kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:31

nou van de kinderbijslag kan je geen kind onderhouden hoor dus ik denk niet dat mensen daarvoor kinderen nemen.
ik vind het gewoon mooi meegenomen.
ik zet het op hun spaarrekening voor later zodat als ze willen studeren enz.

toot

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:33

ja maar daar is de kinderbijslag niet voor als ze willen studeren, dan zijn ze geen kind meer...

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:33

Mijn moeder heeft heel hard gewerkt voor haar 4 kinderen en opeens begint ze ziek te worden en wordt ze invalide verklaard waardoor ze niet kan werken (vader is al lang out off the picture) nou van wat moest ze haar kinderen eten geven zonder kinderbijslag? En moet een kind boeten voor de fouten van de ouders?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:33

Voor scholing heb je het Kindgebonden Budget.......Dus daar is de kinderbijslag niet voor. Het KGB is inkomensafhankelijk. En Kinder Opvang Toeslag voor de opvang en oppas. (dan hebben we het nog niet over de alleenstaande ouderkorting etc).
Ik vind het veel te veel van het goede.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:36

naaaah.......... vanaf volgend jaar mag ik een leuk centje bijleggen joh voor Sanne haar opleiding :)

en in mijn ogen is 12 nog steeds kind............ kan het mis hebben overigens :)

Ik vind het niet erg, kan het wel betalen.......... maar ik ben me er wel van bewust dat veel ouders hun kinderen straks niet kunnen laten studeren oid, gewoonweg omdat ze het niet kunnen betalen :)

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet eens weet hoeveel ik aan kinderbijslag ontvang........ gaat allemaal naar een spaarrekening.

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:40

@kiwiko

0-5 €194.99
6-11 €236.77
12-18 €278.55

tenzij er kinderen van voor 1 jan 1995 in het gezin zijn dan krijg je gezinsgrootte dat is iets meer.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:42

Lauratje_88 schreef:
Mijn moeder heeft heel hard gewerkt voor haar 4 kinderen en opeens begint ze ziek te worden en wordt ze invalide verklaard waardoor ze niet kan werken (vader is al lang out off the picture) nou van wat moest ze haar kinderen eten geven zonder kinderbijslag? En moet een kind boeten voor de fouten van de ouders?

dit soort gevallen vind ik dan wel kinderbijlag `waardig` ,
maar als je goed rond kan komen is het niet nodig en kan het beter
naar andere instanties gaan/

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:43

KiWiKo schreef:
naaaah.......... vanaf volgend jaar mag ik een leuk centje bijleggen joh voor Sanne haar opleiding :)

en in mijn ogen is 12 nog steeds kind............ kan het mis hebben overigens :)

Ik vind het niet erg, kan het wel betalen.......... maar ik ben me er wel van bewust dat veel ouders hun kinderen straks niet kunnen laten studeren oid, gewoonweg omdat ze het niet kunnen betalen :)

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet eens weet hoeveel ik aan kinderbijslag ontvang........ gaat allemaal naar een spaarrekening.

ik doelde op studeren. *D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:45

bellow2 schreef:
@kiwiko

0-5 €194.99
6-11 €236.77
12-18 €278.55

tenzij er kinderen van voor 1 jan 1995 in het gezin zijn dan krijg je gezinsgrootte dat is iets meer.

per kwartaal ... voordat mensen roepen goh das een hoop geld ...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:47

Per kwartaal :oo woeps...
Tja, dat zet niet echt zoden aan de dijk, ik heb maanden gehad waarin ik over de honderd euro aan buskaarten kwijt was.
Als je dat X3 zou doen hou je al niets over van de bijslag :=
edit: mijn broertje heeft dit ook gehad tot zijn 18e, heeft voor het mbo al flinke kosten gemaakt.
Daarnaast was mijn boekengeld voor het laatste jaar havo over de 500 euro(gelukkig kregen we daar toen wel geld van terug)
Maar kinderbijslag is niet echt een vetpot zo te zien..
Laatst bijgewerkt door siskeh op 18-03-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:48

als ze dat afschaffen mogen ze wel eens eraan gaan denken om
maandelijk een fatsoenlijk bedrag aan kindergeld te betalen
dan waren al deze dingen al minder hard nodig.

ik kan nu gelukkig mijn kinderen fatsoenlijk aankleden
ik krijg per slot nu iedere maand een behoorlijk x bedrag aan kindergeld hier in duitsland dat had ik nog niet eens 1 x in die 3 maanden zoals het nu komt in nederland.

ze maken het je in nederland gewoon erg moeilijk als alleen staande of middenklasser famailie.
dan ben je blij als je die kleine extra's hebt om je kind normaal te kunnen kleden
zoals kinderbijslag
enz enz

dan kunnen ze ook net zo goed de huursubsidie afschaffen want ach
waarom zou je het nodig moeten hebben?
zodat je dan toch wel ergens mooi kan wonen??

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:54

phormicola schreef:
Wacht, moet je voor school betalen? Ik meen me te herinneren dat er een bijdrage van de ouders werd gevraagd, kon/wilde je dat niet betalen, ook goed.

Is het veranderd?

Ja, je hebt een vrijwillige ouderbijdrage, bedrag verschilt per school en woonplaats. Helaas is deze alleen niet zo vrijwillig meer.....als je niet betaalt, sturen sommig scholen een herinnering of gaan je bellen waar het geld blijft. Ik ken verhalen waar de directie gewoon namen verspreidde van de kinderen/ouders die na meerdere herinneringen niet betaalden. Gewoon omdat ze het geld niet hadden.. Beetje l*llig dus als je dan in de nieuwsbrief van school de zwarte piet krijgt toegespeelt, of dat je kind niet mee mag doen met het sinterklaasfeest omdat de bijdrage niet betaald is.

Persoonlijk hebben wij de KBS niet dringend nodig, maar daar tegenover betalen we zoveel aan belasting, dat het erg welkom is en we storten het op de rekening van de kids. Studiepotje voor later.

Er zijn zoveel toeslagen en subsidies waar je aanspraak op kunt maken, dan kun je de stufi ook wel afschaffen, moeten de studenten maar harder werken met een bijbaantje om hun dure opleiding te kunnen bekostigen :+

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:05

Ik heb er geen verstand van als kind zijnde, maar is de scholing nu nog zo duur op de middelbare. Want nu worden de schoolboeken via de overheid betaald, dus lijkt me dat dat al heel wat scheelt.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:06

Xjosee schreef:
Ik heb er geen verstand van als kind zijnde, maar is de scholing nu nog zo duur op de middelbare. Want nu worden de schoolboeken via de overheid betaald, dus lijkt me dat dat al heel wat scheelt.

Klopt hoor. Kosten zijn minimaal. Voor mijn oudste, die naar havo 5 ging, hoefde ik maar 50 euro te betalen. Voor mijn jongste (vmbo-3) iets van 130 euro, omdat daar uitjes bij zaten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:55

gemiddeld genomen kost voortgezet onderwijs 1000 per jaar per kind

50 of 130 zal de vrijwillige ouder bijdrage zijn

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:00

Is alles wat ik hoefde te betalen. Boekengeld hoefde niet meer. Geen idee of het vrijwillig was. Het werd van mijn rekening geincasseerd in elk geval. Dus vrijwillig verplicht? Ik ben zeker geen 1000 euro per kind per jaar aan de middelbare school kwijt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:43

Er zijn hier mensen die nogal wat dingen door elkaar halen.
Kinderbijslag is niet inkomen afhankelijk! Daar staan vaste bedragen voor, zie schema hierboven. Dit per kwartaal kun je geen kind van onderhouden ;) In duitsland is dit bijvoorbeeld veel beter geregeld daar krijgen ouders aanzienlijk meer dan hier in nederland.

Hier krijg je wel rechtstreeks van de belastingdienst een vast bedrag gestort en dat is wel inkomen afhankelijk ;)

Ik ben blij dat het er is, alle kleine beetjes helpen. Ik heb geen slecht betaalde baan (ook niet bijzonder goed) Maar elke 3 maanden een klein extratje om de dure kinderopvang wat te compenseren, de uitjes van school enz.

Het mag van mij wel inkomen afhankelijk worden, gezinnen die ruim boven modaal leven mogen wat mij betreft minder kinderbijslag ontvangen dan een hardwerkende alleen staande moeder met 3 kids.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:46

Het hoort er gewoon bij. Het is in het belang van iedereen dat er kinderen blijven komen zodat de maatschappij kan blijven draaien ook als wij oud zijn.
Anderzijds vind ik dan wel dat die kinderen ook voor ons moeten bijdragen als ze groot zijn.

Het kan niet zo zijn dat ik nu belasting betaal voor die kids en ik later geen AOW krijg en de zorg helemaal is afgebrokkeld e.d.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:51

MISTRAL94 schreef:
Het mag van mij wel inkomen afhankelijk worden, gezinnen die ruim boven modaal leven mogen wat mij betreft minder kinderbijslag ontvangen dan een hardwerkende alleen staande moeder met 3 kids.

Alsof mensen die bovenmodaal leven niet hard werken :')

Ik verdien ook bovenmodaal maar daar heb ik ook jaren voor gestudeerd en daar betaal ik nu de komende 15 jaar 275 euro per maand (!!!) aan studieschuld voor terug. En ik krijg geen zorgtoeslag, geen huursubsidie, en ik kan me zo dus geen kinderen veroorloven. Maar dan mag ik van jou geen kinderbijslag?? :')

Dan zou ik dus net zo weinig te besteden hebben of zelfs minder dan een bijstandsmoeder. Waarom zou ik dan nog hard werken??

Weet je wat er gebeurt als je het inkomensafhankelijk maakt? Dan emigreren al die hardwerkende bovenmodaal verdieners en dan mogen die "arme ouders" zelf zien waar ze de belastingcenten voor hun subsidies vandaan halen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:54

Is begrijpend lezen nou zo moeilijk? Je bent de boel aan het verdraaien waves
;)

Staat er geschreven dat iemand die boven modaal verdiend niet hard werkt? Ik kan het niet terug vinden.

Ook staat er niet dat iemand die boven modaal verdiend geen kinderbijslag mag hebben...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:28

MISTRAL94 schreef:
Is begrijpend lezen nou zo moeilijk? Je bent de boel aan het verdraaien waves
;)

Staat er geschreven dat iemand die boven modaal verdiend niet hard werkt? Ik kan het niet terug vinden.

Ook staat er niet dat iemand die boven modaal verdiend geen kinderbijslag mag hebben...

Nee hoor, ik kan prima lezen ;) Jij begrijpt je eigen retoriek denk ik niet?
Waarom vermelden dat de benedenmodalers "hard werkend en alleenstaand etc" zijn en de bovenmodalers "gezinnen die". Daarmee schets je een bepaald beeld waarmee je je argument kracht bij zet.

Dat beeld klopt echter totaal niet en dat wilde ik toch even zeggen, ondanks dat hopelijk iedereen wel weet dat er genoeg alleenstaande moeders met 3 kinderen boven modaal verdienen en dat er zat gezinnen zijn die beneden modaal zitten (soms omdat de partner niet werkt, zou de partner wel werken krijg je met jouw plan ineens minder kinderbijslag, nee, dat stimuleert lekker).

Je kan meerverdieners wel minder geven maar de kosten blijven voor iedereen hetzelfde.
In feite doe je dus aan inkomensnivellering. En de inkomens zijn in NL al heel erg genivelleerd. Nog meer en dan wordt het gewoon erg oneerlijk en erg slecht voor de economie. We leven niet in de USSR.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:59

Ik stuur de maandelijkse kinderbijslag (Belgie) gelijk door naar de spaarrekening van mijn dochter. Die is bestemd om haar latere studies mee te financieren en misschien ook nog een bijdrage te kunnen leveren aan een eigen huisje. Hard nodig hebben we het dus nu nog niet, maar zoals iemand al zegt: dan kun je AOW, studiefinanciering, ... ook allemaal wel schrappen. Ik ben niet zo voor die Amerikaanse toestanden waar men zelf maar moet zorgen dat de zaakjes voor elkaar zijn en dat je anders maar crepeert. Kinderbijslag heeft bij mij iig echt niet meegespeeld in de keuze om een kind te krijgen want rijk word je daar echt niet van :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:02

Absolute onzin, maar wel fijn :D
Urielle@ dit is inderdaad wel een goed idee om er een grote spaarpot van te maken voor later.
Dom, maar nog niet aan gedacht....

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:57

toot schreef:
ja maar daar is de kinderbijslag niet voor als ze willen studeren, dan zijn ze geen kind meer...

je meent het ik heb het niet nodig om ze ervan te onderhouden dus spaar ik het op voor ze lijkt me niks mis mee.
je krijgt het en dan besteed ik het toch nuttig?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:58

Urielle schreef:
Ik stuur de maandelijkse kinderbijslag (Belgie) gelijk door naar de spaarrekening van mijn dochter. Die is bestemd om haar latere studies mee te financieren en misschien ook nog een bijdrage te kunnen leveren aan een eigen huisje. Hard nodig hebben we het dus nu nog niet, maar zoals iemand al zegt: dan kun je AOW, studiefinanciering, ... ook allemaal wel schrappen. Ik ben niet zo voor die Amerikaanse toestanden waar men zelf maar moet zorgen dat de zaakjes voor elkaar zijn en dat je anders maar crepeert. Kinderbijslag heeft bij mij iig echt niet meegespeeld in de keuze om een kind te krijgen want rijk word je daar echt niet van :+

helemaal mee eens