Lage opkomst gemeenteraads verkiezingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: Lage opkomst gemeenteraads verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:01

Ik denk veruit de meerderheid. Er zullen heus wel mensen zijn die stemmen op een partij waar ze al jaren op stemmen of die zich er echt niet in verdiepen voordat ze stemmen, maar waarom zou je uberhaupt gaan stemmen als het je aan je anus kan oxideren wie er in de gemeenteraad komt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:03

Ik merk om mij heen dat er toch wel veel zijn die wel gaan stemmen omdat het toch wel mooi is dat we stemrecht hebben, maar als je gaat vragen wat ze gaan stemmen, het antwoord is: de partij.... omdat ik dat al jaren doe en mijn ouders dat ook altijd deden.

En tuurlijk doet niet iedereen dat, maar ik vind het opvallend.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:16

In mijn omgeving wordt er in verschillende sociale categorieen heel bewust gestemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:18

Danitsja88 schreef:
Ik vraag me alleen af hoeveel procent van de stemmers nu wel nadenken over de stem die ze uitbrengen.

Ik ook, heb ook het idee dat de stemmen voor de PVV met name proteststemmen zijn. Maar ik geloof dat dat wel een minderheid is, de meeste mensen stemmen geloof ik wel bewust.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:58

Ik vind het jammer dat vele van de PVV stemmers voor die partij kiezen ivm het hoofddoekjes gedoe.. ik vind dat ze wat dat betrefd zich verder in de partij zouden moeten verdiepen alvorens een stem uit te brengen.
Aan de andere kant blijkt toch echt dat er veel mensen zijn die zich toch storen aan de steeds meer groeiende multiculturele samenleving in Nederland. De PVV NOEMT de problemen wel.. of ze deze kunnen oplossing, nee dat denk ik niet.
Ik vind dat de overige partijen minder om de zaken heen moeten draaien en gewoon moeten zeggen zoals het is. Maar dat kunnen ze niet. Dat vind ik persoonlijk erg jammer.
Hiermee bedoel ik voornamelijk het misbruik van het sociale stelsel (zowel door allochtonen als autochtonen!) en dat soort zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:06

Benoemen van een deel van de problemen kan ik ook wel. De PVV benoemt niet alles, namelijk.
Je lkrijgt daardoor een gekleurd beeld, wat veel mensen blijkbaar wel aanstaat. Oplossen kunnen ze zeker niet, minder belastingen, meer zorg? Waar denken ze dat de zorg voor het grootste deel van betaald wordt?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:07

Ik heb PvdA gestemd. Van de regionale partijen was nauwelijks een partijprogramma terug te vinden, zelfs geen beknopt briefje in de bus. Dat vond ik zo knullig dat ik vanzelf bij de landelijke partijen uitkwam, waarvan alleen CDA, VVD en PvdA meededen. Op CDA en VVD zou ik in geen miljoen jaar stemmen dus veel bleef er niet over. :D

Bij ons heeft 55% gestemd, tegenover de 80% in 2006. :=
Laatst bijgewerkt door gekkesies op 04-03-10 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:08

Ja klopt vrijwel iedereen stemt op PVV vanwege het probleem met de allochtonen en maar weinigen weten wat de PVV nog meer te bieden heeft. Daarnaast noemt de PVV alleen het probleem op een harde manier, maar ik zie ze nog niet met een oplossing komen en zie de kloof alleen maar groter worden. Het roepen van het probleem is voor iedereen makkelijk en daar win je ook snel mensen mee, dat is gisteren wel gebleken.

De andere partijen mogen van mij juist wel wat directer zijn en juist wat minder in formeel taalgebruik praten maar gewoon zeggen waar het op staat.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:10

Ik vond die ene opmerking ook bizar: we maken de politiek gek!!

Toen dacht ik: ja maar de politiek gek maken kan iedereen, maar schieten we daar als land iets mee op? Zitten we daar op te wachten?

Ik ben niet van plan om belastinggeld te betalen zodat het kabinet lekker kan ruzie maken en wij weer opnieuw moeten stemmen. Het is crisis en wij betalen miljarden aan het feit dat het kabinet geen 4 jaar kan regeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:10

Danitsja88 schreef:
Ja klopt vrijwel iedereen stemt op PVV vanwege het probleem met de allochtonen en maar weinigen weten wat de PVV nog meer te bieden heeft. Daarnaast noemt de PVV alleen het probleem op een harde manier, maar ik zie ze nog niet met een oplossing komen en zie de kloof alleen maar groter worden. Het roepen van het probleem is voor iedereen makkelijk en daar win je ook snel mensen mee, dat is gisteren wel gebleken.

De andere partijen mogen van mij juist wel wat directer zijn en juist wat minder in formeel taalgebruik praten maar gewoon zeggen waar het op staat.

Directer mag wel, maar dat onbeschofte elkaar in de rede vallen van de laatste tijd, mag wel weer ophouden.

En die scheldpartijen van Rita en Geert vind ik echt schandalig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:11

Danitsja88 schreef:
Ik vond die ene opmerking ook bizar: we maken de politiek gek!!

Toen dacht ik: ja maar de politiek gek maken kan iedereen, maar schieten we daar als land iets mee op? Zitten we daar op te wachten?

Ik ben niet van plan om belastinggeld te betalen zodat het kabinet lekker kan ruzie maken en wij weer opnieuw moeten stemmen. Het is crisis en wij betalen miljarden aan het feit dat het kabinet geen 4 jaar kan regeren...

Dat was ook zoiets idd.

We hebben behoefte aan stabiliteit, niet aan gekmakerij. NL is al gek genoeg momenteel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:12

Ik heb bij de gemeenteverkiezingen ook niet gestemt.
Ik ben tevreden over de plaatselijke politiek en daarnaast geen idee wat ik zou moeten stemmen.
Zelf ga ik niet stemmen zonder me er écht in verdiept te hebben, en al helemaal niet principieel op 1 partij stemmen.

De landelijke verkiezingen ga ik wel degelijk stemmen!
Wat het wordt geen idee, het wordt iig niet de PVV, dus als ik niet wil dat de PVV "groot" wordt vind ik dat ik de "plicht" heb om te stemmen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:15

Yamcha schreef:
Danitsja88 schreef:

Directer mag wel, maar dat onbeschofte elkaar in de rede vallen van de laatste tijd, mag wel weer ophouden.

En die scheldpartijen van Rita en Geert vind ik echt schandalig.

Klopt! Het is toch bizar dat dit hetgeen is wat tegenwoordig politiek is. Iedereen is aan het schreeuwen en hoe harder de opmerkingen, hoe meer stemmers je tegenwoordig krijgt. Het is niet meer een kwestie van samenwerken of het land regeren maar zoveel mogelijk tegen elkaar ingaan en de problemen roepen die we in het land hebben zonder degelijke plannen die ergens op gebaseerd zijn.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 20:48

Ik vind echt wel dat er meer gezegd wordt waar het op staat. Het moet alleen wel respectvol zijn. (dus niet zoals verdonk en wilders)
Ik stoor mij enorm aan het gedraai om de feiten heen. (net zoals om de Noord-zuidlijn in Amsterdam)

Ik stoor mij soms ook aan de grote hoeveelheid allochtonen hier, puur omdat hier weinig meer Nederlands is. Dat vind ik erg jammer.

Ook het gedrag van vele multiculturelen vind ik soms angstaanjagend. Hierbij niet te vergeten dat er een heleboel nette burgers zijn met buitenlandse afkomst.. maar helaas worden de extremen meer gezien en vind ik het echt eng. Durf ook niet hier over straat s'avonds laat..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:51

Welk deel van A'dam woon je dan in hemelsnaam? Buiten delen van Gein voel ik me overal veilig in A'dam.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 20:57

Ik woon in Amsterdam-Noord, in een hele nette buitenwijk, zo lijkt het. Er wordt hier enorm veel drugs gedealt en gestolen.

Bovendien ken ik hier een heleboel jongeren van de basisschool die dingen hebben gedaan die het daglicht niet kan verdragen. Nee ik ga hier niet alleen de straat op savonds laat..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:54

Het is echt jammer dat mensen zich niet interesseren en dan ook niet gaan stemmen. De democratie is iets prachtigs waar generaties lang voor gestreden is. Ik ben het met je eens. Als je je niet verdiept in de politiek en al helemaal als je niet de moeite neemt om te stemmen mag je ook niet klagen. Politiek is iets heel lastigs, je kunt problemen niet zomaar oplossen en je kunt niet zomaar iedereen tevrede stellen. Als mensen zich verdiepen in de politiek zullen zij dit zien en niet zomaar overal over klagen. Jammer.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:44

Naar mijn mening wordt er ook niet veel gedaan om mensen te motiveren om te stemmen. Men moet zich er zelf nog steeds teveel in verdiepen. Ja je krijgt een brief in de bus dat je mag stemmen.. Van mij mogen ze daar een dikkere envelop van maken met waar de partijen voor staan. Misschien niet alle agenda punten maar wel een korte samenvatting misschien.. Ja dat kost inderdaad meer belastinggeld al dat papier werk maar wellicht dat daardoor er meer gebruik van het stemrecht wordt gemaakt..
Nu maakte MamboBeach de opmerking dat ze helemaal niet meer stemt.. ik ben eigenlijk toch wel erg benieuwd waarom dit is.. Zou je dit kunnen toelichten?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:30

Ik heb wel gestemd, neit zelf omdat ik niet kon maar heb mijn moeder gemachtigd om voor me te stemmen :)
Heb PvdA gestemd, had namelijk geen idee wat te stemmen daar meerdere partijen mij trokken dus heb een stemwijzer gedaan en die wees PvdA voor me aan :)

Ik vind het stemrecht erg mooi, zo heb je ook een klein beetje zeggenschap.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:47

Ben het er niet mee eens dat er nog meer gedaan moet worden om mensen te laten stemmen. Het is tegenwoordig heel eenvoudig om de standpunten van partijen op te zoeken op internet. Bovendien stonden ze hier ook elke weer te flyeren en heb ik er ook een aantal in de bus gehad.
Als je er een heel klein beetje moeite voor doet is het makkelijk om informatie te krijgen. Het is jammer dat niet meer mensen dat doen, want de democratie is imo erg belangrijk. Maar stemplicht gaat mij veel te ver, het is ook een keuze om niet te stemmen.

Klagen doen de mensen toch wel, of je nou wel of niet gestemd hebt, of het nou wel of niet terecht is, mensen vinden het gewoon fijn om te klagen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:11

ik denk dat de lage opkomst is doordat er niet veel op de PVV gestemd kon worden.
Het is dan Naarden in een herindeling zit..

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:40

Romeo2007 schreef:
ik denk dat de lage opkomst is doordat er niet veel op de PVV gestemd kon worden.
Het is dan Naarden in een herindeling zit..

Dan zou de opkomst bij de landelijk verkiezing gigantisch hoog zijn :D

Ik denk dat het meer komt doordat mensen het een ver van mn bed gebeuren vinden. Gemiddeld over alle jaren gezien stemt ook maar 60% dus dat is altijd al zo geweest..

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:31

Ik vind het belachelijk en ronduit respectloos als mensen niet stemmen. Hoeveel mensen er in andere landen wel geen kilometers zouden willen kruipen om te mogen stemmen, en hier zegt bijna de helft gewoon 'nahh geen zin' of 'ik zou niet weten wie' en zijn ze vervolgens ook te lui om zich erin te verdiepen. Schandalig, ik hoop ook echt dat het bij de landelijke verkiezingen anders is.

Ik mocht dit jaar voor het eerst stemmen en heb hier gebruik van gemaakt, zelfs al ben ik verder niet bijzonder betrokken met de politiek vind ik toch, recht=recht maar eigenlijk ook een beetje plicht, sociaal gezien dan. En waag het in mijn ogen dan om te gaan zeuren als je het ergens niet mee eens bent.

Mijn mening over Wilders is overigens dat hij een leuk eind de ruimte in kan l*llen, toen de journaliste hem op gegeven moment een paar vragen stelde 's avonds tijdens het tellen, kwam er niet veel zinnigs uit behalve aan het eind van elk antwoord 'nu in Almere, straks in heel Nederland! woehoee!' en dat dan op elke vraag. Blegh. Ik denk ook dat het vooral de mensen die in de achterbuurten wonen zijn die op hem stemmen, die ook echt overlast hebben van de punten die Wilders noemt en daarom klaar zijn voor verandering, maar die zich verder niet in de politiek verdiepen en rationeel nadenken over wat hij nou eigenlijk rondschreeuwt. Leukste vind ik nog dat hij zelf Indo is. ;)

Ik heb overigens D66 gestemd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:59

Ons dorp mocht niet eens stemmen :=

Maar ik denk dat er veel mensen een beetje 'klaar' zijn met de politiek. Ik heb tegenwoordig ook niet echt het idee dat ze wat doen met de stemmen. Ze kijken toch niet echt naar wat er gestemd wordt, maar trekken hun eigen plan := Ik heb ook steeds minder zin om er energie in te steken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:10

Ik heb D66 gestemd, omdat zij tegen de bouw op het gebied waar mijn paard staat zijn :)
Anders had ik niet gestemd, dus vond dit wel een goede oplossing :))