Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sonja schreef:Slechte zaak. Een leraar hoort zijn politieke mening niet op zijn werk te ventileren.
Zesiram schreef:@Bulck: ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar een leraar is in NL per definitie niet neutraal in zijn functie door te kiezen op wat voor soort school hij lesgeeft (openbaar, protestants, katholiek, islamitisch, vrije school etc.).
Authentic schreef:Sonja schreef:Slechte zaak. Een leraar hoort zijn politieke mening niet op zijn werk te ventileren.
Mee eens.
Ik heb ooit een docent gehad die letterlijk een lesuur (Engels) heeft gestoken in vertellen waarom wíj groenlinks moeten stemmen of anders niet moeten zeiken. Dat is niet aan leraren, docenten horen je te leren dat we in een democratische samenleving zelf de keuze moeten maken en als je maatschappijleer geeft mag je gerust aangeven hoe je zo'n keuze het beste voor jezelf kan beredeneren. Maar protesten horen in het klaslokaal thuis.
bulck schreef:Er is een verschil tussen een dialoog openen of lucratief een statement zetten die idd bots met de functie waarin je je bevindt
Judith_ schreef:Hier staat dus in dat hij tijdens werk geen hoofddoek draagt. In een ander artikel laat hij weten dat hij zich kan vinden in het besluit van zijn school, dat hij tijdens werk niet mag protesteren. En daarom alleen buiten werktijd om, in zijn vrije tijd dit doet.
Zesiram schreef:bulck schreef:Er is een verschil tussen een dialoog openen of lucratief een statement zetten die idd bots met de functie waarin je je bevindt
Ik vind een statement ook te ver gaan, ik ben voor de dialoog ( ik val in herhaling oh nee, ik had het eerder over een gesprek ). Overigens ben ik het niet met je eens dat als leraar kiezen voor een openbare school betekent dat je neutraal moet zijn, maar dat is een andere discussie. Openbaar is ook een keuze namelijk.
Ik vind het verschrikkelijk slecht als een leraar zijn mening/overtuiging opdringt aan leerlingen, wat die dan ook is. Dialoog is iets anders dan opdringen, dialoog brengt over het algemeen begrip en nuancering, opdringen verdeelt alleen maar.
verootjoo schreef:Judith_ schreef:Hier staat dus in dat hij tijdens werk geen hoofddoek draagt. In een ander artikel laat hij weten dat hij zich kan vinden in het besluit van zijn school, dat hij tijdens werk niet mag protesteren. En daarom alleen buiten werktijd om, in zijn vrije tijd dit doet.
Ow, dat verandert de zaak wel. Voor mij althans. Wat hij in zijn vrije tijd doet moet hij helemaal zelf weten
bulck schreef:verootjoo schreef:Ow, dat verandert de zaak wel. Voor mij althans. Wat hij in zijn vrije tijd doet moet hij helemaal zelf weten
Hmm idd, maar dan vind ik zijn actie al helemaal nergens opslaan. is hij dan ook bekeert tot de islam? Want anders is dat eerder geloofslaster en eigenlijk de spot drijven mee. Want als man, gesluierd gaan?? Homosexualiteit, travestiet in de islamitische wereld is helemaal taboe. Dus wie hij daar dan juist wil aanpakken is me dan helemaal onduidelijk. Vind het dan eerder een cartoenesk gebeuren.
bulck schreef:Dus ben je het toch gewoon met me eens.
Openbaar is geen keuze als je de functie van een leerkracht wil bekleden. Gezien onderwijs onder openbare functies valt (tenzij je uiteraard voor prive onderwijs kiest, maar dan beginnen we off-topic te gaan)
hetzelfde bvb als dokter, ambtenaar, etc, je beoefent dan een beroep ten dienste van de bevolking.
Zesiram schreef:Ik geloof dat we een babylonische spraakverwarring hebben Bulck.
Openbare scholen zijn NL. ook ( bijna allemaal, ze zijn er volgens mij nog mee bezig in een paar gemeenten ) geprivatiseerd ( net als de bijzondere scholen btw.). Ze zijn dus geen onderdeel van het staatsapparaat, maar hebben eigen besturen, stichtingen etc. In die zin heeft het openbaar onderwijs ook zijn eigen signatuur gekregen.
Overigens geldt hetzelfde voor artsen: geen onderdeel van het staatsapparaat, kunnen hun eigen signatuur dragen (ik ken wel wat huisartsen die de vrouwen alleen in rok willen zien bv. daar ga ik niet naar toe).
Ambtenaren daarentegen....die moeten hun mond houden.....![]()
Over de dialoog zijn we het eens
bulck schreef:Het gaat hier over openbare functies(of beter het ging over openbare functies), dus functies die direct een neerslag hebben op anderen. Niet over hoe mensen zich in het openbaar gedraag. Als leeraar, dokter, ambtenaar, bekleed je altijd een maatschappelijk openbare functie. Je bent er voor en ten diensten van anderen. Dat is mijn punt daarin. Wat iemand in zijn vrije tijd in het openbaar doet, dat zal me worst wezen.
bulck schreef:Ik heb het niet op het woord openbaar zoals jij het toepast in deze context. Functies als dokters, leerkrachten, ambtenaren zijn gewoon openbare functie, omdat ze altijd iets doen voor en ten baten van mensen.