Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
aswas schreef:Ik heb de uitzending niet gezien, maar ik schrik wel van het commentaar wat hier gegeven wordt.
Eerst wil ik even de gang van zaken uitleggen wat er gebeurt als er een melding gedaan wordt over een kind.
Iemand doet een melding over een kind. Deze wordt door de Raad van Kinderbescherming in behandeling genomen. Als ik het goed heb, hebben zij 10 weken de tijd om deze melding te onderzoeken. Zij gaan dan binnen het gezin kijken, maar spreken ook andere proffesionals (huisarts, leerkrachten e.d.) die met het kind te maken hebben. Aan de hand van deze bevindingen stelt de raad van Kinderbescherming een rapport op en hier worden conclusies uit getrokken. Als de conclusie is dat er niks (ernstigs) aan de hand is, dan wordt er geen verder hulp ingeschakeld. Als er wel iets is, dan komt Bureau Jeugdzorg om de hoek kijken.
Een (kinder)rechter bepaalt dan onder welke vorm de hulpverlening plaats moet gaan vinden. Is er sprake van vrijwillige hulpverlening? Moet er een ondertoezicht stelling worden uitgeroepen? Moeten kinderen uit huis geplaatst worden? Dit alles wordt door een kinderrechter beslist! Het is wel zo dat BJZ advies kan uitbrengen naar de kinderrechter toe.
Mijn mening over BJZ is dat ze inderdaad soms steken laten vallen, maar dat de media dit ook gigantisch opklopt. Ik weet nu even niet de exacte getallen, maar ik meen dat een gezinsvoogd een caseload heeft van 15 kinderen. Dat betekent dus dat in een 40 urige werkweek, hij maar 2,6 uur kan besteden per kind. Trek hier van af nog telefonische contacten met andere instellingen, reistijden, cursussen, rechtzittingen en noem maar van alles op en je kunt je bedenken hoeveel tijd een gezinsvoogd concreet zijn casussen ziet. Ik vind het dan niet gek dat er her en der iets misloopt. (niet dat ik dit goed praat, maar zij krijgen dit ook zo door het ministerie opgelegd.)
Equidea schreef:Milo, hoe kun jij als 24 jarige complexe en veelal psychische zaken oplossen? Daar mis je volgens mij (als ik even mijn 23-25 jarige hulpverleners in gedachte neem) heel wat levenservaring voor. Welke studie heb je gevolgd om die kinderen te helpen?
Shadow0 schreef:Een ander punt van kritiek uit de uitzending was de vele, vele wisselingen van gezinsvoogden. Die ene persoon had er 6 gehad? Ook dit is een bekend punt van kritiek, en het zou Jeugdzorg sieren als ze met betere argumenten en oplossingen komen dan de opmerkingen waarmee jeugdzorgers zich hier verweren.
Shadow0 schreef:Milo: je neemt de kritiek nu vrij individueel op. Maar het is niet zozeer dat jij (of andere jeugdzorgers) hun werk niet goed doen, maar de instantie als geheel nogal erg makkelijk over kritiek heenstapt.
In een onderzoek (ofwel van Zembla, ofwel van Da's je goed recht) bleek bijvoorbeeld dat de rechters eigenlijk vrijwel altijd het advies van Jeugdzorg overnemen. Jeugdzorg beroept zich dus op een extra controle die er niet is. (Dat is trouwens ook een fout van de rechterlijke macht, maar het gaat niet zozeer om wie er fout is alswel dat de zorgvuldigheid beter moet, en dat kan alleen maar als jeugdzorg zelf toegeeft dat hun beslissingen niet kritisch getoets worden door de rechter en ze dat dus zelf meer zullen moeten doen.)
Een ander punt is inderdaad dat er gewoon heel weinig controle is op het proces. Er zijn veel schrijnende zaken en daar moet worden ingegrepen. Mee eens. Maar op de manier waarop het nu gebeurt worden veel kinderen en ouders teveel kwaad gedaan. Ik ken (persoonlijk) minstens 3 situaties waarin de ouders tamelijk wanhopig om hulp hebben gevraagd met als gevolg uithuisplaatsing (vrijwillig overigens), maar waarbij er vervolgens geen hulp is gekomen. Die kinderen zijn nooit meer thuis gekomen, want de problemen werden alleen maar groter en de hulp die beloofd was (therapie etc) was er gewoon niet.
Een ander punt van kritiek uit de uitzending was de vele, vele wisselingen van gezinsvoogden. Die ene persoon had er 6 gehad? Ook dit is een bekend punt van kritiek, en het zou Jeugdzorg sieren als ze met betere argumenten en oplossingen komen dan de opmerkingen waarmee jeugdzorgers zich hier verweren.
Voor mensen die nog een behoorlijk schokkende uitzending willen zien... http://www.tvblik.nl/zembla/tienerdealers
jarrah schreef:We kunnen nu wel lekker allemaal gaan afgeven op BJZ... Ik ben het ermee eens, er worden veel fouten gemaakt. Máár ik weet ook vanuit mijn beroep als maatschappelijk werkers, waar ik veel te maken heb met BJZ dat het voornamelijk komt door bezuinigingen vanuit de overheid waardoor de werkers die nog over blijven onder veeeel te grote druk staan en daardoor de zaken niet meer goed kunnen overzien!
Het is algemeen bekend dat goedgeschoolde werkers het bij BJZ gemiddeld niet langer uithouden dan 8 maanden om overspannen te raken. Dat zegt IMO al genoeg! Laten we daar eens naar gaan kijken ipv lekker makkelijk afgeven op BJZ!!