven????

Wat ieder doet of niet doet, moet hij/zij zelf weten zolang het volgens de regels en wetten is.. als je regels en wetten overtreed dan wees ook zo groot de consequenties te aanvaarden en ga je niet verschuilen achter een sprookjesexcuse, dan want pleit je iedere misdadiger ter wereld vrij...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:54

O ja? Vertel mij dan eens wat het echte doel van de kerk is en wat ik dus mis door er niet naartoe te gaan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:55

Alane schreef:
kinderen misbruiken en dan roepen dat het het [***] is van de duivel.... hoe naief kan een mens zijn.
Oorlogen zijn er ontstaan door het geloof, mense dwingen te geloven..

en nu mensen vragen te geloven en dan eigenlijk naar buiten dragen dat kindermisbruik niet komt door de mens maar doordat hij bezeten is, en zo alle pedofielen een vrijbriefje geven????

Wat ieder doet of niet doet, moet hij/zij zelf weten zolang het volgens de regels en wetten is.. als je regels en wetten overtreed dan wees ook zo groot de consequenties te aanvaarden en ga je niet verschuilen achter een sprookjesexcuse, dan want pleit je iedere misdadiger ter wereld vrij...

Tussen elk geloof zitten rotte peren.. Daar kun je een geloof zelf niet de schuld van geven. De basis van het christelijke geloof is; Je naaste liefhebben als jezelf en God boven alles.
Dat sommige mensen dat niet kunnen en hun macht gebruiken om het tegenovergestelde te doen kun je niet afschuiven op een geloof.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:56

sflj schreef:
O ja? Vertel mij dan eens wat het echte doel van de kerk is en wat ik dus mis door er niet naartoe te gaan?

God aanbidden! :D En als je er niet in gelooft zul je er dus niet door aangetrokken voelen! :D
Maar dit is off topic. :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:57

Hannah_Menno schreef:
sflj schreef:

God aanbidden! :D En als je er niet in gelooft zul je er dus niet door aangetrokken voelen! :D
Maar dit is off topic. :)

Maar daar heb je toch geen kerk voor nodig?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:58

Dat is een mooie, kan ik voortaan ook roepen als ik weer eens iets stoms gedaan heb. "Ik was bezeten door de duivel, het is zijn schuld!".
Nee dit was heel menselijk wat er gebeurt is, lust is nou eenmaal menselijk, alleen niet helemaal om het op deze manier te uiten...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:58

sflj schreef:
Maar daar heb je toch geen kerk voor nodig?

Nee klopt, maar ik vind het fijn dat ik naar de kerk kan aangezien daar andere mensen zitten die God liefhebben en dat we Hem samen kunnen eren. Ik denk dat dat wel een essentieel punt is in een geloof, dat je dingen samen kunt doen.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:00

Is het niet zo dat elk mens dat gelooft in een leven na de dood in hetzelfde gelooft maar dat het alleen maar anders genoemd wordt?

Voor mij is god, allah, het universum, het goddelijke, reïncarnatie in essentie allemaal hetzelfde.

In mijn ogen heb je daar geen gebouw en mensen die je proberen te hersenspoelen voor nodig.
En ja ik heb slechte ervaringen met de kerk en mannelijke kerkgangers in het verleden: verboden vruchten zijn altijd zoet.

Edit: als mensen het prettig vinden wekelijks met gelijkgestemden samen te komen vind ik dat prima zolang het maar niet aan een ander opgedrongen of mensen angst aangejaagd wordt.
Laatst bijgewerkt door Lente77 op 21-03-10 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:02

Hannah_Menno schreef:
Tussen elk geloof zitten rotte peren.. Daar kun je een geloof zelf niet de schuld van geven. De basis van het christelijke geloof is; Je naaste liefhebben als jezelf en God boven alles.
Dat sommige mensen dat niet kunnen en hun macht gebruiken om het tegenovergestelde te doen kun je niet afschuiven op een geloof.

je naasten lief hebben wordt dan wel erg letterlijk genomen.. ... ..

het is niet die mensen die het geloof volgen, maar het zelfs uitdragen...

zie het als een politieagent die gaat inbreken en dat het afgedaan wordt als hij was door een misdadige geest bezeten... daar trek je volle zalen mee.

Het geloof schuift het opzichzelf af door de uitspraken die gedaan worden.... het werk van de duivel... tuurlijk, en morgen is het de boze wolf die roodkapje misbruikte zeker?

Dat er rotte appels tussen zitten is niet het probleem, maar dat die rotte appels opgepoetst worden onder het motto:
"Hij liep in mijn mes"
"36 keer????"
dat stoot me tegen de borst....
uitleveren die hap... en niet bedekken onder een smoezenmantel. Daar win je geen zieltjes mee.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:03

Lente77 schreef:
Is het niet zo dat elk mens dat gelooft in een leven na de dood in hetzelfde gelooft maar dat het alleen maar anders genoemd wordt?

Voor mij is god, allah, het universum, het goddelijke, reïncarnatie in essentie allemaal hetzelfde.

In mijn ogen heb je daar geen gebouw en mensen die je proberen te hersenspoelen voor nodig.
En ja ik heb slechte ervaringen met de kerk en mannelijke kerkgangers in het verleden: verboden vruchten zijn altijd zoet.

Dat is vervelend dat jij er slechte ervaringen aan over hebt gehouden maar niet alles is zo zwart wit he? :)
Ik vind het echt belachelijk dat je denkt dat je in élke kerk gehersenspoeld word.. Slaat nergens op.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:04

Alane schreef:
Hannah_Menno schreef:

je naasten lief hebben wordt dan wel erg letterlijk genomen.. ... ..

het is niet die mensen die het geloof volgen, maar het zelfs uitdragen...

zie het als een politieagent die gaat inbreken en dat het afgedaan wordt als hij was door een misdadige geest bezeten... daar trek je volle zalen mee.

Het geloof schuift het opzichzelf af door de uitspraken die gedaan worden.... het [***] van de duivel... tuurlijk, en morgen is het de boze wolf die roodkapje misbruikte zeker?

Dat er rotte appels tussen zitten is niet het probleem, maar dat die rotte appels opgepoetst worden onder het motto:
"Hij liep in mijn mes"
"36 keer????"
dat stoot me tegen de borst....
uitleveren die hap... en niet bedekken onder een smoezenmantel. Daar win je geen zieltjes mee.

Hoe bedoel je letterlijk genomen? Ik vind het zo jammer dat er dit soort dingen gebeuren en dat mensen die eigenlijk niet zo veel van het geloof afweten meteen een slechte indruk krijgen van iets wat helemaal niet waar is..
Dat het word afgedaan als '[***] van de duivel' vind ik ook belachelijk. Helemaal mee eens.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:07

Als de niet kinderen gehersenspoeld werden hadden ze zich niet laten misbruiken en het pas na zo'n lange tijd durven vertellen. En dit is niet de enige kerk waar het gebeurt is dus zo zwart/wit is het in mijn ogen nou ook weer niet.

Het mag in ieder geval niet schoongewassen worden of verjaren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:08

Lente77 schreef:
Als de niet kinderen gehersenspoeld werden hadden ze zich niet laten misbruiken en het pas na zo'n lange tijd durven vertellen. En dit is niet de enige kerk waar het gebeurt is dus zo zwart/wit is het in mijn ogen nou ook weer niet.

Het mag in ieder geval niet schoongewassen worden of verjaren.

Helemaal mee eens, aanpakken die handel!

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:12

Hannah_Menno ik wil je niet kwetsen ofzo hoor maar dit is wel zoals ik het beleef(d heb) met verschillende kerken.

Als jij er gelukkig van wordt moet je je een ander zijn mening niet persoonlijk aantrekken want zo is het niet bedoelt. ;)

MissJeanny

Re: Misbruik in katholiek kerk afgedaan als 'werk van de duivel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:18

@hannah_menno:

Ik ben het helemaal met je eens en jij zegt precies wat ik ook wil zeggen.:d

Het ECHTE doel van de kerk is dat je als gelovigen bij elkaar zit om god te eren. En NEE dat is ook geen verplichting en het is ook niet nodig. Maar voor de onder andere mij zelf gewoon prettig. En ik word zeker niet gehersenspoeld. Nu die ene politieagent millie heeft vermoord zijn ook niet alle agenten moordenaars.
En ja dat is er maar 1 maar ook ik weet dat er zat politieagenten zijn die verkeerde dingen doen, moeten we dan alle politieagenten maar wantrouwen?

Of je hoort ook regelmatig dat in zorginstellingen mensen worden misbruikt. Moet je dan ook alle zorginstellingen wantrouwen??

Overal maar echt overal heb je rotte appels tussen zitten en als je door die rotte appels zo'n zwart witte mening vormt over iets dan heeft die rotte appel nog meer voor elkaar gekregen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:50

Lente77 schreef:
Hannah_Menno ik wil je niet kwetsen ofzo hoor maar dit is wel zoals ik het beleef(d heb) met verschillende kerken.

Als jij er gelukkig van wordt moet je je een ander zijn mening niet persoonlijk aantrekken want zo is het niet bedoelt. ;)

Ok. Sorry dat ik het zo persoonlijk opvatte. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:28

Marigold schreef:
zou het kunnen betekenen dat het wereldje veel te besloten is,
dat mannen die toendertijd voor het celibaat kozen mannen waren die zich 'anders' voelden, misschien homofiel waren of iets anders (blijkbaar pedofiel)?
ze daardoor niet met het gewone leven van toen (trouwen, kinderen krijgen) mee konden komen, er ook geen ruimte was voor openheid over zulke dingen en ze hun toevlucht maar zochten in het celibaat, wellicht om zichzelf te straffen..
zet veel van dergelijke mensen bij elkaar, en houdt het besloten praat vooral niet en verbied in de naam van het geloof elke manier van seks of seks gerelateerde dingen (masturbatie).
zonder dat die mannen begeleiding krijgen, zonder dat wordt gekeken of ze dit leven aan kunnen, psychisch.
en dan al die kinderen die er komen wonen, ik kan het me zelf niet voorstellen maar blijkbaar wekt dat iets op bij die mannen :S
als er 1 begint over de grens te gaan worden grenzen verschoven, wordt het een netwerk van mensen met geheimen, die elkaar beschermen uit angst voor zichzelf, enz.

het is volgens mij een (gruwelijke!) optelsom van al die dingen bij elkaar.

.

Ik denk dat je hier inderdaad een oorzaak hebt te pakken. Omdat priesters, monniken en andere celibatair levenden niet kunnen doen wat natuurlijk is (een partner zoeken en voortplanten) zitten ze 'gevangen' in hun natuurlijke en instinctieve gevoelens en hun eed om volgens de wetten van de katholieke kerk te leven.

Ik hoop dan ook doordat de beerput nu écht open is, de katholieke kerk serieus gaat kijken naar de onderliggende problematiek en oorzaken en hun stelsel hierop zullen aanpassen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:35

Weet je wat ik zou zo achterlijk vindt aan dit alles?

Homosexualiteit wordt ten strengste afgewezen door de kerk.

Maar die priesters die jongetjes misbruiken zijn het ten eerste dus zelf, en leren die jongetjes tegelijk ook nog dat het prima is om je piemel in de kont van een mannelijk persoon te douwen.

Hoe hypocriet??

Echt waar. Ongelooflijk die lui. }:0

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:04

Jullie missen één klein aspect van die kerk.

Een kerk, een moskee, een voetbalclub in een klein dorp, het zijn allemaal hechte gemeenschappen. Een hechte gemeenschap is er altijd één waarin er mensen zijn die meer aanzien hebben dan anderen.
Machtsmisbruik zit in de natuur van een mens, dat is al meerdere malen aangetoond, en seks is hiervoor een heel sterk middel (>> seksuele intimidatie is ook een nauwelijks in te dammen verschijnsel).

De enige manier om kindermisbruik te voorkomen is zorgen dat je niet in een hechte gemeenschap komt, en daarvoor heb je een sterk geest nodig, want aan een gemeenschap ontleent een mens héél veel steun. Mensen zijn echte kuddedieren... vicieuze cirkel anyone?

Het enige dat ik kan zeggen is: Let goed op je kroost (en jezelf).

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:24

Wat mij zo verbijsterd is dat het op meerdere plekken in meerdere landen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:28

Ja het is een vreemde vorm van naastenliefde :r

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:39

Pauline schreef:
Wat mij zo verbijsterd is dat het op meerdere plekken in meerdere landen is.

Dat verbijstert mij dus helemaal niet...