als ambtenaren zelf hun fouten moesten bekostigen...........

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: als ambtenaren zelf hun fouten moesten bekostigen...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:39

In dit kader wil ik ook nog even noemen dat er een hoop fouten gemaakt worden door bezuinigen op verkeerde posten.
Ik kan de keren niet meer tellen dat een collega die super functioneerde weg moest omdat er geen contracten meer verlengd mochten worden. Vervolgens kwam er weer een nieuw iemand van het uitzendbureau, moest nog ingewerkt worden, met als gevolg dat er gewoon fouten gemaakt worden.

Frauderende burgers heb ik helaas ook ruime ervaring mee. dan confronteer je ze ermee, en vervolgens heb jij het als ambtenaar gedaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:44

danneke80 schreef:
In dit kader wil ik ook nog even noemen dat er een hoop fouten gemaakt worden door bezuinigen op verkeerde posten.
Ik kan de keren niet meer tellen dat een collega die super functioneerde weg moest omdat er geen contracten meer verlengd mochten worden. Vervolgens kwam er weer een nieuw iemand van het uitzendbureau, moest nog ingewerkt worden, met als gevolg dat er gewoon fouten gemaakt worden.

Frauderende burgers heb ik helaas ook ruime ervaring mee. dan confronteer je ze ermee, en vervolgens heb jij het als ambtenaar gedaan.

Precies en dan zoeken ze de media op om het slachtoffer te spelen. Terwijl ze het zelf veroorzaakt hebben :n en dan 'moet' de gemeente/instelling maar buigen, want tja, tegen de media kan je niet op.... want die zielige mensen.........

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:48

KiWiKo schreef:
maargoed de Ambtenaar had geoordeeld en gesproken!! nav een telefoongesprek...........

Kiwiko, het is mij inmiddels heel erg duidelijk dat je het niet op wmo-consulenten hebt. Prima, jouw ervaring, jouw mening. Maar in ieder vakgebied heb je rotte appels. Bij de wmo-consulenten, bij de thuiszorgmedewerkers en bij de managers.
Als iemand in bezwaar/beroep gaat tegen een beslissing en deze wordt uiteindelijke gegrond verklaard, is dat dan een fout van degene die in eerste instantie de beslissing nam? Lijkt mij van niet.. Wij hebben ons ook aan een wet en verordening te houden die vaak in een nogal grijs gebied valt. Uitspraken op bezwaren en beroep geven ons alleen maar meer duidelijkheid over hoe we de wet moeten interpreteren en de verordening moeten uitvoeren. En als jij dat wel als persoonlijke fout ziet, welk bedrag koppel je daaraan dan?
Jouw voorbeeld is iets wat ik overigens totaal niet herken, maar goed. Maar dit lijkt mij ook niet een praktische oplossing maar meer weer even gal spuwen over al die 'ambtenaren' die nooit een flikker uitvoeren en als ze al wat doen, doen ze het niet goed. Ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte uitgenodigd om eens een dagje mee te draaien om te zien hoe het er hier aan toe gaat.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:33

Tsja ben ook ambtenaar... en ben een mens... dus ook ik maak fouten... moet de eerste foutloze persoon nog tegenkomen... Ik werk hard en doe mijn best... en zo geldt dat voor het grootste deel van de ambtenaren... natuurlijk zijn er altijd rotte appels, maar dat is in iedere beroepsgroep. Lijkt me een beetje onzin om te roepen dat ambtenaren voor hun eigen fouten moeten betalen... Fouten zijn er om van te leren... het is vaak al rot genoeg dat je ze maakt...

En daarnaast gelijke monniken gelijke kappen... dan moet iedereen betalen voor zn fouten...leuk voor iemand die bij een miljoenenconcern werkt...of voor de medewerker die verantwoordelijk is voor het productiefoutje in de toyota's... en zo zijn er nog duizenden voorbeelden te noemen van foutjes met verstrekkende gevolgen :n... onzin dit...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:37

whaha, die banner hieronder 'ambtenarenlening' kunnen we daar gaan lenen om onze fouten te betalen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 20:53

Nat1503 schreef:
KiWiKo schreef:
nee hoor, ook de plaatselijke ambtenaar of de ambtenaar van jeugdzorg, of brandweer, of verkeersleiders, of belastingambtenaar, of CWI medewerker, of maatschappelijk werk, of CIZ medewerker.......... allemaal instanties die beslissingen maken wiens een mensenleven behoorlijk kan beinvloedden........ en vaak verkeerde beslissingen maken, waardoor mensen in hele lastige situaties terecht komen.

het is gewoon iets om over na te denken :) althans mijn pa zette mij wel tot nadenken aan hierover met mijn Lithauwen opmerking........

Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. Ik ben ook ambtenaar en werk voornamelijk voor de brandweer. Jij geeft aan over hoe jij over de brandweer denkt. Hoe kun je dit roepen tegen mensen die vrijwillig bij de brandweer werken. Zij laten alles waar ze op dat moment mee bezig zijn los omdat hun pieper gaat. Staan 24 uur 7 dagen in de week klaar voor jou en mij. Zij werken voor de gemeenschap. Volgen diverse opleidingen om zo goed mogelijk hun taak te volbrengen. Durf jij dit ook aan de gemeente Veendam te vertellen die vandaag een begrafenis hebben van een brandweerman die van de week onder een muur terecht is gekomen.

Kijk dit zou je dus kunnen scharen onder conclusies trekken, en daar eventueel een beslissing van af laten hangen........ Beslissingen die een burgerleven behoorlijk kunnen beinvloedden........

jij zegt
Citaat:
Jij geeft aan over hoe jij over de brandweer denkt.

Hoe denk ik dan over de brandweer, en waar geef ik dat aan? Door zo ondoordacht een post te lezen en daar dan zo op in te komen, daar zo een conclusie uit te trekken waar heel misschien een beslissing over gemaakt moet worden........ ga je behoorlijk fout als ambtenaar :)

Snap je wat ik bedoel? als dit zo in je werk ook gaat als je ergens een beslissing over moet nemen......... dan is dat voor de burger niet gaaf!

danneke80 schreef:

Frauderende burgers mogen zich bij de rechter verantwoorden :D

Ik zeg nergens dat ambtenaren het makkelijk hebben hoor :D Ik zeg alleen dat er mensen op posten zitten die er eigenlijk niet zouden moeten zitten :)

neem een belastingambtenaar, die een bedrijf een naheffingsaanslag loonbelasting oplegt omdat deze met ZZPers werk. ZZPers hebben allemaal een VAR staan allemaal ingeschreven bij de Kamer van Koophandel...... doen hun IB47 verklaring toekomen (evenals het bedrijf)

De ambtenaar legt toch de naheffing plus boete op.......... waarom????? Nou omdat er regelmatig overleg is over de te leveren diensten......... en dus besluit hij dat het toch een dienstverband is.........

BIZARRE beslissing........... een die nu 6 jaar na dato nog niet uitgevochten is!!! ........
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 14-03-10 01:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:01

In iedere beroepsgroep zitten er een paar mensen op posten die daar niet horen, en heel veel mensen die hun beroep met de beste bedoelingen uitvoeren. En ik durf wel te stellen dat de groep die hun werk met de beste bedoelingen doen bij de overheid nog wat groter is.

Het is altijd makkelijk vanaf de zijlijn roepen dat hullie het allemaal verkeerd doen. En een enkel voorbeeld is altijd wel te noemen. Ik denk dat je pas over andere moet oordelen als je een goede periode in hun schoenen heb gelopen en hun werk heb gedaan. Dan zal je zien dat het allemaal zo simpel nog niet is. Maar ja, dat is voor een groot deel van de NL-ers tegenwoordig te moeilijk, we roepen gewoon botte opmerkingen van de zijlijn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:03

Lianne84 schreef:
KiWiKo schreef:
maargoed de Ambtenaar had geoordeeld en gesproken!! nav een telefoongesprek...........

Kiwiko, het is mij inmiddels heel erg duidelijk dat je het niet op wmo-consulenten hebt. Prima, jouw ervaring, jouw mening. Maar in ieder vakgebied heb je rotte appels. Bij de wmo-consulenten, bij de thuiszorgmedewerkers en bij de managers.
Als iemand in bezwaar/beroep gaat tegen een beslissing en deze wordt uiteindelijke gegrond verklaard, is dat dan een fout van degene die in eerste instantie de beslissing nam? Lijkt mij van niet.. Wij hebben ons ook aan een wet en verordening te houden die vaak in een nogal grijs gebied valt. Uitspraken op bezwaren en beroep geven ons alleen maar meer duidelijkheid over hoe we de wet moeten interpreteren en de verordening moeten uitvoeren. En als jij dat wel als persoonlijke fout ziet, welk bedrag koppel je daaraan dan?
Jouw voorbeeld is iets wat ik overigens totaal niet herken, maar goed. Maar dit lijkt mij ook niet een praktische oplossing maar meer weer even gal spuwen over al die 'ambtenaren' die nooit een flikker uitvoeren en als ze al wat doen, doen ze het niet goed. Ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte uitgenodigd om eens een dagje mee te draaien om te zien hoe het er hier aan toe gaat.

Waarom zou ik het niet op WMO Consulenten hebben???????? Hoe kom je daarbij en ik hoop ook voor jou dat je in je werk zorgvuldiger omgaat met het trekken van conclusies.........

want je hebt het ook fout als je denkt dat dit mijn MENING is....... Het is slechts iets wat ik gisteren gehoord heb, en daar wat over nadacht........ en waar ik graag feedback van wil hebben van bokkers :)

En gaande je laatste zin........ sorrie, ik hoop nogmaals dat je zorgvuldiger omgaat met conclusies trekken op jouw werkterrein, want als je daar net zo snel conclusies maakt en daaruit beslissingen neemt......... dan zit je dicht tegen het schoen/pas verhaal aan vrees ik.

Sansje schreef:
Tsja ben ook ambtenaar... en ben een mens... dus ook ik maak fouten... moet de eerste foutloze persoon nog tegenkomen... Ik werk hard en doe mijn best... en zo geldt dat voor het grootste deel van de ambtenaren... natuurlijk zijn er altijd rotte appels, maar dat is in iedere beroepsgroep. Lijkt me een beetje onzin om te roepen dat ambtenaren voor hun eigen fouten moeten betalen... Fouten zijn er om van te leren... het is vaak al rot genoeg dat je ze maakt...

En daarnaast gelijke monniken gelijke kappen... dan moet iedereen betalen voor zn fouten...leuk voor iemand die bij een miljoenenconcern werkt...of voor de medewerker die verantwoordelijk is voor het productiefoutje in de toyota's... en zo zijn er nog duizenden voorbeelden te noemen van foutjes met verstrekkende gevolgen :n... onzin dit...

Het is alleen vervelend dat fouten die ambtenaren maken vaak heel direct gevolgen hebben voor een burger......... Bij niet overheidsinstellingen is het directe gevolg voor de burger zo ongeveer NIHIL :)
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 14-03-10 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:07

KiWiKo schreef:

Nee :n want deze gaan zielig doen in de media (heb er al twee gezien bij hart van nederland afgelopen weken en diezelfde 2 met hun zielige verhaal in de telegraaf) en het slachtoffer spelen.... en dan moet de gemeente/overheid maar buigen. Terwijl die ^&#&#burgers het zelf op zich gehaald hebben, zelf veroorzaakt hebben.

Maar ga niet verder in dit topic. Heel bokt weet inmiddels wel hoe jij over de overheid denkt Kiwiko, je blijft er elke keer maar over doorgaan, over doorzagen.....

:n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:12

KiWiKo schreef:
Het is alleen vervelend dat fouten die ambtenaren maken vaak heel direct gevolgen hebben voor een burger......... Bij niet overheidsinstellingen is het directe gevolg voor de burger zo ongeveer NIHIL :)

Dat is vooral wat je zelf aanpraat hoor :) De gevolgen bij niet-overheidsinstellingen kunnen ook flink in de papieren lopen. Ik vis zomaar even uit mijn hoofd Casema, UPC, keukendrama's, problemen met aannemers, energiemaatschappijen, torenhoge telefoonrekeningen. Zo even een dwarsstraat uit Kassa.
(Of, als je een Toyota hebt en je gaspedaal blijft hangen en de rest van de electronica doet het niet meer.... dan heb je niet eens de mazzel dat het alleen maar je geld is dat je kwijt bent.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:13

Evelli schreef:
KiWiKo schreef:

Nee :n want deze gaan zielig doen in de media (heb er al twee gezien bij hart van nederland afgelopen weken en diezelfde 2 met hun zielige verhaal in de telegraaf) en het slachtoffer spelen.... en dan moet de gemeente/overheid maar buigen. Terwijl die ^&#&#burgers het zelf op zich gehaald hebben, zelf veroorzaakt hebben.

Maar ga niet verder in dit topic. Heel bokt weet inmiddels wel hoe jij over de overheid denkt Kiwiko, je blijft er elke keer maar over doorgaan, over doorzagen.....

:n

hoe denk ik dan over de overheid????????? Ja er worden fouten gemaakt, en soms behoorlijke ook, met verstrekkende gevolgen......

mag toch gezegd worden, of mag dat niet?

Gelukkig dat er fouten gemaakt worden, want fouten maken kan alleen als er gewerkt word....... en dat doet mijn stelling dat ambtenaren niet werken dan weer helemaal teniet :D

Ik hoop ook voor jou dat je zorgvuldiger op de werkvloer omgaat met informatie als je daar een beslissing over moet nemen, en dat jij je beslissingen niet af laat hangen van persoonlijke voor of afkeur, maar je houd aan de feiten, zonder dat je tussen de regels door iets probeert te lezen wat er niet is ;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:13

Ineke2 schreef:
Dat idee klinkt zo gek nog niet... Daarbij gaan die ambtenaren dan eindelijk eens echt iets doen voor de kost in plaats van praten, en geen / nauwelijks daden...

Leuke opmerking, ook erg stereotyp, maar ik ben gemeenteambtenaar vanuit een bepaalde roeping en ik moet je zeggen dat ik al jaren me de benen uit het lijf loop. Geen tijd om uren uit het raam te kijken en koffie te leuten. Intern wordt weinig vergaderd, maar met externen zoveel meer. Die vergaderingen zijn er om op 1 lijn te komen en uit te leggen hoe de regels in elkaar zitten en waarom die er zijn. En dat zijn ook vaak regels die door de provinciale of landelijke overheid zijn opgelegd.

Ik hou mij bezig met cultuurbeleid (strategisch), maar ben daarnaast ook deskundig in het subsidierecht.
Het zijn met name de bestuurders die de regels willen buigen en subsidie willen geven aan instellingen, organisaties of initiatieven die er niet voor in aanmerking komen, bijvoorbeeld omdat het commerciele clubs zijn. Ik ben er dan om aan te geven dat het hier gemeenschapsgeld betreft, bijeengebracht door de bevolking en dat we daar zeer zorgvuldig mee om moeten gaan. Ambtelijk advies in dit soort geval zal altijd zijn de aanvraag af te wijzen.

Ik vraag me af op welk vlak we gaan belanden als iedereen die in loondienst werkt zelf hun fouten moet bekostigen. Laten we deze discussie niet beperkt houden tot ambtenaren, want overal waar gewerkt wordt, vallen spaanders....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:16

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is vooral wat je zelf aanpraat hoor :) De gevolgen bij niet-overheidsinstellingen kunnen ook flink in de papieren lopen. Ik vis zomaar even uit mijn hoofd Casema, UPC, keukendrama's, problemen met aannemers, energiemaatschappijen, torenhoge telefoonrekeningen. Zo even een dwarsstraat uit Kassa.
(Of, als je een Toyota hebt en je gaspedaal blijft hangen en de rest van de electronica doet het niet meer.... dan heb je niet eens de mazzel dat het alleen maar je geld is dat je kwijt bent.)

maar dan ben je niet afhankelijk van een BESLISSING die iemand maakt over jouw leven :) over jouw doen en laten :)

Als je wat koopt beslis je ZELF of je wat koopt :) Bij een beslissing van een ambtenaar, heb je zelf niks in te brengen :) ook zelf niet te beslissen of je wel of niet met die betreffende instantie in zee wil gaan :) je MOET met die instantie in zee........ geen keuze in.

In het bedrijfsleven kan je naar producent x of y :) kan bij de overheid niet :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:18

KiWiKo schreef:
Ik hoop ook voor jou dat je zorgvuldiger op de werkvloer omgaat met informatie als je daar een beslissing over moet nemen, en dat jij je beslissingen niet af laat hangen van persoonlijke voor of afkeur, maar je houd aan de feiten, zonder dat je tussen de regels door iets probeert te lezen wat er niet is ;)

Maar ik ben helemaal geen ambtenaar :+ _O- _O-
Ik lees jou berichten hier op bokt precies zoals je ze neerzet: alleen maar negatief over de 'BV nederland' zoals jij het altijd noemt hier. Begint beetje vervelend te worden. Altijd maar gezeur en gezanik. Mag best "een" keer gezegd worden, maar hoeven geen tientallen topics meegevuld te worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:21

KiWiKo schreef:
Als je wat koopt beslis je ZELF of je wat koopt :)
Onzin. Als jij een afspraak maakt en die wordt niet nagekomen heb je daar ook geen zeggenschap over.

Citaat:
Bij een beslissing van een ambtenaar, heb je zelf niks in te brengen :)

Een daadwerkelijk foute beslissing van een individuele ambtenaar kan altijd teruggedraaid worden - er zijn altijd bezwaarprocedures. Verder zou ik niet weten wat het uitmaakt of je linksom of rechtsom een bepaald geldbedrag kwijtraakt.
Maar volgens mij heb je het niet over fouten, maar dingen die jou niet zinnen. En dan heb je inderdaad gewoon pech.

Citaat:
In het bedrijfsleven kan je naar producent x of y :) kan bij de overheid niet :)

Niet als je geld al weg is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:22

Diane65 schreef:
Ineke2 schreef:
Dat idee klinkt zo gek nog niet... Daarbij gaan die ambtenaren dan eindelijk eens echt iets doen voor de kost in plaats van praten, en geen / nauwelijks daden...

Leuke opmerking, ook erg stereotyp, maar ik ben gemeenteambtenaar vanuit een bepaalde roeping en ik moet je zeggen dat ik al jaren me de benen uit het lijf loop. Geen tijd om uren uit het raam te kijken en koffie te leuten. Intern wordt weinig vergaderd, maar met externen zoveel meer. Die vergaderingen zijn er om op 1 lijn te komen en uit te leggen hoe de regels in elkaar zitten en waarom die er zijn. En dat zijn ook vaak regels die door de provinciale of landelijke overheid zijn opgelegd.

Ik hou mij bezig met cultuurbeleid (strategisch), maar ben daarnaast ook deskundig in het subsidierecht.
Het zijn met name de bestuurders die de regels willen buigen en subsidie willen geven aan instellingen, organisaties of initiatieven die er niet voor in aanmerking komen, bijvoorbeeld omdat het commerciele clubs zijn. Ik ben er dan om aan te geven dat het hier gemeenschapsgeld betreft, bijeengebracht door de bevolking en dat we daar zeer zorgvuldig mee om moeten gaan. Ambtelijk advies in dit soort geval zal altijd zijn de aanvraag af te wijzen.

Ik vraag me af op welk vlak we gaan belanden als iedereen die in loondienst werkt zelf hun fouten moet bekostigen. Laten we deze discussie niet beperkt houden tot ambtenaren, want overal waar gewerkt wordt, vallen spaanders....

Kijk...... dit is dus een superinstelling van een ambtenaar die zich verantwoordelijk voelt voor diens beslissingen...... En zich inderdaad realiseerd dat het gemeenschapsgeld betreft. De regels voor subsidies zijn duidelijk, en voor iedereen heel simpel via google terug te vinden...... Als jij dan aan die regels voldoet en het word afgewezen, terwijl je collega ondernemer (welke toevallig net vriendjes is met grote meneer Y op de afdeling) niet helemaal aan de regels voldoet maar deze wel krijgt......... terwijl jij afhankelijk bent van de subsidie om je bedrijf draaiend te houden ....... en je conculega door het wat makkelijk omspringen met wetjes en regeltjes het allemaal wel makkelijk uitzingt zo een crisis...... dan heb je het effe niet zo leuk :) En ik voor een vind het supergoed dat jij daarop let!!!

(geen persoonlijk verhaal dit :) maar vast wel herkenbaar voor sommige mensen :D )

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
Als je wat koopt beslis je ZELF of je wat koopt :)
Onzin. Als jij een afspraak maakt en die wordt niet nagekomen heb je daar ook geen zeggenschap over.

Citaat:
Bij een beslissing van een ambtenaar, heb je zelf niks in te brengen :)

Een daadwerkelijk foute beslissing van een individuele ambtenaar kan altijd teruggedraaid worden - er zijn altijd bezwaarprocedures. Verder zou ik niet weten wat het uitmaakt of je linksom of rechtsom een bepaald geldbedrag kwijtraakt.
Maar volgens mij heb je het niet over fouten, maar dingen die jou niet zinnen. En dan heb je inderdaad gewoon pech.

Citaat:

Niet als je geld al weg is.

als je een product gaat kopen dan kies je zelf waar je dat product gaat kopen, kan bij X kan bij Y........ maak je daar een foute beslissing in, dan ben je gewoon zelf een sukkel :) Als de leverancier zich niet aan de afspraken houd dan ga je naar de rechter, welke dan een onveroordeelde mening geeft op basis van wet en regelgeving :) (en JA, rechters maken ook fouten.......... en die hebben ook echt invloed op iemands leven!!)

Ooit wel eens bezwaar ingedient? zie mijn eerdere post over mevrouw X van 80!

Evelli schreef:
KiWiKo schreef:

Maar ik ben helemaal geen ambtenaar :+ _O- _O-
Ik lees jou berichten hier op bokt precies zoals je ze neerzet: alleen maar negatief over de 'BV nederland' zoals jij het altijd noemt hier. Begint beetje vervelend te worden. Altijd maar gezeur en gezanik. Mag best "een" keer gezegd worden, maar hoeven geen tientallen topics meegevuld te worden.

Kweenie, maar dit is het eerste topic dat ik open over de BV Nederland............. en dit topic bestaat niet eens uit een mening, maar uit een vraag :)

Nou jij weer :)
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 14-03-10 01:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:30

KiWiKo schreef:
Kijk...... dit is dus een superinstelling van een ambtenaar die zich verantwoordelijk voelt voor diens beslissingen...... En zich inderdaad realiseerd dat het gemeenschapsgeld betreft. De regels voor subsidies zijn duidelijk, en voor iedereen heel simpel via google terug te vinden...... Als jij dan aan die regels voldoet en het word afgewezen, terwijl je collega ondernemer (welke toevallig net vriendjes is met grote meneer Y op de afdeling) niet helemaal aan de regels voldoet maar deze wel krijgt......... terwijl jij afhankelijk bent van de subsidie om je bedrijf draaiend te houden ....... en je conculega door het wat makkelijk omspringen met wetjes en regeltjes het allemaal wel makkelijk uitzingt zo een crisis...... dan heb je het effe niet zo leuk :) En ik voor een vind het supergoed dat jij daarop let!!!

(geen persoonlijk verhaal dit :) maar vast wel herkenbaar voor sommige mensen :D )

Wat een rotopmerking. Hoe vaak heb je dit zien gebeuren?
En wat heb je er mee gedaan?
Alsof ambtenaren subjectief en niet integer met aanvragen omgaan :x

Ik werk zelf ook bij een gemeente en doe onder andere ook subsidies.
Ik adviseer het college hier in en zij nemen uiteindelijk het besluit.
Om een goed advies te geven volg ik de verordening, die we niet voor niets hebben vastgesteld.
Daarnaast is het gemeenschapsgeld waar je mee te maken hebt en daar moet je zorgvuldig mee omgaan.
En dan zul je inderdaad soms wel subsidie toekennen en soms niet.
Zo'n beslissing maak je niet in een uurtje. Dat is een weloverwogen beslissing waarbij van alles wordt gecontroleerd en wordt nagegaan voor er een advies en beslissing komt.

Wanneer je iets constateert zoals je hierboven beschrijft moet je aankloppen bij de gemeente.
Schrijf een brief, dien bezwaar in.
Met het uiten van je ongenoegen op een paardenforum kom je niet veel verder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:39

nounou......... ik wist niet dat je je persoonlijk aangevallen voelt :) :) lees eerst nog maar eens goed mijn post door, zonder gelijk in de stress te schieten :) :)

Is zowizo een waar gebeurd verhaal, en het gebeurd gewoon........ dat kan je niet ontkennen :) Het gebeurd!!

maar het is niet mijn verhaal........ sorrie :) :)]

ennuh......... college zijn ook ambtenaren he :) :) Jij adviseerd slechts, het college neemt de beslissing.......... wellicht had in mijn eerdere post moeten staan......... vriendjes met meneer Y uit het college........ in dit specifieke geval :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:42

Ik voel me niet persóónlijk aangevallen, maar wel als ambtenaar. Aangezien ik vanuit mijn werk dus dergelijke subsidies wel of niet verstrek.

Ik ontken niks. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het van een afstand makkelijk oordelen is, maar dat je de weg naar de beslissing helemaal niet kent.
En in hoeverre waargebeurd? Heb je alle kanten van het verhaal gehoord?

Oh, je hebt je bericht aangepast.

Collegeleden zijn geen ambtenaren. Zij zijn bestuur en maken geen deel uit van het ambtelijk apparaat :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:49

nee jij verstrekt ze niet......... dat doet het college, het college bepaald zeg je net :)

En ik heb inderdaad de aanvraag gezien en de afwijzing :) en twee weken later met conculega in de kroeg gezeten die me lachend uit de doeken deed waarom hij wel de subsidie kreeg :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:52

Dat klopt. College bepaalt. Maar jij had het over ambtenaren.
College en ambtenaren zijn 2 verschillende dingen.
Ambtenaren nemen geen beslissingen. College wel.
En ja, ik ben het ook niet altijd eens met een beslissing van het college. Zeker niet rond verkiezingstijd. Dan gebeuren er rare dingen.

Maar daarvoor hoef je nog niet een dergelijk topic te openen en met een vingertje te wijzen richting ambtenaren. Die doen hun werk zo goed mogelijk en hebben zich te schikken in de beslissing van het college.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:54

KiWiKo schreef:
nee jij verstrekt ze niet......... dat doet het college, het college bepaald zeg je net :)

En ik heb inderdaad de aanvraag gezien en de afwijzing :) en twee weken later met conculega in de kroeg gezeten die me lachend uit de doeken deed waarom hij wel de subsidie kreeg :)

En kroegverhalen vertellen altijd precies de waarheid, dat weten we allemaal...

Ik ben het eigenlijk wel eens met Evelli. In ongeveer iedere post van Kiwiko komt er een loze sneer naar de BV Nederland voor. Het komt gewoon niet meer zo geloofwaardig over als je altijd wat te klagen hebt over 'de overheid' (en niet eens weet hoe het precies in elkaar zit als je denkt dat het college ook tot het ambtelijk apparaat behoort).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:57

een uitvoerend ambtenaar neemt geen eigenhandige zelfbedachte beslissingen... dat wordt die ambetnaar opgelegd van hogere hand... om dan de uitvoerder te bestraffen???
wie wil er dan nog het werk doen?

Daarnaast heb je een kruiwagen nodig... zonder kom je er wel, duurt langer, maar met een kruiwagen gaat het beter en sneller.

zelf alles in handen hebben en houden gaat niemand lukken, niet als je straffen op gaat leggen als een ambtenaar iets verkeerd doet of niet bestraft wordt.

iedereen naar de zin maken gaat evenmin lukken.. en war gehakt wordt vallen spaanders.. en zeker is het bitter voor de dame uit jouw voorbeeld... maar dat komt niet door de ambtenaar die uitvoerd, dat komt door de buurman/vrouw die misbruikt van de situatie dat regels aangepast moeten worden waardoor er helaas mensen tussen de wal en het schip terecht komen.

Maar wie wil je dan straffen? de bedenker, de uitvoerder?
en was daar die mevrouw mee geholpen, als de bewuste ambtenaar uit zijn functie was gezet of 100 euro boete had moeten betalen? Of had je zijn/haar meerdere willen straffen, of de ministerpresident?
Jouw voorbeeld hoor je maar van een kant, maar wat als de ambtenaar andere vragen heeft gesteld? Of de kleindochter wel eens helpt, boodschappen haalt etc?
of een kind wel eens bereid is om te helpen met de huishouding?

want dat is er indertijd gebeurd bij mijn oma, dieuiteraard trots vertelde dat haar kleinzoon zijn rijbewijs gehaalt heeft en ze nu ook mee kon boodschappen halen, dat haar jongste kleindochter al heel goed de ramen kon lappen (meiske van 10 jaar) enz.... en dat waren antwoorden op vragen of ze wel eens hulp kreeg van familie... dat heeft toen ook veel gedoe opgeleverd om de hulp die ze voor die tijd kreeg ook weer terug te krijgen...
en dat was niet echt de schuld van die ambtenaar....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:58

Amanda schreef:
En ja, ik ben het ook niet altijd eens met een beslissing van het college. Zeker niet rond verkiezingstijd. Dan gebeuren er rare dingen.

Maar daarvoor hoef je nog niet een dergelijk topic te openen en met een vingertje te wijzen richting ambtenaren. Die doen hun werk zo goed mogelijk en hebben zich te schikken in de beslissing van het college.

Niet alle ambtenaren Amanda......... er zijn er een hoop, eigenlijk veel meer die zelfstandig beslissingen maken :)

En nogmaals, ik wijs niet met een vingertje........ ik leg alleen een vraagstelling neer :) en onderbouw dat met voorbeelden uit de praktijk :)

Is er intern dan niet een hoger orgaan waar je dit soort dingen aan kan kaarten. Ik bedoel als jij er absoluut zeker van bent dat subsidies onterecht gegeven worden dan moet je daar toch ergens melding van kunnen maken?? JIJ bent de expert op dat vakgebied voor die gemeente.......

Anoeska schreef:
KiWiKo schreef:

En kroegverhalen vertellen altijd precies de waarheid, dat weten we allemaal...

Ik ben het eigenlijk wel eens met Evelli. In ongeveer iedere post van Kiwiko komt er een loze sneer naar de BV Nederland voor. Het komt gewoon niet meer zo geloofwaardig over als je altijd wat te klagen hebt over 'de overheid' (en niet eens weet hoe het precies in elkaar zit als je denkt dat het college ook tot het ambtelijk apparaat behoort).

Nog EEEEEEEEENNNN keer dan voor de slechte lezers onder ons :) :)

dit is een vraagstelling, iets waar ik gewoon eens over nadacht naar aanleiding van een opmerking van mijn vader........... en onderbouw deze met waargebeurde feiten :)

Alane schreef:
een uitvoerend ambtenaar neemt geen eigenhandige zelfbedachte beslissingen... dat wordt die ambetnaar opgelegd van hogere hand... om dan de uitvoerder te bestraffen???
wie wil er dan nog het werk doen?

Daarnaast heb je een kruiwagen nodig... zonder kom je er wel, duurt langer, maar met een kruiwagen gaat het beter en sneller.

zelf alles in handen hebben en houden gaat niemand lukken, niet als je straffen op gaat leggen als een ambtenaar iets verkeerd doet of niet bestraft wordt.

iedereen naar de zin maken gaat evenmin lukken.. en war gehakt wordt vallen spaanders.. en zeker is het bitter voor de dame uit jouw voorbeeld... maar dat komt niet door de ambtenaar die uitvoerd, dat komt door de buurman/vrouw die misbruikt van de situatie dat regels aangepast moeten worden waardoor er helaas mensen tussen de wal en het schip terecht komen.

Maar wie wil je dan straffen? de bedenker, de uitvoerder?
en was daar die mevrouw mee geholpen, als de bewuste ambtenaar uit zijn functie was gezet of 100 euro boete had moeten betalen? Of had je zijn/haar meerdere willen straffen, of de ministerpresident?
Jouw voorbeeld hoor je maar van een kant, maar wat als de ambtenaar andere vragen heeft gesteld? Of de kleindochter wel eens helpt, boodschappen haalt etc?
of een kind wel eens bereid is om te helpen met de huishouding?

want dat is er indertijd gebeurd bij mijn oma, dieuiteraard trots vertelde dat haar kleinzoon zijn rijbewijs gehaalt heeft en ze nu ook mee kon boodschappen halen, dat haar jongste kleindochter al heel goed de ramen kon lappen (meiske van 10 jaar) enz.... en dat waren antwoorden op vragen of ze wel eens hulp kreeg van familie... dat heeft toen ook veel gedoe opgeleverd om de hulp die ze voor die tijd kreeg ook weer terug te krijgen...
en dat was niet echt de schuld van die ambtenaar....

Ik snap helemaal wat je zegt........... Toch had die ambtenaar verder door moeten vragen, want die beslissing van die ambtenaar heeft een behoorlijke impact gemaakt op oma's leven.........
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 14-03-10 01:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:07

KiWiKo schreef:
Amanda schreef:

Niet alle ambtenaren Amanda......... er zijn er een hoop, eigenlijk veel meer die zelfstandig beslissingen maken :)

En nogmaals, ik wijs niet met een vingertje........ ik leg alleen een vraagstelling neer :) en onderbouw dat met voorbeelden uit de praktijk :)

Is er intern dan niet een hoger orgaan waar je dit soort dingen aan kan kaarten. Ik bedoel als jij er absoluut zeker van bent dat subsidies onterecht gegeven worden dan moet je daar toch ergens melding van kunnen maken?? JIJ bent de expert op dat vakgebied voor die gemeente.......

En jij denkt dat dat niet wordt gedaan? ;)
Als ik het ergens niet mee eens ben dan ga ik daar inderdaad tegenin.
Intern. Want extern wordt er van mij verwacht dat ik me als ambtenaar achter het college schaar en dat doe ik ook.
Maar intern wordt er inderdaad over gesproken.
Helaas heb je als ambtenaar op zo'n moment niets/weinig te vertellen. En jij bent ook degene die het nieuws mag vertellen.
Geloof mij, dat is niet altijd makkelijk.
Ik wijs ook altijd op de bezwaar mogelijkheid. Dit staat ook altijd in de beschikking.
En dan is het aan de aanvrager om daar iets mee te doen.
En de keren dat dat gebeurd zijn op 1 hand te tellen in een jaar. Dat vind ik dan zo jammer. Wel protesteren, naar de pers gaan, op verjaardagen commentaar leveren. Maar de daadwerkelijke mogelijke middelen worden niet gebruikt.
Terwijl dat wanneer blijkt dat de verordening niet is nageleefd, de afwijzing onterecht of niet juridisch onderbouwd is gemaakt, de kans groot is dat het bezwaar gegrond wordt verklaard.