wetenschap vs. geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:35

Hannah_Menno schreef:
Kijk, en dát geloof ik niet! ;) Al is het over miljoenen jaren verspreid..

edit; typo

Heel recent voorbeeld dat je vast wel bij biologie hebt gehad an de witte en zwarte berken motten bij de industrialisering van Engeland. Het gebeurt nog steeds hoor, wij doen het toch ook kunstmatig, wij hebben bijv in enkele honderden jaren verschillende rassen uit onze gedomesticeerde hond gefokt. Kijk maar naar de bloedhond met zijn superieure neus.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:36

Shattered schreef:
Ik geloof in wetenschap, in de bijbel niet..
De evolutietheorie klinkt erg logisch in mijn oren, al de "wonderen" uit de bijbel dan weer niet.. Voor mij is de bijbel meer een leesboek, maar erin geloven doe ik niet..

Heel kort samengevat :D ..

Ik geloof wel dat er iets is, maar niet dat dat datgene is wat in de bijbel staat :)..

ik geloof ook dat er iets is, maar dan geen god. meer de geesten e.d.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:36

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:37

Ja maar dat is dus door de mens gedaan en niet in de natuur. :)
Maar dan nog.. Dan blijft het bij honden.. Een hond word niet ineens een kat! :+
En ik geloof dus wel dat er veranderingen binnen een ras kunnen zijn maar niet dat een ras veranderd in een ander ras.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:38

Ilova schreef:
Er bestaat een zeer interessant boekje hierover: 'God en wetenschap'. :)
http://www.eo.nl/db.images/10504897/image

En als je wil weten of God bestaat, is het makkelijk om het Hem gewoon even te vragen ;)

Die hebben wij ook! :D Goed boek is dat! +:)+
Het is overigens geen 'God en wetenschap' maar 'wetenschap in de Bijbel'

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:38

Marian_ schreef:
ik geloof ook dat er iets is, maar dan geen god. meer de geesten e.d.

Dan geloof je toch ook ergens in?

Edit: foute quote aangepast
Laatst bijgewerkt door Kaka op 17-03-10 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:39

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:39

Zelfde Marian_ :).
Je gelooft wel ergens in, maar niet in god :)..

Natuurlijke selectie, geloof je daar wel in HannahMenno?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:40

Shattered schreef:
Natuurlijke selectie, geloof je daar wel in HannahMenno?

Wat was dat ook alweer? :=

*zoekt in bioboek*

Captain

Re: wetenschap vs. geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:42

Ja, ik geloof wel in natuurlijke selectie.
(Maar ik denk dan ook tot zekere mate.. Ga het hele verhaal van Wikipedia niet lezen.. :'))

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:43

Hannah_Menno schreef:
Ja maar dat is dus door de mens gedaan en niet in de natuur. :)
Maar dan nog.. Dan blijft het bij honden.. Een hond word niet ineens een kat! :+
En ik geloof dus wel dat er veranderingen binnen een ras kunnen zijn maar niet dat een ras veranderd in een ander ras.

Tuurlijk word jou hond niet ineens een kat. Die motten waren wel gewoon wild en die hele populatie is binnen enkele jaren van kleur veranderd. Soorten zijn soms trouwens lastig te bepalen, zo heb je bijv een variatie binnen meeuwen waarbij bijv meeuw a met meeuw b kan, meeuw b met meeuw c maar meeuw c niet met meeuw a. Wat is dan de soort? Die grenzen zijn vaag dus ik geloof best dat ook daar wat verschuiving in plaats vind.

Je kan ook nooit van hond naar kat oid. Omdat er allemaal Y-splitsingen zijn zeg maar vanaf een bepaalde voorouder is dat uit elkaar gaan groeien zeg maar dus terug gaat lastig. (En zou bovendien millennia duren :P . )

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:44

Shattered schreef:
De evolutietheorie klinkt erg logisch in mijn oren, al de "wonderen" uit de bijbel dan weer niet.. Voor mij is de bijbel meer een leesboek, maar erin geloven doe ik niet..

Ik geloof wel dat er iets is, maar niet dat dat datgene is wat in de bijbel staat :)..

Ik denk dat het anders ook een groot wonder is om iets uit het niets laten te ontploffen,
dat een eencellig diertje zich door miljoenen jaren zomaar zonder aanleiding tot een hedendaags paard ontwikkelt.
Volgens mij moet je in de evolutietheorie ook geloven. Want voor het fenomeen hierboven zijn er ook niet echt waterdichte bewijzen te vinden. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:45

liedje89 schreef:
Je kan ook nooit van hond naar kat oid. Omdat er allemaal Y-splitsingen zijn zeg maar vanaf een bepaalde voorouder is dat uit elkaar gaan groeien zeg maar dus terug gaat lastig. (En zou bovendien millennia duren :P . )

Kijk, en dan komen we op het punt van geloof en wetenschap! :D
Ik geloof dus dat God alle dieren apart heeft gemaakt en dus niet dat deze dieren na miljoenen jaren geëvolueerd zijn. :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:46

Ik geloof absoluut niet in god en ook niet in geesten enzo als je sterft is er gewoon niets meer.
Wetenschap heeft het daarom ook niet altijd bij het rechte eind: eerst dacht men dat de aarde plat was, nu denken ze dat de aarde rond is.
Ik geloof wel in de evolutie: Er is ooit een soort aap geweest dat voor zijn overleving recht op moest staan en daar zijn wij van gekomen.
Ook dat alles ooit gekomen is uit eencellig vind ik heel geloofwaardig: Als je alle soorten dieren (reptielen, vissen, vogels, zoogdieren, ...) anatomisch bekijkt zie je veel gelijkenissen.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:46

Geloof en wetenschap kunnen prima samengaan.
Laat ik het zo zeggen, het lijkt me sterk dat de wetenschap met harde bewijzen gaat komen die het bestaan van God tegenspreken. Of de schepping an sich.
De oerknal is maar een theorie...
Hoe het wel allemaal gelopen is, ik was er niet bij. Maar ik geloof dat er over nagedacht is. Er zit te veel orde en schoonheid in de natuur om maar ontstaan te zijn uit chaos of toeval. Ik geloof wel in een evolutie binnen de soort. God heeft vast geen poedels of naaktkatten geschapen zoals ze er nu uit zien. Het bestaan van evolutie is ook gewoon aantoonbaar.

Maar als voorbeeld: een oog zit zo ingewikkeld in elkaar, haal je één deeltje weg uit dit oog, werkt het hele oog niet meer. En het ontstaan van een oog moet toch ergens begonnen zijn. Voor mij zit hier een bedenker achter.

Over opleidingen: Ik ben niet echt 'hoog' opgeleid, maar ik volg een hbo-studie. Ik durf mezelf ook best vragen te stellen over mijn eigen opvattingen. Wie geen vragen durft te stellen is bang voor het antwoord ;) Tot nu toe heeft me dat juist nog meer zeker gemaakt in mijn geloof.
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 17-03-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:47

even gewoon 'n nieuwschierige vraag, hoe verklaren jullie dan de aap-mens theorie. dus de schedels van de apen die zich stukje voor stukje vormen tot het mensenschedel van nu?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:49

Marian_ schreef:
even gewoon 'n nieuwschierige vraag, hoe verklaren jullie dan de aap-mens theorie. dus de schedels van de apen die zich stukje voor stukje vormen tot het mensenschedel van nu?

Dara heb ik me nou echt nog nooit in verdiept! _O-
Maar ik geloof dus niet dat wij van apen afstammen.. Als het wel zo is.. Waarom leven er dan nog apen? Waarom zijn deze dan niet allemaal geëvolueerd? :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:50

Hannah_Menno schreef:
Marian_ schreef:

Dara heb ik me nou echt nog nooit in verdiept! _O-
Maar ik geloof dus niet dat wij van apen afstammen.. Als het wel zo is.. Waarom leven er dan nog apen? Waarom zijn deze dan niet allemaal geëvolueerd? :D

Ik denk omdat er ook apen waren die op de manier konden overleven zoals zij nu zijn.
Denk dat dat in bepaalde gebieden niet kon, waardoor de mens er uit is gekomen.
Maargoed, dat is wat ik nu zo snel bedenk.
Ik heb geen echt zo-is-het-ontstaan theorie. :')

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:50

hihi dat weet ik ook niet, maar miss. is daar ook wel 'n ''theorie'' voor gevonden, even rondsnuffelen op 't internet.
want ik vind het dus wel geloofwaardig van bijv. die schedels die steeds menselijker worden en uiteindelijk het menselijk schedel vormen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:51

Ilova schreef:
Shattered schreef:

Ik denk dat het anders ook een groot wonder is om iets uit het niets laten te ontploffen,
dat een eencellig diertje zich door miljoenen jaren zomaar zonder aanleiding tot een hedendaags paard ontwikkelt.
Volgens mij moet je in de evolutietheorie ook geloven. Want voor het fenomeen hierboven zijn er ook niet echt waterdichte bewijzen te vinden. :)

Men zegt ook niet dat het zonder aanleiding gebeurt he. Selectie is de aanleiding. Miljoenen is ook een beetje laag ingeschat :P .

Big bang vind ik ook nog steeds een vaag verhaal hoor. Maar voor evolutie theorie zijn toch wat meer aanwijzingen dan zoals je het nu stelt. (Ik hang zelf een beetje tussen atheist en agnost in meestal ;) , maar ik kan me er eigenlijk nooit zo druk over maken. Evolutie theorie is wel een handige manier om naar biologie te kijken, je trekt makkelijk parallellen tussen dieren bijv.)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:51

Maar uit wélke apen zijn wij dan ontstaan? En als alles uit eencellige diertjes in ontstaan waarom bestaan er dan nog steeds eencellige diertjes? :')

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:53

Hannah_Menno schreef:
Maar uit wélke apen zijn wij dan ontstaan? En als alles uit eencellige diertjes in ontstaan waarom bestaan er dan nog steeds eencellige diertjes? :')

Ik denk degene die het meest menselijk zijn, maar ik heb niet zo'n verstand van apen :').
En die eencellige diertjes, misschien konden zij op deze manier gewoon goed overleven en hoefden ze dus niet groter te worden :') ?

Ik heb echt geen idee :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:53

x_Rebecca schreef:
Hannah_Menno schreef:

Ik denk degene die het meest menselijk zijn, maar ik heb niet zo'n verstand van apen :').
En die eencellige diertjes, misschien konden zij op deze manier gewoon goed overleven en hoefden ze dus niet groter te worden :') ?

Ik heb echt geen idee :')

Maar als ze op die manier goed konden overleven waarom zijn ze dan geëvolueerd? _O-

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:54

Ik denk dat veel mensen zich wat meer moeten verdiepen, vooral in de big bang en de evolutietheorie. Bijna alles wat ze in het heelal vinden wijst erop dat alles uit 1 punt is gekomen.. En de evolutietheorie zegt echt niet dat een hond in een kat veranderd!

Ikzelf geloof erg in de wetenschap.. De bijbel vind ik (ja hier ga ik kritiek op krijgen) meer een verzonnen iets.. :$ Ja klinkt banketstaaf misschien moet ik me er eens meer in verdiepen sta er wel voor open dat wel, maar ik vraag me zo af wie dat allemaal opgeschreven heeft etc!

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:55

Marian_ schreef:

Nog nooit in verdiept, maar zomaar een optie:
ook onder mensen is een bepaalde mate van evolutie. Adam en Eva zullen er vast wel iets anders uitgezien hebben dan wij. Ik bedoel, in Nederland zijn de mensen langer dan bijv. in China.
Daarbij zowel het menselijk als het apengeslacht bestaat uit verschillende rassen, en sterven er constant dieren uit.

Zomaar een gokje hoor, weet het niet. Dat ik iets geloof wil niet zeggen dat ik overal een verklaring voor heb ;)
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 17-03-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt