Leraar draagt hoofddoek als protest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Leraar draagt hoofddoek als protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:22

Ik vind dat een leraar de regels van de school moet volgen, bij ons in de gemeentelijke school mag er ook geen hoofddeksel van welke soort ook. Ben je daar niet mee akkoord zijn er genoeg scholen die wel in je straat passen.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:26

ik sluit me helemaal aan bij Bulck

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:29

Sonja schreef:
Slechte zaak. Een leraar hoort zijn politieke mening niet op zijn werk te ventileren.

Mee eens.

Ik heb ooit een docent gehad die letterlijk een lesuur (Engels :roll: ) heeft gestoken in vertellen waarom wíj groenlinks moeten stemmen of anders niet moeten zeiken. Dat is niet aan leraren, docenten horen je te leren dat we in een democratische samenleving zelf de keuze moeten maken en als je maatschappijleer geeft mag je gerust aangeven hoe je zo'n keuze het beste voor jezelf kan beredeneren. Maar protesten horen in het klaslokaal thuis.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:30

Zesiram schreef:
@Bulck: ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar een leraar is in NL per definitie niet neutraal in zijn functie door te kiezen op wat voor soort school hij lesgeeft (openbaar, protestants, katholiek, islamitisch, vrije school etc.).

Dat is onzin!

Hier heb je ook stromingen (katholiek, gemeenschapsonderwijs en alternatieven als joods, islamistisch etc)

In de laatste twee is het zelf als autochtoon al gewoon moeilijk om uberhaupt les te mogen geven.
Maar in de 'gewone' scholen, is de geloofsovertuiging, sexuele geaardheid etc een neutrale aangelegenheid, dewelke zich niet in openbare functies mogen manifesteren. Een inbreuk daartegen bots direct met de grondwet en kan dus door iedere benadeelden aangeklaagd worden.

Er is een verschil tussen een dialoog openen of lucratief een statement zetten die idd bots met de functie waarin je je bevindt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:35

Authentic schreef:
Sonja schreef:
Slechte zaak. Een leraar hoort zijn politieke mening niet op zijn werk te ventileren.

Mee eens.

Ik heb ooit een docent gehad die letterlijk een lesuur (Engels :roll: ) heeft gestoken in vertellen waarom wíj groenlinks moeten stemmen of anders niet moeten zeiken. Dat is niet aan leraren, docenten horen je te leren dat we in een democratische samenleving zelf de keuze moeten maken en als je maatschappijleer geeft mag je gerust aangeven hoe je zo'n keuze het beste voor jezelf kan beredeneren. Maar protesten horen in het klaslokaal thuis.

Idd... ik vind niet dat je als leraar je EIGEN mening moet opdringen. Het is misschien best een belangrijk onderwerp, maar dat hoort niet in de nederlandse les thuis. Als je er als leraar wat mee wilt doen, moet dat bij het vak maatschappijleer, en dan pak je dat op een andere manier aan.
Nodig bv. een moslima uit in de les, laat de leerlingen moslims interviewen, ga met ze naar de moskee. Dan leren ze er wat van en stuit het waarschijnlijk niet op verzet. Als ik zoiets zou zien in mijn school zou ik het niet serieus nemen :n

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:36

idd Verootje, die dialoog of confrontatie kan je ,zeker aan de jeugd, op heel wat andere manieren in het daglicht stellen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:43

jeetje...moest echt even lachen toen ik dit las van die leraar.

ronduit belachlijk,geef het vak waarvoor je voor de klas staat en laat de politiek over voor je vrije tijd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:47

Belachelijk,hij ziet er niet uit.
Beledigd hij hier ook niet de moslims mee?alleen vrouwen dragen toch een hoofddoekje?

Anoniem

Dit artikel is bij mijn weten niet helemaal compleet wat dus duidelijk voor misverstanden zorgt.

De school wil niet dat er actie gevoerd wordt op de werkvloer en daar gaat deze leraar in mee. Hij heeft in andere artikelen heel duidelijk aan gegeven dat tijdens het werk de hoofddoek niet op is.

Hij is toevallig leraar, die een hoofddoek is gaan dragen als actie, maar draagt deze niet als hij in functie is. Buiten werktijd is hij wat mijn betreft vrij om te doen wat hij wil.

http://www.ad.nl/ad/nl/2061/Raadsverkie ... test.dhtml

Hier staat dus in dat hij tijdens werk geen hoofddoek draagt. In een ander artikel laat hij weten dat hij zich kan vinden in het besluit van zijn school, dat hij tijdens werk niet mag protesteren. En daarom alleen buiten werktijd om, in zijn vrije tijd dit doet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

bulck schreef:
Er is een verschil tussen een dialoog openen of lucratief een statement zetten die idd bots met de functie waarin je je bevindt

Ik vind een statement ook te ver gaan, ik ben voor de dialoog ( ik val in herhaling oh nee, ik had het eerder over een gesprek ). Overigens ben ik het niet met je eens dat als leraar kiezen voor een openbare school betekent dat je neutraal moet zijn, maar dat is een andere discussie. Openbaar is ook een keuze namelijk.

Ik vind het verschrikkelijk slecht als een leraar zijn mening/overtuiging opdringt aan leerlingen, wat die dan ook is. Dialoog is iets anders dan opdringen, dialoog brengt over het algemeen begrip en nuancering, opdringen verdeelt alleen maar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:52

Judith_ schreef:
Hier staat dus in dat hij tijdens werk geen hoofddoek draagt. In een ander artikel laat hij weten dat hij zich kan vinden in het besluit van zijn school, dat hij tijdens werk niet mag protesteren. En daarom alleen buiten werktijd om, in zijn vrije tijd dit doet.

Ow, dat verandert de zaak wel. Voor mij althans. Wat hij in zijn vrije tijd doet moet hij helemaal zelf weten :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:53

Zesiram schreef:
bulck schreef:

Ik vind een statement ook te ver gaan, ik ben voor de dialoog ( ik val in herhaling oh nee, ik had het eerder over een gesprek ). Overigens ben ik het niet met je eens dat als leraar kiezen voor een openbare school betekent dat je neutraal moet zijn, maar dat is een andere discussie. Openbaar is ook een keuze namelijk.

Ik vind het verschrikkelijk slecht als een leraar zijn mening/overtuiging opdringt aan leerlingen, wat die dan ook is. Dialoog is iets anders dan opdringen, dialoog brengt over het algemeen begrip en nuancering, opdringen verdeelt alleen maar.

Dus ben je het toch gewoon met me eens.

Openbaar is geen keuze als je de functie van een leerkracht wil bekleden. Gezien onderwijs onder openbare functies valt (tenzij je uiteraard voor prive onderwijs kiest, maar dan beginnen we off-topic te gaan)
hetzelfde bvb als dokter, ambtenaar, etc, je beoefent dan een beroep ten dienste van de bevolking.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:56

verootjoo schreef:
Judith_ schreef:

Ow, dat verandert de zaak wel. Voor mij althans. Wat hij in zijn vrije tijd doet moet hij helemaal zelf weten :j

Hmm idd, maar dan vind ik zijn actie al helemaal nergens opslaan. is hij dan ook bekeert tot de islam? Want anders is dat eerder geloofslaster en eigenlijk de spot drijven mee. Want als man, gesluierd gaan?? Homosexualiteit, travestiet in de islamitische wereld is helemaal taboe. Dus wie hij daar dan juist wil aanpakken is me dan helemaal onduidelijk. Vind het dan eerder een cartoenesk gebeuren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:58

bulck schreef:
verootjoo schreef:

Hmm idd, maar dan vind ik zijn actie al helemaal nergens opslaan. is hij dan ook bekeert tot de islam? Want anders is dat eerder geloofslaster en eigenlijk de spot drijven mee. Want als man, gesluierd gaan?? Homosexualiteit, travestiet in de islamitische wereld is helemaal taboe. Dus wie hij daar dan juist wil aanpakken is me dan helemaal onduidelijk. Vind het dan eerder een cartoenesk gebeuren.

Ja dat vind ik ook wel... zou het ook niet zo serieus nemen. Maar het heeft iig niks met zijn werk te maken dan. Zou idd ook niet weten wat hij ermee wil bereiken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 13:06

zo wat een negatieviteit. had ik niet verwacht.

punt; hij heeft de media bereikt!

ik blijf dit een goede actie vinden. goed actueel! lekker prikkelend. (zo zie je maar hier op bokt :D )

mooi dat dit ook uit een niet-islamitische kant komt!! gewoon een protestactie om op te komen voor vrouwen die een hoofddoek willen dragen.
dat dit van een niet-islamitische-nederlandse-man komt vind ik alleen maar geweldig!!

humoristisch en creatief!
hij durft tenminste ergens voor op te komen. dialoog heeft toch geen nut aangezien de PVV tot voorkort iedere uitnodiging weigerde (hoevaak hij al niet is uitgenodigd door islamitische of multiculturele instanties.. nee hoor, hij liet zijn gezicht niet zien. vind ik absoluut niet kunnen, wel brullen over iemand maar niet in gesprek willen gaan met die persoon??) nu de verkiezingen zijn/komen zien we geertje weer langzaam uit zijn schulpje kruipen.. maar nog steeds weigert hij islamitische praatprogramma's:)

trouwens ook een hele onschuldige manier van actie voeren. we hebben het vaak anders meegemaakt in nederland.

de dag dat er oit een hoofddoekverbod komt (komt er vast niet, maargoed) als vele niet-moslims dan met een hoofddoek de straat opgaan, uit vorm van protest, geweldig!! niets geen geschreeuw of geweld. gewoon een lapje stof om je hoofd slaan en je dag vervolgen.

voor de mensen die denken dat moslims hierdoor belachelijk gemaakt worden.. nou nee hoor. ik voel me in ieder geval niet bespot. en als je op islamitische forums leest zijn de reacties voornamelijk positief.

nu zijn het de hoofddoekjes die niet ' maatschappelijk aanvaardbaard schijnen te worden.

wat wordt het volgend jaar? mogen vrouwen dan geen maatje 40 meer hebben??

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:08

jameyskatje schreef:
wat wordt het volgend jaar?

Nee, volgend jaar mogen mannen zich niet meer blonderen. Is maatschappelijk namelijk totaal onacceptabel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:08

Ik geloof dat we een babylonische spraakverwarring hebben Bulck.

Openbare scholen zijn NL. ook ( bijna allemaal, ze zijn er volgens mij nog mee bezig in een paar gemeenten ) geprivatiseerd ( net als de bijzondere scholen btw.). Ze zijn dus geen onderdeel van het staatsapparaat, maar hebben eigen besturen, stichtingen etc. In die zin heeft het openbaar onderwijs ook zijn eigen signatuur gekregen.

Overigens geldt hetzelfde voor artsen: geen onderdeel van het staatsapparaat, kunnen hun eigen signatuur dragen (ik ken wel wat huisartsen die de vrouwen alleen in rok willen zien bv. daar ga ik niet naar toe ;) ).
Ambtenaren daarentegen....die moeten hun mond houden..... :D

Over de dialoog zijn we het eens ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 13:11

joostvangestel schreef:
jameyskatje schreef:
wat wordt het volgend jaar?

Nee, volgend jaar mogen mannen zich niet meer blonderen. Is maatschappelijk namelijk totaal onacceptabel.

ojee..

en welke partij zal daar mee komen dan?? :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:40

bulck schreef:
Dus ben je het toch gewoon met me eens.

Openbaar is geen keuze als je de functie van een leerkracht wil bekleden. Gezien onderwijs onder openbare functies valt (tenzij je uiteraard voor prive onderwijs kiest, maar dan beginnen we off-topic te gaan)
hetzelfde bvb als dokter, ambtenaar, etc, je beoefent dan een beroep ten dienste van de bevolking.

Wat een kul, zolang je je niet in het openbaar strafbaar gedraagt ben je vrij je te uiten zoals je wilt, tenminste tot op heden in Nederland.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:45

Het gaat hier over openbare functies(of beter het ging over openbare functies), dus functies die direct een neerslag hebben op anderen. Niet over hoe mensen zich in het openbaar gedraag. Als leeraar, dokter, ambtenaar, bekleed je altijd een maatschappelijk openbare functie. Je bent er voor en ten diensten van anderen. Dat is mijn punt daarin. Wat iemand in zijn vrije tijd in het openbaar doet, dat zal me worst wezen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:50

Zesiram schreef:
Ik geloof dat we een babylonische spraakverwarring hebben Bulck.

Openbare scholen zijn NL. ook ( bijna allemaal, ze zijn er volgens mij nog mee bezig in een paar gemeenten ) geprivatiseerd ( net als de bijzondere scholen btw.). Ze zijn dus geen onderdeel van het staatsapparaat, maar hebben eigen besturen, stichtingen etc. In die zin heeft het openbaar onderwijs ook zijn eigen signatuur gekregen.

Overigens geldt hetzelfde voor artsen: geen onderdeel van het staatsapparaat, kunnen hun eigen signatuur dragen (ik ken wel wat huisartsen die de vrouwen alleen in rok willen zien bv. daar ga ik niet naar toe ;) ).
Ambtenaren daarentegen....die moeten hun mond houden..... :D

Over de dialoog zijn we het eens ;)

Ik heb het niet op het woord openbaar zoals jij het toepast in deze context. Functies als dokters, leerkrachten, ambtenaren zijn gewoon openbare functie, omdat ze altijd iets doen voor en ten baten van mensen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:03

bulck schreef:
Het gaat hier over openbare functies(of beter het ging over openbare functies), dus functies die direct een neerslag hebben op anderen. Niet over hoe mensen zich in het openbaar gedraag. Als leeraar, dokter, ambtenaar, bekleed je altijd een maatschappelijk openbare functie. Je bent er voor en ten diensten van anderen. Dat is mijn punt daarin. Wat iemand in zijn vrije tijd in het openbaar doet, dat zal me worst wezen.

De naald blijft hangen :D

Maar het blijkt dus te gaan over zijn vrije tijd en dan mag hij zelfs als traverstiet over straat gaan als hij dat wil, dus zeker met een hoofddoekje

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:19

jameyskatje schreef:
en welke partij zal daar mee komen dan?? :D

De APP, Anti Peroxide Partij :D

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:25

wat een ongelovelijke STAKKER!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:26

bulck schreef:
Ik heb het niet op het woord openbaar zoals jij het toepast in deze context. Functies als dokters, leerkrachten, ambtenaren zijn gewoon openbare functie, omdat ze altijd iets doen voor en ten baten van mensen.

Daarom heb ik het ook over een babylonische spraakverwarring ;) Een openbare functie, in de zin voor iedereen toegankelijk is namelijk veel breder dan de categorie maatschappelijke functies. Tegelijkertijd zijn er maatschappelijke functies, die helemaal niet openbaar zijn ;).

Zoals jij het bedoeld zou ik spreken over maatschappelijke functies. Maar dan ben ik het nog niet met je eens, maar dat maakt niet uit. Verschil moet er wezen :D