Zware aardbeving treft Chili

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:48

Annash schreef:
Op CNN zijn live-beelden. De eerste golf kan ieder moment aankomen.

En hoe is het daar?

Ik kan geen CNN ontvangen

Fleur_Laura

Re: Zware aardbeving treft Chili

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:49

Ik zag net op een livestream dat het water terug aan het trekken was..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:50

Ja, ik kan toch CNN ontvangen.... ze zeggen inderdaad dat het een beetje aan het veranderen is daar...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:55

Heb je daar een link van?
Wat erg zeg....

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:57

dit is de livestream: http://www.hawaiitsunami.com/ , bij mij staat het beeld soms stil, ik denk door de drukte, dus ik hoop dat je erop kan komen!
Laatst bijgewerkt door Fleur_Laura op 27-02-10 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:57

Op CNN is het live, ze zeggen dat de tsunami Hawai heeft bereikt en dus is begonnen...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:58

Kan geen tv kijken, man zit een film te kijken...
Op die link kan ik niet komen..

PineApple

die link doet het bij mij niet
laten we maar hopen dat ze op hawaii wisten dat er iets aan kwam en dat zoveel mogelijk mensen veilig zijn inmiddels

zap

Ik zie het ook op tv...het ziet er raar uit....

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:59

San Fernandez is al geraakt door een hoge golf lees ik op CNN?

pff...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:00

PineApple schreef:
die link doet het bij mij niet
laten we maar hopen dat ze op hawaii wisten dat er iets aan kwam en dat zoveel mogelijk mensen veilig zijn inmiddels

Ze hebben daar sirenes, en die gaan af zegt CNN en verder heb ik het idee door al dat gebabbel op CNN dat ze de mensen daar (gelukkig en hopelijk) gewaarschuwd zijn.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:02

Ze hebben idd sirenes af laten gaan.
Ik las indd ook dat hij al aan is gekomen op San Fernandez, 3 doden en een paar gewonden.

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:02

Julia_ schreef:
Er was toch een of andere man die dit had voorspeld of zoiets?
Of was dat weer wat anders?
Hopelijk niet teveel slachtoffers..

Ze hebben zoiets voorspeld voor curacoa.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:04

Laatst bijgewerkt door amillia op 28-02-10 00:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:04

hmm

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:08

Vooralsnog valt het mee in Hawaii, geloof ik.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:11

Dat was net onder water toch? (wat we nu zien).....

pff..doodeng om daar nu te moeten zijn zeg! Alleen al die onzekerheid. Gelukkig lijkt het idd mee te vallen, maar wat niet is kan nog komen...

[edit] er loopt gewoon nog een man op het strand :oo

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:20

update:

Bron: fok.nl

Citaat:
Na de krachtige aardbeving onder de zeebodem bij het Zuid-Amerikaanse Chili raast een tsunami met de snelheid van een passagiersvliegtuig over de Grote Oceaan. De vloedgolf bereikte in de loop van vandaag Frans-Polynesië en Nieuw-Zeelandse eilanden.

gisteren tsunamigolven op de kust van Hawaii geslagen. Volgens meteorologen valt de schade vooralsnog mee.

Uit voorzorg zijn duizenden mensen uit lager gelegen gebieden in Hawaii geëvacueerd. Over de hoogte van de eerste golven door de beving had het Tsunamiwaarschuwingscentrum nog geen informatie. Op televisiebeelden was geen grote schade door de tsunami te zien. Het centrum waarschuwde dat meer tsunami's kunnen volgen.

Meldingen over golven van vier meter hoogte kwamen van het eiland Hiva Oa, deel van de Frans-Polynesische Marquesaseilanden. Er zouden geen slachtoffers zijn gevallen. Golven van enkele tientallen centimeter hoogte bereikten de Chathameilanden ten oosten van Nieuw-Zeeland. De autoriteiten verwachten uiteindelijk een drie meter hoge 'muur van water', berichtten media.

Na de aardbeving in Chili werd het buurland Argentinië ook door een schok getroffen. Zeker een kind kwam daarbij om het leven.

De tsunami heeft nauwelijks schade aangericht. Honderdduizenden Japanners hebben voor niks een veilig heenkomen gezocht. Ook andere gebieden tussen Japan en Chili, waaronder Hawaï, bleven gespaard. Chili werd gisteren getroffen door een van de zwaarste aardbevingen ooit. De autoriteiten denken dat zeker driehonderd mensen zijn omgekomen.

De hoogste golf werd volgens het Japans meteorologisch agentschap in het noorden gemeten. De golf was negentig centimeter hoog. Aanvankelijk werd gevreesd dat de tsunami net zo groot zou worden als de vloedgolf die in 2004 de ochtend na Kerstmis 230 duizend levens in de Indische Oceaan eiste. Niemand was toen gewaarschuwd. Nu gebeurde volgens de autoriteiten het tegenovergestelde. Iedereen werd gewaarschuwd terwijl er niks aan de hand was.

Japan had langs de hele oostkust alarm geslagen. Steden aan de noordkust evacueerden ongeveer vierhonderdduizend inwoners op lager gelegen gebieden. Op de televisie werd voortdurend de ernst van de situatie onderstreept. Golven van drie meter hoog werden verwacht.

Families vluchtten in auto's, maar er was geen sprake van verkeersopstoppingen of paniek. Vissers zetten hun boten vast, de politie patrouilleerde over het strand en riep mensen via luidsprekers op het gebied te verlaten. In Hawaï deden zich soortgelijke taferelen voor. Tegen de namiddag was alles weer zoals altijd. In Californië maakte de tsunami ook weinig indruk. Een surfwedstrijd ging door zoals gepland.

Japan is niet voor niets zo voorzichtig. In 1993 kwamen meer dan 200.000 mensen om door een tsunami die aanspoelde op het kleine eiland Okushiri. In 1960 kwamen 140.000 mensen om door een tsunami die voortkwam uit een aardbeving bij Chili.

In Tonga vluchtten vijftigduizend mensen het binnenland in. De golf was daar twee meter hoog, maar heeft voor zover bekend niet tot schade geleid. In september kwamen nog negen mensen in Tonga om door een tsunami. In Australië was de golf een halve meter hoog. Ook daar is geen schade gemeld.

De golven in Japan waren aanvankelijk klein, maar worden steeds hoger. Een havengebied in de stad Nemuro zou onder water staan. De golven kunnen nog hoger worden. Daarom trekt de Japanse meteorologische dienst de tsunamiwaarschuwing nog niet in. De kustgebieden blijven ontruimd.

+

Citaat:
Een aantal criminelen uit een gevangenis in het stadje Chillan in Chili is niet rouwig om de aardbeving die gisternacht plaats vond. Door een ingestorte gevangenismuur konden 260 gevangenen ontsnappen.

Bewakers probeerden nog in te grijpen en schoten op de vluchters, waarbij drie gevangen omkwamen. Als gevolg van de aardbeving kwamen vier gevangenen om.

Eenmaal in de stad aangekomen werden huizen en winkels geplunderd en gebouwen in brand gestoken. Inmiddels zijn enkele tientallen gedetineerden weer opgepakt en hebben de autoriteiten militairen naar de stad gestuurd om de burgers te beschermen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:38

Moeder natuur begint steeds harder terug te slaan met wat mensen haar allemaal aandoet. En ik denk dat de meeste mensen liever gewaarschuwd zijn dat dat ze erdoor overvallen worden...

Ik ga eens op CNN kijken of er updates zijn, zowel in Nieuw Zeeland als in de verschillende delen van de VS wonen vrienden van mij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:52

MontyRulezz schreef:
Dit is al het zoveelste natuurgeweld!!
Ik heb het idee dat het steeds meer wordt en steeds heftiger.

Adriana schreef:
Moeder natuur begint steeds harder terug te slaan met wat mensen haar allemaal aandoet.

Zoals diverse mensen het al eens gezegd hebben, de natuur geeft en de natuur neemt. Als je het mag geloven dan is 2012 niet eens zover weg meer.

De aarde heeft zijn cyclus en eens houdt ie op.

Ik ben CNN ook al in de gaten aan het houden.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:18

Ik heb CNN ook net aangezet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:25

ernstig!!..........

maargoed ik ben blij dat we ondertussen zo een goed waarschuwingssysteem hebben.......... maar ik ben bang dat er nog heel veel meer aardbevingen gaan komen......... Moeder aarde is nog niet klaar........ voor mijn gevoel dan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:30

Adriana schreef:
Moeder natuur begint steeds harder terug te slaan met wat mensen haar allemaal aandoet. En ik denk dat de meeste mensen liever gewaarschuwd zijn dat dat ze erdoor overvallen worden...

Ik ga eens op CNN kijken of er updates zijn, zowel in Nieuw Zeeland als in de verschillende delen van de VS wonen vrienden van mij.

Ik vraag me af in hoeverre de mensen met hun "wat ze de aarde allemaal aandoen" een aardbeving van dergelijke schaal kan uitlokken? Dit is gewoon een beving door tektonische plaatverschuiving.

Wat betreft de schade aan de gebouwen en de vergelijking met Haiti: in Chili wordt er specifiek met het oog op mogelijke aardbevingen aardbevingsbestendig gebouwd. Mijn ouders zijn er een keer geweest en hebben een aardbeving met 2 op de schaal van Richter meegemaakt. Niemand staat daar van dergelijke bevingen nog te kijken. Wat er echter nu gebeurt is, is heel andere koek. .

Om 2012 erbij te halen vind ik lichtelijk overdreven....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:34

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:36

Is het ook hoor, maar ik kon het niet laten.

Wat ik meer bedoelde, de planeet aarde is aan het veranderen (neem het broeikaseffect maar) en dit hoort er bij. De platen blijven schuiven, vandaar dat wij de aarde zoals nu kennen.

Ik kan daarom alleen maar hopen dat de bouwkunde zo snel mogelijk meer aardbeving geschikte huizen kan bouwen.