Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Re: Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:18

Ik heb geen ervaring met Jeugdzorg, maar voor de ggz in Nederland heb ik geen goed woord over. :n

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:25

Ook ik heb persoonlijk geen ervaring met jeugdzorg, wel met de raad van de kinderbescherming maar dat is net zo dramatisch!
De familiedrama's liegen er niet om. Maar ze blijven stug hun kop in het zand steken. Hoeveel doden moeten er nog bij vallen vraag je je af?

Ik heb helaas de aflevering van das je goed recht gemist, ik moet ook nog steeds contact opnemen met ze. Ik denk dat mijn verhaal ook wat vraagtekens op zal roepen. Hoe meer bekendheid hoe beter laten we hopen dat ze er dan eens wat mee zullen gaan doen....

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:36

Ik heb heel lang geen contact gehad met mijn halfbroer omdat hij ook uit huis was geplaatst. Tegen hem zei jeugdzorg dat mijn vader hem niet wou zien en tegen mijn vader zeiden ze dat mijn halfbroer hem niet wou zien. Nu hebben we gelukkig weer contact, maar over jeugdzorg heb ik geen goed woord over!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:37

Verschrikkelijk zeg, dat gelieg en dat gedraai, dat zo´n instantie zo met mensen omgaat, verschrikkelijk gewoon.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:53

Ik heb de uitzending niet gezien, maar ik schrik wel van het commentaar wat hier gegeven wordt.
Eerst wil ik even de gang van zaken uitleggen wat er gebeurt als er een melding gedaan wordt over een kind.

Iemand doet een melding over een kind. Deze wordt door de Raad van Kinderbescherming in behandeling genomen. Als ik het goed heb, hebben zij 10 weken de tijd om deze melding te onderzoeken. Zij gaan dan binnen het gezin kijken, maar spreken ook andere proffesionals (huisarts, leerkrachten e.d.) die met het kind te maken hebben. Aan de hand van deze bevindingen stelt de raad van Kinderbescherming een rapport op en hier worden conclusies uit getrokken. Als de conclusie is dat er niks (ernstigs) aan de hand is, dan wordt er geen verder hulp ingeschakeld. Als er wel iets is, dan komt Bureau Jeugdzorg om de hoek kijken.
Een (kinder)rechter bepaalt dan onder welke vorm de hulpverlening plaats moet gaan vinden. Is er sprake van vrijwillige hulpverlening? Moet er een ondertoezicht stelling worden uitgeroepen? Moeten kinderen uit huis geplaatst worden? Dit alles wordt door een kinderrechter beslist! Het is wel zo dat BJZ advies kan uitbrengen naar de kinderrechter toe.

Mijn mening over BJZ is dat ze inderdaad soms steken laten vallen, maar dat de media dit ook gigantisch opklopt. Ik weet nu even niet de exacte getallen, maar ik meen dat een gezinsvoogd een caseload heeft van 15 kinderen. Dat betekent dus dat in een 40 urige werkweek, hij maar 2,6 uur kan besteden per kind. Trek hier van af nog telefonische contacten met andere instellingen, reistijden, cursussen, rechtzittingen en noem maar van alles op en je kunt je bedenken hoeveel tijd een gezinsvoogd concreet zijn casussen ziet. Ik vind het dan niet gek dat er her en der iets misloopt. (niet dat ik dit goed praat, maar zij krijgen dit ook zo door het ministerie opgelegd.)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:01

Wat fijn om te horen dat ik niet de enige was dit dacht!
We hebben er zelf mee te maken gehad omdat met name onze jongste (de oudste doet het al weer stukken beter) op school problemen had/heeft.
De school geeft aan hier alles aan te hebben gedaan om dit zo mogelijk op te lossen, maar het probleem bleef... Dus lag het aan ons!!
Ik ben zo gruwelijk uit mijn slof geschoten toen het hoofd vertelde dat een melding wilde maken bij het AMK (bureau kindermishandeling).. Nu loopt het spul lichtelijk onder dwang bij bureau jeugdzorg.
De gesprekken wijzen gelukkig ook uit dat er ergens anders iets niet goed gaat.
De oudste maakt waarschijnlijk daar zijn school nog af en de jongste verhuizen zeer binnenkort naar een andere school.

Daar sta je dan als moeder met je fatsoenlijke gedrag!
Ongelovelijk...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:27

Zelf geen ervaring met jeugdzorg. Me vriend wel, helaas geen goede.
Als mensen uit huis moeten plaatsen, doen ze het niet of te laat. Is het niet nodig dan zijn ze er hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:33

ik heb meestal de indruk dat de niet schrijnende gevallen uit huis worden geplaatst en de kinderen die daadwerkelijk gevaar lopen thuis mogen blijven zitten....ach...de mensen hebben een baan,en zitten de hele dag onder het genot van een kopje koffie te vergaderen....en als het weereens misgaat neemt niemand zijn verantwoordelijkheid,zoals zo vaak bij dit soort ambtelijke instanties.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:15

Heb zijdelings te maken gehad met BJZ, schandelijke instelling. Maar dat is mijn mening.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:24

Ik heb zelf ervaring met bjz, en ook mijn vriend.
Ik zou uit huis geplaatst worden omdat het niet goed ging op school, na nog geen 2 gesprekken gehad te hebben. (er was niet eens iemand langs huis geweest!). Uiteindelijk heb ik me een aantal keren ziekgemeld voor de gesprekken en hebben we er nooit meer wat van gehoord...
Ik kreeg overal de schuld van, mijn schuld dat mijn vader ziek was, mijn schuld dat het huis niet netjes was...

Mijn vriend is op 14 jarige leeftijd uit huis geplaatst, heeft in een paar jaar heel wat verschillende opvanghuizen meegemaakt. Naar zijn zeggen voelde hij zich daar niet thuis omdat de andere bewoners veelal het verkeerde pad op waren gegaan. (harddrugs, diefstal etc. etc.). De leiding was er wel, maar deed niet veel.

Ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met bjz.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 11-03-10 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:27

aswas schreef:
Ik heb de uitzending niet gezien, maar ik schrik wel van het commentaar wat hier gegeven wordt.
Eerst wil ik even de gang van zaken uitleggen wat er gebeurt als er een melding gedaan wordt over een kind.

Iemand doet een melding over een kind. Deze wordt door de Raad van Kinderbescherming in behandeling genomen. Als ik het goed heb, hebben zij 10 weken de tijd om deze melding te onderzoeken. Zij gaan dan binnen het gezin kijken, maar spreken ook andere proffesionals (huisarts, leerkrachten e.d.) die met het kind te maken hebben. Aan de hand van deze bevindingen stelt de raad van Kinderbescherming een rapport op en hier worden conclusies uit getrokken. Als de conclusie is dat er niks (ernstigs) aan de hand is, dan wordt er geen verder hulp ingeschakeld. Als er wel iets is, dan komt Bureau Jeugdzorg om de hoek kijken.
Een (kinder)rechter bepaalt dan onder welke vorm de hulpverlening plaats moet gaan vinden. Is er sprake van vrijwillige hulpverlening? Moet er een ondertoezicht stelling worden uitgeroepen? Moeten kinderen uit huis geplaatst worden? Dit alles wordt door een kinderrechter beslist! Het is wel zo dat BJZ advies kan uitbrengen naar de kinderrechter toe.

Mijn mening over BJZ is dat ze inderdaad soms steken laten vallen, maar dat de media dit ook gigantisch opklopt. Ik weet nu even niet de exacte getallen, maar ik meen dat een gezinsvoogd een caseload heeft van 15 kinderen. Dat betekent dus dat in een 40 urige werkweek, hij maar 2,6 uur kan besteden per kind. Trek hier van af nog telefonische contacten met andere instellingen, reistijden, cursussen, rechtzittingen en noem maar van alles op en je kunt je bedenken hoeveel tijd een gezinsvoogd concreet zijn casussen ziet. Ik vind het dan niet gek dat er her en der iets misloopt. (niet dat ik dit goed praat, maar zij krijgen dit ook zo door het ministerie opgelegd.)

yep, de caseload is gigantisch.

Het is nog altijd mensenwerk en dat is nooit 100% waterdicht, maar denk niet dat er te licht wordt gedacht over uithuisplaatsingen!

Ik werk zelf op een crisisgroep binnen de jeugdzorg en kids komen NOOIT zomaar bij ons terecht. Het zijn stuk voor stuk complexe problematieken en dikwijls schrijnende gevallen. Er wordt zoveel mogelijk getracht de kinderen met intensieve thuishulp weer terug te kunnen plaatsen in het gezin, het contextuele werken staat vooraan. Wanneer niet mogelijk, wordt het kind uitgeplaatst, maar ook dat is een afweging, want bedenk dat een kind uitplaatsen grote trauma's met zich mee kan brengen!

Zonder de wet op de jeugdzorg zouden de dodelijke incidenten velen malen hoger zijn, en het percentage kindermishandeling ook.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:29

En dan blijkt (ook in de tvuitzending, maar zelf ook meegemaakt) dat ze niet eens langs komen. Maar wel raporten schrijven, en daar herken je dus niets in.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:34

Een goede kennis van mijn ouders is ook een kindje kwijt..
Waarom ? Kindje had een blauwe plek dit werd gemeld op de chreche en kindje werd zogenaamd mishandeld..
Kindje is nu al twee jaar weg, en het gaat allemaal heel langzaam..

Ze hebben nog een kindje (baby) maar die nemen ze gelukkig niet af :)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:35

Hoe weet je dat?

De kids die op mijn werkplek terecht komen, de crisisgroep dus, komen niet voor hun zweetvoeten, dat kan ik je wel vertellen. Dossiers komen veeal overheen met het gedrag dat we zien op de groep.

Ik vind het nogal vervelend: kinderen worden niet zomaar uitgeplaatst! Er wordt altijd eerst gezinshulp ingezet, om uithuispklaatsing te voorkomen.

Maarja, ik werk nu eenmal in de jeugdzorg, en niet iedereen zal mij als jeugdbeschermer aardig vinden, het zij zo.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:38

Milo, hoe kun jij als 24 jarige complexe en veelal psychische zaken oplossen? Daar mis je volgens mij (als ik even mijn 23-25 jarige hulpverleners in gedachte neem) heel wat levenservaring voor. Welke studie heb je gevolgd om die kinderen te helpen?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:48

Equidea schreef:
Milo, hoe kun jij als 24 jarige complexe en veelal psychische zaken oplossen? Daar mis je volgens mij (als ik even mijn 23-25 jarige hulpverleners in gedachte neem) heel wat levenservaring voor. Welke studie heb je gevolgd om die kinderen te helpen?

Ik weet niet hoor, maar om in de jeugdzorg te werken heb je gewoon een HBO diploma nodig.
Ik ben begonnen binnen de jeugdzorg op logeerhuizen, toen op een behandelsetting en nu werk ik op een crisisgroep, heel uitdagend, snelle hulpverleing, veel samenwerken, helemaal mijn ding :)

En oplossen? hechtingsproblematieken en anti-sociaal gedrag is niet op te lossen, ik heb de taak om samen met betrokke instanties (Bureau jeugdzorg, pleegzorg, etc.) een passend hulpverleningsaanbod te organiseren. Dit betekent ofwel thuisplaatsing ( met of zonder vervolghulp) of plaatsing binnen pleegzorg, gezinshuis, behadelsetting etc.
Daarbij hebben wij als groepswerkers vooral een observerende en adviserende rol, want zoals je weet: BJZ beslist uiteindelijk.
Om dit werk uit te oefenen hoef je niet 50 jaar te zijn met een dik pak levenservaring. Je moet stevig in je schoenen staan, kennis van zaken hebben en een menselijk inzicht.
Ik vind het nogal beledigend dat jij suggereert dat ik met mijn 24 jaar mijn werk niet goed zou kunnen uitoefenen. Ik zal je vertellen: ik ben professioneel en ben een verrekt goede groepswerker! Beetje raar hoor.

Wil ik gedragswetenschapper worden (dat wil ik, want ik heb ook zo mijn ambities) heb ik toch universiteit nodig.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:50

Er zullen absoluut stille schrijnende gevallen tussen zitten, maar in sommige stukken schieten ze gewoon te ver door.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:50

Ik heb heel goede ervaring met bj, gaat het soms mis helaas wel. Maar de meeste zaken gaan gewoon goed. En de verhalen hoor je van mensen die ermee te maken hebben en die zijn vaak verdomd verkleurd :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:51

Milo: je neemt de kritiek nu vrij individueel op. Maar het is niet zozeer dat jij (of andere jeugdzorgers) hun werk niet goed doen, maar de instantie als geheel nogal erg makkelijk over kritiek heenstapt.

In een onderzoek (ofwel van Zembla, ofwel van Da's je goed recht) bleek bijvoorbeeld dat de rechters eigenlijk vrijwel altijd het advies van Jeugdzorg overnemen. Jeugdzorg beroept zich dus op een extra controle die er niet is. (Dat is trouwens ook een fout van de rechterlijke macht, maar het gaat niet zozeer om wie er fout is alswel dat de zorgvuldigheid beter moet, en dat kan alleen maar als jeugdzorg zelf toegeeft dat hun beslissingen niet kritisch getoets worden door de rechter en ze dat dus zelf meer zullen moeten doen.)

Een ander punt is inderdaad dat er gewoon heel weinig controle is op het proces. Er zijn veel schrijnende zaken en daar moet worden ingegrepen. Mee eens. Maar op de manier waarop het nu gebeurt worden veel kinderen en ouders teveel kwaad gedaan. Ik ken (persoonlijk) minstens 3 situaties waarin de ouders tamelijk wanhopig om hulp hebben gevraagd met als gevolg uithuisplaatsing (vrijwillig overigens), maar waarbij er vervolgens geen hulp is gekomen. Die kinderen zijn nooit meer thuis gekomen, want de problemen werden alleen maar groter en de hulp die beloofd was (therapie etc) was er gewoon niet.

Een ander punt van kritiek uit de uitzending was de vele, vele wisselingen van gezinsvoogden. Die ene persoon had er 6 gehad? Ook dit is een bekend punt van kritiek, en het zou Jeugdzorg sieren als ze met betere argumenten en oplossingen komen dan de opmerkingen waarmee jeugdzorgers zich hier verweren.

Voor mensen die nog een behoorlijk schokkende uitzending willen zien... http://www.tvblik.nl/zembla/tienerdealers

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:56

Shadow0 schreef:
Een ander punt van kritiek uit de uitzending was de vele, vele wisselingen van gezinsvoogden. Die ene persoon had er 6 gehad? Ook dit is een bekend punt van kritiek, en het zou Jeugdzorg sieren als ze met betere argumenten en oplossingen komen dan de opmerkingen waarmee jeugdzorgers zich hier verweren.

dat klopt, is inderaad een punt waar ik ook tegenaan loop, maar ik denk BJZ zelf ook.

Wat ik me afvraag: toen die kids uit huis werden geplaatst, was dat vrijwillig. Wat was de oorzaak dat het gedrag verslechterde?
Binnen mijn organisatie wordt er direct bij uit huisplaatsing ambulante hulp binnen het gezin ingezet. Dat is BJZ namelijk verplicht, naast verblijf MOET er jeugdhulp afgegeven worden.
Dit komt allemaal vanuit het beleidsplan van minister Rouvoet, (2007-2011), in het kader van het gezin centraal zetten en dus zoveel mogelijk ambulante en contextuele gezinshulp.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:33

Shadow0 schreef:
Milo: je neemt de kritiek nu vrij individueel op. Maar het is niet zozeer dat jij (of andere jeugdzorgers) hun werk niet goed doen, maar de instantie als geheel nogal erg makkelijk over kritiek heenstapt.

In een onderzoek (ofwel van Zembla, ofwel van Da's je goed recht) bleek bijvoorbeeld dat de rechters eigenlijk vrijwel altijd het advies van Jeugdzorg overnemen. Jeugdzorg beroept zich dus op een extra controle die er niet is. (Dat is trouwens ook een fout van de rechterlijke macht, maar het gaat niet zozeer om wie er fout is alswel dat de zorgvuldigheid beter moet, en dat kan alleen maar als jeugdzorg zelf toegeeft dat hun beslissingen niet kritisch getoets worden door de rechter en ze dat dus zelf meer zullen moeten doen.)

Een ander punt is inderdaad dat er gewoon heel weinig controle is op het proces. Er zijn veel schrijnende zaken en daar moet worden ingegrepen. Mee eens. Maar op de manier waarop het nu gebeurt worden veel kinderen en ouders teveel kwaad gedaan. Ik ken (persoonlijk) minstens 3 situaties waarin de ouders tamelijk wanhopig om hulp hebben gevraagd met als gevolg uithuisplaatsing (vrijwillig overigens), maar waarbij er vervolgens geen hulp is gekomen. Die kinderen zijn nooit meer thuis gekomen, want de problemen werden alleen maar groter en de hulp die beloofd was (therapie etc) was er gewoon niet.

Voor mensen die nog een behoorlijk schokkende uitzending willen zien... http://www.tvblik.nl/zembla/tienerdealers

Precies, mis alleen nog klakkeloos in die zin :+

Ik zie hier reacties van het is mensenwerk enz. Het is alleen zo jammer dat er al tig familiedrama's plaats gevonden hebben en dat er nog steeds geen actie ondernomen is om het hele beleid te veranderen.
Mijn ervaringen zijn met de raad voor kinderbescherming. Mijn vriendin heeft over de hele situatie bij mij thuis (dus over een geestelijk gestoorde ex in combinatie met mijn dochter van 4) verhaal gedaan. Het enige wat ze zeiden was dat ze niets konden doen, niet eerder dan dat het fout ging...

Hoe bezopen is dat?!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:39

We kunnen nu wel lekker allemaal gaan afgeven op BJZ... Ik ben het ermee eens, er worden veel fouten gemaakt. Máár ik weet ook vanuit mijn beroep als maatschappelijk werkers, waar ik veel te maken heb met BJZ dat het voornamelijk komt door bezuinigingen vanuit de overheid waardoor de werkers die nog over blijven onder veeeel te grote druk staan en daardoor de zaken niet meer goed kunnen overzien!
Het is algemeen bekend dat goedgeschoolde werkers het bij BJZ gemiddeld niet langer uithouden dan 8 maanden om overspannen te raken. Dat zegt IMO al genoeg! Laten we daar eens naar gaan kijken ipv lekker makkelijk afgeven op BJZ!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:42

Bij mensen "in de buurt" is een kindje na 1 gesprek, thuis met de ouders, uit huis geplaatst.
Niemand snapt waarom, zelfs hun begeleider van bjz snapt niet waarom. Maar ze kunnen niet zomaar het kind weer terugbrengen, nee daar moet eerst een procedure voor worden doorlopen.
Degene die het eerste gesprek heeft gehad heeft de melding gemaakt dat het voor kind niet rustig genoeg was thuis en om de moeder te ontlasten is het kind uit huis geplaatst.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:51

jarrah schreef:
We kunnen nu wel lekker allemaal gaan afgeven op BJZ... Ik ben het ermee eens, er worden veel fouten gemaakt. Máár ik weet ook vanuit mijn beroep als maatschappelijk werkers, waar ik veel te maken heb met BJZ dat het voornamelijk komt door bezuinigingen vanuit de overheid waardoor de werkers die nog over blijven onder veeeel te grote druk staan en daardoor de zaken niet meer goed kunnen overzien!
Het is algemeen bekend dat goedgeschoolde werkers het bij BJZ gemiddeld niet langer uithouden dan 8 maanden om overspannen te raken. Dat zegt IMO al genoeg! Laten we daar eens naar gaan kijken ipv lekker makkelijk afgeven op BJZ!!

wat heeft een ouder daaraan die zijn of haar kind verliest door fouten van bijvoorbeeld bureau jeugdzorg? Maar die moet wel in goed vertrouwen overal aan meewerken...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:05

'Jeugdzorg neemt kind niet serieus'
AMSTERDAM - Van de jongeren die te maken hebben met jeugdzorg vindt 35 procent dat er niet goed naar hen wordt geluisterd.
Uit onderzoek van Defence for Children blijkt dat ze zich niet serieus genomen voelen, meldt de NOS. Ongeveer 71 procent van de kinderen vindt dat de gezinsvoogd niet altijd goed bereikbaar is. Ook zegt 60 procent van de jongeren dat er geen deskundige met ze heeft gepraat, voordat ze uit huis werden geplaatst.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6244 ... html?p=8,1