Stemrecht moet ingeperkt worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:34

Schimmelig schreef:
geerke schreef:
Een goede beargumentatie?...ben bang dat dat niet gaat werken....een aantal mensen die wel stemrecht hebben spreken nieteens nederlands...

Dat zou een argument kunnen zijn! Als je de politieke standpunten van een partij niet begrijpt, omdat je de taal niet machtig bent, dan zou stemrecht ingeperkt kunnen worden :)

Doven mogen dan ook niet stemmen.
Ze praten immers geen Nederlands.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:34

Ik vind dat iedereen het recht zou mogen hebben om te stemmen anders is er geen democratie.
Is het in Nederland ook verplicht om te stemmen? of is dat enkel in Belgïe?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:35

je kunt het toch ook niet met alle standpunten eens zijn?
Z'on partij bestaat niet...

Caira....je hebt een oordeel gevelt over de mensen die de linkse omroep aan het woord laten op straat....en daar pakken ze inderdaad de meest stomme argumenten uit,die het domst over komen....alleen maar om de pvv in een bepaalde hoek te zetten.

In de tijd van Pim gebeurde dat ook,ze hadden nota bene al een karakerschets gemaakt van de LPF stemmer.
Hebben ze dat ooit gedaan bij groenlinks stemmers?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:36

Caira schreef:
zo'n test is nooit volledig objectief, net zoals stemmen dat nooit kan zijn.

Geerke ik ben serieus hoor, ik ben al met heel veel mensen in discussie gegaan en ze kunnen nooit een ander antwoord geven dan: alle buitenlanders het land uit.

Het zou ook geen test moeten zijn, maar een verkorte onafhankelijke opleiding 'politiek voor het volk' (maw. geen uitkomst) - behalve wat extra politieke kennis - wat is links, wat is rechts, wat termen en het gevolg van bepaalde standpunten, etc.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:37

Er zijn karakterschetsen (profielschetsen) van de gemiddelde stemmer van alle partijen bekend, daar worden de campagnes zelfs op afgestemd.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:37

slokkie schreef:

Slecht voorbeeld. Ze lezen Nederlands :Z

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:38

Goof schreef:
En daarom stem ik dus niet :D
politiek interesseert me dermate weinig dat ik er te weinig kennis van heb om een goed argument te geven bij de keuze die ik maak.

Maar daarmee vergooi je een recht, een zeldzaam recht! Het klinkt als een cliché maar mensen in andere landen zetten hun leven op het spel voor dit recht. Daarom vind ik, voor alle mensen die ervoor sterven of gestorven zijn, het niet alleen je recht is maar ook je plicht!

Maar goed dat is het hele probleem met de nederlandse democratie, er wordt zeer weinig betrokkenheid van de bevolking gevraagd. Het enige wat gevraagd wordt is om op een partij te stemmen, die vervolgens in een coalitie gaat met een andere partij als je geluk hebt. Wat er in het vraagprogramma wordt beloofd aan de kiezer komt in de praktijk weinig van terrecht. Daardoor ontstaat er ontevredenheid en gaan mensen beginnen met proteststemmen.
Daarom denk ik dat de bevolking meer betrokken moet worden bij de democratie, door het invoeren van een gekozen burgermeester, meer volksraadplegen doormiddel van referendums. Nederland is in naam wel een democratie maar de politiek vertrouwd de bevolking niet benoeg voor directe inspraak, daarom is er ook zo'n lage opkomst bij de verkiezingen. Ons democratische steldsel geeft mensen het gevoel dat niks aan de situatie kunnen veranderen, als je dit veranderd zal de betrokkenheid bij de politiek toenemen en de opkomsten bij verkiezingen ook stijgen.
Laatst bijgewerkt door joopie7 op 20-02-10 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:38

Je hebt een punt vind ik.. Hoeveel mensen stemmen er niet op een 'mooie naam' of om welke reden dan ook, zonder de achterliggende positie/gedachten te weten.

Maar hoe zou je dit ooit willen bewerkstellen? Een test op genoed politieke kennis voor je het stemhokje in mag?
Het lijkt me een onbegonnen werk, dit voor elkaar te krijgen.. Maar toch, je hebt een punt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:39

Weet je, dan zou er ook eens een onafhankelijk onderzoek moeten komen naar wat de heren en dames politici beloven tijdens de diverse campagnes en wat daarvan terecht komt.

Want als wij als stemmers ons goed zouden moeten inlezen, bestuderen en beargumenteren, dan zouden we van onze volksvertegenwoordigers toch ook wel iets mogen verwachten toch?

Afijn, dat eerste zal ten allen tijden een utopia blijven, dus ik ben er helemaal voor dat iedereen lekker stemt waar ie op dat moment zin in heeft, ze doen namelijk daar in Den Haag (althans, zo komt het toch over) toch precies wat ze zelf willen, en afspraken die al jaren staan blijken ineens niet bindend en dat soort gedoe.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:39

slokkie schreef:
Daar heb je de kieswijzer toch voor?

Maar hoeveel mensen doen die? En die vind ik overigens ook wel weer erg zwart wit :)
Bij hoeveel kennisvragen goed je mag stemmen vind ik ook een lastige...

Geerke, ja hoor, die bestaan bij GroenLinksers (wat is de term daar eigenlijk voor :P) ook. Ik schijn een geitenwollensokkenfiguur in wijde schutkleurkleding zonder realiteitszin te zijn :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:42

Het probleem van gebrekkige kennis is eenvoudig op te lossen door staatsrecht op te nemen in een vak als maatschappijleer, of er een apart vak van te maken op scholen. Dan krijgt iedereen een basisportie kennis mee. En voor migranten er een essentieel punt van maken in de inburgering.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:43

En wie bepaalt dan of je beargumentatie goed is?

Daarnaast, als je stemt bekijk je toch eerst het programma?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:43

joopie7 schreef:
Goof schreef:
En daarom stem ik dus niet :D
politiek interesseert me dermate weinig dat ik er te weinig kennis van heb om een goed argument te geven bij de keuze die ik maak.

Maar daarmee vergooi je een recht, een zeldzaam recht! Het klinkt als een cliché maar mensen in andere landen zetten hun leven op het spel voor dit recht. Daarom vind ik, voor alle mensen die ervoor sterven of gestorven zijn, het niet alleen je recht is maar ook je plicht!

Ben ik het niet mee eens.
Gelukkig is hier geen stemplicht (zoals dat kennelijk in belgie wel is?) Ik heb namelijk 0,0 interesse in politiek, als ik verplicht zou zijn stemmen zou ik mijn ogen dichtdoen en een willekeurige stem invullen, mij om het even namelijk...

Beter dus dat ik, en anderen die hier hetzelfde over denken met mij, niet verplicht zijn te stemmen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:44

mick75 schreef:
Het probleem van gebrekkige kennis is eenvoudig op te lossen door staatsrecht op te nemen in een vak als maatschappijleer, of er een apart vak van te maken op scholen.

Is dat nu nog niet overal dan? Ik heb (helaas maar 1 jaar) Maatschappijleer gehad op school waar we ook zelf verkiezingspamfletten en dergelijke moesten maken voor partijen en die aan elkaar presenteren :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:44

geerke schreef:
je kunt het toch ook niet met alle standpunten eens zijn?
Z'on partij bestaat niet...

Caira....je hebt een oordeel gevelt over de mensen die de linkse omroep aan het woord laten op straat....en daar pakken ze inderdaad de meest stomme argumenten uit,die het domst over komen....alleen maar om de pvv in een bepaalde hoek te zetten.

In de tijd van Pim gebeurde dat ook,ze hadden nota bene al een karakerschets gemaakt van de LPF stemmer.
Hebben ze dat ooit gedaan bij groenlinks stemmers?

Uh ik werk niet voor een omroep hoor :+ Ik heb het over mensen die ik voor mijn werk spreek of die ik in mijn kennissenkring heb, niet over wildvreemden. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:44

patsur schreef:

Dat zou je denken, maar de meeste mensen met wie ik probeer te discussiëren kennen nog niet de helft van de plannen van "hun" partij :)

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:45

Heino schreef:
Naar aanleiding van een ander topic :)

Ik vind dat sommige mensen niet zouden mogen stemmen. Waarom niet? Omdat ik vind dat mensen zich eerst voldoende verdiept moeten hebben in politiek om een gefundeerde keuze te maken. Nederland kent in mijn ogen nu té veel mensen die niet zelf denken maar zich laten leiden door media (in een richting duwen van de kiezer door selectief nieuws te brengen) of familie.

Wat jullie en vooral, waarom? ;)

Dan kunnen we het net zo goed gelijk het op voormalig Iraakse manier doen en alvast de keuze die de overheid wil die gemaakt wordt, voordrukken op het stembiljet.
Ik ben jaren lid geweest van de SP en hou me best veel bezig met politiek, maar als andere gaan bepalen dat mijn keuze, die niet de hunne is en dus fout is. Dan heet dat geen domocratie. Ik maak een politieke keuze waarvan IK vind dat het goed is en als een ander daar problemen mee heeft pech.
Trouwens als we de media (Maurice de Hond bv) gaan volgen, dan zou Links de grote meerderheid moeten vormen van de stemmen. Want als je kijkt hoe bijvoorbeeld Wilders stemmers worden genoemd of worden veroordeeld op hun geestelijk vermogen dan vraag ik me wel is af hoe snugger de gene zijn die dat doen. Ik weet zeker als hele groepen bijvoorbeeld Femke Halsema en haar kiezers zo zouden generaliseren er veel meer commentaar zou zijn. De tijd van Janmaat en zijn toen rechtse uitspraken worden nu vaak ook door GroenLinks en D66 uitgesproken. Andere bewoordingen zelfde idee. Al vind ik vooral nu met de crisis en veel sociale problemen er wel een kabinet mag komen die durft te hakken in het Nederlandse systeem zoals het nu is. De afgelopen jaren waren het zachte heelmeesters en zoals bekend... die maken stinkende wonden.
Een Balkenende die altijd alles onder het vloerkleed schoof of een Bos die zulke fouten heeft gemaakt dat als wij dat op de werkvloer zouden doen, hadden we al veel eerder op straat gestaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:47

Ik weet niet of het zo is, maar gezien de gebrekkige kennis twijfel ik er ernstig aan. Toen ik op school zat was staatsrecht en kiesrecht een belangrijk onderdeel van maatschappijleer, maar dat is 20 jaar geleden.

Als ik kijk hoe weinig kennis er bij veel jongeren is (mijn vriend is actief lokaal politicus, die komt nogal wat tegen) vraag ik me serieus af of er nog kennis over politiek op scholen word onderwezen en zo ja hoeveel.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:50

Schimmelig schreef:
slokkie schreef:

Niet mee eens, het gaat er niet om of ze de schrijftaal machtig zijn, maar of ze zich in verstaanbaar Nederlands kunnen weren.
Je wilt toch iedere keuze en standpunt in het openbaar geformuleerd?
Anders zou je blinden uitsluiten omdat ze zonder hulpmiddelen de tekst niet kunnen lezen.
Je sluit zelf een tolk of in een andere taal geschreven tekst uit.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:50

patsur schreef:
En wie bepaalt dan of je beargumentatie goed is?

Dat klinkt heel logisch, maar mensen hebben vaak een hekel aan lezen (zie je hier ook nog wel eens :P), dus of die programma's echt worden doorgenomen, ik denk lang niet altijd. Argumentatie zou inhoudelijk op wat partij-punten moeten zijn, niet op uiterlijkheden gebaseerd (dus bv niet omdat je JP met zo'n leuk balkie over zijn ogen op een poster zag staan :P).

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:52

shilady schreef:
Caira schreef:
Wel handig trouwens dan vallen er veel pvv stemmers af, daar heb ik nog nooit iemand een goede beargumentatie voor horen geven.

_/-\o_ mee eens

Ik heb net de stemwijzer gedaan en daarna de argumentatie van veel partijen op de verschillende punten bekeken. Bij mij kwamen pvv en vvd op de eerste en tweede plek uit. Toen ben ik nog maar even naar de site van de PVV gegaan en heb die punten doorgelezen en ja er zijn er een heleboel waar ik het mee eens ben!

Ja zelfs met de stelling dat uitgeporcedeerde asielzoekers ons land uit gezet moeten worden. Wel vind ik dat deze procedures (wel of niet blijven) sneller afgehandeld moeten worden en je bijvoorbeeld niet na 5 jaar iemand het land nog uit kan zetten. Wordt besloten dat een asielzoeker onrechtmatig in ons land is en 'uitgeprocedeerd' is dan vind ik ook dat deze zo snel mogelijk het land moet verlaten.

Ook vind ik dat er in Almere voldoende moskeeën zijn en het niet nodig is om meer moskeeën te bouwen. (behalve wanneer er nieuwe grote wijken/stadsdelen bijkomen, maar ik ben ook tegen de enorme groei van Almere.). De beargumentatie van de PVV omtrent dit onderwerp staat mij dan weer wel tegen. Het bemoeien van de overheid met zaken als openingstijden van winkels en zelf sportactiviteiten staat mij tegen. Op dat gebied sta ik ook op één lijn met de PVV.

Er zijn maar een paar punten waar ik het niet mee eens ben en dit is bijv. het financieren van de uitbreiding van het vliegveld in Lelystad, betalen voor de fietsenstallingen, het gratis aanbieden van OV voor ouderen.

De PVV is niet alleen een partij die erop uit is om de 'islamisering' van ons land tegen te gaan maar heeft ook een aantal zeer goede punten om de samenleving te verbeteren. Ga ik op de PVV stemmen, dat weet ik nog niet juist vanwege hun sterke afkeer richting de Islam, of eh... is dit misschien iets wat mij aangepraat is door de media (over beïnvloeding van de media gesproken.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:54

slokkie schreef:
Schimmelig schreef:

Niet mee eens, het gaat er niet om of ze de schrijftaal machtig zijn, maar of ze zich in verstaanbaar Nederlands kunnen weren.
Anders zou je blinden uitsluiten omdat ze zonder hulpmiddelen de tekst niet kunnen lezen.

Ik heb geen stelregel bedacht. Het kan mij persoonlijk niet schelen of ze het lezen, schrijven, verstaan; zolang ze het maar begrijpen en erop kunnen reageren - in gebarentaal of blazend door een rietje :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:55

slokkie schreef:
Schimmelig schreef:

Beetje vreemd dit..

er zijn namelijk zat doven die vloeiend nederlands SPREKEN. (ikke niet, spreek vloeiend Nederlands Gebarentaal)
En dan ook nog openbaar formuleren hoeft niet altijd in gesproken nederlands, waarom kan ik de standpunten van de partijen eigenlijk altijd wel op papier/internet vinden????? En daarbij, wij kunnen gebruik maken van gebarentaaltolken, ze zijn onze stemmen.

Snoevie

Re: Stemrecht moet ingeperkt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:01

ohoh wat een onzin weer zeg..........doof/blind of wat dan ook,als je je goed kunt inlezen/luisteren over de verschillende partijen,wie zijn we dan om een dove/blinde persoon uit te sluiten?

ik vind niet dat het stemrecht ingeperkt moet worden. iedereen heeft recht om op de partij van zijn/haar keus te stemmen,en ik hoef een ander niet de reden te geven waarom ik op een bepaalde partij stem.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:02

Maar dan kan iemand anders gebruik maken van een 'normale talentolk' (naar het Engels, Zweeds of Frans bijvoorbeeld) en dat hun stem noemen...