Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:08

sporter schreef:
liedje89 schreef:
IK heb een jaar geleden ook al een soortgelijk artikel gelezen. Op zich snap ik het wel hoor. Als ik wakker moet worden als het nog donker is ben ik overdag altijd vermoeider ook als ik even lang heb geslapen! Dus wat dat betreft vind ik het wel logisch klinken.

Denk eigenlijk een beetje waarom niet een uurtje later beginnen. Ze halen dat uurtje 's middags heus wel in. Ze laten echt niet zomaar iedereen promoveren hoor :Y) . lijkt wel of jullie gewoon jaloers zijn dat de kinderen van nu dan een uur langer zouden mogen slapen dan jullie vroeger :P .

Tjah later op hun werk kunnen ze ook niet een uur later beginnen.

En met wat pech alleen maar eerder dan dat de schooltijden zijn. Schooltijden zijn niet vroeg. Gewoon op een normale tijd naar bed en er is geen probleem.

Esmeralda

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:10

Bron staat er voor de rest niet bij. Het stukje komt uit de Telegraaf

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:10

sporter schreef:

Dat is niet helemaal waar. Ik weet niet hoe het in andere sectoren is geregeld, maar steeds meer bedrijven werken met flexibele werktijden. Ik mag zelf weten hoe laat ik begin (uiterlijk 10 uur geloof ik, ik begin altijd om 7 uur ). Hoe eerder je begint, hoe eerder je weg kan. je mag ook de uren zo over de week verdelen dat je twee dagen van 10 uur maakt en dan drie dagen van 5 uur ofzo.
Alleen is het zo lastig lessen inplannen op school :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:10

Onvoorstelbaar. Echt hoe komen ze er op?! :?
Ik ben 13. Lig om 9 uur op bed. Volgende dag kwart over 6 er uit om half 9 op school te zijn. Uur en een kwartier fietsen etc.
Nou tel maar na. 9 uur op bed, 10..11...12...1...2...3...4...5...6:15
Ik heb toch echt netjes 9 uur en een kwartier rustpauze hoor :D Gaat prima!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:11

sporter schreef:
liedje89 schreef:
IK heb een jaar geleden ook al een soortgelijk artikel gelezen. Op zich snap ik het wel hoor. Als ik wakker moet worden als het nog donker is ben ik overdag altijd vermoeider ook als ik even lang heb geslapen! Dus wat dat betreft vind ik het wel logisch klinken.

Denk eigenlijk een beetje waarom niet een uurtje later beginnen. Ze halen dat uurtje 's middags heus wel in. Ze laten echt niet zomaar iedereen promoveren hoor :Y) . lijkt wel of jullie gewoon jaloers zijn dat de kinderen van nu dan een uur langer zouden mogen slapen dan jullie vroeger :P .

Dan zijn ze ook geen adolecenten meer waar dit onderzoek over ging. Zal vast niet zo gelden voor volwassenen. En anders moeten ze leraar worden :P

@esmiralda: dat zou geen probleem zijn als dat toch beter aan sluit op hun biologische klok, ja dan word alles een uurtje later. Wen je wel aan als je er beter door slaapt is het toch prima.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:12

Enige middel is een goed ritme creeren, dus niet ene dag om 10 uur beginnen en de andere dag pas om 15 uur. Als standaard iedere dag om 8 uur begind en om 15 uur klaar is raak je er aan gewent om vroeg op te staan. Ze moeten die roosters aanpassen met elkedag de zelfde tijd beginnen. Dan krijg je een ritme en opstaan en slapen gaan en krijge je ook gewoon genoeg slaap.
Later als ze werken begin je ook elkedag om de zelfde tijd.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:13

Het detail dat uit dit onderzoek is gelicht is opvallend, zo worden dit soort promotiestudies wel vaker "populair" gemaakt. Maar uiteraard is er in die 4 jaar dat hij ermee bezig is geweest wel iets uitgebreider onderzoek gedaan.

Op tijd naar bed, dat is makkelijk gezegd door mensen die van nature ochtendmensen zijn. Zo'n 1/3 van de mensen heeft echter de meeste productieve/creatieve uren van de dag in de namiddag en de avond. Dit zijn vaak de zogenaamde avond mensen.

Zelf ben ik al mijn hele leven een avond mens. Vroeg naar bed gaan is voor mij geen optie, want dan lig ik gewoon naar het plafond te staren hoor.
En tsja, bij mij gaat de wekker ook gewoon tussen 7 en half 8 iedere dag. Maar ik lig er zelden voor 1:00 in. Uurtje later beginnen zou ik dus geen bezwaar tegen hebben.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:13

Wat mij betreft gaan de schooltijden van 8 naar 9 uur. :) het maakt niet uit hoe laat ik naar bed ga, ik slaap toch rond 12 uur. Dan moet ik er 's morgens om kwart over 6 al uit om om 8 uur op school te zijn. Dan slaap ik nog half, ben ik ontzettend chaggie en kom ik bijna altijd te laat.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:16

Ik vind het wel een handig idee. Ik vind het zelf ook prettiger om later op te staan, dan voel ik mij stukken beter dan wanneer ik om zeven uur op moet, terwijl ik altijd zorg dat ik hetzelfde aantal uur slaap krijg. Dat is totaal niet logisch, maar zo voelt het wel :o

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:17

Sigrid schreef:
Op tijd naar bed, dat is makkelijk gezegd door mensen die van nature ochtendmensen zijn.

Dat is ook wel zo maar het is denk ik ook een beetje wat je jezelf aan went. Want als ik mezelf bijvoorbeeld zou aanwennen dat ik er elke dag 'pas' om 12 uur uit bed ga en 's avonds rond een uur of 2 naar bed ga en ik zou dit regelmatig doen, dan wen ik hier ook aan en vind ik dit ook weer prettiger.

Cyntje

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:20

Laten we dan ook maar een siësta inlassen voor de scholieren, kunnen ze ook nog een middagdutje doen _O-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:21

Narya schreef:
Ik vind het wel een handig idee. Ik vind het zelf ook prettiger om later op te staan, dan voel ik mij stukken beter dan wanneer ik om zeven uur op moet, terwijl ik altijd zorg dat ik hetzelfde aantal uur slaap krijg. Dat is totaal niet logisch, maar zo voelt het wel :o

Dat heb ik ook echt hoor. Bij mij is het vooral heel erg als het dan nog donker is als ik op moet staan dan slaapwandel ik zeg maar de hele ochtend door }:0 terwijl ik wanneer ik een uur later (als het net licht is) op sta ik na een half uurtje wel actief word ;)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:22

ik vind het een beetje dubbel maargoed ik ben dus zelf een 'puber' :P .
ik ga om half 10 naar bed en moet om kwart voor 7 eruit, meestal is dit heel zwaar maar als je een tijdje het zelfde rooster hebt lukt het gewoon goed
maar ik vind wel dat de scholen dan niet zo vaak de roosters moeten veranderen want dat brengt echt geen structuur en je bent echt helemaal uit je ritme!
maargoed zoals ik al zij het went ;) ik begin liever eerder dan dat ik later thuis ben!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:22

Maar andere zijn ochtendmens en zouden liever een uur eerder beginnen, daar is het dan ook niet eerlijk voor.
En nu ben je meer actief als je uur langer hebt gelegen, je hebt dan uitgeslapen. Maar als een uur later je ritme gaat worden, hou je dat gevoel dan nog steeds?

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:23

liedje89 schreef:
Narya schreef:

Dat heb ik ook echt hoor. Bij mij is het vooral heel erg als het dan nog donker is als ik op moet staan dan slaapwandel ik zeg maar de hele ochtend door }:0 terwijl ik wanneer ik een uur later (als het net licht is) op sta ik na een half uurtje wel actief word ;)

ik heb het ook hoor ;)

later op de middag pik ik veel meer op van de les dan de eerste 2 uur ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:23

Zesiram schreef:
sporter schreef:

Dat is niet helemaal waar. Ik weet niet hoe het in andere sectoren is geregeld, maar steeds meer bedrijven werken met flexibele werktijden. Ik mag zelf weten hoe laat ik begin (uiterlijk 10 uur geloof ik, ik begin altijd om 7 uur ). Hoe eerder je begint, hoe eerder je weg kan. je mag ook de uren zo over de week verdelen dat je twee dagen van 10 uur maakt en dan drie dagen van 5 uur ofzo.
Alleen is het zo lastig lessen inplannen op school :P

Nja ik heb het tot nu toe nog niet mee gemaakt dat het aangemoedigd werd om om 10 uur te beginnen meestal is het tussen 7 en 9 of 6 en 9.
En het over grote deel van de beroepen heeft toch nog een vast begin tijd hoor.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:24

Wat is dit nu weer voor een onzin.
Ik heb wel eens schoolgaande kinderen/ pubers in de bus die door de weeks nog laat thuiskomen van een kroeg. Of ze de dag erop naar school moeten geen idee. Maar dan heb ik in de ochtend hetzelfde soort in de bus en die zeggen dan dat ze zo moe zijn omdat ze de avond ervoor zijn wezen stappen en zuipen.

Hallo zeg. Duik lekker eerder je nest in.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:25

Cyntje schreef:
Laten we dan ook maar een siësta inlassen voor de scholieren, kunnen ze ook nog een middagdutje doen _O-

goed idee, uur heen en weer fietsen :P voordat ik weer op school ben :Z
Maar om mij mogen ze best een uurtje later beginnen, vind het niet erg :+

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:25

shirdaki schreef:

En dat heb ik juist andersom, aan het einde van de dag heb ik minder zin en wil ik lekker naar huis.

Maar ik geef eerlijk toe, in de winter sta ik soms toch ook liever even wat later op want dan is het bedje nog zo lekker warm en is het nog zo donker buiten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:26

_sparta_ schreef:
Maar andere zijn ochtendmens en zouden liever een uur eerder beginnen, daar is het dan ook niet eerlijk voor.
En nu ben je meer actief als je uur langer hebt gelegen, je hebt dan uitgeslapen. Maar als een uur later je ritme gaat worden, hou je dat gevoel dan nog steeds?

Ja want ik had laatst een blok waarbij al mijn colleges om 10 uur begonnen ipv om half 9. Dat hele blok kon ik makkelijker opstaan en was ik beter uitgeslapen (blok is hier 2 maanden). Nu heb ik weer vanaf 9:30 maar het is nu lichter 's ochtends dus dan gaat het sowieso makkelijker :Y) . Bij mij gaat het eigenlijk pas echt vervelend worden als ik de ene dag wel en de andere niet vroeg hoef op te staan. Dan heb ik een heel scheef ritme omdat ik dus van mezelf later wakker word.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:27

wat heb je eraan om een tijd te verschuiven, totaal niks
Het is enkel uitstel van.
Je merkt het misschien alleen de eerste 2,3 dagen, daarna ben je er al aan gewent.
Kijk maar naar zomer/wintertijd dat uurtje, daar heb je het de eerste 2 dagen moeilijk/makelijk mee. Daarna ben je er alweer aan gewent.
Het is simpel een verplaatsing van.
Wanneer jij jezelf een tijd aanwent, en je verandert dat door een uur langer/vroeger te slapen, dan merk je dat idd. Maar zet je die verandering door, dan merk je daar niks meer van.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:28

Ik zeg: Pubers eerder naar bed en langer naar school ~~}>

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:29

Henrieke schreef:
shirdaki schreef:

En dat heb ik juist andersom, aan het einde van de dag heb ik minder zin en wil ik lekker naar huis.

Maar ik geef eerlijk toe, in de winter sta ik soms toch ook liever even wat later op want dan is het bedje nog zo lekker warm en is het nog zo donker buiten.

eigenlijk moet mijn bericht iets anders zijn namelijk : later op de ochtend
want idd je hebt gelijk!
later in de middag ben ik ook moe en wil ik naar huis
dus zegmaar vanaf 10 uur half 11 pik ik alles het beste op tot een uur of 2 of 3 :D
maargoed van mij mogen de uren lekker zoo blijven als je eenmaal je bed uit ben denk je bij je zelf achja het is best gezellig op school :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:31

Vind het een beetje raar,
oke, het is vroeg, maar ik ben liever eerder uit dan later op school. :)
En ik ben een van de weinige die 'vroeg' naar bed gaat uit mijn klas (half 10/10 uur), de meeste gaan toch wel rond 11 uur/half 12

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:32

Middelbare scholen beginnen tegenwoordig ook wel heel erg vroeg vind ik. Ik hoor regelmatig de tijden 8 uur of 8.15 uur.
Dus dat betekent voor velen tussen 6 en 7 uur opstaan.